Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Zeker wel, je hebt namelijk aardlek schakelaars nodig voor de 2 nieuwe fases. Dat is het minste. Verder is het werk. Dat gaat vast niet gratis.
Dan ga je er gemakshalve van uit dat er minder dan 9 of zelfs minder dan 5 groepen zijn. Want anders zijn er al 2 of zelfs 3 aardlekschakelaars aanwezig.

Maar goed, het ging nu even om nieuwbouw en niet om bestaande bouw. Jij zijn dat je voor een 3 fasen kast duurdere automaten nodig hebt dan voor een 1 fase kast. Ik zie nog steeds niet waarom dat zou zijn. Zodra je boven de 8 groepen uit komt is het enige verschil de hoofdschakelaar.

3 of meer ALS-en achter een 3P+N hoofdschakelaar is m.i. nog makkelijker te installeren dan achter een 1P+N hoofdschakelaar. Dus het werk is ook niet meer (behalve dan voor de netbeheerder, maar die rekent geen hogere kosten bij nieuwbouw volgens mij).
 
Zeker wel, je hebt namelijk aardlek schakelaars nodig voor de 2 nieuwe fases. Dat is het minste. Verder is het werk. Dat gaat vast niet gratis.

Ik kan me geen huis bedenken met 1 ALS op een 1 fase hoofdzekering voor alle verbruikers in huis. Je mag maar 4x16a automaten per ALS en je hebt al snel meer dan 4 automaten nodig. Ik heb nu 2x ALS met 4 automaten in een standaard huis en een bypass naar een aparte groepenkast op zolder voor de zonnepanelen. Geen enkele mogelijkheid voor uitbreiding. Dus straks herverdelen per fase.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Ik kan me geen huis bedenken met 1 ALS op een 1 fase hoofdzekering voor alle verbruikers in huis. *knip*
En toch is dat hoe je het in alle Belgische installaties zal terugvinden. Na de hoofdautomaat van de distributienetbeheerder heb je een ALS (in België noemen we ze gewoon differentieel) van 0,3 A. Daarachter alle circuits en een 0,03 A diff. In mijn installatie geeft dat 18 automaten achter 0,3 A en bijkomend 7 achter 0,03 A.
Een groot verschil met de in Nederland gehanteerde filosofie...
 
Vanmorgen de Smart EVSE spullen binnen en even een uurtje geklust. Doodsimpel allemaal. Kan hem zo naast de bestaande groepenkast schroeven. Alleen nog een kabel naar buiten en wachten op Stedin.


IMG_3899.jpg IMG_3900.jpg IMG_3901.jpg
 
Wij laden de auto 's nachts (02.30u) op aan een TWC met scheduled charging met 3x25A (16kW) op een 3x35A aansluiting. Dit gaat al tijden goed. Vanochtend werd ik wakker met een melding op de telefoon dat het opladen was voltooid om 02.30u. Het percentage van de batterij was nog hetzelfde waarmee ik gisteren heb geparkeerd. Het laden was dus niet goed gegaan. Ook kon ik via de app niet herstarten.
Bij de auto brandde de laadpoort rood. Vervolgens scheduled charging uitgezet, stekker opnieuw ingestoken en het laden begon. Na een paar seconden stopt het laden bij het bereiken van de 16 kW. En geeft een error: "storing laadapparatuur" "ac-laden onderbroken, controleer energiebron en oplaadapparatuur".
Het rode lampje op de TWC knippert 5x. De handleiding geeft aan: "overstroombeveiliging" en met de instructie: "Verlaag de ingestelde laadstroom van het voertuig. Als het probleem aanhoudt en het aangesloten voertuig een Tesla is, neem dan contact op met Tesla".

De auto laadt nu vrolijk op 3x15A (10 kW). Ik heb nog geen moment gehad om met Tesla contact op te nemen, maar mijn vraag is nu: heeft iemand dit al eens gehad en zo ja, wat was de oplossing/ het probleem?
 
Hoi, ik ben aan het wachten op mijn eerste tesla en moet dus nu ook een lader installeren. Deze lader zou buiten komen hangen (door weer en wind). Is de tesla charger hiervoor bestemd en indien niet wat zou ik dan moeten nemen (ik woon in BE).
 
Hoi, ik ben aan het wachten op mijn eerste tesla en moet dus nu ook een lader installeren. Deze lader zou buiten komen hangen (door weer en wind). Is de tesla charger hiervoor bestemd en indien niet wat zou ik dan moeten nemen (ik woon in BE).

Ik vermoed van wel:
upload_2019-7-21_13-41-13.png


Ik krijg er eentje van EV-Box, de business line, van m'n werkgever, met een pas die dan op het eind van de maand mij de gebruikte stroom terugbetaald. Die mag zeker buitenhangen.
 
Ok Tx! Tesla charger nemen of iets anders want ik merk op dat de tesla rond de €600 zit en de andere meer als €1400 voor 22KW. Waar zit het grote verschil?

Er zitten hier enkele slimmere mensen op forum die je zeker zullen beantwoorden maar een van de zaken om rekening mee te houden is dat de interne lader van de M3 blijkbaar beperkt is tot 11kW.

Een van de redenen zou ook kunnen zijn dat het om een slimme lader gaat die de waarde van het laden aanpast naargelang andere gebruikers op de kring en eventueel meerdere wagens kan laden.
 
Er zitten hier enkele slimmere mensen op forum die je zeker zullen beantwoorden maar een van de zaken om rekening mee te houden is dat de interne lader van de M3 blijkbaar beperkt is tot 11kW.

Een van de redenen zou ook kunnen zijn dat het om een slimme lader gaat die de waarde van het laden aanpast naargelang andere gebruikers op de kring en eventueel meerdere wagens kan laden.
Ik heb een model x long range besteld. Ik had gelezen dat die tot 22 kon gaan. Klopt dat?
 
Last edited:
Ik heb een model x long range besteld. Ik had gelezen dat die tot 22 kon gaan. Klopt dat?
16,5 kW Lees op Tesla website
Model 3: 11 kW, 65 km/u
Model S / Model X: 16,5 kW, 69-77 km/u
Model S vóór mei 2016: 11 kW of 22kW, 50 km/u of 100 km/u

De eerste S modellen had een 11 kW lader, daar kon je een duo lader bijkopen waardoor je op 22 kW kwam. Later werd die standaard bijgeleverd.
Maar na mei 2016 is men overgaan op één enkele lader van 16,5 kW voor S en X. Voor 22 kW (en voor 16,5 kW) is thuis een krachtaansluiting van 3x35A nodig waarvoor de maandelijkse huurprijs 4 x hoger (>€ 720,- /jr meer - 2017 ) is dan voor de standaard 3x25A aansluiting. Als je anderszins geen krachtaansluiting nodig hebt doe je dat natuurlijk niet want dat is onnodig duur. Met 11 kW kan je elke Tesla in een (kort) nachtje van leeg naar vol of 90% opladen.

Met meerdere TWC's kan je meerdere EV's tegelijk opladen omdat die de stroom netjes onderling kunnen verdelen. Zover mij bekend kunnen ze niet zorgen voor een stroomverdeling met de huisverbruikers. Er bestaan laadsystemen (met b.v. een Smart-EVSE unit) die dat wel kunnen. Bij 11 kW worden alle fasen met 16 A belast. De hoofdzekeringen zijn 25 A. Dus houdt je 9 A over voor je eigen huis. Je kunt dan niet de wasmachine en het koffieapparaat er bij aanzetten (op dezelfde fase). Je wilt niet dat de 25 A hoofdstop eruit gaat. Maar je kunt ook in de Tesla zelf de maximum stroom beperken in zo'n geval en wat langzamer laden.

Er zitten hier enkele slimmere mensen op forum die je zeker zullen beantwoorden maar een van de zaken om rekening mee te houden is dat de interne lader van de M3 blijkbaar beperkt is tot 11kW.
De TWC kan gewoon 22 kW (32 A)aan, los van het feit dat de Model 3 11 kW vraagt.
Een van de redenen zou ook kunnen zijn dat het om een slimme lader gaat die de waarde van het laden aanpast naargelang andere gebruikers op de kring en eventueel meerdere wagens kan laden.
Dat zijn redenen die laders zeker duurder maken, maar de TWC heeft standaard de mogelijkheid om meerdere EV's te laden, maar niet zover ik weet om dat met het huis te verdelen. Dat kan dus wel, maar dan moet je een Smart-EVSE systeem hebben met stroomsensors die per fase meten hoeveel stroom het totale huis verbruikt.

Ok Tx! Tesla charger nemen of iets anders want ik merk op dat de Tesla rond de €600 zit en de andere meer als €1400 voor 22KW. Waar zit het grote verschil?
Wat vergelijk je hier met elkaar vraag ik me af? 11 kW of 22 kW maakt niet uit voor de TWC. Er zijn nog zoveel andere zaken, zoals beheer, kWuur meters etc., voor het bedrijf of particulier? Als je een EV-box neemt zit daar een hele riedel bij voor het afrekenen of/en onderhoud. Daarnaast kunnen de aanlegkosten die erbij komen heel erg veel schelen afhankelijk van de plaats en eigenschappen van je bestaande groepenkast. Is deze reeds b.v. al 3 fasen?
 
Last edited: