Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bij het lezen van Wim S. post kreeg ik het idee dat hij op netwerkopslag doelde...duurzame windenergie 's nachts opwekken/opslaan en 's ochtends afgeven...?
Precies, stel je hebt je bedrijfsdaken vol met panelen liggen (honderden) en je wilt die energie wat rendabeler afzetten, dan is batterijopslag icm de onbalansmarkt interessant.
Dit voorbeeld is hier al een tijdje geleden voorbij gekomen: Zonnepanelen - Jules Energy
 
Absoluut lonend? Met die verschillen kom je er echt niet. Neem in het beste geval 5 cent/kWh iedere dag. Dat is 20 euro maximaal op jaarbasis. Nadat je voor je installatie, je batterij en je inverter hebt betaald ben je ruim over de 500EUR voor diezelfde kWh opslag capaciteit kwijt. Terugverdientijd van meer dan 25 jaar dus terwijl de maximale garantie op je componenten 10 jaar is... Neen, batterijen in een modern geïntegreerd net zoals het Belgische/Nederlandse zijn enkel nuttig wanneer je groot genoeg bent om op de onbalans markt te spelen. Als particulier is het gewoon onzinnig om daarin te willen investeren, tenzij voor de feel-good of gadget factor.
Als je voor 2 ct per kWu kunt inkopen en daarmee kunt voorkomen dat je anders 5 ct per kWu betaalt, bespaar je wel 60% op je energie inkoop. Over die lagere inkoop betaal je ook 21% minder BTW. In mijn geval, totale verbruik 13.000 kWu, zou dit voordeel € 240 euro excl. BTW bedragen. Inclusief BTW is dit € 261,- euro. De terugverdientijd is dan rond 15 jaar. Dit is redelijk lang, maar met een PowerWall heb je ook je noodstroom goed geregeld.
Ik reken erop dat de verschillen in stroomkosten, net als in de VS, straks veel groter worden. Het is namelijk een uitstekend instrument om afnemers te verleiden stroom af te nemen als er veel voorhanden is en te reduceren als er weinig beschikbaar is.
Deze week is Duitsland met Nederland overeengekomen 20% meer capaciteit te willen leveren. Er zullen steeds meer dagen komen dat elektriciteit voor 0,00 euro per kWu en zelfs voor negatieve bedragen afgenomen kunnen worden. Mijn Tesla staat daar graag voor klaar.
 
Het zal toch altijd rendabeler blijven om op grote schaal energie op te slaan ipv individuele gebruikers? Dus de business case van de Powerwall in onze landen zie ik niet. Wel kan het opladen van auto's op het juiste moment helpen om het netwerk in balans te brengen, maar daar is de batterij *gratis* natuurlijk
My bad, je rekende impliciet op investering en opbrengst per kWh per jaar.

Dat moeten we dus inderdaad niet willen doen zolang batterijen zo duur zijn als nu. Dan maar meren volpompen en treinen tegen bergen op laten rijden. Dat is allemaal veel eenvoudiger en rendabeler (hoewel ik bij die tweede nog mijn twijfels heb)
Wat is dat met die treinen? Nooit van gehoord
 
Het zal toch altijd rendabeler blijven om op grote schaal energie op te slaan ipv individuele gebruikers? Dus de business case van de Powerwall in onze landen zie ik niet. Wel kan het opladen van auto's op het juiste moment helpen om het netwerk in balans te brengen, maar daar is de batterij *gratis* natuurlijk

Wat is dat met die treinen? Nooit van gehoord
Een powerwall zal in Nederland enkel renderen, zodra je zonnepanelen hebt en niet meer mag salderen.
 
De powerwall is in België sowieso interssant voor mensen met zonnpanelen om zo geen prosumenten tarief meer te betalen (voor mij 85 euro per maand!).

Kan je procumenten tarief hiermee voorkomen?

Ik zie hier 3 problemen / vragen:

1) Als ik de volledige opbrengst van een zomerdag moet opslaan heb ik meerdere powerwalls nodig. Met 1 powerwall ga ik op zonnige dagen nog steeds stroom op het net zetten -> procumententarief.

2) zoals ik het begrijp is het procumententarief er voor het gebruik van het netwerk. Om volledig onafhankelijk te zijn moet je voldoende stroom opslaan in de zomer op de winter door te komen. (Nog meer capaciteit nodig)

3) is het (administratief) mogelijk om aan te geven dat je uw 'overschotten' zelf bewaart en dus geen procumententarief moet betalen?


Ik denk dus dat een powerwall nog niet echt rendabel is op deze moment, toch zeker niet tov prosumententarief.
 
Momenteel zorgt een opslagsysteem, bv batterijen, er niet voor dat het prosumententarief wegvalt. Logisch ook omdat je blijft gebruikmaken van het net als buffer en back-up. Het ene in de zomer, het andere in de winter.
De powerwall kan weliswaar voor wat peak-shaving zorgen maar maakt het net niet overbodig.
 
Vraagje over de werking van load balancing bij een dubbel laadpunt.

Stel ik heb een 3x16A dubbel laadpunt. Ik heb een auto die driefazig oplaadt en een auto die slechts enkelfazig op kan laden. Deze ga ik tegelijk laden. Hoe wordt de stroom verdeeld. Krijgt de ene auto dan 3x8A en de andere 1x8A? Of wordt dat slimmer verdeeld?
 
Dat hangt van dat laadpunt af, de ene is slimmer dan de andere.
De publieke laadpalen van Nuon/Heijmans in Amsterdam bijvoorbeeld (de EV-Box PublicLine) zijn aangesloten en afgezekerd op 3x25A.
Als aan de ene aansluiting een PHEV staat die 16A trekt en je sluit je Tesla op de andere aansluiting aan krijgen beiden nog maar 12-13A.
(ze zijn nog veel dommer zelfs want als die PHEV nog aangesloten is maar wel al volgeladen krijg je op de tweede aansluiting ook nog maar steeds 12A....)
Ik heb me laten vertellen dat de dubbele laadpunten van The New Motion in zo'n geval aan de ene kant 1x16A kan leveren en aan de andere aansluiting dan 2x25A + 1x9A. Moet je wel een lader hebben die daarmee overweg kan lijkt me.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Dat laatste lijkt me de mooiste oplossing (anders laat je zo veel capaciteit onbenut), kan de Tesla daarmee omgaan of verwacht ie gelijke stroomsterkte op alle fasen?
Zoals ik het begrijp is het de lader (de auto) die bepaalt hoeveel stroom hij afneemt en doet hij dat op opdracht van het laadpunt. Het laadpunt kan niet zelfstandig stroom afknijpen, hooguit afslaan als er teveel stroom afgenomen wordt. Dus dat zou betekenen dat het laadprotocol in staat is een max stroom per fase te communiceren aan de lader die dat dan ook per fase moet kunnen afnemen. Ik betwijfel of het zo geavanceerd is allemaal.
 
Het oplaadpunt maakt via het Control-Pilot signaal duidelijk wat de maximale stroom is die de EV kan afnemen. Daar wordt maar één waarde over gecommuniceerd. Het is dus niet mogelijk voor een EV om te weten dat ie 25A op twee fases kan afnemen en 6A op de andere. Wellicht dat dit in de toekomst met de nieuwe PLC methode anders wordt. Maar vooralsnog kan dit niet.
 
  • Like
Reactions: robertvg
TimElectric heeft gelijk: er is met het huidige protocol geen mogelijkheid om een verschillende toelaatbare stroomwaarden door te geven. Het kan op die manier zelfs interessanter zijn om de zwaar belaste fase niet aan te koppelen en maximaal te laden op de twee overige fasen. Dat zou wel kunnen. Dus het ene laadstation enkelfasig aansluiten, bijvoorbeeld omdat de auto toch maar enkelfasig kan laden en het andere tweefasig aan te sluiten.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Steven and robertvg
Ja precies, voor het parallel laden is dat inderdaad een 50% efficiënter gebruik:
1x16 + 2x16 = 48A totaal (fasen splitsen) tov 1x8 + 3x8 = 32A (load balancing).

De Tesla kan er volgens mij gewoon tegen als er maar 2 fasen worden aangeboden. Nadeel is dan natuurlijk dat je niet even snel de Tesla op vol vermogen kan bijtanken als het nodig is (max 7,4 kW ipv 11 kW).
 
Last edited:
Ja precies, voor het parallel laden is dat inderdaad een 50% efficiënter gebruik:
1x16 + 2x16 = 48A totaal (fasen splitsen) tov 1x8 + 3x8 = 32A (load balancing).

De Tesla kan er volgens mij gewoon tegen als er maar 2 fasen worden aangeboden. Nadeel is dan natuurlijk dat je niet even snel de Tesla op vol vermogen kan bijtanken als het nodig is (max 7,4 kW ipv 11 kW).

Zoveel scheelt dat niet want je krijgt nu dus in die gevallen maar 3x12A = 8.25kW.

@fivari ; wat zou er in die laadstations dan moeten worden ingebouwd of aangepast om dat mogelijk te maken, en zou dat kostbaar zijn ?
Want dat hebben Nuon en EV-Box me namelijk nog steeds niet na alle mail en telefoontjes duidelijk kunnen maken.
De huidige PublicLine laadpalen delen zelfs in het geval van twee enkelfase ladende auto's maar 1x25A uit; elke PHEV krijgt 12-13A van dezelfde fase. Lijkt me toch dat het een kleine aanpassing is om allebei de auto's de volle 16A van ieder een aparte fase aan te bieden...

@Nexus ben trouwens wel benieuwd waar je vraag vandaan komt, voor een thuislader ?