Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Lijkt me iets dat ik zelf eigenlijk eerder bij mijn installateur zou neerleggen dan bij Cohere... Vergelijk het met een kapot onderdeel op een CV ketel of warmtepomp, daarvoor zou je ws ook eerder je cv installateur bellen dan de fabrikant van de ketel of wp...

Cohere heeft het spul bij mij geleverd en geïnstalleerd en daar naar ik aanneem, hun marge op gekregen.
Vandaar dat ik enige service verwacht.

- - - Updated - - -

Misschien is er kans dat ze geen contact met Keba gehad hebben en dat gewoon zo gezegd hebben, misschien kun je eens rechtstreeks contact opnemen met Keba of ze je kunnen helpen?

Als alternatief zou je de stekker kunnen afknippen en een nieuwe monteren, evt met hulp van een klusjesman of elektricien want erg moeilijk is dat niet, en kosten zijn ook nog te overzien. Voorbeelden van losse stekkers hier (shameless plug). Mocht je meer info of advies willen kun je altijd even contact met me opnemen.

Die "shameless plug" lijkt wel erg op de winkel waar ik mijn verlengkabels heb besteld..:wink:
Natuurlijk kan ik er een nieuwe plug op schroeven, het leek me alleen handig alleen de mantel te vervangen (2 min. werk)

Voor de duidelijkheid; ik verwacht geen gratis oplossing ik ben er tenslotte zelf overheen gereden, maar een beetje moeite doen voor een bestaande klant zou aardig zijn.
 
Lijkt me iets dat ik zelf eigenlijk eerder bij mijn installateur zou neerleggen dan bij Cohere... Vergelijk het met een kapot onderdeel op een CV ketel of warmtepomp, daarvoor zou je ws ook eerder je cv installateur bellen dan de fabrikant van de ketel of wp...

Dat lijkt me niet correct. Cohere is de verkoper en degene waar je het contract mee aangaat. Zo lang er nog garantie op het apparaat is (en dat is er naar ik begrijp) lijkt me dat je altijd naar je leverancier/verkoper toe gaat voor dit soort vragen. De producent (Keba) of installateur (Cohere besteedt dat uit, maar blijft verantwoordelijk voor de installatie) zijn in principe geen partij voor @MaH. Of Cohere het kan of wil oplossen is een ander verhaal, maar ben het wel met MaH eens dat een beetje after sales geen kwaad kan.
 
Ik laad zelf met de standaard meegeleverde UMC op krachtstroom, en dan netjes weggewerkt, zie mijn posts in dit topic eerder genaamd "Poor Man's HPWC" incl. foto's. Zal nog wel een foto plaatsen van de afgeronde installatie.

Ligt een beetje aan je situatie wat voor jou het handigste is.

Heb je een slimme meter? Dan heb je voor smart charging geen apart kastje nodig zoals de Maxem. Een lolo (The New Motion) bijvoorbeeld kan direct met een slimme meter communiceren.

Voordeel aan mijn laad-setup is dat ie vrijwel niks kost en ik altijd nog kan kiezen voor een laadpaal met smart charging mocht ik dat nodig vinden in de toekomst.

Ik wist niet van het bestaan af, maar heb net een slimme meter aangevraagd bij Stedin, ze kwamen tussen 2016 - 2020 anders langs :)

Ga ik nu ff lezen over de lolo... Mooie naam :)
 
Ik wist niet van het bestaan af, maar heb net een slimme meter aangevraagd bij Stedin, ze kwamen tussen 2016 - 2020 anders langs :)

Ga ik nu ff lezen over de lolo... Mooie naam :)
Het is wel belangrijk na te gaan welke slimme meter je krijgt, je moet er eentje hebben waarbij de individuele stroom per fase opgevraagd kan worden. Dat is bij de huidige/vorige generatie slimme meters nog niet, die geven alleen de totale stroom door de 3 fasen opgeteld door, daar heb je niets aan...
 
Het is wel belangrijk na te gaan welke slimme meter je krijgt, je moet er eentje hebben waarbij de individuele stroom per fase opgevraagd kan worden. Dat is bij de huidige/vorige generatie slimme meters nog niet, die geven alleen de totale stroom door de 3 fasen opgeteld door, daar heb je niets aan...

Inderdaad. Je moet een DSMR v5 hebben
Hotspot - Netbeheer Nederland

Ik daar twee jaar geleden hemel en aarde bewogen om die te krijgen, via enexis. Ik zou meedoen, aan en proef, etc. Aan het eind van het verhaal kwam er gewoon een normale versie en een monteur + backoffice die geen idee hadden waar ik het over had.

Ik heb het toen opgegegeven, er waren ook nog niet veel slimme laders die daar wat mee konden, anders dan zelf wat bouwen, en daar had ik toen geen zin in om mee te pionieren.

Dit forum doorzoeken op DSMR kan mogelijke nog interessante aanknopingspunten opleveren.
 
Ik heb geen verstand van electriciteit (nou ja ik heb hier op het forum al aardig wat bijgeleerd, dat dan weer wel), dus wat dat betreft sta ik al met 1-0 achter en moet het doen met de info die ik op het www kan vinden. En ik wil veilige oplossing (dus geen continue spanning). Ik wil een overzicht van mijn verbruik thuis, laadpunt en opbrengst zonnepanelen. Ik wil snel kunnen laden dus maximale capaciteit naar het laadpunt. En ik wil niet in het donker komen te zitten. Op de site van Tesla stond o.a. Cohere. Gebeld en netjes te woord gestaan door Erik Lintjes. Ook 's-avonds kreeg ik nog antwoord op mijn e-mail. Website is voor een leek zoals ik informatief. Ik schrijf dat laadpunt in 3 jaar af. Klein beetje MIA ook nog. Leek mij wel een prima oplossing. Maar is beslist niet de goedkoopste oplossing. Een bedrijf uit Alphen a/d Rijn kwam het laadpunt installeren. Laadpunt echter nog niet kunnen gebruiken want de Tesla is er nog niet.

@Art747 Die zal ik ook eens om een offerte vragen, had het al voorbij zien komen. Merk dat de meningen verdeeld zijn hier over wel of niet smart laden, heeft dat puur met initiele aanschafprijs te maken? Het bied toch alleen maar gemak?
 
Je kunt altijd hier op forum vragen of iemand in de buurt met een Tesla een keer je laadpunt wil komen testen. Dan weet je zeker dat ie werkt als je Tesla komt. [emoji106]

Ik ben in de loop vd middag toevallig in Alphen ad Rijn. Als wilt kun je me een PM sturen.

- - - Updated - - -

Ik heb geen verstand van electriciteit (nou ja ik heb hier op het forum al aardig wat bijgeleerd, dat dan weer wel), dus wat dat betreft sta ik al met 1-0 achter en moet het doen met de info die ik op het www kan vinden. En ik wil veilige oplossing (dus geen continue spanning). Ik wil een overzicht van mijn verbruik thuis, laadpunt en opbrengst zonnepanelen. Ik wil snel kunnen laden dus maximale capaciteit naar het laadpunt. En ik wil niet in het donker komen te zitten. Op de site van Tesla stond o.a. Cohere. Gebeld en netjes te woord gestaan door Erik Lintjes. Ook 's-avonds kreeg ik nog antwoord op mijn e-mail. Website is voor een leek zoals ik informatief. Ik schrijf dat laadpunt in 3 jaar af. Klein beetje MIA ook nog. Leek mij wel een prima oplossing. Maar is beslist niet de goedkoopste oplossing. Een bedrijf uit Alphen a/d Rijn kwam het laadpunt installeren. Laadpunt echter nog niet kunnen gebruiken want de Tesla is er nog niet.

Mijn ervaring na 2 jaar is dat men zich vooraf vaak druk maakt of er wel snel genoeg geladen kan worden. Heb op de zaak 22kw laadpunten laten installeren en als backup thuis een krachtstroompunt om met de UMC op 11kw te kunnen laden. Ik rij ca30.000km per jaar en had dat ook voor 95% met een gewoon stopcontact gered. Mijn advies laat je vooral niet gek maken!
 
Last edited:
Hartelijk dank voor je aanbod, maar vanmiddag ben ik de hele middag in IJmuiden....


Ik ben in de loop vd middag toevallig in Alphen ad Rijn. Als wilt kun je me een PM sturen.

- - - Updated - - -



Mijn ervaring na 2 jaar is dat men zich vooraf vaak druk maakt of er wel snel genoeg geladen kan worden. Heb op de zaak 22kw laadpunten laten installeren en als backup thuis een krachtstroompunt om met de UMC op 11kw te kunnen laden. Ik rij ca30.000km per jaar en had dat ook voor 95% met een gewoon stopcontact gered. Mijn advies laat je vooral niet gek maken!
 
Maar dat zegt ook nog niets...
De vragen die je moet beantwoorden zijn: hoe lang staat mijn auto aan een laadpunt (22kW, 11kW, stopcontact, whatever) en hoeveel km wil ik er daarna (tussendoor) mee kunnen rijden.
En daarbij: hoe flexibel wil ik zijn (altijd zeker dat ik een (bijna) volle accu heb) tot aan - ach,ik pak desnoods wel de tweede auto). Want je zal niet elke dag hetzelfde patroon hebben.

Als je dat in een formule zet -met desnoods een overdag-optie (laden op je werk) en een nacht-optie (thuis) - dan weet je ongeveer wat je nodig hebt qua laadsnelheid.

Nog een voorbeeld erbij. Ik heb thuis een 11kW, laad elke nacht (tot 90%) en heb daar inderdaad geen 22kW nodig (8 uur keer 50 km is en volle accu)). Is nog nooit voorgekomen dat ik bij leeg thuis kwam en s'avonds weer weg moest. Bij ons kantoor staat een 22kW, ben daar vaak een uur, twee uur achter elkaar.. handig om even snel 100km erbij te krijgen. 11kW is dan voor mij weinig zinvol, want ik sta er dan te kort.


Mijn ervaring na 2 jaar is dat men zich vooraf vaak druk maakt of er wel snel genoeg geladen kan worden. Heb op de zaak 22kw laadpunten laten installeren en als backup thuis een krachtstroompunt om met de UMC op 11kw te kunnen laden. Ik rij ca30.000km per jaar en had dat ook voor 95% met een gewoon stopcontact gered. Mijn advies laat je vooral niet gek maken!
 
Ik ben in de loop vd middag toevallig in Alphen ad Rijn. Als wilt kun je me een PM sturen.

- - - Updated - - -



Mijn ervaring na 2 jaar is dat men zich vooraf vaak druk maakt of er wel snel genoeg geladen kan worden. Heb op de zaak 22kw laadpunten laten installeren en als backup thuis een krachtstroompunt om met de UMC op 11kw te kunnen laden. Ik rij ca30.000km per jaar en had dat ook voor 95% met een gewoon stopcontact gered. Mijn advies laat je vooral niet gek maken!

Eens! Ik doe het zelfs met een Lolo van 3,7kW op een plek in een publieke parkeergarage. Dus heel soms is er niet eens plek en kan ik niet opladen. Dat komt die avond erna wel weer. Doe 35k km per jaar.

De afgelopen 2 jaar heb ik slechts 3 keer moeten uitwijken naar een 11kW paal verderop in de buurt, waarvan 2 keer ook nog eens omdat ik vergeten was de laadpas ervoor te houden, dus nog m'n eigen stommiteit ook!
 
Ja maar.. hoeveel km je per jaar rijdt is toch helemaal niet waar het om gaat ? Dat deel je dan door 365 en dan weet je wat je per dag doet ?
Ik doe buiten de vakanties om ook zo'n 35K tot 40K per jaar. Met enige regelmaat tussen 150 en 250 per dag. Zonder dat ik de ruimte heb om onderweg of op bestemming ergens bij te laden. Met 3,7 kW zou ik echt niet uit de voeten kunnen.
 
Ja maar.. hoeveel km je per jaar rijdt is toch helemaal niet waar het om gaat ? Dat deel je dan door 365 en dan weet je wat je per dag doet ?
Ik doe buiten de vakanties om ook zo'n 35K tot 40K per jaar. Met enige regelmaat tussen 150 en 250 per dag. Zonder dat ik de ruimte heb om onderweg of op bestemming ergens bij te laden. Met 3,7 kW zou ik echt niet uit de voeten kunnen.
Waarschijnlijk bedoelen ze dat ze veel rijden? Met 3,7 kilowatt lader zou ik ook niet uit de voeten kunnen, ben thuis van 22 kilowatt naar 11 gegaan. Dat is een prima keuze geweest met een SuperCharger in Amsterdam als backup voor noodgevallen.
 
Ja maar.. hoeveel km je per jaar rijdt is toch helemaal niet waar het om gaat ? Dat deel je dan door 365 en dan weet je wat je per dag doet ?
Ik doe buiten de vakanties om ook zo'n 35K tot 40K per jaar. Met enige regelmaat tussen 150 en 250 per dag. Zonder dat ik de ruimte heb om onderweg of op bestemming ergens bij te laden. Met 3,7 kW zou ik echt niet uit de voeten kunnen.
Klopt Egbert. Het is per persoon verschillend. Bij mij komt t niet voor dat ik onverwacht vlak achter elkaar lange afstanden (2x 300+ km) moet rijden zonder ook nog langs een SuC te kunnen rijden.
 
Ik laad zelf met de standaard meegeleverde UMC op krachtstroom, en dan netjes weggewerkt, zie mijn posts in dit topic eerder genaamd "Poor Man's HPWC" incl. foto's. Zal nog wel een foto plaatsen van de afgeronde installatie.

uploadfromtaptalk1450361514030.jpg
uploadfromtaptalk1450361577173.jpg

uploadfromtaptalk1450361625866.jpg
 
  • Like
Reactions: LuckyLuke