Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb onlangs een laadoplossing laten plaatsen door Cohere. Die leveren de "Maxem". Regelaar die zorgt dat er altijd maximaal stroom naar je Tesla gaat, door de beschikbare stroom van niet maximaal in gebruik zijnde groepen naar je laadpunt te sturen. Maxem Smart Charging van Elektrische Autos | Cohere
Ook het verbruik thuis en de opbrengst van de zonnepanelen wordt weergegeven.

Zo,

Dat waren een _HELE_ hoop pagina's om te lezen.. Maar wel een hoop info. Even kort voorstellen; heb dit weekend de knoop doorgehakt en een P90D besteld en moet nog lang, heel lang, wachten. Daarom tijd om me te verdiepen in thuisladers.

Heb inmiddels -denk ik- het idee gevat om voor 11kW te gaan en heb een offerte aangevraagd bij EV Box. Nu nog kijken wat ze allemaal offreren en wat ik nog extra moet laten doen thuis. Dat smart laden is wel geniaal bedacht zeg, zonder dat je meteen dikke kabels moet laten graven.

Had al wel eens een tesla gehuurd en vond het laden met 220v nou niet echt zo snel gaan, zeker niet als je een dag je accu had leeggereden.. :)

Toch mis ik als nieuwskomer wel een totaal overzicht pagina met alle verschillen op een kinderlijke manier uitgelegd (lees: zonder commerciele boodschap erbij). Of heb ik die over het hoofd gezien?
 
Ik heb ook de laadpaal van Cohere in combinatie met een Maxem. Tot dusver geen zekeringen die eruit klappen dus doet wat ie moet doen. Hoop er vooral ook plezier van te hebben als we binnenkort helemaal van het gas af gaan.

Iets anders is de after sales service van Cohere; ik ben een keer over de stekker van de vaste kabel heengereden :redface:.
Alles nog heel, behalve een scheur in de mantel van de stekker.
Cohere gebeld of ze een nieuwe mantel willen leveren?; hebben we niet. Willen jullie dan misschien bij de fabriek (Keba) vragen?; nou vooruit.

Na een dag of tien maar weer eens gebeld; oh ja dat is waar ook, dat kan niet! (Michael)
Een hele nieuwe stekker dan misschien?; nee kan ook niet want garantie vervalt als je dat zelf vervangt bla bla..
Eind van het verhaal, vervelend dat je stekker kapot is maar wij gaan het niet oplossen.

Teleurstellend, zeker als je de kostprijs in overweging neemt.
Inmiddels laad ik al weer een paar maanden dankzij het goede oude gaffatape..
 
Alles nog heel, behalve een scheur in de mantel van de stekker.
Inmiddels laad ik al weer een paar maanden dankzij het goede oude gaffatape..

Misschien is er kans dat ze geen contact met Keba gehad hebben en dat gewoon zo gezegd hebben, misschien kun je eens rechtstreeks contact opnemen met Keba of ze je kunnen helpen?

Als alternatief zou je de stekker kunnen afknippen en een nieuwe monteren, evt met hulp van een klusjesman of elektricien want erg moeilijk is dat niet, en kosten zijn ook nog te overzien. Voorbeelden van losse stekkers hier (shameless plug). Mocht je meer info of advies willen kun je altijd even contact met me opnemen.
 
Ik heb ook de laadpaal van Cohere in combinatie met een Maxem. Tot dusver geen zekeringen die eruit klappen dus doet wat ie moet doen. Hoop er vooral ook plezier van te hebben als we binnenkort helemaal van het gas af gaan.

Iets anders is de after sales service van Cohere; ik ben een keer over de stekker van de vaste kabel heengereden :redface:.
Alles nog heel, behalve een scheur in de mantel van de stekker.
Cohere gebeld of ze een nieuwe mantel willen leveren?; hebben we niet. Willen jullie dan misschien bij de fabriek (Keba) vragen?; nou vooruit.

Na een dag of tien maar weer eens gebeld; oh ja dat is waar ook, dat kan niet! (Michael)
Een hele nieuwe stekker dan misschien?; nee kan ook niet want garantie vervalt als je dat zelf vervangt bla bla..
Eind van het verhaal, vervelend dat je stekker kapot is maar wij gaan het niet oplossen.

Teleurstellend, zeker als je de kostprijs in overweging neemt.
Inmiddels laad ik al weer een paar maanden dankzij het goede oude gaffatape..
Lijkt me iets dat ik zelf eigenlijk eerder bij mijn installateur zou neerleggen dan bij Cohere... Vergelijk het met een kapot onderdeel op een CV ketel of warmtepomp, daarvoor zou je ws ook eerder je cv installateur bellen dan de fabrikant van de ketel of wp...
 
@Art747 Die zal ik ook eens om een offerte vragen, had het al voorbij zien komen. Merk dat de meningen verdeeld zijn hier over wel of niet smart laden, heeft dat puur met initiele aanschafprijs te maken? Het bied toch alleen maar gemak?

Het meeste gemak krijg je door je aansluiting boven de 3x35A te kiezen.
Daarbij krijg je ook meer kosten van je energieleverancier.

Om maximaal te laden met een kleinere aansluiting bijv. 3x25A kun je kiezen om je lader te beperken 11kW. (statisch)
Met smartcharging kun je dit dynamisch regelen. En afstemmen met het vebruik van je overige apparatuur, en/of met de productie van bijv. een PV installatie.
 
@Refie: maar volgens mij om je aansluiting naar 3x35A te krijgen gaan je kosten met EUR 750,- per jaar omhoog las ik? Dat is EUR 60,- per maand, over 5 jaar is dat al meer dan de kosten van een smart ding?
Waarom zou je je aansluiting verhogen van 3x25A naar 3x35A als je een enkele lader hebt die max 3x16A laadt?

Even extreme continu verbruikers zoals warmtepomp uitgesloten (die heb ik niet). Het is echt niet zo dat als je >9A (25-16) extra verbruikt op één van de fasen je hoofdzekeringen er meteen uit klappen. Die zijn heel erg traag. Vandaar dat ik geen problemen heb met 3x16A laden, ook niet overdag.

Mijn insteek: smart charging kan altijd nog, maar het moet wel een probleem oplossen -- anders zonde van de investering.
 
Last edited:
Waarom zou je je aansluiting verhogen van 3x25A naar 3x35A als je een enkele lader hebt die max 3x16A laadt?

Even extreme continu verbruikers zoals warmtepomp uitgesloten (die heb ik niet). Het is echt niet zo dat als je >9A (25-16) extra verbruikt op één van de fasen je hoofdzekeringen er meteen uit klappen. Die zijn heel erg traag. Vandaar dat ik geen problemen heb met 3x16A laden, ook niet overdag.

Mijn insteek: smart charging kan altijd nog, maar het moet wel een probleem oplossen -- anders zonde van de investering.

Dus wat zou jij dan adviseren qua merk/model/leverancier die zo'n lader bij mij thuis plaatst? Ik ga niet zelf met schroevendraaier en soldeerbout aan de slag.. dat voorop gesteld hebbende.. :)
 
Ik laad zelf met de standaard meegeleverde UMC op krachtstroom, en dan netjes weggewerkt, zie mijn posts in dit topic eerder genaamd "Poor Man's HPWC" incl. foto's. Zal nog wel een foto plaatsen van de afgeronde installatie.

Ligt een beetje aan je situatie wat voor jou het handigste is.

Heb je een slimme meter? Dan heb je voor smart charging geen apart kastje nodig zoals de Maxem. Een lolo (The New Motion) bijvoorbeeld kan direct met een slimme meter communiceren.

Voordeel aan mijn laad-setup is dat ie vrijwel niks kost en ik altijd nog kan kiezen voor een laadpaal met smart charging mocht ik dat nodig vinden in de toekomst.
 
Last edited: