Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie een hoop langskomen over range en laadpalen, maar ik stel toch deze vraag hier voor een totaalplaatje...

Ik kan mijn M3 long range thuis 3 fase opladen elke nacht. Bedoeling is 80% of 90% te laden. Voor mijn werk moet ik 100km heen en 100km terug rijden. Op het werk hebben we momenteel een 1 fase laadpaal staan (gebruikt voor mijn huidige Outlander).

Mijn vragen:
1 - kan ik op 1 volle accu (80%) makkelijk heen en terug? (ik neem aan van wel...)
2 - kan ik mijn M3 aan de huidige laadpaal hangen om langzaam te laden (hierbij moet waarschijnlijk de meterkast aangepast worden?? ik hoor van een ander bedrijf naast ons dat hun paal er nog wel eens uitklapt als hun M3 en Jaguar samen laden)
3- is het raadzaam om een 3 fase laadpaal te installeren bij kantoor, of gezien het aantal kilometers kunnen we deze kosten beter uitsparen voor mogelijk een enkele keer laden bij een supercharger?

Met een LR haal je ruimschoots jouw woon-werkverkeer afstand heen en weer. In ieder jaargetijde. Laden op kantoor is overbodig. En als je dan eens een lange rit tussendoor maakt en je zou range te kort komen, volstaat 5-10 min. bij de SUC. Die paar centen meer moet overkomelijk zijn lijkt me.
 
Eens, 200km per dag en in de nacht thuis laden is prima te doen.

Mijn woon werk is 100km per dag en met alle andere ritjes binnen en buiten de regio heb ik met de LR nog nooit te kort gehad...zou met de SR wel anders zijn vermoed ik.
 
Iemand die ervaring heeft met het opladen van M3 in appartementsblok jaren 70? Denken jullie dat indien ik wall charger laat installeren, hier nog veel bijkomende aanpassingen dienen te gebeuren aan elektriciteitsnetwerk? In de Tesla garage zei de verkoper me dat van zodra de wagen ‘s avonds / ‘s nachts wordt opgeladen en je minder dan 100km per dag doet, een wall charger zelfs niet nodig is... alvast bedankt
 
Reken op veel gedoe met de VVE. De bedrading zal niet op die belasting berekend zijn.
Ik heb een garage-box in een jaren-70 complex met een elektra-aansluiting via de VVE. Deze is hoogstens geschikt voor wat verlichting en de elektrische deur. 6 garages delen een 16A zekering. Volgend jaar ga ik een extra aansluiting met meterkast vanuit de straat laten aanleggen. Kost wel wat, maar ik ben dan niet meer afhankelijk van de VVE.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Iemand die ervaring heeft met het opladen van M3 in appartementsblok jaren 70? Denken jullie dat indien ik wall charger laat installeren, hier nog veel bijkomende aanpassingen dienen te gebeuren aan elektriciteitsnetwerk? In de Tesla garage zei de verkoper me dat van zodra de wagen ‘s avonds / ‘s nachts wordt opgeladen en je minder dan 100km per dag doet, een wall charger zelfs niet nodig is... alvast bedankt
Wanneer nieuwe bedrading aanleggen vanuit je eigen meterkast mogelijk is, heb je geen probleem met de VvE. Dan laat je die aansluiting zonodig nog verzwaren en ben je gewoon eigen baas, Zo heb ik het tenminste gedaan, maar de te overbruggen afstand was ook slechts 20 meter. In een publieke ruimte is een TWC toch wat netter dan een losse UMC, te meer omdat het bij je Model 3 geleverde exemplaar ook slechts enkel-fase laadt.
 
Klopt. Ik heb geen behoefte aan meer dan 10A enkelfase, omdat ik niet dagelijks rij met de auto. Voordeel van werken vanuit huis. Ik gebruik gewoon de UMC. Nieuwe bedrading trekken vanuit de meterkast is geen optie. Zowel die van de VVE als mijzelf zit op ruim 100 mrt afstand. Nieuwe aansluiting vanuit de straat is eenvoudiger.
 
Klopt. Ik heb geen behoefte aan meer dan 10A enkelfase, omdat ik niet dagelijks rij met de auto. Voordeel van werken vanuit huis. Ik gebruik gewoon de UMC. Nieuwe bedrading trekken vanuit de meterkast is geen optie. Zowel die van de VVE als mijzelf zit op ruim 100 mrt afstand. Nieuwe aansluiting vanuit de straat is eenvoudiger.

In dat geval moet je echt even dit draadje doorlezen.
Ik weet niet hoe lang deze regeling nog stand houdt, maar als je er ook maar één jaar nog gebruik van kan maken is hij erg interessant.
 
Welke laadpas kopen jullie voor occasioneel gebruik (België)?

Ik kan dagelijks thuis laden (wallbox). Neem aan dat voor reizen naar het buitenland ik de superchargers kan gebruiken dus weet eigenlijk (nog) niet wanneer ik andere laadpas zal en kan gebruiken?
 
SHELL!????

Is het laatste bedrijf op aarde dat ik zou willen helpen bij belastingontwijking

Met dat ontwijken blijkt het mee te vallen (zie link). Wel jammer dat nu ook de app Shell recharge heet. Ik heb de recente update nog niet gedownload en zie dus nog altijd het vertrouwde liefdesteken op mijn iPhone.

Shell geeft inzicht in zijn winstbelasting
 

Attachments

  • F7B9BD7B-CD87-40C6-950C-D4825C8416DB.jpeg
    F7B9BD7B-CD87-40C6-950C-D4825C8416DB.jpeg
    28.6 KB · Views: 28