Donderdagavond zat ik in een hotel in Lyon. Ik kwam aan met nog maar 7% lading. De concierge ging de auto parkeren en koppelde 'm meteen aan de destination charger. Maar daar was blijkbaar iets vreemds mee aan de hand. De dag ervoor hadden ze er nog een Tesla mee opgeladen maar nu deed de charger niks. Ze moesten zelfs handmatig vanuit de auto de laadklep openen. Toen ik anderhalf uur later, tijdens het eten, op mijn telefoon keek was de lading teruggelopen tot 2%. En dat terwijl de auto gewoon stil had gestaan. Uiteindelijk ben ik met de concierge tussen twee gangen in naar de garage gegaan om te kijken of we het konden oplossen. Alle resets geprobeerd maar niks werkte. Ook niet de tweede, niet dedicated Tesla, charger wilde niet meewerken.
We hebben toen de auto maar verplaatst en met de granny charger aan de 230V gekoppeld. Dat ging een tijdje goed, met 8A maximaal, wat wel erg traag is. Maar toen ik rond half twaalf weer op mijn telefoon keek was de lader er daar ook mee opgehouden. 's Ochtends was iedereen in de tent in paniek. Ze zagen het al gebeuren dat ik niet meer zou kunnen vertrekken. We hebben voor het ontbijt de auto aan een ander stopcontact gehangen en daar nog ruim 1% mee weten te laden zodat ik uiteindelijk met 5% kon vertrekken.
Gelukkig zit er net ten noorden van Lyon een supercharger, op 12 km afstand. Dus dat haalden we met nog 2% marge. Ruim...
Het was wel een beetje billenknijpen maar wat ik vooral onbegrijpelijk vind is dat de auto zo hard leegliep terwijl er een laadkabel ingeplugd was die geen stroom gaf. Zou de auto proberen de accu te verwarmen? Dan is dat een suffe bug in de software. Want dat moet natuurlijk alleen gebeuren als er ook daadwerkelijk stroom geleverd wordt door de laadpaal.
We hebben toen de auto maar verplaatst en met de granny charger aan de 230V gekoppeld. Dat ging een tijdje goed, met 8A maximaal, wat wel erg traag is. Maar toen ik rond half twaalf weer op mijn telefoon keek was de lader er daar ook mee opgehouden. 's Ochtends was iedereen in de tent in paniek. Ze zagen het al gebeuren dat ik niet meer zou kunnen vertrekken. We hebben voor het ontbijt de auto aan een ander stopcontact gehangen en daar nog ruim 1% mee weten te laden zodat ik uiteindelijk met 5% kon vertrekken.
Gelukkig zit er net ten noorden van Lyon een supercharger, op 12 km afstand. Dus dat haalden we met nog 2% marge. Ruim...
Het was wel een beetje billenknijpen maar wat ik vooral onbegrijpelijk vind is dat de auto zo hard leegliep terwijl er een laadkabel ingeplugd was die geen stroom gaf. Zou de auto proberen de accu te verwarmen? Dan is dat een suffe bug in de software. Want dat moet natuurlijk alleen gebeuren als er ook daadwerkelijk stroom geleverd wordt door de laadpaal.