Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb deze Laadstation Home smart | Elektrische auto thuis opladen
Bevalt prima. Heeft smart charging en dat zonder slimme meter en zonder utp kabel. Je hoeft dus niet je aansluiting te verzwaren en toch snel laden. 11kW is voor thuis meer dan genoeg.
Het laadstation heet wel "Home smart", maar daar bedoelt men blijkbaar toch niet "smart charging" mee. Smart charging houdt in dat de laadstroom dynamisch wordt aangepast aan het overige verbruik op het net. Dat is hierbij niet geïmplementeerd. Althans die feature staat niet in het lijstje op de website.
 
Het laadstation heet wel "Home smart", maar daar bedoelt men blijkbaar toch niet "smart charging" mee. Smart charging houdt in dat de laadstroom dynamisch wordt aangepast aan het overige verbruik op het net. Dat is hierbij niet geïmplementeerd. Althans die feature staat niet in het lijstje op de website.
Zonder (slimme) meter zal het zeer moeilijk zijn om het overige verbruik te bepalen en daarop in te spelen met Smart Charging.
Ik vrees dat fivari gelijk heeft.
 
Inderdaad vreemd dat er op de site niets over genoemd wordt. In de offerte waar ik op ingegaan ben staat echter

QUOTE
Smart charging

De EV-Box smart laadstation past het totaal verbruik tijdens het laden aan van de laadpunten zodat
de beschikbare energie van uw huis- of bedrijfsaansluiting niet wordt overbelast.
Bij het laden met één laadpunt wordt actief door het laadstation gecontroleerd wat het
beschikbare vermogen is van de netaansluiting en het gewenste vermogen van de auto om te
laden.

Wanneer tijdens het gelijktijdig laden bij 2 of meer gekoppelde laadpunten één van de auto’s
volledig geladen is, schakelt het station automatisch het meer beschikbare vermogen over naar het
andere laadpunt naar behoefte van het laadvermogen van de auto, het totaal vermogen van het
laadpunt en het actuele energiegebruik van uw netaansluiting.
ENDQUOTE

Ik heb zelf vragen gesteld hoe dit kan, maar een duidelijk antwoord heb ik niet gekregen. In de praktijk heb ik nooit problemen met laden - ook niet als er tegelijktijd elektrisch gekookt wordt en (af-)was machines draaien dus ik heb geen reden te veronderstellen dat er iets niet klopt.
 
Die beschrijving komt inderdaad wel overeen met smart charging. Je zou toch verwachten dat ze die eigenschap dan juist erg opvallend op de website vermelden, want daarmee onderscheiden ze zich van heel wat andere laadstations.
Met 11kW verspreid over 3 fasen blijft er nog heel wat amperage beschikbaar voor de overige verbruikers. Welke hoofdaansluiting is er aanwezig?
 
Die beschrijving komt inderdaad wel overeen met smart charging. Je zou toch verwachten dat ze die eigenschap dan juist erg opvallend op de website vermelden, want daarmee onderscheiden ze zich van heel wat andere laadstations.
Met 11kW verspreid over 3 fasen blijft er nog heel wat amperage beschikbaar voor de overige verbruikers. Welke hoofdaansluiting is er aanwezig?

Ik heb een 3x25A aansluiting. Dat is dus 3x25x220=16500W. Met een 11kW lader blijft er dan 5500W over. Ik zal eens serieus gaan testen wat er gebeurd als ik 10kW vermogen trek tijdens het laden. Kookplaat is iets van 3,5kW. Heb nog een elektrisch kacheltje van 2kW. Oven 2kW. Magnetron 1kW. Dan nog de wasdroger, iets van 2kW. Samen met de lader van 11kW is dat 21kW. Zou niet moeten kunnen zonder smart charging. Ben benieuwd.

Heb ook Flow nog eens om een toelichting gevraagd.
 
Inderdaad vreemd dat er op de site niets over genoemd wordt. In de offerte waar ik op ingegaan ben staat echter

QUOTE
Smart charging

De EV-Box smart laadstation past het totaal verbruik tijdens het laden aan van de laadpunten zodat
de beschikbare energie van uw huis- of bedrijfsaansluiting niet wordt overbelast.
Bij het laden met één laadpunt wordt actief door het laadstation gecontroleerd wat het
beschikbare vermogen is van de netaansluiting en het gewenste vermogen van de auto om te
laden.

Wanneer tijdens het gelijktijdig laden bij 2 of meer gekoppelde laadpunten één van de auto’s
volledig geladen is, schakelt het station automatisch het meer beschikbare vermogen over naar het
andere laadpunt naar behoefte van het laadvermogen van de auto, het totaal vermogen van het
laadpunt en het actuele energiegebruik van uw netaansluiting.
ENDQUOTE

Ik heb zelf vragen gesteld hoe dit kan, maar een duidelijk antwoord heb ik niet gekregen. In de praktijk heb ik nooit problemen met laden - ook niet als er tegelijktijd elektrisch gekookt wordt en (af-)was machines draaien dus ik heb geen reden te veronderstellen dat er iets niet klopt.
Je kunt deze quote ook interpreteren als het balanceren van de twee laadpunten t.o.v. elkaar en het voor de complete paal beschikbare vermogen.
Zonder sensoren in de meterkast lijkt iets anders ook onmogelijk.
 
Ik heb een 3x25A aansluiting. Dat is dus 3x25x220=16500W. Met een 11kW lader blijft er dan 5500W over. Ik zal eens serieus gaan testen wat er gebeurd als ik 10kW vermogen trek tijdens het laden. Kookplaat is iets van 3,5kW. Heb nog een elektrisch kacheltje van 2kW. Oven 2kW. Magnetron 1kW. Dan nog de wasdroger, iets van 2kW. Samen met de lader van 11kW is dat 21kW. Zou niet moeten kunnen zonder smart charging. Ben benieuwd.

Heb ook Flow nog eens om een toelichting gevraagd.
Als je hoofdstoppen smeltzekeringen zijn van 25A, dan overleven ze 35A zonder problemen. Zie deze tabel:
CourbesdefusiongG.JPG


Hebben ze in de meterkast misschien opnemers op de 3 fasen geplaatst waarmee ze de stroom per fase meten? Anders slaat het `smart` laden waarschijnlijk op het verdelen van de totale 11kW over 2 auto's, ipv het beperken van het totale maximum beschikbare vermogen...
 
  • Informative
Reactions: Ivo-G
Ik werk thuis ook met de Tesla UMC, voorlopig zie ik geen nood om die in de wagen te hebben liggen, Type 2 kabel met wat laadpasjes volstaat.

Chint Type B aardlekschakelaar, zekering en kwh meter in de kast binnen, Een 5G6mm² kabel getrokken + een ethernet kabel en paal/kastje gemaakt met wat hardhout resten die ik nog had na de verbouwing. Een type 2 stekker houder van Luckyluke, een Dlink wifi accesspoint en klaar.

Is dus 16A/380V maar kan ook naar 32A/380V indien ooit nodig.

Ik moet toegeven dat dit wel een heel mooie oplossing is! Heb je iets verzonnen om de omkasting te vergrendelen tegen diefstal van de UMC? Zou eventueel nog een oplossing zijn voor mijn situatie. (en de UMC blijft mobiel indien nodig)
 
Ik ga dus ook mijn huisaansluiting "opvoeren" tot 380v, 3x16 A en laat en rode stekker buiten installeren om zo te gaan laden met de bijgeleverde UMC (mobiel neem ik een normale laadkabel type 2 mee in de achterbak).
Mijn electricien geeft echter aan dat 5 x 2,5mm genoeg is voor deze aansluiting. Let wel ik hoef maar een 3 meter te overbruggen. Reakties ?!
Mijn MS wordt geleverd in Sept :)
 
Ik ga dus ook mijn huisaansluiting "opvoeren" tot 380v, 3x16 A en laat en rode stekker buiten installeren om zo te gaan laden met de bijgeleverde UMC (mobiel neem ik een normale laadkabel type 2 mee in de achterbak).
Mijn electricien geeft echter aan dat 5 x 2,5mm genoeg is voor deze aansluiting. Let wel ik hoef maar een 3 meter te overbruggen. Reakties ?!:)
5x2,5 mm2 en daar langdurig 11 kW overheen sturen is onverantwoordelijk.
Laat dit liever uitvoeren in 5x6 mm2, dan kun je er later veilig ook 3 x 32A over laden.
 
Overdimensioneren nu is goedkoper dan opnieuw opgraven in de toekomst om alsnog hetzelfde aan te leggen wat nu te duur lijkt.

Ik heb thuis een dubbele 22KW lader, al kan ik thans maar 11KW laden en heb ik maar één EV. Alles is bekabeld op 44KW+ en gezekerd op de huidige levering van 3x25A = 16,5KW. Mocht ik in de toekomst 2 EV's hebben die tegelijkertijd op moeten laden, dan ligt alles er al, en hoef ik alleen de zekering(en) laten opwaarderen.
 
5x2,5 mm2 en daar langdurig 11 kW overheen sturen is onverantwoordelijk.
Laat dit liever uitvoeren in 5x6 mm2, dan kun je er later veilig ook 3 x 32A over laden.

Bij 11kW in een 2,5mm2 kabel (3fase) dissipeer je 3,5 a 4Watt per meter.
Bij 22kW (32A) in een 6mm2 3fase kabel dissipeer je 7 a 8Watt per meter.

2,5mm2 is dus absoluut veilig bij 11kW. (Dit om diegenen gerust te stellen die slechts 2,5mm2 hebben aangelegd).

Verder heb je gelijk, als je later wilt upgraden naar 3x25 of 3x32 (onwaarschijnlijk ivm vastrecht, of je moet zonnepanelen hebben en overdag laden) dan is 6mm2 wel een must.
(In een 2,5mm2 kabel zouden de verliezen dan oplopen naar 15Watt per meter resp. 21W/m, dat wordt gevaarlijk heet en loopt in de papieren qua extra verbruik).

Prijs voor kabel met volkoperen sectie:
  • 5 x 6mm2 = 3,11€/m
  • 5 x 2,5 mm2 = 1,95€/m
Daarvoor kan je niet sukkelen.

Daar valt helemaal niets tegen in te brengen :-D
 
  • Informative
Reactions: Ivo-G and robertvg
Bij 11kW in een 2,5mm2 kabel (3fase) dissipeer je 3,5 a 4Watt per meter.
Bij 22kW (32A) in een 6mm2 3fase kabel dissipeer je 7 a 8Watt per meter.

2,5mm2 is dus absoluut veilig bij 11kW. (Dit om diegenen gerust te stellen die slechts 2,5mm2 hebben aangelegd).

Verder heb je gelijk, als je later wilt upgraden naar 3x25 of 3x32 (onwaarschijnlijk ivm vastrecht, of je moet zonnepanelen hebben en overdag laden) dan is 6mm2 wel een must.
(In een 2,5mm2 kabel zouden de verliezen dan oplopen naar 15Watt per meter resp. 21W/m, dat wordt gevaarlijk heet en loopt in de papieren qua extra verbruik).



Daar valt helemaal niets tegen in te brengen :-D

De lengte van de kabel en het type beveiliging zijn ook bepalende factoren (meer koper, dus meer weerstand), het spanningsverlies best onder de 3% houden.
eenvoudig hier Draka te berkenen
 
Mijn "paal" is vandaag aangelegd, van The New Motion. Geen idee over kabeldiktes e.d., maar het werkt prima. Max is 3x16a dus 11kw, maar omdat ik op kantoor maar 3x25a heb staat ie nu op 10a ipv 16a. Zal even moeten testen met wat mogelijk... maar je wil niet als iemand de waterkoker aan doet en toevallig de magnetron dat alles eruit klapt.
 
Mijn "paal" is vandaag aangelegd, van The New Motion. Geen idee over kabeldiktes e.d., maar het werkt prima. Max is 3x16a dus 11kw, maar omdat ik op kantoor maar 3x25a heb staat ie nu op 10a ipv 16a. Zal even moeten testen met wat mogelijk... maar je wil niet als iemand de waterkoker aan doet en toevallig de magnetron dat alles eruit klapt.
Jammer, want daar bestaat iets voor: Smart Charging via Maxem. Die houdt het "huis" verbruik in de gaten en stuurt op basis daarvan het laadpunt aan. Bij grotere vraag van het huis wordt de laadstroom naar beneden gedraaid, en als de vraag voorbij is mag het laadpunt weer meer krijgen.
 
  • Informative
Reactions: Refie and PaulusdB