Drie fase laden geeft de mogelijkheid met 11 kW te laden met de Tesla model 3. Dat is tevens het maximum wat Tesla Model 3 aan kan. Dat is uit het net opgenomen vermogen bij 3x16A bij 230V. Praktisch gezien zijn er nog rendementsverliezen in de AC naar DC converter van ca 5% en vaak is de spanning ook lager afhankelijk van de lokale spanning die ook nog een duit bijdraagt aan de verliezen. Typisch is iets tussen 10 en 10,5 kW wat uiteindelijk in de batterij terecht komt. Ik reken met: 10,2 kW. Eenzelfde verhaal is te houden bij 1 fase laden zodat daar het vermogen tussen 3,3 en 3,5 kW beschikbaar is voor de batterij. Ik reken met: 3,4 kW.
Hoewel je kan denken dat 3,4 kW voldoende is voor je Tesla omdat je elke dag/nacht misschien wel gemakkelijk je batterij kan laden met 60% van de capaciteit wat bij de LR 60% van 75 kWh = 45 kWh wat 13,2 uur laadtijd is en bij 60% van de SR 50 kWh 8,8 uur. In de praktijk is het reeds ruim voldoende voor veel gebruikers voor dagelijks gebruik. Bij 11 kW zijn deze laadtijden uiteraard 3x korter. En dat scheelt drain verliezen.
We maken daarvoor een rekensommetje. Stel je bent een 20.000 km/jaar rijder. En je laadt alleen thuis. We nemen voor het gemak een gemiddeld ruim verbruik van 180 W/km ( inclusief verwarming/koeling e.d.), dus moet je ca 3600 kW/jr laden.
Doe je dat op 3 fasen, dan is dat ca 353 uur/jr, doe je dat op 1 fase dan duurt dat ca 1059 uur/jr. Gedurende het laden wordt niet geslapen door Tesla en het extra verbruik is dan 200 W/u meer gedurende 1059 - 353 = 706 uur ofwel 141 kW meer verlies. Zodat feitelijk ook meer geladen moet worden dus is er uiteindelijk cumalatief nog ca 44 uur of 150 kW meer nodig is op 1 fase dan op 3 fasen. Op 1 fase kost laden dus 150 x ca 0,20 ct/kW = €30,-/jr extra i.v.m. 3 fasen in dit voorbeeld. Naarmate er repectievelijk meer of minder wordt gereden c.q. geladen neemt dit verschil evenredig toe of af. Op zich is dit misschien nog geen reden om over te schakelen op 3 fasen, maar wel iets om mee te nemen in alle andere overwegingen om dat te doen.
De meeste nieuwere huizen hebben een 3 fase aansluiting tot aan de meterkast. Mijn huis gebouwd in 1974 had dat al, maar de groepenkast was maar aangesloten op 1 fase. Bij een verbouwing heb zelf ooit de groepenkast vervangen door een 3 fasen uitvoering zonder deze echt aan te sluiten op 3 fasen. Het werkelijke aansluiten op 3 fasen was daarom eenvoudig omdat alleen de netbeheerder daar de meter voor moest vervangen en 3 hoofdstoppen van 25A erin moest zetten. Die kosten uitgevoerd door de netbeheerder waren in 2017 slechts € 250,-. Voor anderen kan een noodzakelijke ombouw van een 1 fase groepenkast naar een 3 fasen een stuk duurder uitvallen.
Een gewone 3 fasen aansluiting kost aan vastrecht evenveel als een 1 fase aansluiting. Vaak wordt ten onrechte 3 fasen al meteen als een krachtaansluiting betiteld die 3x meer aan vastrecht kost. Een 3 fasen aansluiting wordt echter pas een krachtaansluiting als de 3 hoofdzekeringen meer dan 25A worden. Verder moet de verhouding groepen zekering vs hoofdzekering minimaal 1,6 zijn wat impliceert dat bij een 25A hoofdzekering een groep voor maximaal 16A afgezekerd mag zijn. Dus is 11 kW ook tevens het maximaal toegestane laadvermogen. Indien middels een slim laadpunt de hoofdstroom wordt bewaakt en die de laadstroom terugregeld kan eventueel naar hogere vermogens worden uitgeweken voor een laadpunt voor b.v. een model S of X die 16,5 kW aankan. Zelf heb ik een DIY slim laadpunt maar ga toch niet verder dan 11 kW, maar kan dan ook tegelijk electrisch koken zonder dat de hoofdzekeringen kapot gaan mocht er geladen worden.
Hoewel je kan denken dat 3,4 kW voldoende is voor je Tesla omdat je elke dag/nacht misschien wel gemakkelijk je batterij kan laden met 60% van de capaciteit wat bij de LR 60% van 75 kWh = 45 kWh wat 13,2 uur laadtijd is en bij 60% van de SR 50 kWh 8,8 uur. In de praktijk is het reeds ruim voldoende voor veel gebruikers voor dagelijks gebruik. Bij 11 kW zijn deze laadtijden uiteraard 3x korter. En dat scheelt drain verliezen.
We maken daarvoor een rekensommetje. Stel je bent een 20.000 km/jaar rijder. En je laadt alleen thuis. We nemen voor het gemak een gemiddeld ruim verbruik van 180 W/km ( inclusief verwarming/koeling e.d.), dus moet je ca 3600 kW/jr laden.
Doe je dat op 3 fasen, dan is dat ca 353 uur/jr, doe je dat op 1 fase dan duurt dat ca 1059 uur/jr. Gedurende het laden wordt niet geslapen door Tesla en het extra verbruik is dan 200 W/u meer gedurende 1059 - 353 = 706 uur ofwel 141 kW meer verlies. Zodat feitelijk ook meer geladen moet worden dus is er uiteindelijk cumalatief nog ca 44 uur of 150 kW meer nodig is op 1 fase dan op 3 fasen. Op 1 fase kost laden dus 150 x ca 0,20 ct/kW = €30,-/jr extra i.v.m. 3 fasen in dit voorbeeld. Naarmate er repectievelijk meer of minder wordt gereden c.q. geladen neemt dit verschil evenredig toe of af. Op zich is dit misschien nog geen reden om over te schakelen op 3 fasen, maar wel iets om mee te nemen in alle andere overwegingen om dat te doen.
De meeste nieuwere huizen hebben een 3 fase aansluiting tot aan de meterkast. Mijn huis gebouwd in 1974 had dat al, maar de groepenkast was maar aangesloten op 1 fase. Bij een verbouwing heb zelf ooit de groepenkast vervangen door een 3 fasen uitvoering zonder deze echt aan te sluiten op 3 fasen. Het werkelijke aansluiten op 3 fasen was daarom eenvoudig omdat alleen de netbeheerder daar de meter voor moest vervangen en 3 hoofdstoppen van 25A erin moest zetten. Die kosten uitgevoerd door de netbeheerder waren in 2017 slechts € 250,-. Voor anderen kan een noodzakelijke ombouw van een 1 fase groepenkast naar een 3 fasen een stuk duurder uitvallen.
Een gewone 3 fasen aansluiting kost aan vastrecht evenveel als een 1 fase aansluiting. Vaak wordt ten onrechte 3 fasen al meteen als een krachtaansluiting betiteld die 3x meer aan vastrecht kost. Een 3 fasen aansluiting wordt echter pas een krachtaansluiting als de 3 hoofdzekeringen meer dan 25A worden. Verder moet de verhouding groepen zekering vs hoofdzekering minimaal 1,6 zijn wat impliceert dat bij een 25A hoofdzekering een groep voor maximaal 16A afgezekerd mag zijn. Dus is 11 kW ook tevens het maximaal toegestane laadvermogen. Indien middels een slim laadpunt de hoofdstroom wordt bewaakt en die de laadstroom terugregeld kan eventueel naar hogere vermogens worden uitgeweken voor een laadpunt voor b.v. een model S of X die 16,5 kW aankan. Zelf heb ik een DIY slim laadpunt maar ga toch niet verder dan 11 kW, maar kan dan ook tegelijk electrisch koken zonder dat de hoofdzekeringen kapot gaan mocht er geladen worden.