Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen wisselen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb drie sets wielen en banden, één zomerset met 21" velgen, en een winter- en zomerset met 19" velgen.
In de zomer wissel ik voor een bijv. een lange roadtrip met slechtere wegen de 21" voor de 19". Ook kan het lagere verbruik van de 19" soms nuttig zijn.
Het wisselen van de wielen naar winterbanden leverde me dit jaar een wachttijd op van twee tot drie weken.
Dat gebeurt me niet meer, ik ga het zelf doen.
Ik heb een HBM krik gekocht met een hefvermogen van 2 ton gekocht. Daarmee op een vlak stuk asfalt een wiel van de grond getild. Het HBM krikje heeft daar wel flink werk aan en staat voor mijn gevoel niet al te stevig op zijn smalle wieltjes.
Thuis kan ik het wisselen van de wielen alleen op de wat hellende oprit doen. Ik durf dat niet met de smalle HBM krik.

Daarom heb ik een echte garagekrik gekocht, de Omega 2,25 ton snelheffer van 32 kg. Mooi uitgevoerd apparaat voor 135 euro. De HBM was overigens 19,95 euro.
Omdat de auto echt moet blijven staan heb ik wielkeggen gekocht. De wielen van een Tesla zijn evenwel zo groot dat de afrondingsstraal niet in het holle deel daarvan valt. Het wiel raakt de keg alleen aan de bovenzijde van de keg. Het gevolg is dat de keg gewoon wordt weggeduwd, een potentieel zeer gevaarlijke situatie.
Dat heb ik opgelost met enkele stroken rubber die ik op de keggen heb gelijmd. Nu rijdt de auto eerst op de rubberflap en daardoor kan de keg zeker niet wegschuiven.
Op de HBM krik, deze kan mooi mee met een roadtrip, heb ik op de schotel ook enkele stukjes rubber gelijmd. Nu kan de standaard metalen schotel niks meer beschadigen. Tenslotte heb ik ook een momentsleutel 40 - 210 NM en een wringijzer van 61 cm gekocht. Als de wielbouten eenmaal gelost zijn draai ik ze met een accuboormachine met dop 21 mm snel eraf en weer erop. Als laatste veiligheid heb ik een blok hout van 27 cm hoog gemaakt die ik pal naast de krikpad en dus nog op het krikpunt kan plaatsen. Assteunen zijn vrijwel allemaal te hoog. Mocht de krik zijn werk verzaken dan valt de Model S op een stevig stuk hout.
 

Attachments

  • P1020497.jpg
    P1020497.jpg
    859.8 KB · Views: 500
  • P1020499.jpg
    P1020499.jpg
    616.9 KB · Views: 414
  • P1020501.jpg
    P1020501.jpg
    920.7 KB · Views: 398
  • P1020502.jpg
    P1020502.jpg
    770.7 KB · Views: 402
Moet je dan telkens de TMPS resetten? Blijkbaar is de TPMS anders op nieuwe S en alle X modellen, dwz je moet hem telkens laten resetten door een SC. Omdat, zeggen ze, de locatie van de TMPS nu heel belangrijk is. Ook is het menu om een TMPS reset uit te voeren en de wielkeuze te kiezen, niet zichtbaar bij een X en bij de laatste S'en...
 
Een elektrische slagmoersleutel werkt denk ik nog iets makkelijker dan een boor. Ik heb zoiets:
Aanbieding: Hofftech Slagmoersleutel 12V - Wilpe.com
(maar dan op een accu. Ik zou echter een vaste kabel aanbevelen, accu is altijd leeg als je wilt beginnen).

Reken op 10 minuten per wiel om te wisselen. Da's sneller dan naar een garage rijden, wachten op het wisselen en terugrijden. En goedkoper.
 
Een elektrische slagmoersleutel werkt denk ik nog iets makkelijker dan een boor. Ik heb zoiets:
Aanbieding: Hofftech Slagmoersleutel 12V - Wilpe.com
(maar dan op een accu. Ik zou echter een vaste kabel aanbevelen, accu is altijd leeg als je wilt beginnen).

Reken op 10 minuten per wiel om te wisselen. Da's sneller dan naar een garage rijden, wachten op het wisselen en terugrijden. En goedkoper.
Met zo'n lang wringijzer gaat het echt moeiteloos. Ik kan het ook met een slagmoersleutel op perslucht doen maar je moet wel heel goed opletten de bouten niet veel te zwaar aan te halen. Die dingen gaan vaak tot 350 NM.
Ik heb eigenlijk nog de meeste hekel aan vier wielen de auto in slepen, ze bij de dealer er weer uit halen, de verwisselde set weer erin slepen en thuis het hele riedeltje weer eruit.
Als je het thuis doet rol je ieder wiel één keer een paar meter naar de auto en de verwijderde weer terug.
Geld is niet de drijfveer, voor de prijs van een goede krik, momentsleutel en wrikijzer kun je zo',n 10 keer je wielen laten verwisselen.
 
Vanmiddag de nieuwe keggen op mijn hellende oprit geprobeerd. Beide keggen diagonaalsgewijs tegen de rechter voorband en linker achterband geschoven. Dan een klein stukje doorrijden zodat de beide wielen op het rubber en tegen de keggen staan. Daarna de auto met de Omega krik opgetild. Het geheel komt letterlijk geen mm voor- of achteruit van zijn plaats, comfortabel en veilig.
 

Attachments

  • P1020513.jpg
    P1020513.jpg
    772.1 KB · Views: 389
  • P1020506.jpg
    P1020506.jpg
    734.1 KB · Views: 417
  • Like
Reactions: Xfrank and CO2CLEAN
Mooi Wim, maar de Tesla zal niet wegrollen. Hij staat namelijk altijd op de handrem. Hij rolt dus pas weg als beiden achterwielen los van de grond komen.
Maar extra zekerheid met de wielblokken kan geen kwaad natuurlijk!