Ik heb drie sets wielen en banden, één zomerset met 21" velgen, en een winter- en zomerset met 19" velgen.
In de zomer wissel ik voor een bijv. een lange roadtrip met slechtere wegen de 21" voor de 19". Ook kan het lagere verbruik van de 19" soms nuttig zijn.
Het wisselen van de wielen naar winterbanden leverde me dit jaar een wachttijd op van twee tot drie weken.
Dat gebeurt me niet meer, ik ga het zelf doen.
Ik heb een HBM krik gekocht met een hefvermogen van 2 ton gekocht. Daarmee op een vlak stuk asfalt een wiel van de grond getild. Het HBM krikje heeft daar wel flink werk aan en staat voor mijn gevoel niet al te stevig op zijn smalle wieltjes.
Thuis kan ik het wisselen van de wielen alleen op de wat hellende oprit doen. Ik durf dat niet met de smalle HBM krik.
Daarom heb ik een echte garagekrik gekocht, de Omega 2,25 ton snelheffer van 32 kg. Mooi uitgevoerd apparaat voor 135 euro. De HBM was overigens 19,95 euro.
Omdat de auto echt moet blijven staan heb ik wielkeggen gekocht. De wielen van een Tesla zijn evenwel zo groot dat de afrondingsstraal niet in het holle deel daarvan valt. Het wiel raakt de keg alleen aan de bovenzijde van de keg. Het gevolg is dat de keg gewoon wordt weggeduwd, een potentieel zeer gevaarlijke situatie.
Dat heb ik opgelost met enkele stroken rubber die ik op de keggen heb gelijmd. Nu rijdt de auto eerst op de rubberflap en daardoor kan de keg zeker niet wegschuiven.
Op de HBM krik, deze kan mooi mee met een roadtrip, heb ik op de schotel ook enkele stukjes rubber gelijmd. Nu kan de standaard metalen schotel niks meer beschadigen. Tenslotte heb ik ook een momentsleutel 40 - 210 NM en een wringijzer van 61 cm gekocht. Als de wielbouten eenmaal gelost zijn draai ik ze met een accuboormachine met dop 21 mm snel eraf en weer erop. Als laatste veiligheid heb ik een blok hout van 27 cm hoog gemaakt die ik pal naast de krikpad en dus nog op het krikpunt kan plaatsen. Assteunen zijn vrijwel allemaal te hoog. Mocht de krik zijn werk verzaken dan valt de Model S op een stevig stuk hout.
In de zomer wissel ik voor een bijv. een lange roadtrip met slechtere wegen de 21" voor de 19". Ook kan het lagere verbruik van de 19" soms nuttig zijn.
Het wisselen van de wielen naar winterbanden leverde me dit jaar een wachttijd op van twee tot drie weken.
Dat gebeurt me niet meer, ik ga het zelf doen.
Ik heb een HBM krik gekocht met een hefvermogen van 2 ton gekocht. Daarmee op een vlak stuk asfalt een wiel van de grond getild. Het HBM krikje heeft daar wel flink werk aan en staat voor mijn gevoel niet al te stevig op zijn smalle wieltjes.
Thuis kan ik het wisselen van de wielen alleen op de wat hellende oprit doen. Ik durf dat niet met de smalle HBM krik.
Daarom heb ik een echte garagekrik gekocht, de Omega 2,25 ton snelheffer van 32 kg. Mooi uitgevoerd apparaat voor 135 euro. De HBM was overigens 19,95 euro.
Omdat de auto echt moet blijven staan heb ik wielkeggen gekocht. De wielen van een Tesla zijn evenwel zo groot dat de afrondingsstraal niet in het holle deel daarvan valt. Het wiel raakt de keg alleen aan de bovenzijde van de keg. Het gevolg is dat de keg gewoon wordt weggeduwd, een potentieel zeer gevaarlijke situatie.
Dat heb ik opgelost met enkele stroken rubber die ik op de keggen heb gelijmd. Nu rijdt de auto eerst op de rubberflap en daardoor kan de keg zeker niet wegschuiven.
Op de HBM krik, deze kan mooi mee met een roadtrip, heb ik op de schotel ook enkele stukjes rubber gelijmd. Nu kan de standaard metalen schotel niks meer beschadigen. Tenslotte heb ik ook een momentsleutel 40 - 210 NM en een wringijzer van 61 cm gekocht. Als de wielbouten eenmaal gelost zijn draai ik ze met een accuboormachine met dop 21 mm snel eraf en weer erop. Als laatste veiligheid heb ik een blok hout van 27 cm hoog gemaakt die ik pal naast de krikpad en dus nog op het krikpunt kan plaatsen. Assteunen zijn vrijwel allemaal te hoog. Mocht de krik zijn werk verzaken dan valt de Model S op een stevig stuk hout.