eelcodb
Member
Als je je auto met bv 90% wegzet en meerdere uren niet gebruikt dan verlies je idd door de kou.Graag wil ik dit topic bij jullie onder aandacht brengen:
Netto "verlies" bij opladen LFP accupack
Daarnaast even een praktijk casus van mij en mijn MY RDW:
IK heb mijn RWD 2 dec. opgehaald en de eerste volle lading leeg gereden (echt naar 0). Op 3 dec. 2022 de auto aan een SuC naar 100% geladen. er ging toen 62kWh in de accu. Na 3 dagen weer tot 0% gereden. In die 3 dagen 250km gereden. Wel erg koud, maar geen lange snelweg ritten en/ of hoge snelheden. Gewoon rustig gereden. Toen ging er maar liefst 63,5kWh in de auto (in een 62 kWh accu!!!...hmmm...) kunnen laden. Wel Sentry mode en muziek geluisterd op hoge volume, grootlicht koplampen getest etc.
Vanuit het scherm gaf het systeem vóór het inpluggen voor mijn 2e laadbeurt aan dat ik gem. 170Wh/km heb verbruikt t.o.v de vorige laadbeurt en 250km gereden, bij een accustand van 0%. Maar als ik zelf de rekensom maak op basis van 250km gereden en lege accu was het gebruik dsu veel en veel hoger.
Ca. 230Wh/km effectief incl. Sentry mode en andere stroomgebruiker van de auto in de 3 dagen. Ik denk dat er ook capaciteit verlies optreedt door kou etc.
Al met al een toch iets andere invalshoek mbt het verbruik en range van een EV bij een volle lading stroom.
Samenvattend viel het mij toch erg tegen.
Die 170wh/km gaat echt alleen maar over de daadwerkelijk gereden km's. Alles daarbuiten wordt niet meegerekend.