Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Voor een RWD zou je met 430 wltp ongeveer 394 op het display verwachten.

Verassend gaf die nu 389km aan range aan.
Was mijn eerdere inschatting aardig goed ;). Die 389 ga je onder ideale omstandigheden >20 graden C en <100kmh en in 1x leeg rijden wel halen. Meestal niet dus. Reken op 300 in de praktijk en bij <5 C en >130 op minder. Ik merk zelf dat de MY gevoeliger is voor hoger verbruik dan de MS op hogere snelheden.
 
Hoeveel inch velgen?


Lijkt er echt op dat ik dit ga doen ja. Maar twijfel ook eraan om bij te betalen en voor de LR te gaan. Maar die twijfels komen voor mijn gevoel ook heel erg door de cijfers die ik haal en staan niet gelijk aan een “goeie” Model Y RWD
Was mijn eerdere inschatting aardig goed ;). Die 389 ga je onder ideale omstandigheden >20 graden C en <100kmh en in 1x leeg rijden wel halen. Meestal niet dus. Reken op 300 in de praktijk en bij <5 C en >130 op minder. Ik merk zelf dat de MY gevoeliger is voor hoger verbruik dan de MS op hogere snelheden.
heb ik ook met de yp tov s90, ben benieuwd wat de rwd gaat geven, ik verwacht hem/haar 5 dec
 
Was mijn eerdere inschatting aardig goed ;). Die 389 ga je onder ideale omstandigheden >20 graden C en <100kmh en in 1x leeg rijden wel halen. Meestal niet dus. Reken op 300 in de praktijk en bij <5 C en >130 op minder. Ik merk zelf dat de MY gevoeliger is voor hoger verbruik dan de MS op hogere snelheden.
"Die 389 ga je onder ideale omstandigheden >20 graden C en <100kmh en in 1x leeg rijden wel halen." -> VOLLEDIG EENS MET DIE STELLING, van 100% -> 0%; In de praktijk zal ik dat echter niet doen, aangezien ik liever niet onder de 5% wilt komen. Dus rond de 375km zal ik al nerveus gaan worden.

"Reken op 300 in de praktijk en bij <5 C en >130 op minder. Ik merk zelf dat de MY gevoeliger is voor hoger verbruik dan de MS op hogere snelheden."
-> VOLLEDIG EENS MET DIE STELLING, van 100% -> 0%; In de praktijk zal ik dat echter niet doen, aangezien ik liever niet onder de 5% wilt komen.
Dus rond de 285km zal ik dus al nerveus gaan worden en de auto willen bijladen. En JA, door de hogere bouw en dus een lagere CW waarde (dan de 3 en S), zal de Y bij hogere snelheden dus meer luchtweerstand/ verbruik gaat hebben. Komt overeen met mijn verwachting.

Bovenstaande 2 scenario's zijn idd (wat mij betreft) redelijkerwijs de praktijk range scenario's waar de meesten van ons (NL / BE Tesla rijders) mee te maken gaan krijgen als je niet langs de weg met een volledig lege accu wilt komen te staan..
 
Last edited:
Ik kwam niet op 0% aan. Percentage weet ik niet meer, maar had nog 41km aan range (zie vorige screenshot). Ik heb 40kWh bijgeladen tot 97%. Gaf me dacht ik 320 aan range. Als ik door was gaan laden zou die tot 334km aan range laden. Als 41km aan range gelijk staat aan ongeveer 20kWH, dan snap ik het niet meer. Maar lijkt toch echt iets mis met mijn accu. Ik doe wel echt mijn best op positief te blijven.

Ik had op de terugweg van 4% tot 88% geladen. Range kwam uit op 280 ongeveer. Heb toen gemiddeld 110km/u op de snelweg gereden. Afstand was 150km sinds het superchargen waarvan 140 puur snelweg. Ik kan er nog maar 92 maken volgens de boordcomputer maar daar gaat nog een deel vanaf vanwege externe factoren en je rijd niet tot 0. Zeggen jullie maar wat ik van moet vinden. Ik wordt er in iedergeval niet blij van.

Tesla heeft het genoteerd bij het ophalen en ondanks dat ik meer dan 160km ermee heb gereden, kan ik het in principe nog steeds weigeren. Want normaliter heb je tot 160km bedenktijd.

Ik heb serieus het vermoeden dat ik een maandagmorgen type accu heb. Het is echt ruk dat ik de auto vlak voor het weekend heb gekregen. In het weekend maak ik vooral snelweg kilometers. Doordeweeks puur stad kilometers. Misschien dat ik dan een ander beeld krijg van de werkelijke range
"Tesla heeft het genoteerd bij het ophalen en ondanks dat ik meer dan 160km ermee heb gereden, kan ik het in principe nog steeds weigeren. Want normaliter heb je tot 160km bedenktijd."

Tot 160KM bedenktijd en gratis de koop ontbinden? Klopt dit wel?
Ik kan het zo niet vinden in de voorwaarden
 
"Tesla heeft het genoteerd bij het ophalen en ondanks dat ik meer dan 160km ermee heb gereden, kan ik het in principe nog steeds weigeren. Want normaliter heb je tot 160km bedenktijd."

Tot 160KM bedenktijd en gratis de koop ontbinden? Klopt dit wel?
Ik kan het zo niet vinden in de voorwaarden
Ik wist dit zelf ook niet, maar dit is mij verteld bij het ophalen.
Maar wat ik wel terug heb kunnen vinden is dat je tot 14 dagen na het ophalen de koop mag ontbinden. Vanwege het feit dat het een online aankoop is. Tesla mag dan voor elke kilometer die je boven de 100 hebt gereden, €0.55 in rekening brengen. Los van de eventuele schades etc.

@Spencer_

Hier de video waarbij 99% 400+ aangeeft. Nog besproken met Tesla?


Heb een update ontvangen. Eigenlijk komt het er op neer dat ze niet kunnen achterhalen wat de oorzaak is waardoor ik zo weinig kilometers heb kunnen maken op 1 lading. Wel zeggen ze dat de auto nu goed oplaad en er volgens hun niks mis mee zou moeten zijn. Ik zou dus nu meer range moeten hebben.

Persoonlijk verwacht ik dat ik nu wel iets verder kom dan toen met de test afgelopen zondag. Maar hoeveel? En of ik daar dan happy mee ben weet ik nog niet. Ik heb me redelijk moeten inhouden kwa snelheid (autopilot) en de verwarming stond op 19.5C. Wat blijft er van over als ik de verwarming hoger moet zetten of als van de Zomer de ac op goed koud staat? Ik ben een type rijder die vaak ook zelf rij ipv autopilot en wil me niet beperkt voelen bij het gebruiken van mogelijk energie sleurpende settings. Ik ben me er goed bewust van dat bepaalde use cases niet alledaags zijn, ik me moet aanpassen als EV rijder en er een goed dekkend supercharge netwerk is. Maar toch. Nu baseer ik mijn angsten puur op cijfers (@IvoS, denk dat jou cijfers een redelijk goed beeld schetsen waarvoor dank!!) maar denk dat ik het in de praktijk moet gaan ervaren. Het liefst nu zodat ik een betere keuze kan maken.

Morgen ga ik zitten met mijn TA en zijn manager en gaan we het een en ander bespreken. Ik heb gevraagd of ik een leen auto (eventueel tegen betaling) mee kan krijgen voor een week om zelf in de praktijk te mogen ervaren of het bij me past. We gaan dan ook het scenario bespreken indien ik voor een model met een grotere battery wil gaan.

Ondertussen rij ik in een Model 3 long range. Ook al heb ik maar zo'n 3 dagen in mijn MY RWD mogen rijden, een Model 3 gaat het echt nooit van mijn leven worden :p. Je zit heel heel laag. Stuur op zijn hoogste stand is te laag. Ik kan mijn linkervoet niet plat op de grond zetten bij het cruisen over de snelweg (doe ik blijkbaar heel vaak onbewust). En zo kan ik nog meer (kleine) dingen opnoemen. Maar snel is tie wel haha ;-)
 
  • Like
Reactions: IvCh
In de zomer is luchtdichtheid veel minder waardoor range hoger is. Het is ook het grootse energieverlies naast de rolweerstand. Als je ingehaald wordt door een grote auto die 2km/h harder rijdt kan je er ook achteraan gaan rijden. Scheelt redelijk veel brandstof ;)
 
Beste Leden,

Een vraag,

RDW volgende:

MODEL Y RWD 2022 Standaard range

Nominaal continu maximumvermogen
88 kW
Netto maximumvermogen elektrisch
220 kW


MODEL Y LONG RANGE 2022

Nominaal continu maximumvermogen
65 kW
Netto maximumvermogen elektrisch
158 kW

Long range heeft meer PK dan RDW normaal gesproken. Hier op de rdw zie je dat de RWD Standaard range meer vermogen heeft? Klopt dit?
 
Ik wist dit zelf ook niet, maar dit is mij verteld bij het ophalen.
Maar wat ik wel terug heb kunnen vinden is dat je tot 14 dagen na het ophalen de koop mag ontbinden. Vanwege het feit dat het een online aankoop is. Tesla mag dan voor elke kilometer die je boven de 100 hebt gereden, €0.55 in rekening brengen. Los van de eventuele schades etc.



Heb een update ontvangen. Eigenlijk komt het er op neer dat ze niet kunnen achterhalen wat de oorzaak is waardoor ik zo weinig kilometers heb kunnen maken op 1 lading. Wel zeggen ze dat de auto nu goed oplaad en er volgens hun niks mis mee zou moeten zijn. Ik zou dus nu meer range moeten hebben.

Persoonlijk verwacht ik dat ik nu wel iets verder kom dan toen met de test afgelopen zondag. Maar hoeveel? En of ik daar dan happy mee ben weet ik nog niet. Ik heb me redelijk moeten inhouden kwa snelheid (autopilot) en de verwarming stond op 19.5C. Wat blijft er van over als ik de verwarming hoger moet zetten of als van de Zomer de ac op goed koud staat? Ik ben een type rijder die vaak ook zelf rij ipv autopilot en wil me niet beperkt voelen bij het gebruiken van mogelijk energie sleurpende settings. Ik ben me er goed bewust van dat bepaalde use cases niet alledaags zijn, ik me moet aanpassen als EV rijder en er een goed dekkend supercharge netwerk is. Maar toch. Nu baseer ik mijn angsten puur op cijfers (@IvoS, denk dat jou cijfers een redelijk goed beeld schetsen waarvoor dank!!) maar denk dat ik het in de praktijk moet gaan ervaren. Het liefst nu zodat ik een betere keuze kan maken.

Morgen ga ik zitten met mijn TA en zijn manager en gaan we het een en ander bespreken. Ik heb gevraagd of ik een leen auto (eventueel tegen betaling) mee kan krijgen voor een week om zelf in de praktijk te mogen ervaren of het bij me past. We gaan dan ook het scenario bespreken indien ik voor een model met een grotere battery wil gaan.

Ondertussen rij ik in een Model 3 long range. Ook al heb ik maar zo'n 3 dagen in mijn MY RWD mogen rijden, een Model 3 gaat het echt nooit van mijn leven worden :p. Je zit heel heel laag. Stuur op zijn hoogste stand is te laag. Ik kan mijn linkervoet niet plat op de grond zetten bij het cruisen over de snelweg (doe ik blijkbaar heel vaak onbewust). En zo kan ik nog meer (kleine) dingen opnoemen. Maar snel is tie wel haha ;-)

Om wat voor ritten gaat het eigenlijk? Rijd je dagelijks echt meer dan 300 km achter elkaar? Ik snap dat het een en ander aanpassingen verlangt, maar ik heb met mijn M3 SR+ uit 2019 eigenlijk nooit problemen met mijn range, maar ik rijd ook dagelijks meestal maar rond de 100 km maximaal. Heel af en toe langere ritten maar dan kan ik op de bestemming laden om weer met een volle batterij terug te rijden.

Ik houd overigens geen rekening met verbruik van verwarming en dergelijke in de auto. Ik heb wel een rustige rijstijl, met een +2 km bovenop de maximum snelheid.

Ik zou persoonlijk de auto gewoon gaan gebruiken naar wat je normaal ook zou doen. Speculeren over hoe het gaat zijn is bijna een ondoenlijke taak. Ik snap dat je er niet teveel kilometers op wilt zetten, maar zo kom je er ook niet achter of het nu wel of niet een geschikte auto voor je is. Maar bedenk wel, voor 16k besparing kun je echt heel veel kwh laden :) Huidige supercharger prijs van €0,37 bij de Tesla Superchargers is, kom je op 43.000 kWh :) Dat geeft je nogal een hoeveelheid kilometers om te verrijden :cool: Uitgaande van 200 wh per km, geeft je dit ongeveer 215.000 kmers.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Spencer_
Beste Leden,

Een vraag,

RDW volgende:

MODEL Y RWD 2022 Standaard range

Nominaal continu maximumvermogen
88 kW
Netto maximumvermogen elektrisch
220 kW


MODEL Y LONG RANGE 2022

Nominaal continu maximumvermogen
65 kW
Netto maximumvermogen elektrisch
158 kW

Long range heeft meer PK dan RDW normaal gesproken. Hier op de rdw zie je dat de RWD Standaard range meer vermogen heeft? Klopt dit?
Dat van de Long Range is per motor. Je kan het helaas niet simpelweg x2 rekenen. En Tesla communiceert geen totaal vermogen.
 
Om wat voor ritten gaat het eigenlijk? Rijd je dagelijks echt meer dan 300 km achter elkaar? Ik snap dat het een en ander aanpassingen verlangt, maar ik heb met mijn M3 SR+ uit 2019 eigenlijk nooit problemen met mijn range, maar ik rijd ook dagelijks meestal maar rond de 100 km maximaal. Heel af en toe langere ritten maar dan kan ik op de bestemming laden om weer met een volle batterij terug te rijden.

Ik houd overigens geen rekening met verbruik van verwarming en dergelijke in de auto. Ik heb wel een rustige rijstijl, met een +2 km bovenop de maximum snelheid.
Nee, ik rij zeker niet dagelijks een rit van 300km achter elkaar. Maar de rit van afgelopen zondag is wel 1x per maand van toepasing. Vaak is er wel een oplaad mogelijkheid. Maar ik denk altijd worse case, stel dat ik die niet heb?

Use case:

Ik ga op de zondag naar de voetbal wedstrijd van Ajax. Retourtje is al gauw 150km. Gemiddelde snelheid die ik vaak aan hou is toch wel grotendeels 110Km/u (eigenlijk 120, maar met de EV wil ik wel iets zakken). De garage waar ik sta heeft vaak geen oplaadmogelijkheid vanwege drukte. Sentry mode is iets wat ik ten alle tijden standaard aan zal hebben staan.
Na de wedstrijd, als het vroeg op dag is geweest, wil ik zeker nog wel 50km in de binnenstad maken. Kan zijn dat ik de snelweg pak om van het westen van de stad naar het oosten te rijden bijv.

Kijkend naar het bovenstaande zit ik al gauw op 200km en dan heb ik het verlies in range vanwege het 100km/u of andere energie zaken nog niet mee gerekend. Zo'n dagje zou ik graag willen doen zonder een half uur aan de super charger te staan. Begrijp me niet verkeerd, ben totaal niet ongeduldig. Maar ik maak vaak afspraken achter elkaar zodat ik bijtijds thuis kan zijn. En daarnaast heb ik me laten aanpraten dat dagelijks superchargen/snelladen op den duur niet bevoordelijk is voor je batterij.
Bovenstaande kan ook voorkomen als het niet om een voetbal wedstrijd gaat, maar ik wel de zelfde aantal kilometers maak. En vervolgens de kiddo van school moet halen en meteen door de sport activiteit van haar, waar geen oplaad mogelijkheden zijn. Uit ervaring weet ik dat wanneer de tijd begint te dringen en ik mogelijk te laat kom, ik heel onzuinig rij. Voorheen was het gewoon tanken, nu kost het tijd wat ik op dat moment eigenlijk niet heb.

Zal zeker geen dagelijkse ding zijn, ben ik me echt van bewust. Alleen wil ik bij mijn eerste full EV niet meteen spijt krijgen door enkele ongemakken. Wat ik onder aan de streep probeer te bereiken is dat ik rond de 300km aan range gecombineerd kan maken (tussen 100% -> 10%) waarbij de mogelijkheid bestaat dat ik in de avond niet kan laden (geen eigen lader). Zodat ik de volgende dag nog even langs de supercharger kan rijden ipv dat ik het op de zelfde dag in de avond moet doen bijv. Afgelopen zondag ik puur snelweg max 221km gelukt. Daardoor is de angst ontstaan.
 
  • Like
Reactions: IvCh and adjego
Nee, ik rij zeker niet dagelijks een rit van 300km achter elkaar. Maar de rit van afgelopen zondag is wel 1x per maand van toepasing. Vaak is er wel een oplaadmogelijkheid. Maar ik denk altijd slechter geval, stel dat ik niet heb?

Gebruikssituatie:

Ik ga op de zondag naar de voetbalwedstrijd van Ajax. Retourtje is al gauw 150km. De gemiddelde snelheid die ik vaak aan een uur heb, is toch wel grotendeels 110Km/u (eigenlijk 120, maar met de EV wil ik wel iets zakken). De garage waar ik sta heeft vaak geen oplaadmogelijkheid vanwege drukte. Sentry-modus is iets wat ik tien keer standaard zal hebben staan.
Na de wedstrijd, als het vroeg op de dag is geweest, wil ik zeker nog wel 50 km in de binnenstad maken. Kan zijn dat ik de snelweg pak om van het westen van de stad naar het oosten te rijden bijv.

Kijkend naar het bovenstaande zit ik al snel op 200km en dan heb ik het verlies in actieradius vanwege het 100km/u van andere energiezaken nog niet meegerekend. Zo'n dagje zou ik graag willen doen zonder een half uur aan de superlader te staan. Begrijp me niet verkeerd, ben totaal niet ongeduldig. Maar ik maak vaak afspraken achter elkaar zodat ik bijtijds thuis kan zijn. En zeker heb ik me laten aanpraten dat dagelijks superchargen/snelladen op den duur niet bevoordelijk is voor je batterij.
Bovenstaande kan ook voorkomen dat het niet om een voetbalwedstrijd gaat, maar ik wel hetzelfde aantal kilometers maak. En vervolgens moet de kiddo van school halen en meteen door de sportactiviteit van haar, waar geen oplaadmogelijkheden zijn. Uit ervaring weet ik dat wanneer de tijd begint te dringen en ik mogelijk te laat kom, ik heel onzuinig rij. Voorheen was het gewoon tanken, nu kost het tijd wat ik op dat moment eigenlijk niet heb.

Zal zeker geen dagelijkse ding zijn, ben ik me echt van bewust. Alleen zal ik bij mijn eerste volledige EV niet meteen spijt krijgen door enkele ongemakken. Wat ik onder aan de streep probeer te bereiken is dat ik rond de 300km aan bereik gecombineerd kan maken (tussen 100% -> 10%) waarbij de mogelijkheid bestaat dat ik in de avond niet kan laden (geen eigen lader). Vanaf dat ik de volgende dag nog even langs de supercharger kan rijden ipv dat ik het op dezelfde dag in de avond moet doen bijv. Afgelopen zondag heb ik puur snelweg max 221km behaald. Hierdoor ontstaat de angst.
Ik snap je bezorgdheid volledig.
Ik heb/had een ioniq met een 28KWH batterij zomers 225 winters 180 km bereik. Ik heb er 150.000 km mee gereden Ben er mee naar zuid Frankrijk en door half Noorwegen mee gereden via Duitsland Denemarken zweden ... Ben mee naar Tjechie geweest. Overdag rij ik soms ruim 300 km kort stukje wel eens waar maar toch Laden onderweg was nooit een probleem hooguit 20 min met een max van 69 KW bij een snelle thuis een oplader en op kantoor hier een oplaadmogelijkheid
Je moet anders gaan denken en gaan plannen als je EV gaat rijden en geen angst hebben om zonder stroom te komen. In nederland kun je prima uit de voeten met een EV.
De auto heeft echt niet geheel tot 100 of 90 % vol dat doe je als je extra tijd hebt.
Kijken waar je naar toe gaat en plannen waar je later nog naar toe moet. en While laden als je kunt laden maar dit moet je leren. Meest ik wel zeker
Een heel verschil was voor mij minimaal als je uit een BWM stapt met 700 + km bereik en dan in een ioniq met 180 km bereik gaat rijden maar aldoende leert men en kijkt wat verder vooruit.
Wat mij wel bekend is, is dat ik een ioniq had van 32K met zeg gemiddeld 200 km bereik Nu een model Y koop van 50K deze maar een klein stukje moet komen op een volle accu maar dat ik zelf nog steeds zichtbaar is.
EV rijden is gewoon iets meer plannen en iets rustiger rijden en van te voren kijken waar ik iets aan stroom mee kan pikken. Als je gewend bent, is het geen enkele angst meer om waar dan ook heen te rijden
succes
 
Nee, ik rij zeker niet dagelijks een rit van 300km achter elkaar. Maar de rit van afgelopen zondag is wel 1x per maand van toepasing. Vaak is er wel een oplaad mogelijkheid. Maar ik denk altijd worse case, stel dat ik die niet heb?

Use case:

Ik ga op de zondag naar de voetbal wedstrijd van Ajax. Retourtje is al gauw 150km. Gemiddelde snelheid die ik vaak aan hou is toch wel grotendeels 110Km/u (eigenlijk 120, maar met de EV wil ik wel iets zakken). De garage waar ik sta heeft vaak geen oplaadmogelijkheid vanwege drukte. Sentry mode is iets wat ik ten alle tijden standaard aan zal hebben staan.
Na de wedstrijd, als het vroeg op dag is geweest, wil ik zeker nog wel 50km in de binnenstad maken. Kan zijn dat ik de snelweg pak om van het westen van de stad naar het oosten te rijden bijv.

Kijkend naar het bovenstaande zit ik al gauw op 200km en dan heb ik het verlies in range vanwege het 100km/u of andere energie zaken nog niet mee gerekend. Zo'n dagje zou ik graag willen doen zonder een half uur aan de super charger te staan. Begrijp me niet verkeerd, ben totaal niet ongeduldig. Maar ik maak vaak afspraken achter elkaar zodat ik bijtijds thuis kan zijn. En daarnaast heb ik me laten aanpraten dat dagelijks superchargen/snelladen op den duur niet bevoordelijk is voor je batterij.
Bovenstaande kan ook voorkomen als het niet om een voetbal wedstrijd gaat, maar ik wel de zelfde aantal kilometers maak. En vervolgens de kiddo van school moet halen en meteen door de sport activiteit van haar, waar geen oplaad mogelijkheden zijn. Uit ervaring weet ik dat wanneer de tijd begint te dringen en ik mogelijk te laat kom, ik heel onzuinig rij. Voorheen was het gewoon tanken, nu kost het tijd wat ik op dat moment eigenlijk niet heb.

Zal zeker geen dagelijkse ding zijn, ben ik me echt van bewust. Alleen wil ik bij mijn eerste full EV niet meteen spijt krijgen door enkele ongemakken. Wat ik onder aan de streep probeer te bereiken is dat ik rond de 300km aan range gecombineerd kan maken (tussen 100% -> 10%) waarbij de mogelijkheid bestaat dat ik in de avond niet kan laden (geen eigen lader). Zodat ik de volgende dag nog even langs de supercharger kan rijden ipv dat ik het op de zelfde dag in de avond moet doen bijv. Afgelopen zondag ik puur snelweg max 221km gelukt. Daardoor is de angst ontstaan.
Dan toch maar even de vraag der vragen @Spencer_, hou je je Y nu of niet?
 
Dan toch maar even de vraag der vragen @Spencer_, hou je je Y nu of niet?
Haha heb gister enorm lopen nadenken. Ik heb het niet makkelijk 😋
Ik vertrek over ongeveer een uur richting Tesla om dit te bespreken.
Als ik zoals @IvoS schetst, 300km +/- kan halen op een lading (100% -> 10%, gemiddelde snelheid 110km/u), dan hou ik hem.
Er was een mogelijkheid om een leen auto mee te krijgen (RWD of Perf) om dit te testen. Dit gaan we straks dus bespreken.

Wordt dus vervolgd..
 
Haha heb gister enorm lopen nadenken. Ik heb het niet makkelijk 😋
Ik vertrek over ongeveer een uur richting Tesla om dit te bespreken.
Als ik zoals @IvoS schetst, 300km +/- kan halen op een lading (100% -> 10%, gemiddelde snelheid 110km/u), dan hou ik hem.
Er was een mogelijkheid om een leen auto mee te krijgen (RWD of Perf) om dit te testen. Dit gaan we straks dus bespreken.

Wordt dus vervolgd..
Dank je. Niet gemakkelijk idd. Hoop dat je hem zonder problemen kunt inleveren.
 
Haha heb gister enorm lopen nadenken. Ik heb het niet makkelijk 😋
Ik vertrek over ongeveer een uur richting Tesla om dit te bespreken.
Als ik zoals @IvoS schetst, 300km +/- kan halen op een lading (100% -> 10%, gemiddelde snelheid 110km/u), dan hou ik hem.
Er was een mogelijkheid om een leen auto mee te krijgen (RWD of Perf) om dit te testen. Dit gaan we straks dus bespreken.

Wordt dus vervolgd..
100% -> 10% = ca. 51 kWH (nieuwe accu)
Verbruik rond -> ca. 170 Wh/km
Range = 300 km
Ik denk dat dit net aan wel haalbaar is bij ca. 5-10 graden buitentemperatuur. Misschien dat je 100% -> 5% nodig hebt, maar wetende dat je bij een goed gecalibreerde BMS nog onder de min (met de reserve capaciteit) kan komen.

Als het verschil zo klein is, kan je altijd 10min ergens de Supercharger pluggen. In de zomer haal je zeker wel ca. 350km als je niet 130km/u rijdt. Het verschil lijkt me erg klein om 16k meer uit te geven aan een LR, wetende dat een LR door een dubbele motor netto een nog iets hoger Wh/km verbruik heeft.
 
Er komen ook steeds meer snelladers bij benzinestations. Als je het echt niet gaat redden is het makkelijk daar even binnen rijden, en in een paar minuten voldoende bij te laden om de thuislader te halen. Een goedkopere oplossing is even achter een vrachtwagen gaan hangen de laatste 10-15km: langzaam rijden doet echt wonderen voor de range en je verliest er minder tijd mee dan ergens moeten gaan laden. Zeker als je een SuC ver van de snelweg opzoekt daarvoor.