Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud, aandachtspunten en bekende problemen Model-s classic

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft dat nou zin zo'n upgrade naar 4G? Weet ook niet wat het kost trouwens.

Heb zelf een 85 uit 2014 met AP1 en zolang het mobiele netwerk 3G blijft ondersteunen is er toch niks aan de hand? Of vervangen ze nog meer waardoor het beter/sneller wordt?


paar linkjes met mijn ervaringen, en de toenmalige kost:
- Ervaringen LTE upgrade
- Ervaringen LTE upgrade
- Ervaringen LTE upgrade

Mbt de kost : ik heb een classic, waarbij de SIM op de mainboard zit. Recente versies zijn beter uitgevoerd mhoo upgrade, als ik het goed heb.


reden van de upgrade : nieuwe antennes zijn 4G waar je dus met een 3G ontvanger niets aan hebt.

let wel : het was met 3G in België en Duitsland veel slechter dan in Nederland.
in Nederland was de 3G dekking veel beter dan hier; en uiteraard worden er nu geen 3G antennes meer geplaatst maar 4G.
 
Model S85 RWD uit 2-2015, overgenomen op 2-2016. Km stand 75.000.

Eén melding dat 12 volt accu zou moeten worden vervangen. Bleek na update onterecht te zijn. Melding op afstand door Tesla verwijderd.

En verder? Niets, maar dan ook helemaal niets.

Ik meende mij te herinneren dat ook een keer de motor van een classic was gecrashed?

Ik heb met mijn eerste S van november 2013 wel een nieuwe motor gehad, maar verder was dat toch een probleemloze auto. Alleen de sluitnaden waren nogal ruim bemeten.
 
Ik meende mij te herinneren dat ook een keer de motor van een classic was gecrashed?
Mijn eerste Model S van 11-2013 heeft inderdaad, net als bijna alle auto's uit die tijd, een vervangende drivetrain gehad. Ik zeg met nadruk 'vervangende' omdat het probleem uiteindelijk niet meer dan twee lagers bleek te zijn. Tesla heeft al die drivetrains van nieuwe lagers voorzien en weer gebruikt.
De crash die jij mogelijk bedoelt, is door een Tesla medewerker veroorzaakt. Hij reed met mijn eerste S achterop een stilstaande file.
De tweede, met de superieure AP1 waarin ik nu vanaf 2-2016 rij, heeft geen enkele storing gehad.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik heb op dit moment zelf het gebrom en gezoem met mijn P85+ het is inmiddels een hinderlijk geluid als je de radio een keer niet aan hebt.
Verder ook de click bij achteruit en vooruit selecteren + regenereren en weer op het KW pedaal... dat moeten de half shafts zijn.

Hopelijk krijg ik beiden vervangen onder garantie!
verder ben ik zeer tevreden over de techniek, daarbuiten echter vind ik de 1gen stoelen niet echt comfortabel met 1m95
 
Last edited:
paar linkjes met mijn ervaringen, en de toenmalige kost:
- Ervaringen LTE upgrade
- Ervaringen LTE upgrade
- Ervaringen LTE upgrade

Mbt de kost : ik heb een classic, waarbij de SIM op de mainboard zit. Recente versies zijn beter uitgevoerd mhoo upgrade, als ik het goed heb.


reden van de upgrade : nieuwe antennes zijn 4G waar je dus met een 3G ontvanger niets aan hebt.

let wel : het was met 3G in België en Duitsland veel slechter dan in Nederland.
in Nederland was de 3G dekking veel beter dan hier; en uiteraard worden er nu geen 3G antennes meer geplaatst maar 4G.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

In Nederland heb ik eigenlijk geen last van de symptomen beschreven in je bovenstaande posts.

Thanks!!
 
  • Like
Reactions: S-19910
Heb wel niet helemaal een Classic, maar hier komt ie.

In september 2017 een Model S85 AP1 gekocht met 78k op de teller uit dec 2014, inmiddels 125k op de teller.
Drivetrain vervangen vanwege piepgeluiden, onder garantie.
Linker deurhendel achter vervangen, onder garantie.

Zelf Gen1 seats vervangen voor Nextgen seats.

Verder (nog) niets in 2 jaar tijd, wel 45k heerlijke kilometers gereden :)
 
Last edited:
Mijn eerste Model S van 11-2013 heeft inderdaad, net als bijna alle auto's uit die tijd, een vervangende drivetrain gehad. Ik zeg met nadruk 'vervangende' omdat het probleem uiteindelijk niet meer dan twee lagers bleek te zijn. Tesla heeft al die drivetrains van nieuwe lagers voorzien en weer gebruikt.
De crash die jij mogelijk bedoelt, is door een Tesla medewerker veroorzaakt. Hij reed met mijn eerste S achterop een stilstaande file.
De tweede, met de superieure AP1 waarin ik nu vanaf 2-2016 rij, heeft geen enkele storing gehad.

ik dacht dat er begin dit jaar een drietal terugroep acties waren voor de classic (iets met de airbag, drive train, etc). Gelukkig heb ik geen classic, want met zoiets ben je al snel weer 3u zoet.
 
ik dacht dat er begin dit jaar een drietal terugroep acties waren voor de classic (iets met de airbag, drive train, etc). Gelukkig heb ik geen classic, want met zoiets ben je al snel weer 3u zoet.
Ik meen mij twee acties te herinneren.
Airbags, het Takata probleem was alom aanwezig.
En bouten van de ophanging of stuurinrichting.
Maar beiden zijn gewoon uitgevoerd tijdens een ander bezoek.takweg een onderhoudsbeurt oid.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Ik heb op dit moment zelf het gebrom en gezoem met mijn P85+ het is inmiddels een hinderlijk geluid als je de radio een keer niet aan hebt.
Verder ook de click bij achteruit en vooruit selecteren + regenereren en weer op het KW pedaal... dat moeten de half shafts zijn.

Hopelijk krijg ik beiden vervangen onder garantie!
verder ben ik zeer tevreden over de techniek, daarbuiten echter vind ik de 1gen stoelen niet echt comfortabel met 1m95

De Brom is zeker nog garantie. 8j, onbeperkt.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Ik heb mijn S60 nu een jaar, wat er daarvoor is gebeurd weet ik niet. ca 135000 op de teller, ik heb er 20000 mee gereden. Bij mij het volgende:

DCDC converter stuk, zelf gerepareerd
2 Handgrepen stuk, zelf gerepareerd
Slijtage aan B stijl
Ventilator achter instrumentpaneel is lawaaiig, heb een nieuwe liggen, maar nog geen tijd gehad voor vervangen
Achterbanden slijten mega schuin af, uitlijning is echter 100% perfect
lichte fluittoon bij de motor, al sinds ik hem heb, wordt niet erger
Sinds een half jaar stevige klik bij lastwissel, aandrijfassen of driveunit. Besloten er voorlopig maar mee door te rijden, ik rij toch heel rustig en probeer de klik op te vangen door extra langzaam last te geven.
komende woensdag laat ik eMMc vervangen, als ik toch alles los heb liggen hoop ik ook meteen even de eerder genoemde ventilator te vervangen
Accu vertrouw ik niet. Nu het iets kouder is geeft hij een range van ca 170km bij 90%, maar op mijn enkele reis van 6km verdwijnt er vaak wel 20km van de range. Op de kleine stukje tegenwoordig soms een gemiddeld verbruik van 650wh per km terwijl ik tot nog toe een lifetime verbruik had van 179wh.. Ik hoef gelukkig niet vaak ver weg dus ik zie het nog maar een tijd aan, maar voordat de batterij garantie verloopt wil ik wel 100% zekerheid dat het ding niet stuk is.

Verder nog steeds een fijne auto, ik was wat verwend vanuit mijn Range Rover die ik er voor had, die geen enkele storing had op meerdere honderdenduizenden kilometers (op één parkeersensor na), en veel luxer en stiller en comfortabeler was. Maar vandaag heb ik de nieuwe Kona electric opgehaald voor mijn vrouw, en ondanks dat alles natuurlijk perfect werkt rijdt mijn ouwe S toch wel echt veel fijner.. Maar wel een heel erg veel betere range met de Kona!

--EDIT-- ik bedenk me net dat de ruitenwissers van mijn S sinds een paar dagen een raar klikje geven als ze linksboven komen..Daar moet ik wel naar kijken, ben bang dat ze anders echt stuk gaan.
 
ik dacht dat er begin dit jaar een drietal terugroep acties waren voor de classic (iets met de airbag, drive train, etc). Gelukkig heb ik geen classic, want met zoiets ben je al snel weer 3u zoet.
Je hebt gelijk dat er drie terugroepacties waren. De bouten van de stuurbekrachtiging zijn vervangen, de passagiersairbag is vervangen en er is iets gedaan aan de laadpoort. Dit is gebeurd tijdens de enige onderhoudsbeurt die mijn S, vlak voor afloop van de garantie, heeft gekregen.
Ik hoefde er dus niet extra voor te komen en zie 't dan ook niet als een storing.
Per saldo rij ik nu precies 6 jaar in een Model S en heb, op de ene onderhoudsbeurt na, geen cent hoeven uitgeven aan reparaties.
 
Ik heb mijn S60 nu een jaar, wat er daarvoor is gebeurd weet ik niet. ca 135000 op de teller, ik heb er 20000 mee gereden. Bij mij het volgende:

DCDC converter stuk, zelf gerepareerd
2 Handgrepen stuk, zelf gerepareerd
Slijtage aan B stijl
Ventilator achter instrumentpaneel is lawaaiig, heb een nieuwe liggen, maar nog geen tijd gehad voor vervangen
Achterbanden slijten mega schuin af, uitlijning is echter 100% perfect
lichte fluittoon bij de motor, al sinds ik hem heb, wordt niet erger
Sinds een half jaar stevige klik bij lastwissel, aandrijfassen of driveunit. Besloten er voorlopig maar mee door te rijden, ik rij toch heel rustig en probeer de klik op te vangen door extra langzaam last te geven.
komende woensdag laat ik eMMc vervangen, als ik toch alles los heb liggen hoop ik ook meteen even de eerder genoemde ventilator te vervangen
Accu vertrouw ik niet. Nu het iets kouder is geeft hij een range van ca 170km bij 90%, maar op mijn enkele reis van 6km verdwijnt er vaak wel 20km van de range. Op de kleine stukje tegenwoordig soms een gemiddeld verbruik van 650wh per km terwijl ik tot nog toe een lifetime verbruik had van 179wh.. Ik hoef gelukkig niet vaak ver weg dus ik zie het nog maar een tijd aan, maar voordat de batterij garantie verloopt wil ik wel 100% zekerheid dat het ding niet stuk is.

Verder nog steeds een fijne auto, ik was wat verwend vanuit mijn Range Rover die ik er voor had, die geen enkele storing had op meerdere honderdenduizenden kilometers (op één parkeersensor na), en veel luxer en stiller en comfortabeler was. Maar vandaag heb ik de nieuwe Kona electric opgehaald voor mijn vrouw, en ondanks dat alles natuurlijk perfect werkt rijdt mijn ouwe S toch wel echt veel fijner.. Maar wel een heel erg veel betere range met de Kona!

--EDIT-- ik bedenk me net dat de ruitenwissers van mijn S sinds een paar dagen een raar klikje geven als ze linksboven komen..Daar moet ik wel naar kijken, ben bang dat ze anders echt stuk gaan.
Hoog verbruik bij korte ritjes met koude accu geeft inderdaad een erg hoog verbruik door opwarmen van accu en interieur.
Ik had ook aanlopende linker ruitenwisser tegen onderkant frunk, daar moest de ruitenwisser motor voor vervangen worden ( zat speling op ) Had de ranger nog een hoop moeite mee en kostte zo’n 600 / 700 euro uit m’n hoofd.
 
  • Like
Reactions: one-ten
2013 model S 85. 179.000 km.

- beide motoren vervangen. Zoemend geluid. (beide garantie, inderdaad slechte kwaliteit metaal gebruikt in lagers)
- zij-ruit 2x gekalibreerd (ging tijdens het sluiten weer vanzelf omlaag, opgelost 1x garantie, 1x betalen)
- afvoeren pano-dak beide zijde verstopt en linkerzijde zat ook nog los, water in interieur. Leidingen gereinigd en vastgezet (€ 78,-)
- driehoekruitjes tochtte en hinderlijk geluid bij hoge snelheden en bij wasstraat lekkage. Opgelost (garantie)
- Uitlijningstoestanden. Duurde even, maar uiteindelijk hebben ze het opgelost. (garantie)
- B-stijl paneel bestuurderszijde vervangen (slijtage, ondertussen stap ik voorzichtiger in) (€ 141,-)
- deurpanelen links- en rechtsvoor waren voorzien van slechte clips, een keer met deurpaneel in mijn handen gestaan na het sluiten. Opgelost ( € 58,50 )
- achterlicht links vervangen wegens lekkage ( licht unit €180,99 + chrome strip (liftgate applique) gratis ).
- airbags, bouten stuurbekrachtiging (de bekende terugroepacties, tijdens service een keer gedaan)
- 12v accu ( zelf betaald, kosten kan ik even niet vinden)
- TPMS sensoren steeds in storing (Baolong vervangen voor Continental) (€ 360,-)

Prijzen zijn excl. BTW en incl. Parts en Labor door Tesla.

Wat wil ik nog doen, of beter gezegd, wat moet ik nog doen: de eMMC vervangen en als het centrale scherm dan toch gedemonteerd is direct maar de optionele upgrade van het modem naar 4G/LTE. Voor de luie of onhandige google-aars onder ons: klik hier :)

Ik ben er trouwens van overtuigd dat Tesla tijdens de jaarlijkse service beurten meer aan de auto's doen (en hebben gedaan) dan dat ze zeggen of op invoices meldden. Ik zie het als het wegwerken van kinderziektes, danwel preventief onderhoud. Mijn auto remde na een service beurt bijvoorbeeld ineens veel beter. Ook is er een keer wat windgeruis weggewerkt waarvan ik me pas realiseerde dat ik het had, toen het weg was... Zijn er een keer andere panelen op de voorstoelen gemonteerd (wangen zitvlak achter). Ik vind het allemaal prima. Al met al is de auto veel fijner, ruimer (comfort met 3 kids), leuker en duurzamer dan de BMW's die ik voorheen heb gereden. Ook het inplannen van een service via de app gaat prima, monteur kwam zelfs aan huis :cool:.

Ik ben nog steeds tevreden, heb een M3P besteld en gaat de MS naar privé.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FairFrank