Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Banden wisselen elke 8000 km?

This site may earn commission on affiliate links.
Heb afgelopen week mijn Tesla Model S besteld - via de MyTesla site kon ik alvast de "handleiding" nalezen. Schrok wel even als ik las dat je banden best wisselt elke 8000 km?
Is dit echt nodig? Anders is dit toch een aardige verdoken hoge kost voor een EV...
 
Dat zal afhangen van een aantal factoren zoals rijstijl, bandmaat en band. De eerste 12 maanden heb ik een klein 45000 km gereden met de standaard 19" banden (goodyear geloof ik), en ik heb nog voldoende profiel over voor misschien nog een kleine 40.000 km.

Maar er zijn ook voorbeelden van mensen die hun banden snel verslijten, metname de 21".
 
Heb afgelopen week mijn Tesla Model S besteld - via de MyTesla site kon ik alvast de "handleiding" nalezen. Schrok wel even als ik las dat je banden best wisselt elke 8000 km?
Is dit echt nodig? Anders is dit toch een aardige verdoken hoge kost voor een EV...

Ze bedoelen hiermee dat je best om de 8000 Km de achterste banden vooraan zet en de voorste achteraan zodat je een gelijkmatige slijtage krijgt.
Dit geldt wel niet voor een P85+ of P85D op 21 inch gezien die bredere banden hebben achteraan.

Het wisselen van de banden hoeft toch geen geld te kosten? Dat kan je gewoon zelf doen met een krik en momentsleutel.
 
Ik denk dat er een spraak verwarring is. Elke 8000km banden wisslen betekend wisselen van voor naar achter, dus niet elke 8000km nieuwe banden monteren. :)

Ik heb een P85+ waarbij je dat wisselen niet kunt doen en heb na 14000km op de zomerbanden nog voldoende profiel over om minimaal hetzelfde aantal kilometers te kunnen maken. En ik rij redelijk sportief.
 
Ze bedoelen hiermee dat je best om de 8000 Km de achterste banden vooraan zet en de voorste achteraan zodat je een gelijkmatige slijtage krijgt.
Dit geldt wel niet voor een P85+ of P85D op 21 inch gezien die bredere banden hebben achteraan.

Het wisselen van de banden hoeft toch geen geld te kosten? Dat kan je gewoon zelf doen met een krik en momentsleutel.

Behalve bij winterbanden. Ik heb nu voor en achter hetzelfde...