Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Autonomous Cars Don't Have a 'Trolley Problem' Problem

Donderdag weer in discussie terecht gekomen met een fervente petrolhead en tegenstander van autopilot / autonoom rijden... "Ik kan beter rijden als een computer" "wie gaat wat betalen bij een ongeval" etc etc.

Ongetwijfeld herkenbaar voor velen hier en met de feesten met kerst/nieuw ongetwijfeld ook een potentieel 'verhit' gespreksonderwerp. Bij deze dan wat -naar mijn mening- goed onderbouwde discussie-munitie :)
 
Ze moeten gewoon een keer zo'n auto op een racebaan zetten en hem het rondje sneller laten rijden dan Max, dat is toch een afgezet gebied, dus ongelukken krijg je niet en zelfs als, dan is het niet erg. Een mens, ook Max, kan nooit meer risico nemen, of berekenender te werk gaan dan een computer en zelfs als, dan kan die computer dat weggedrag in no time kopiëren.
Het grootste punt is dat autopilot ongelukken zal maken buiten zijn schuld om en dat hij moeite heeft met nieuwe situaties. Als er iemand zomaar de weg op springt kun je nooit op tijd zijn, of als een dier dit doet idem dito. Daar bovenop kan het moeilijk menselijk beslissingen nemen. Er springt een sprinkhaan op de weg, rem je of rij je door? En een kikker dan? Een mus dan? Een rat? Een kraai? Een kip? Een kat? Een hond? Waar ligt de stopgrens? En wat als er niemand in de auto zit op dat moment? Of wat als er niemand in zit en de accu raakt leeg? Of zelfs onverwacht kapot?

Verder heb ik in Amsterdam wel eens een Engelsman gezien met een paar jointjes op, die een half uur stil stond naast een zebrapad vlakbij een kruispunt. Sommige mensen stopten keurig voor hem, maar beweging zat er niet in, na pak en beet 10 seconden reden ze maar door, omdat ze beseften wat er gaande was. Hoe reageert een autopilot hier op? Snapt die het verschil tussen een langzaam omaatje en een troll? Herkent een autopilot een bevroren plas (die dus spekglad is) en gewoon wegdek?
Zou een autopilot dit doen:

Snapt het wat wegwerkzaamheden zijn? Of om andere redenen afgezet wegdek? Snapt het de route die om die reden gevolgd dient te worden?


Er zijn zo veel situaties denkbaar die vrijwel onmogelijk te programmeren zijn, dat je eigenlijk de mens de beslissingen zou moeten laten nemen of een autopilot in staat is om het tot een goed einde te laten brengen of niet en als achteraf blijkt van niet, je de mens alsnog de schuld zou moeten geven.
 
Ze moeten gewoon een keer zo'n auto op een racebaan zetten en hem het rondje sneller laten rijden dan Max, dat is toch een afgezet gebied, dus ongelukken krijg je niet en zelfs als, dan is het niet erg. Een mens, ook Max, kan nooit meer risico nemen, of berekenender te werk gaan dan een computer en zelfs als, dan kan die computer dat weggedrag in no time kopiëren.
Het grootste punt is dat autopilot ongelukken zal maken buiten zijn schuld om en dat hij moeite heeft met nieuwe situaties. Als er iemand zomaar de weg op springt kun je nooit op tijd zijn, of als een dier dit doet idem dito. Daar bovenop kan het moeilijk menselijk beslissingen nemen. Er springt een sprinkhaan op de weg, rem je of rij je door? En een kikker dan? Een mus dan? Een rat? Een kraai? Een kip? Een kat? Een hond? Waar ligt de stopgrens? En wat als er niemand in de auto zit op dat moment? Of wat als er niemand in zit en de accu raakt leeg? Of zelfs onverwacht kapot?

Verder heb ik in Amsterdam wel eens een Engelsman gezien met een paar jointjes op, die een half uur stil stond naast een zebrapad vlakbij een kruispunt. Sommige mensen stopten keurig voor hem, maar beweging zat er niet in, na pak en beet 10 seconden reden ze maar door, omdat ze beseften wat er gaande was. Hoe reageert een autopilot hier op? Snapt die het verschil tussen een langzaam omaatje en een troll? Herkent een autopilot een bevroren plas (die dus spekglad is) en gewoon wegdek?
Zou een autopilot dit doen:

Snapt het wat wegwerkzaamheden zijn? Of om andere redenen afgezet wegdek? Snapt het de route die om die reden gevolgd dient te worden?


Er zijn zo veel situaties denkbaar die vrijwel onmogelijk te programmeren zijn, dat je eigenlijk de mens de beslissingen zou moeten laten nemen of een autopilot in staat is om het tot een goed einde te laten brengen of niet en als achteraf blijkt van niet, je de mens alsnog de schuld zou moeten geven.
De essentie van het trolley verhaal is dat de aangedragen voorbeelden statistisch zo'n lage kans hebben om voor te komen, dat ze volledig in het niet vallen bij de veiligheid die full autonomous driving biedt.
Vervolgens draag je een aantal voorbeelden aan die precies voldoen aan dat trolley verhaal...
De kans dat ik een volledig stoned gentleman bij een zebrapad tref is zeer dicht bij nul bijvoorbeeld (en levert in dit geval niet eens gevaar op). Idem voor een bevroren plas op de weg (die ik ook niet of te laat herken btw).

De rest is een kwestie van calibratie en continue verbetering van het systeem. Het zal zeker niet van vandaag op morgen perfect werkend zijn.
 
De essentie van het trolley verhaal is dat de aangedragen voorbeelden statistisch zo'n lage kans hebben om voor te komen, dat ze volledig in het niet vallen bij de veiligheid die full autonomous driving biedt.
Vervolgens draag je een aantal voorbeelden aan die precies voldoen aan dat trolley verhaal...
De kans dat ik een volledig stoned gentleman bij een zebrapad tref is zeer dicht bij nul bijvoorbeeld (en levert in dit geval niet eens gevaar op). Idem voor een bevroren plas op de weg (die ik ook niet of te laat herken btw).

De rest is een kwestie van calibratie en continue verbetering van het systeem. Het zal zeker niet van vandaag op morgen perfect werkend zijn.

Denken we ook aan het voorbeeld van de veiligheidsriem en de airbag. Er is een kans dat je bij een ongeval om het leven komt juist door de gordel of de airbag, dus zonder zou je het waarschijnlijk overleefd hebben. Dat is gewoon een realiteit maar ook hier is de statistische kans in verhouding zo klein dat het ondenkbaar is dat gordel of riem daardoor verboden gaan worden. Zo gaat het ook met full autonomy.