|
Ik zou rekening houden met een Tesla store in Amsterdam.....de Bijenkorf ofzoiest!
Op de kaart die werd getoond bij de aandeelhoudersvergadering over het 1e kwartaal was inderdaad een nieuwe store te zien ergens in het 'noordwesten' van Nederland. De Randstad lijkt me een logische plek voor een tweede vestiging. En zo'n tweede vestiging hebben ze zeker nodig, aangezien er nu al zo'n 400-500 auto's gereserveerd zijn vanuit Nederland.
Ik denk dat een service centre centraal in Nederland ook prettig zou zijn voor de tijd na afloop van de garantie. Die Tesla Rangers zijn een leuke vondst, tenzij je ver van ze af woont/werkt.
Tesla heeft een paar dagen geleden de prijzen voor Canada bekend gemaakt en dat kan een indicatie zijn voor wat de prijzen in Europa gaan worden. Het lijkt erop dat Tesla ervoor kiest, in tegenstelling tot sommige andere merken, om de buitenlandse klanten niet het vel over de oren te trekken maar hen eerlijk en recht-door-zee te behandelen. Tesla doet wat dat betreft toch zijn goede naam weer eer aan.
De berekening voor Canada is als volgt: Amerikaanse prijs + 6,1% Canadese importheffing + afhankelijk van het model 1,5 à 2% voor transport en 'bedrijfskosten' in het land van bestemming. Dat bedrag is vervolgens omgerekend aan de hand van wisselkoers (midden tussen bied- en laatkoers) tussen de Amerikaanse dollar en de Canadese dollar op het moment dat de prijzen werden vastgesteld. Dit lijkt me de eerlijkste benadering, hoewel het moment van prijsbepaling natuurlijk cruciaal is i.v.m. de wisselkoers-fluctuaties. Er werd niet aangegeven of de prijzen in de toekomst worden aangepast op basis van veranderingen in de wisselkoers.
Als Tesla ditzelfde beleid zou toepassen voor de Europese prijzen - en waarom niet? - dan kunnen we ongeveer uitrekenen wat die worden, bij de huidige wisselkoers. Voor Europa geldt een importtarief van 10% en ik denk dat de transportkosten e.d. wat hoger zullen uitkomen (4%?). De vraag is of Europese auto's duurdere uitrusting krijgen, en dan denk ik vooral aan een duurder laadsysteem. Maar als dat niet het geval is, zou een Signature Performance (Amerikaanse prijs $ 105.400, zonder federale belastingkorting) bij een koers van 1,23 volgens deze berekening uitkomen op € 97.700. Het instapmodel, een gewone productie-auto met 40 kWh-batterij en zonder opties (Amerikaanse prijs $ 57.400), zou uitkomen op € 53.100. Uiteraard zijn deze prijzen nog zonder 21% BTW, maar ik denk dat de meeste Model S'en zakelijk worden gekocht.
Belangrijk is natuurlijk wat de wisselkoers gaat doen tot het moment dat de prijzen - dit najaar? - definitief worden vastgesteld. Bij een koers van 1,15 kost een Signature Performance volgens deze berekening € 104.500. Bij een wisselkoers van 1,30 is dat € 92.500.
1,23 zal wat optimistisch zijn vrees ik. Zal eerder richting 1,15 zijn zoals je aangaf.
Met de €10.000 tegemoetkoming hier in België hoop ik toch om voor €60.000 in een 60kWh versie rond te rijdenAnders wordt het wat duur (particuliere aankoop).
WAZE - Social GPS
Najaar 2013 voor de gewone productiemodellen?? Pffff.... dat hoop ik niet. Niet dat ik dan ga annuleren, maar ik rekende tot nu toe op tweede kwartaal 2013. Ik wil dat ding gewoon voor de deur hebben, verdorie.
Qua prijs reken ik een op een ton-'plus'. Als het meevalt 100K. Valt het tegen 120K. Daarboven begint het duur te worden om early adopter te zijn.
Model S 85kWh Performance #852
Grey, Tan, Obeche matte, Pano, 21" silver, Performance Plus, Spoiler, Tech, Sound, P-sensors, Winter, Security
Soon a Petrolhead on sundays only
Persoonlijk ben ik nu ruim een jaar reserveringshouder......ik had eerlijk gezegd wel een beetje meer communicatie verwacht.
Ik heb diepe respect voor de wijze waarop Tesla haar plannen uitvoert. Op het grote plaatje (10 jaar, Roadster, model S, X en gen 3) lopen ze na een jaar of 6 slecht een paar maanden achter. Ik ken geen project wat zo volgens de planning wordt uitgevoerd. Bravo. Ook begrijp ik dat ze asap van de Roadsters afwillen want ze willen zsm cash voor de geleverde productie.
De houding van "weinig beloven en meer leveren" slaat nu een beetje door. Ze kunnen nog geen zekerheden geven en vertellen dus niets!
Simpele oplossing:
Maak een leuk filmpje van 30 minuten van de fabriek, de auto en van de Teslamedewerkers en draai het af in de store in Eindhoven. Milan, enz enz...kopje koffie, glasje bubbels en iedereen tevreden naar huis.
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)