Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla stopt 85 en 85D, een gemis?

This site may earn commission on affiliate links.
Op zich mis ik de 85 kWh versie zelf niet, maar ik vind het wel jammer dat een Tesla zo steeds duurder wordt als de 70 kWh versie niet voldoende is qua range. Dat is nu al meerdere keren gebeurd, ook door klanten te 'forceren' de next-gen stoelen te nemen.

De mijne had ooit een aanschafprijs van 85.000 euro. Het dichtst in de buurt komt een Model S met 90 kWh accupakket, next-gen stoelen ('normale' lederen stoelen niet meer verkrijgbaar), auto pilot, hifi pakket en interieurpakket (anders mist o.a. de elektrische achterklep) heeft een aanschafprijs van 111.400 euro nu. Dat is dus ruim 25.000 euro meer. Dan zijn er wel een paar dingen net iets beter dan mijn huidige Model S, maar dat zijn veelal dingen die ik niet echt nodig heb. Sterker nog, persoonlijk geef ik de voorkeur aan de normale lederen stoelen ten opzichte van de next-gen stoelen.

Met die nieuwe prijzen gaat dat voor mijn leasebudget niet echt een succes meer zijn.
 
Als ik het forum met nieuwe aanwas een beetje volg, bekruipt mij het gevoel dat <5% een RWD bestelt. Puur gevoelsmatig: geen gemis.

Natuurlijk goed dat ze blijkbaar de D versies goed kunnen slijten. Maar als aspirant-kopers denken dat RWD niet goed genoeg is, dus alleen D willen bekijken, 70 niet aandurven, en het dan toch te duur vinden worden of buiten hun budget zien komen...
 
Als een RWD bij voorbaat al afvalt en iemand een 70 niet "aandurft", kostte een 85D zonder opties ook al € 96.300,-.
Die € 3.300,- voor de "90-upgrade" zou het probleem niet mogen zijn. Maakt het niet echt een andere prijsklasse/zal de aanschaf niet op vastlopen, me dunkt. Je spreekt dan wel van een heeeeele kleine niche-markt.

Edit: dat een Tesla zo goedkoop mogelijk moet zijn om een groter publiek aan te spreken ben ik het overigens mee eens. Vrees echter dat ook de model 3 met een paar opties de € 75k zal passeren.
 
Edit: dat een Tesla zo goedkoop mogelijk moet zijn om een groter publiek aan te spreken ben ik het overigens mee eens. Vrees echter dat ook de model 3 met een paar opties de € 75k zal passeren.
Als die 35.000$ voor US Tax incentives is, dan zal je toch al wat opties mogen aanvinken om aan de 75k€ te komen. Maar daar zal binnen 2 maanden misschien wat zinnigs over te zeggen zijn.
 
Overigens is de 85 er nu al uit.
Onder de streep vind ik het wel aardig shocking wat de prijs heeft gedaan afgelopen jaar. Een P85 (niet D) kocht je ruim 1 jaar geleden voor ongeveer 89k. De P90D, die daar het dichtste bij in de buurt komt, zit nu al op 100k. Nu zal de koers van de dollar daar ook nog wel wat aan hebben gedaan, maar aangezien de andere opties ook zeker niet goedkoper zijn geworden, is de prijs wel echt enorm gestegen.
 
Overigens is de 85 er nu al uit.
Onder de streep vind ik het wel aardig shocking wat de prijs heeft gedaan afgelopen jaar. Een P85 (niet D) kocht je ruim 1 jaar geleden voor ongeveer 89k. De P90D, die daar het dichtste bij in de buurt komt, zit nu al op 100k. Nu zal de koers van de dollar daar ook nog wel wat aan hebben gedaan, maar aangezien de andere opties ook zeker niet goedkoper zijn geworden, is de prijs wel echt enorm gestegen.
Qua prestaties ligt de P85 dichter bij de 85D dan bij de P90D voor zover ik heb gelezen op dit mooie forum.
 
Nou... de afgelopen 2 jaren is de dollar t.o.v. de euro echt meer dan 10% gestegen hoor. Dus ik denk dat de basisprijzen in dollars niet veranderd zijn...

Ik had het daarom ook over t afgelopen jaar. In januari stond de dollar op 1.15. Nu op 1.11. Dus slechts 3,5%. Daarnaast zal de prijs voor een batterij pakket het afgelopen jaar met meer zijn gedaald dan deze koersstijging, en worden er minder superchargers aangelegd. Dus m.I. zouden de prijzen omlaag moeten kunnen en verhoogt Tesla momenteel haar marge fors.

- - - Updated - - -

Bedoel je misschien 90D en 70D? (let op het ontbreken van de "p")
P70D bestaat namelijk niet...

Type fout. Thx.