Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dieselgate nu bij Mercedes?

This site may earn commission on affiliate links.
Bij "ons eigen" TNO hebben ze vastgesteld dat een nieuwe C-Klasse C220 cdi blue tec tot 40x(!!) meer NOx uitstoot als toegestaan bij temperaturen onder 10 graden celcius.

Mercedes verdedigt dit met het argument dat als de motor niet stopt met de uitlaatgassen te reinigen onder 10 graden dit tot schade aan de motor zou leiden. I.a.w., rijverbod voor Mercedes dieselauto's in milieuzones bij temperaturen onder 10 graden?

http://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/02/02/dieselgate-reaches-daimler-a-defeat-device-by-another-name/#663123189139
 
Last edited:
De haren rijzen je ten berge als je zo'n verhaal leest... de motoren moeten beschermd worden maar de mensen (dus) niet...??? :cursing:
En omdat er geen detectiemethode in zit of de auto op de rollenbank staat, is het per definitie geen sjoemelsoftware...??? :cursing:

Welk bedrijf riep om het hardst direct na bekend worden van het Volkswagen dieselschandaal, dat zij dat in elk geval niet hadden??? Inderdaad, Mercedes!
 
Ik begrijp uit de reactie van Mercedes dat een aanpassing van de software niet mogelijk (of wel en geven ze dat (nog) niet toe). Stelt zich de vraag of je je 220cdi weer terug kunt inleveren bij de Mercedes dealer?

Nu hebben ze de 220 cdi getest, maar het is aan te nemen dat het voor alle MB diesels geldt. Oeps! Qua volume niet zo groot als Volkswagen, maar in euro's uitgedrukt zou het wel eens duurder kunnen worden.
 
Maar het is toch gewoon onvoorstelbaar. Er worden al tientallen jaren dieselmotoren gemaakt en dan zouden nu opeens de nieuwste motoren niet tegen een NOx-reductie kunnen??? En andere merken wel...(?)

Tsja, durf je dan de bedenking te maken wat de diesels pakweg 20 jaar terug 'uitbraakten' toen nog geen kat geïnteresseerd was is uitstootwaarden… :scared:
 
Hoe dan ook, van onze Europese vertegenwoordigers mogen de sjoemelaars nog een tijdje hun gang blijven gaan met het produceren van te vervuilende diesels :cursing:
Ik dacht dat wij als burgers 'onze' vertegenwoordigers goed betaalden om ONS te vertegenwoordigen.
Het lijkt er veel meer op dat die godgeklaagde parlementariërs hun oren meer laten hangen naar de sjoemelkampioenen van de Duitse auto-industrie.
Ik begin langzamerhand te begrijpen waarom de Britten hun hakken in het zand zetten.
 
Tsja, durf je dan de bedenking te maken wat de diesels pakweg 20 jaar terug 'uitbraakten' toen nog geen kat geïnteresseerd was is uitstootwaarden… :scared:
Misschien scheelt dat in zijn totaliteit in de praktijk eigenlijk niet zo heel. De technologie is er puur op gericht geweest om gedurende de test aan de norm te doen. Bij verbranding krijg je nu eenmaal rommel die de auto kwijt moet. Add blue lost daarvan een deel op, maar de tankjes in de diesels zijn zo klein die buiten de testomstandigheden niet functioneren. Anders stond een diesel iedere maand bij de dealer voor een litertje.
 
Add blue werkt goed, grootste nadeel is idd dat je moet bijvullen wat n hoop mensen niet regelmatig zullen doen.

Er is echt wel flinke progressie gemaakt als t gaat om de uitstoot van diesels verminderen. Komt alleen niet in de buurt van een zuinige benzine of lpg auto. Laat staan FEV.
 
Waar hebben we het hier over? Uitlaatgasnabehandelingsystemen voor dieselmotoren voor vrachtwagens of dieselmotoren die toegepast zijn bij personenwagens? Bij (voornamelijk) uitlaatgasnabehandelingsystemen voor vrachtwagens is inderdaad AdBlue, oftewel "ureum", nodig om aan de emissienormen EURO IV en EURO V te voldoen. Het middel wordt in de hete uitlaatgassen ingespoten vóór een speciale katalysator en zorgt ervoor dat de bij de verbranding gevormde stikstofoxiden worden omgezet in elementair stikstof en water.

Dus als een dieselmotor van zo'n systeem voorzien is, dan dient het wel getankt te worden. Zonder werkt de chemische reactie niet en voldoet de betreffende dieselmotor niet aan zijn emissienorm. En hier faalt dus het systeem, een dieselmotor blijft echt lopen zonder AdBlue, AdBlue kost geld dus zijn extra kosten, en er is niemand die effectief controleert of men dit goedje ook wel netjes gebruikt zodat zijn dieselmotor inderdaad aan zijn emissienorm blijft voldoen. Dus...
 
Ik heb nooit met AdBue gereden. Werkt het echt zoals hier beschreven?

image.jpg
 
Ja! zo heeft mijn collega gisteren proefondervindelijk vastgesteld. De voorlaatste foutmelding verdween ook niet spontaan wat een werkplaatsbezoek noodzakelijk maakte. Zou binnen 400km in een noodprogramma vallen, vlak voor de eindbestemming op de Autobahn in Duitsland. Daarmee heb ik deze C220CDI mooi verslagen met 3 laadstopjes op een rit naar Duitsland zelfs met omrijden via Roermond (Eindhoven-Erfstadt) jawel volgens de Tesla nav

Ik heb nooit met AdBue gereden. Werkt het echt zoals hier beschreven?

View attachment 110505