Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk in Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Elon was op bezoek in Frankrijk. Totaal uitgeput, één uur slaap in de afgelopen 48 uur. Dit heb ik als interessante punten uit de Q&A heb ik dit samengevat:
(vanaf 12" wordt het interessant)


  • Phone mirroring: 'middle of this year' "12")
  • First pictures of Model III: "End of March" (12"30). Overigens gaf hij aan dan niet alles over Model III bekend te maken. Tegen de tijd dat ze echt gaan produceren zullen er ook steeds meer details bekend worden
  • SuperChargers gaan ook auto's met een Europese stekker ondersteunen. CSS support, dus. (13"30) (dit is volgens mij ECHT nieuws)
  • Op termijn zijn er twee extra fabrieken nodig in Europe en China (1M auto's per jaar capaciteit). Tilburg is "smalish" - alles ligt open voor een fabriek elders. Meer kennis van automotive in Europa dan in de US.
  • "wat is de range van de model S over twee jaar?". "Hoeveel wil je?". "800 km". "That's a lot!" Afweging nut/noodzaak. Veel gewicht meezeulen wat je weinig nodig hebt. Meer dan 500/550 zul je waarschijnlijk nooit nodig hebben
  • Er wordt gedacht over een concept van een trailer met een extra battery pack
  • Capaciteit van het pack zal blijven groeien.

 
Last edited by a moderator:
Als de Sucs inderdaad Europese stekkers gaan ondersteunen zal het SuC netwerk echt fors uitgebreid moeten worden. Anders wordt het complete chaos. Lijkt me dat de chargers nogal wat aanpassingen nodig hebben, want ik ga er zonder meer vanuit dat andere merken wel gewoon moeten betalen voor de stroom.
Uiteraard zou het voor ons ook al helpen als de accu grootte en daarmee het bereik toeneemt. Met een bereik van pakweg 550 tot 600 ECHTE km zijn we ook minder afhankelijk van iedere SuC onderweg.
 
Ik vraag me af welke andere merken dan gebruik willen/kunnen gaan maken van de SuCs. En Tesla zal die deal uiteraard alleen maar aangaan als die andere merken een evenredige bijdrage leveren aan uitbreiding van het netwerk.
Groter netwerk is natuurlijk positief. Maar wel jammer dat er zo'n lelijke bulkstekker aan komt te hangen.
 
Als de Sucs inderdaad Europese stekkers gaan ondersteunen zal het SuC netwerk echt fors uitgebreid moeten worden. Anders wordt het complete chaos. Lijkt me dat de chargers nogal wat aanpassingen nodig hebben, want ik ga er zonder meer vanuit dat andere merken wel gewoon moeten betalen voor de stroom.
Uiteraard zou het voor ons ook al helpen als de accu grootte en daarmee het bereik toeneemt. Met een bereik van pakweg 550 tot 600 ECHTE km zijn we ook minder afhankelijk van iedere SuC onderweg.
Ik hoop dat er vastgehouden wordt aan de huidige formule om de Supercharge optie éénmalig af te kopen. Dit houd het simpel, er hoeft niets veranderd te worden en al die extra deelnemers geven een enorme financiële injectie om het SuC netwerk enorm te verdichten.
 
Uiteraard heb ik het verslagje ook bekeken. Op momenten wel handig als je een HBS A achtergrond hebt wat de franse teksten betreft ;)

Maar, hij zegt niet meer dan dat ze ook CSS zullen toevoegen aan de SuC, dus niet dat het de vervanger wordt. Het kan ook best om aan lokale wetgeving te voldoen die anders uitbouw van SuC's zou tegenhouden. Er ligt nog immer een Ladesäuleverordnung in het verschiet. Daarnaast maakt Tesla allerlei apparatuur (en naam) op het gebied van energiebeheer en opslag. Het zou dus best kunnen dat er op de bestaande SuC locaties er een zuiltje of wat bij komt met CSS en dat zij een grote speler worden op het gebied van "tanken". Laten we hopen dat dat dan esthetisch wat beter wordt aangepakt, want gedrochten als deze, gezien bij SuC Bad Rappenau (en natuurlijk betaald uit belastinggeld) zullen niemand kunnen bekoren.

IMG_0899.jpg


Wat mij het meeste tegenstaat is dat er niemand is die gaat onderzoeken wat de automobilist nu zelf zou willen maar dat iedereen, zo erg 20e eeuw, weet wat goed zal zijn voor de ander (en wat dan natuurlijk henzelf het beste uitkomt), dat er enorm veel koninkrijkjes zijn die zich van niemand iets aantrekken. In plaats van dat de industrie over hun eigen schaduw heen zou stappen en echt naar een oplossing zou zoeken graaft men zich steeds dieper in.
 
Last edited:
Ik versta zijn uitleg anders. Ik interpreteer het als: "er komt een CSS plug in de Model 3".

Dan hebben de eigenaars de keuze:
-11/22kW AC
-...kW DC via CSS
-...kW DC via SuC (zal vanwege de kleinere batterij allicht niet meer zijn dan 90kW, lees: 1,5C zoals bij onze 85kWh-packs)
 
Last edited:
Wat mij het meeste tegenstaat is dat er niemand is die gaat onderzoeken wat de automobilist nu zelf zou willen maar dat iedereen, zo erg 20e eeuw, weet wat goed zal zijn voor de ander (en wat dan natuurlijk henzelf het beste uitkomt), dat er enorm veel koninkrijkjes zijn die zich van niemand iets aantrekken. In plaats van dat de industrie over hun eigen schaduw heen zou stappen en echt naar een oplossing zou zoeken graaft men zich steeds dieper in.

Het is nog vroeg, maar ik ben van plan volgend studiejaar een msc. thesis te schrijven en mij te richten op elektrische auto's. Misschien dat dit wel een onderwerp is dat interessant is. Ik wil namelijk graag een echte bijdrage leveren en niet enkel een leuk onderzoek doen.
 
Ik versta zijn uitleg anders. Ik interpreteer het als: "er komt een CSS plug in de Model 3".

Dan hebben de eigenaars de keuze:
-11/22kW AC
-...kW DC via CSS
-...kW DC via SuC (zal vanwege de kleinere batterij allicht niet meer zijn dan 90kW, lees: 1,5C zoals bij onze 85kWh-packs)

Hij zegt het niet, maar laten we het maar afwachten.
Wat hij zegt is dat ze de CSS stekker toevoegen zodat "zij" (de andere fabrikanten) niet verplicht zijn om de Tesla standaard over te nemen.
Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Bovendien denk ik dat het met de laadsnelheid van een 60kWh model wel mee zal vallen. Geheel tegen de verwachting in laadt mijn 70kWh net zo snel als de 85. Weliswaar is voltage lager maar amperage licht veel hoger.

fd64e516dc7689f3da435d0f20ab5c71.jpg
 
Last edited:
Hij zegt het niet, maar laten we het maar afwachten.
Wat hij zegt is dat ze de CSS stekker toevoegen zodat "zij" (de andere fabrikanten) niet verplicht zijn om de Tesla standaard over te nemen.
Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Bovendien denk ik dat het met de laadsnelheid van een 60kWh model wel mee zal vallen. Geheel tegen de verwachting in laadt mijn 70kWh net zo snel als de 85. Weliswaar is voltage lager maar amperage licht veel hoger.

fd64e516dc7689f3da435d0f20ab5c71.jpg

He ja, 114kW?!
Ik denk dat Elon het vooral voor zijn klanten (en dus verkoop) doet.