Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Powerwall

This site may earn commission on affiliate links.
In het artikel staat dat het voordeel voor de consument kan oplopen tot enkele tientjes per jaar. Misschien is dat door gebruik van een powerwall meer, maar lijkt me niet snel voldoende om de kosten van de powerwall te kunnen dekken.
Het probleem met de stroomprijs is dat deze voor het grootste deel uit accijnzen en belastingen bestaat. Zelf als zou je de stroom afnemen tegen 50% van de piekprijs, dan nog scheelt dat maar enkele centen (10-15%) op de totaalprijs per kWh. Daar valt dus weinig winst mee te behalen.
 
Die business case is inderdaad niet rond te krijgen, lijkt me.

De andere case is overdag zelf opgewekte elektriciteit uit zonne- of windenergie (die je over een paar jaar niet meer mag salderen)
in een powerwall o.i.d. opslaan om des avonds en des nachts te kunnen benutten.

Of komt er dan een accijns-ontloop-compensatie heffing op accu's, zoals die er voor zonnepanelen ook wel zal komen?
 
Die business case is inderdaad niet rond te krijgen, lijkt me.

De andere case is overdag zelf opgewekte elektriciteit uit zonne- of windenergie (die je over een paar jaar niet meer mag salderen)
in een powerwall o.i.d. opslaan om des avonds en des nachts te kunnen benutten.

Of komt er dan een accijns-ontloop-compensatie heffing op accu's, zoals die er voor zonnepanelen ook wel zal komen?
Dan moet je transportkosten betalen voor het transport van je panelen naar je eigen meterkast ;)
 
Wij op kantoor willen het wel gaan gebruiken maar meer als kantoor UPS. Wij hebben nu binnen een jaar tijd al 2X een stroomstoring gehad die langer dan 2 uur duurder. Uiteraard hebben wij van Stedin nu al 2x 195 euro ontvangen hiervoor maar je kan gewoon niets meer. Het opvangen als backup is voor ons ideaal. Uiteraard moet de Tesla niet aan het laden zijn dan want die trekt de boel leeg.
 
Helaas ben ik het artikel gaan lezen, en scrollde per ongeluk naar de comments. Wat een treurnis....
Wel grappig om te zien toch? Google translate werkt helaas niet. Welke taal zou het zijn? ;)
henkhaan (gast)
trap daar toch niet in. alle heb een reden dat ze dat willen doen en het is nooit voor tegemoed koming of dat het beter voor jou is. pure oplichting
09-11-2015, 11:54
steurtienkampen (gast)
dat was ook de achterliggende gedachten met die slimme meter, om nog meer de burgers uit te knijpen, burgers van Nederland, we worden steeds meer bedondert door die grote jongens die strak in het pak zitten.
09-11-2015, 11:54
Jansen J (gast)
Dan kun je helemaal niks meer controleren ook want dat is niet meer om te doen dan,slimme tactiek waar ze proberen mee te komen
09-11-2015, 11:53
Albert (Gast) (gast)
Ik vindt die slimme meter die door m,n strot is gedrongen, maar niks,kon eerder zelf, een berekening maken, nu snap ik er niks meer van, laag en hoog tarief, terwijl ik maar 1 meter heb bv. het slimme ervan, zal wel bij de leveranciers (en overheid)liggen. nooit toestemming gegeven om meterstanden door te geven, en wordt Toch (stiekum)gedaan...Bwahh.....
 
Het grootste probleem is de energiebelasting. De 14ct aan energiebelasting en btw die op 1 kWh zit zou voor dit soort toepassingen beter procentueel kunnen zijn (dan kan overigens de totale jaarlijkse energiebelasting die de overheid ontvangt gelijk kunnen blijven). Nu is het een enorme demper. Als de energieprijs halveert (van ca. 7 ct naar 3,5 ct), is de procentuele impact op je totale energieprijs beperkt. Echter bij een procentuele energiebelasting heb je een "accelerator", die "gewenst gedrag", oftewel energie sparen wanneer schaars en gebruiken wanneer voldoende aanwezig veel meer bevorderd.
 
@Pascal: da's precies wat ik zei.
Echter: juist die belasting kan het straks interessant maken. Het is natuurlijk vreemd dat je als particulier het bedrag inclusief belasting en transportkosten ontvangt bij teruglevering. Dat gaat vast veranderen. Als je dan voor teruglevering alleen nog de kale stroomprijs ontvangt, is het niet meer interessant om zonnepanelen te hebben. Tenzij je de stoom voor (later) eigen gebruik kunt opslaan. Dan wordt Nederland alsnog een interessante afzetmarkt voor de powerwall.
 
Als we in 2020 (?) niet meer mogen salderen dan ontvang je misschien slechts de energieprijs voor de terug geleverde energie, maar bedenk dat alleen het overschot aan zonnestroom terug geleverd wordt. Het deel dat je zelf gebruikt levert je nog steeds de totale kWh-prijs op.
Met het slim starten van wasmachine / vaatwasser / warmtepomp lukt het ons om 2/3 van de zonnestroom zelf te gebruiken.
 
ik kreeg vandaag mijn nieuwe contract van Qurrent binnen. Daarin staat dit (voor mij niet relevant want ik heb geen panelen):

Terugleververgoeding

Als je zelf opwekt met zonnepanelen, kan het zijn dat je meer stroom opwekt dan je verbruikt. In die gevallen lever je dit overschot automatisch aan het energienet, waar Qurrent het van je overneemt. De vergoeding die wij je betalen voor jouw stroom, wordt ook wel teruglevergoeding genoemd. Bij Qurrent ontvang je een terugleververgoeding van €0,10 (exclusief BTW).

Is dat niet wettelijk geregeld?
 
ik kreeg vandaag mijn nieuwe contract van Qurrent binnen. Daarin staat dit (voor mij niet relevant want ik heb geen panelen):

Terugleververgoeding

Als je zelf opwekt met zonnepanelen, kan het zijn dat je meer stroom opwekt dan je verbruikt. In die gevallen lever je dit overschot automatisch aan het energienet, waar Qurrent het van je overneemt. De vergoeding die wij je betalen voor jouw stroom, wordt ook wel teruglevergoeding genoemd. Bij Qurrent ontvang je een terugleververgoeding van €0,10 (exclusief BTW).

Is dat niet wettelijk geregeld?

Er moet een 'redelijke' vergoeding worden betaald. En 10 eurocent excl. btw is best redelijk. Ik betaal bij Qurrent gemiddeld net geen 4 cent per kWu en dat is ook nog incl. btw. Die 4 cent is hun inkoopprijs. Bij door hen in te kopen zonnestroom leggen ze er dus bijna 8 cent per kWu bij. Nu zullen ze met subsidies dit gat wel dichten, maar toch.
 
Last edited:
ik kreeg vandaag mijn nieuwe contract van Qurrent binnen. Daarin staat dit (voor mij niet relevant want ik heb geen panelen):

Terugleververgoeding

Als je zelf opwekt met zonnepanelen, kan het zijn dat je meer stroom opwekt dan je verbruikt. In die gevallen lever je dit overschot automatisch aan het energienet, waar Qurrent het van je overneemt. De vergoeding die wij je betalen voor jouw stroom, wordt ook wel teruglevergoeding genoemd. Bij Qurrent ontvang je een terugleververgoeding van €0,10 (exclusief BTW).

Is dat niet wettelijk geregeld?

Heb ook Qurrent. je mag daar nu nog steeds salderen (bij de meeste leveranciers overigens). Dus alleen als je op jaarbasis meer terug levert dan afneemt heb je te maken met die 10 cent. Daaronder krijg je gewoon hetzelfde terug als je betaald.

Overigens mag je oa bij Greenchoice tot iets van 1000 kWh terugleveren met een vergoeding die hetzelfde is als je tarief.
 
Er is nog een businesscase betreffende de Powerwall die ik nog niet gelezen heb. In Nederland hebben de meeste eigenaren van een elektrische auto een aansluiting van 3x25A. Dat gaat nog goed als je 1 elektrische auto hebt, maar bij twee gaat dat volledig mis met het beschikbare vermogen.

Nu hebben de meeste van ons al zonnepanelen liggen, maar kun je er niet van op aan dat die vermogen leveren op het moment dat je de auto's wilt laden. (Somber weer, sneeuw op de panelen of nacht...) Dat betekent dat je een grote veiligheidsmarge aan moet houden betreffende het laadvermogen, aan de slag moet met domoticasturing op basis van belasting of je huisaansluiting moet verzwaren.

Een zware huisaansluiting in Nederland kost echter een vermogen in aanleg en ook nog in jaarlijkse kosten. Met een Powerwall kun je echter aan peakshaving gaan doen. Ik weet niet wat de aansturingsmogelijkheden zijn, maar met zorgvuldig inregelen kom je waarschijnlijk al een heel eind.

Met deze toepassing zie ik in Nederland terugverdientijden van minder jan 5 jaar. Los van alle andere besparingen, zoals verschillen in tarieven en besparing transportkosten.
 
De productie wordt nu opgestart in Nevada. Ze hebben voor zover dat bekend is al bestellingen binnen waar ze heel 2016 niet doorheen komen. Wanneer de levering hier begint is natuurlijk ook afhankelijk van de aanwezige markt. Zelf geven ze aan vanaf begin 2016. :)

Als we dus allemaal zo'n powerwall gaan bestellen, kon het wel eens een stuk sneller gaan. Leverbaar uit voorraad zie ik voorlopig niet gebeuren..
 
Er is nog een businesscase betreffende de Powerwall die ik nog niet gelezen heb. In Nederland hebben de meeste eigenaren van een elektrische auto een aansluiting van 3x25A. Dat gaat nog goed als je 1 elektrische auto hebt, maar bij twee gaat dat volledig mis met het beschikbare vermogen.

Met deze toepassing zie ik in Nederland terugverdientijden van minder jan 5 jaar. Los van alle andere besparingen, zoals verschillen in tarieven en besparing transportkosten.

Niet helemaal mee eens.

Je haalt zo'n 17 kWh uit die aansluiting. Stel dat je er in de nacht 3 gebruikt voor die droger, wasmachine etc. Hou je nog 14 over. Daar krijg je zelfs twee volledig lege Tesla's weer mee vol in n avond/nacht. Het moet wel goed aangestuurd worden idd. Maar daar zijn (los van gewoon zelf instellen) best mooie en betaalbare oplossingen voor te krijgen.