Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
De upgrade voor P85D naar P85DL kost blijkbaar 7.500 $, all in. Een aantal zaken om in het achterhoofd te houden:
  • Alle 90 kWh modellen zouden de "ludicrous update" aan boord hebben. De extra prijs (10k?) zou dus slechts een software aanpassing zijn.
  • De ludicrous update lijkt dus op een betalende oplossing voor een fout/onderschatting van TM zelf.
  • Een batterij upgrade is nog nergens zichtbaar, ook niet met de ludicrous update.
  • Behalve deze blog post heeft TM nog geen enkel antwoord gegeven naar alle P85D eigenaren die misleid werden door het aantal geadverteerde pk's. Ik vermoed dat ze hopen dat het gewoon over waait.

Moeten wij nu 7.500 $ gaan betalen voor iets wat we in grote lijnen reeds betaald hebben?

Lijkt het jullie nuttig om nog even de kat uit de boom te kijken en te wachten of TM op de één of andere manier verplicht wordt haar fout recht te zetten?

Begrijp me niet verkeerd, de MS is een fantastische auto maar no way dat ik 20k extra zou uitgeven voor een "upgrade" van 60 pk.
 
Ik heb begrepen dat Tesla in het begin adverteerde met 700pk ipv 700pk motorvermogen. Als dat zo is, is dat onjuist.
Maar wat ik niet begrijp is het volgende: als je een auto koopt ga je (neem ik aan) een testrit maken, voordat je de knoop doorhakt. Tijdens een testrit wordt toch duidelijk wat de auto wel of niet kan qua vermogen? Als bij een testrit je tevreden bent over het vermogen is het toch goed? Of dat nu 700 of 500pk is, dat maakt dan in wezen niet meer uit volgens mij.
 
Ergens heb je een punt, al heb ik geen testrit kunnen maken in een P85D (was toen niet beschikbaar). Ik ging er van uit dat die >200 pk extra sowieso nog een hele verbetering zou zijn. Maar dan nog, als ik een doos van 12 eieren koop en nadien zitten er maar 8 in, ben ik bedrogen.
 
Ik voel met je mee, W.

Er zijn al honderden meningen over dit onderwerp geventileerd. Zelfs hebben de juristen van Tesla Motors JB al zover gekregen om een soort-van-verklaring-die-geen-schulderkenning-is te publiceren.
Volgens mij is de geest echter niet meer terug in de fles te krijgen en zal er een compensatieregeling voor de gedupeerden (misgeïnformeerden) komen.

Lees maar eens hier, als je een half dagje over hebt:
- http://www.teslamotorsclub.com/show...-Motor-Power-and-Torque-Specifications/page30
- http://www.teslamotorsclub.com/show...uld-have-an-asterisk-*-next-to-it-Up-to-691HP
- http://www.teslamotorsclub.com/show...ng-P85D-Horsepower-–-Discussion-Thread/page50
 
Dank voor je feedback P. Ik volg die posts ook maar wou via deze weg mede-eigenaars uit onze regio's mee op de hoogte brengen en van gedachten wisselen :)

Als ik jouw redenering volg (die van de "compensatieregeling") lijkt het me niet verstandig voor die ludicrous update te gaan betalen?

BTW ik zie dat ze nu adverteren met 262 pk voor, 510 pk achter motorvermogen wat zal kloppen maar nog steeds misleidend is omdat ze niet zeggen dat hun hardware slechts 550 pk aan kan.
 
Sowieso is het niet verstandig om op een bewegend doel te schieten, W.

Er zitten enkele bijzonder assertieve eigenaren in jouw situatie, die hun ongenoegen ook publiekelijk blijven uiten (wat ik zie op TMC, dus).
Dat is soms wel tegen het zere been van de TM fans, ook onder de moderatoren. Er zijn al mensen gebanned in de hitte van die 'strijd'.
Maar dat ongenoegen gaat tot een vergelijk met Tesla Motors komen, op een of ander manier.

JPet zit ook in jouw situatie; je zou samen met hem eens wat van je lotgenoten per PM kunnen benaderen om de voortgang achter de schermen te volgen.
Omdat Tesla Motors zich geen publieke erkenning van hun 'vergissing' kan veroorloven, zal een eventuele regeling te allen tijde achter de schermen worden getroffen.
 
Er spelen allerlei zaken tegelijk. In Noorwegen en Denemarken staan ze dicht bij gerechtelijke stappen. Ze hebben de manier van adverteren van Tesla al naar de pers gebracht en consumentenorganisaties om advies gevraagd. Daarnaast is de P90DL nu ook bij ons uit. We moeten die absoluut proefrijden om first hand te controleren wat die Ludicrous-update waar maakt (en vooral wat niet zodat we ons geen 2de keer laten vangen). In Q4 zullen de eerste updates uitgevoerd worden op de P85D in de US. Omdat de chemistry van onze batterij niet dezelfde is als die van de 90 kWh batterij moeten we afwachten wat het verschil is tussen een P90DL en een P85DL. Door de manier waarop Tesla dit afhandeld is mijn vertrouwen in Tesla geschaad. Ik geef ze echter nog de kans om dit goed te maken. Ben gecontracteerd geweest om ook in België de praktijken in de media te brengen maar wens Tesla niet te beschadigen zolang er andere manieren zijn om tot een vergelijk te komen. Voorlopig is de prijs voor de upgrade in Europa nog niet gekend.
 
Ik ben het helemaal met je eens dat je misleid bent in het geval ze adverteren met 700pk (geen motorvermogen). Ik ken enkel de aanduiding met motorvermogen van de P85D. Wat betreft de aanduiding motorvermogen, vind ik niet dat het misleidend is. Immers hebben de motoren weldegelijk een vermogen van 700pk. Dit geldt ook voor ICE-voertuigen die adverteren met vermogen, dit is vaak/altijd motorvermogen en niet vermogen op de wielen.

Is het niet handig om te tweeten naar Elon Musk? Dan ziet de hele wereld het langskomen. Hoop dat er snel een oplossing komt.
 
I know, Jan en ik hebben hier al over gesproken. Zelf heb ik al enkele keren gesproken met het SeC in Aartselaar. Mijn mails sturen ze gewoon door naar Tilburg maar krijgen daar zelf verder geen reactie op. Het is al een hele tijd een one way street :(

De mooiste optie is al eens door Jan aangedragen:

Ludicrous hardware upgrade for free +
Software update to the level as promised (691... 700 or whatever) in November 2014

En dan ben ik het met je eens dat voor 60 pk geen 7500 zou betalen. Dat zou ik ook niet doen.
Nu ben ik zelf in dubio, want ik heb even in een Ludi mogen rijden en wat een verschil met de PD.... daar heb ik wel de 7500 voor over maar....
Dan zou ik twee keer betalen voor het stukje hardware wat we al hadden moeten hebben.

Ik heb zelf wel een beetje spijt dat ik destijds van de P85 (met alle fiscale voordelen van 2013, dus kost veel meer dan alleen het bij te betalen bedrag aan Tesla) ben overgestapt naar de P85D. De auto is als geheel wel veel beter gebouwd (vin 69xxx ipv 19xxx), en ik heb denk ik een bovengemiddelde goede batterij (407 typical) en drivetrain (197 wh/km zonder brom of andere ongemakken) dus dat maakt veel goed, maar indien ik de 85D had gekozen was ik een stuk tevredener geweest. Die is inmiddels net zo snel als de P85 die ik eerder had, maar destijds heb ik die niet overwogen want de 85D was initieel vrijwel gelijk aan de gewone 85. Als de seconde winst die in het vat me bekend was geweest dan had ik zeer waarschijnlijk een betere keus gemaakt.

Ik ben zelf een enorme Tesla Fan, maar de PD heeft m.i. geen bestaansrecht meer.
Je koopt nl of een 85D / 90D voor de beste economische deal OF je koopt de P90D Ludicrous want de meerprijs van de PD tov de D voegt (buiten de 1e Punch) niet veel toe, maar de volgende stop naar LUDI is absoluut te merken. Dus 90D of 20K extra PD zonder echte meerwaarde of nog eens 10K en dan heb je wel iets bijzonders....

Aangezien ikzelf ook graag hoog zit (en ik niet wil dat dit mij in de toekomst nog hoog zit), is voor mij de uitweg duidelijk: mijn P85D verkopen (evt. incl. Ludi update indien koper dat wil) en dan een X aankopen met 90D als uitgangspunt.
 
Ik ben het helemaal met je eens dat je misleid bent in het geval ze adverteren met 700pk (geen motorvermogen). Ik ken enkel de aanduiding met motorvermogen van de P85D. Wat betreft de aanduiding motorvermogen, vind ik niet dat het misleidend is. Immers hebben de motoren weldegelijk een vermogen van 700pk. Dit geldt ook voor ICE-voertuigen die adverteren met vermogen, dit is vaak/altijd motorvermogen en niet vermogen op de wielen.

Is het niet handig om te tweeten naar Elon Musk? Dan ziet de hele wereld het langskomen. Hoop dat er snel een oplossing komt.

Destijds is idd de ca 700 pk vergeleken met de ca 400 die ik eerst had (en ja, de eerste meters is hij sneller, maar op hogere snelheid had ik daarom ook een verschil verwacht).

Maar.... tweeten naar Elon Musk gaat voor mij te ver. Niet alleen om dat ik niet op twitter zit:wink: maar ook omdat Tesla zo ongelofelijk veel goed doet (EV revolutie, Techniek, Service etc.) dat ik er geen behoefte aan heb om dit de hele wereld te laten weten. Wat dat betreft snap ik ook wel de opmerking over het moderaten van wat minder genuanceerde reacties. Ik hoop gewoon dat Tesla die goed oppakt, het feit dat ze de Ludi upgrade zo snel na de Insane mode hebben toegevoegd geeft aan dat ze zelf met de insane mode niet helemaal tevreden waren (en parallel daaraan ook de 85D een boost hebben gegeven)... jammer dat de oplossing deels in hardware ligt, en dat er vervolgens iemand besloten heeft dat daar dan voor betaald moet worden. Wellicht dat daar een middenweg in gevonden kan worden (bijv. de hardware upgrade voor 2500, en de software upgrade naar Insane nivo over het hele toerengebied, dus idd maar 60 pk minder dan Ludicrous). Geen gezichtsverlies, en heel veel happy customers????:biggrin:

- - - Updated - - -

Misschien eens bellen met VW? Zij zullen het graag horen dat ook bij Tesla niet alles 100% correct verloopt ;-)

Voor het geval er lezers zijn die de knipoog niet begrijpen:wink:
Ik zet er op in dat Tesla iets positiefs bedenkt en zelfs als dat niet gebeurd, dan doen ze zo veel andere zaken wel goed dat dit voor mij (en ik hoop voor velen met mij) geen optie is.
 
Ik begrijp absoluut niet wat de obsessie is van MS owners met vermogen en de 0-100 tijd.

Begrijp ik nu echt werkelijk niets maar dan ook niets van.

Anderzijds kan je stellen dat wat tesla doet met bepaalde cijfers ( aantal pk en zelfs de 0-100 tijd) hetzelfde is als VW deed met de NOx uitstoot.

0-100 tijd wordt NIET gemeten met een rolling start. En als je pk's opgeeft moeten ze er natuurlijk wel inzitten ook, wat niet het geval blijkt te zijn. Misleiding/fraude noemen ze dat.

Maar om terug te komen op die obsessie van owners met die 0-100 tijd.

Staan jullie nu werkelijk aan elk licht het volledige vermogen aan te spreken?

Ga je uberhaupt iets merken van 0,1 sec sneller naar de 100?? Komaan zeg.

Die ludicrous upgrade is simpelweg belachelijk te noemen, meer niet. Toen ik dat op de tesla site zag verschijnen vroeg ik me toch af waar ze bij tesla mee bezig zijn en/of er echt mensen dom genoeg zouden zijn hier zoveel geld voor uit te geven.

Dat tesla ook adverteert met de 1/4 mile tijden gaat er hier ook moeilijk in. Ik zie er de relevantie niet van in, toch zeker niet voor een merk dat de ecologische kaart trekt.

Als je als een BMW M3 rijder de hooligan uithangt met een P85D zal je het verbruik wel op 500-600 Kw/h krijgen en dan heb je 80kw energie verbruikt voor 160km. Waar zit de ecologische component dan nog?

Tesla is in mijn ogen geen bedrijf dat iets wil veranderen of ecologisch wil zijn, maar een bedrijf als een ander dat zoveel mogelijk winst wil gaan maken met de verkoop van elektrische voertuigen. Kijk gewoon al naar de belachelijke deuren van de MX en de prijs.

Op de Belgische TV ging gisteren een film ploeg mee met een professor die een MS had en het eerste dat die man wou tonen was de 0-100 sprint?????

Met alle respect, maar echt belangrijk lijkt me dat niet al al helemaal niet voor een prof om even te showen voor TV. Wel voor iemand met een petje in een M3.

Stel ik me tot slot ook de vraag, wie zou nog een MS gekocht hebben als deze 9 sec naar de 100 nodig had en voor het overige exact hetzelfde reed als de huidige MS??
 
Last edited:
Maar om terug te komen op die obsessie van owners met die 0-100 tijd. Staan jullie nu werkelijk aan elk licht het volledige vermogen aan te spreken?
Daar gaat dit draadje helemaal niet om. Het gaat er gewoon over dat we 20.000 euro extra hebben betaald om ongeveer 270 pk extra te krijgen en uiteindelijk slechts ongeveer 60 pk extra hebben gekregen. Om dit recht te zetten zouden we nog eens 7.500 euro moeten betalen. Als ik het had geweten, had ik een 85D besteld en 20.000 euro in mijn zak gestoken :)
 
Ter info. In de US is die upgrade aangeboden aan geinteresseerden voor $22500. Voorlopig is nog niemand uit het forum bekend die er ja op heeft gezegd. Wel zijn er al veel afwijzingen geplaatst.
Een vreemde prijs. Ik zit met 12.500 euro in mijn hoofd voor het vervangen van een 85 kWh batterij. En als "optie" bij de configuratie is de meerprijs 3.000 euro dus zou je denken dat ze op 15.500 euro moeten uitkomen? :frown:
 
Ik begrijp absoluut niet wat de obsessie is van MS owners met vermogen en de 0-100 tijd.

Begrijp ik nu echt werkelijk niets maar dan ook niets van.

Dat is ook niet nodig. Je zou nooit een P85D kopen omdat het voor jou totaal geen meerwaarde geeft.
Waarom kopen mensen Porsches indien ze ook met een Volkswagen ter plaatse kunnen geraken?
Er zijn zelfs mensen die zich een Ferrari, Lamborghini of Bugatti aanschaffen. :scared:
Waarom? Uit passie, omdat het ze gelukkig maakt met zo'n fantastische machine te mogen/kunnen rijden.
Het zijn pareltjes van performance engineering. Sommige mensen houden hier intens van en hoeven daarom niet constant als gekken over de weg te scheuren.

Je hebt ook een subcultuur bij de tuning fanaten. Die stoppen hele maandsalarissen in het verbeteren en mooier maken van hun wagen. En velen rijden vervolgens als een bompa om toch maar geen schrammetje op hun lak, diffusers of velgen te krijgen.

Hetzelfde speelt ook bij Tesla. Tesla heeft een brand weten uitbouwen die mensen niet onverschillig laat. Gepassioneerde mensen, die houden van performance wagens en het zich kunnen veroorloven, kiezen op zo'n moment voor het beste wat de Tesla engineers hebben weten bouwen. Dus een P85D een paar maanden terug en nu een P90DL. Zo'n keuze kan je niet rationeel verklaren en dat hoeft ook niet.

Ga je uberhaupt iets merken van 0,1 sec sneller naar de 100?? Komaan zeg.

Heb je eigenlijk al eens de acceleratie van een P85D ervaren? Die seconden zijn minder belangrijk dan de G krachten die je ervaart.
Heb je al eens gezien hoe een 5-jarige reageert wanneer er met een P85D wordt opgetrokken? Die kan je aan die leeftijd niet verdenken van enige vooringenomenheid en de reactie is :love:. Aan het einde van de dag zit er nog steeds een 5-jarige in ons allemaal en ik kan je verzekeren dat die veel plezier heeft in een P85D.

Tesla is in mijn ogen geen bedrijf dat iets wil veranderen of ecologisch wil zijn, maar een bedrijf als een ander dat zoveel mogelijk winst wil gaan maken met de verkoop van elektrische voertuigen. Kijk gewoon al naar de belachelijke deuren van de MX en de prijs.

Tesla voert een lange-termijn strategie uit en heeft daarvoor een enorm bedrag aan R&D resources nodig. Ze gebruiken een slimme techniek om stapsgewijs tot een massmarket vehicle te komen. Dat kan nu nog niet omdat de technologie nog niet ver genoeg staat (kostprijs batterij). Intussen bouwen ze wagens voor een veel kleiner segment dat bereid en in staat is een veel groter budget uit te geven aan een wagen. Die mensen krijg je echter niet zover voor een "average" wagen. Hij moet van een voldoende niveau zijn en zich op een aantal punten duidelijk onderscheiden van de rest. Dat is waarom de Roadster, Model S en Model X zijn wat ze zijn en kosten wat ze kosten. Hierop wordt een marge van 25% gemaakt; veel meer dan de andere constructeurs maar noodzakelijk voor de financiering van de toekomst.
 
Als S85 rijder heb ik dit hele avontuur niet van dichtbij gevolgd, maar komt het er kort op neer dat :

* P85D wel motorisch voorzien is voor 700pk maar dat de batterij die er onderhangt niet het vermogen kan leveren om die 700pk aan te drijven
* dat een upgrade naar ludicrous mode de enige optie is om de 700pk effectief uit de drivetrain te krijgen

klopt het dan ook dat
* de +/-3,2 seconden van 0-100 zijn dus eigenlijk geen 700pk meting, maar eerder een +60pk op de P85 ?

Als het bovenstaande klopt, kan ik goed begrijpen dat je je "met je pietje genomen" voelt, kan me moeilijk voorstellen dat er geen tussenoplossing door TM zal gevonden worden. Media is het (laatste) drukmiddel, een verzamelactie aan de SeC is misschien meer een manier van je ongenoegen te laten zien?