Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

aP85+ met 73.000 km kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum. Na 2 jaar heb ik besloten mijn volvo v60 plug in om te gaan ruilen voor een tweedehands model s. Nu heb ik een prachtige P85+ op het oog, maar die heeft 73.000 km gereden. Dit betekent dat de fabrieksgarantie bijna vervalt (ik rijd +- 25K per jaar). Zouden jullie doorzoeken naar een auto met minder km of kan ik er voor gaan? Ik kom op het forum ook posts tegen over (zeer) prijzige reparaties en zou het jammer vinden als ik al direct geconfronteerd wordt met hoge kosten buiten de garantie. Dank voor jullie input
 
Zoals met elke gebruikte auto is het niet te voorspellen. Een verstandige keus kun je ernstig pech mee hebben en een Alfa Romeo kan soms ineens verdacht betrouwbaar zijn. Maar als het een vroege Model S is (van 2013), dan heb je wel wat meer kans op probleempjes. Maar nogmaals, het blijft kans, dus het kan ook zijn dat je er jaren probleemloos mee rondrijdt!
 
Ik zou het zelf wel doen dan. Op de motor en accu heb je sowieso al langere garantie en dat zijn de duurste onderdelen. Verder moet je natuurlijk altijd in enige mate rekening houden met onvoorziene kosten, maar bij een Model S heb je dan weer het geluk dat je vrij veel bespaart doordat elektriciteit veel goedkoper is dan brandstof.

Je kunt op Youtube eens de filmpjes van Bjorn Nyland kijken, dat is wel interessant. Hij heeft nu, dacht ik, zo'n 170.000 op de teller staan. Hij heeft een vroege Model S en zijn accu is een keer vervangen geweest, maar voor de rest is het een betrouwbare auto.
 
Je kunt ook een gebruikte bij Tesla kopen, dan heb je 80.000 km / 4 jaar garantie.
Tweedehands ModelÂ*S | Tesla Motors Nederland
Uiteraard betaal je dan wat meer.

Ik heb zelf een 2013 Model S met bijna 50.000 km.
De duurste reparatie die ik tot nu toe zou hebben gehad (als deze niet onder de garantie 80.000 km had gevallen) was een lekkend achterlicht en een set vastzittende buitenspiegels.
Voor de rest had ik alleen dingen met bijgeluiden van drive unit en accu waar 8 jaar garantie op zit.
Bedenk dat heel veel updates worden uitgevoerd bij de 20.000 km beurten.
Ik zou zelf niet wakker liggen van een P85+ met 73.000 km.

Weet iemand of het mogelijk is een aankoopkeuring door Tesla te laten doen als je plan bent een gebruikte Model S te kopen ?
 
Thanks. Wat zijn dure reparaties aan de MS buiten de garantie?

- - - Updated - - -

En wie zou nog meer de auto wel aanschaffen (of niet natuurlijk en waarom?):)

Dure garanties geen ervaringen mee, zit nu op 25k km en rij nagenoeg probleemloos.
Er zitten hier wel wat mensen die veel meer weten van wetgeving en garanties als ondergetekende. Echter drive train en accu vallen onder garantie. Andere zaken die kapot gaan heb je op z'n minst een coulance regeling lijkt mij want moet langer mee kunnen dan enkele jaren. Als er een mooi bedrag van de oorspronkelijke aanschafprijs af is zou ik m wel aandurven.
 
Dure garanties geen ervaringen mee, zit nu op 25k km en rij nagenoeg probleemloos.
Er zitten hier wel wat mensen die veel meer weten van wetgeving en garanties als ondergetekende. Echter drive train en accu vallen onder garantie. Andere zaken die kapot gaan heb je op z'n minst een coulance regeling lijkt mij want moet langer mee kunnen dan enkele jaren. Als er een mooi bedrag van de oorspronkelijke aanschafprijs af is zou ik m wel aandurven.

ERvee welke problemen heb je wel ervaren de afgelopen 25k?
 
Panoramadak in de wasstraat niet helemaal droog. Driehoekige raampjes vooraan bij voordeuren waren er niet goed ingezet waardoor koude wind te voelen in de winter. Achterklep niet goed aligned waardoor resonantie als ik ruim boven legale snelheden rij. Heb m sinds december en auto is nu weg om alles te fixen.
 
Ik had er 1 uit 2013 en nu 1 uit 2015.
Het valt me op dat ik die uit 2015 voortaan zelf moet wassen:biggrin:

Ik moet er wel bij zeggen dat de mankementjes aan de 2013 bijna allemaal klein waren (op de brom na) en zouden door dealers van de bekende merken waarschijnlijk weggewuifd zijn, en had ik waarschijnlijk geen of weinig service gehad, terwijl dat deze door Tesla allemaal heel netjes opgepakt zijn.
De puntjes van 2013 zou je dus ook het gevolg kunnen noemen van het verwennen van een klant:smile:.

Die van 2015 is wel echt (op balanceren bij aflevering na) probleemloos....
 
Heb zelf wel een hele lijst van issues achter de rug (2 jaar oud en 105k nu) maar vrijwel alles binnen garantie.
73.000km is ideaal. Heb je nog 7.000km te gaan om eventuele punten op te sporen en onder garantie te laten verhelpen.
Dus het forum even goed doorspitten. Vooral het janken draadje (dan ben je inderdaad nog wel even bezig).

Verder doet de gereden afstand er een stuk minder toe dan bij 'gewone' auto's. (hoewel de levensduur van verbrandingsmotoren ook niet echt slecht meer is).
Staat en levensduur van de batterij is de belangrijkste onbekende, maar dat geldt voor ons allemaal. Zullen we slechts over een aantal jaren weten.
 
Ik heb zelf een vroeg P85+ (sept 2013) met 82.000 Km.

Bijna niets aan mijn auto is nog niet vervangen! 3e scherm, 3e motor (weer nieuwe nodig), accu ligt ter reparatie in Tilburg, remmen, ramen, lader kapot geweest, dak is al 3 x waterdicht gemaakt en ga zo maar door. Echter.......Werkelijk geen dag spijt gehad van mijn auto en nog steeds vol lof over de serviceorganisatie van Tesla.

Bij het overschrijden van de 80K grens toch wel een beetje bezorgd geweest want hoe gaat Tesla nu om met mankementen. Ik ga ervan uit dat de enorme inspanning die Tesla heeft geleverd om een goede naam te maken, juist ook op het onderhoud verhaal, niet zo 1,2,3 overboord wordt gezet.
Zoals gezegd, motor en accu hebben 8 jaar.....andere zaken zullen denk ik voor een heel groot gedeelte onder de coulance-regeling worden afgedaan de komende jaren.

Mijn advies zou zijn, kopen die auto en laat er eens een andere Tesla-rijder in rijden voordat je de 80.000 Km overtreft. (wel snel onderhoud in plannen i.v.m. de wachttijd)