Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
De verwachtingen zijn nogal hooggespannen, die zullen niet allemaal waargemaakt worden, hopelijk toch een paar.

Ik denk het wel en nou ja, voorlopig zijn wij de enigen die ons met dit soort zaken bezig kunnen houden. Een nieuw besturingssysteem voor een auto, wie had daar ooit van gehoord :)

Dat het ook elders wel eens lang kan duren merken we nu bij Apple. Afgelopen woensdag zouden we Watch os2 krijgen maar vanwege tegenslag (bug) is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld.
 
Fijn dat er altijd weer mensen zijn die dingen op internet zetten, terwijl ze akkoord zijn gegaan met een NDA van Tesla.

Dit schijnt van 2 verschillende personen te komen die (per ongeluk) de V7.0 geupload hebben gekregen en geen onderdeel uitmaken van de groep van EAP mensen die een NDA getekend hebben. Soort van foutje bedankt. Zou me niet verbazen als ze inmiddels al weer terug zijn gezet naar 6.2. Maar goed - voor ons handig om te zien wat er achter de schermen gebeurd.
 
Één van die personen had wel EAP. Toen hij de foto op Facebook heeft gezet, had hij ook de mail van Tesla toegevoegd in de reacties. Later heeft hij die foto weggehaald.

Er was inderdaad ook iemand waarbij het een foutje leek te zijn dat 7.0 op zijn auto terecht kwam.
 
Één van die personen had wel EAP. Toen hij de foto op Facebook heeft gezet, had hij ook de mail van Tesla toegevoegd in de reacties. Later heeft hij die foto weggehaald.

Er was inderdaad ook iemand waarbij het een foutje leek te zijn dat 7.0 op zijn auto terecht kwam.

Ik had uit de US thread anders begrepen - de Tesla email waar je naar verwijst en die daar gepost werd leek van dezelfde kerel te zijn die beweerde geen EAP-er te zijn. En anders is hij dat nu vast niet meer.....Maar goed: - belangrijker voor mij is de conclusie dat als dit de status van de V7.0 is dat de "gewone man" het voorlopig echt nog niet zal hebben. (Hoop natuurlijk anders). En het onderstreept wat mij betreft ook dat Tesla er niet slecht aan zou doen om wat meer te communiceren wat de status is. Ik zie er geen kwaad in als ze gewoon zouden zeggen dat er tweede ronde beta uit is die nu wel lane-keeping bevat, etc. Maar goed, dat zal niet gaan gebeuren gok ik. Met als gevolg dat iedereen alle snippertjes nieuws oppakt en probeert te interpreteren. Ook een leuke bezigheid overigens...
 
Last edited:
voorlopig zijn wij de enigen die ons met dit soort zaken bezig kunnen houden. Een nieuw besturingssysteem voor een auto

Dat brengt mij tot de volgende vraag:
Wat moet je verklaren (bij staande houding) aan de agent die je artikel 5 (=invordering rijbewijs ivm gevaarlijk weggedrag) oplegt?
Meestal zijn die gasten behoorlijk eigenwijs en staan niet open voor een dialoog. Een demonstratie op zo'n moment zal er dus ook wellicht niet inzitten...
 
Dat brengt mij tot de volgende vraag:
Wat moet je verklaren (bij staande houding) aan de agent die je artikel 5 (=invordering rijbewijs ivm gevaarlijk weggedrag) oplegt?
Meestal zijn die gasten behoorlijk eigenwijs en staan niet open voor een dialoog. Een demonstratie op zo'n moment zal er dus ook wellicht niet inzitten...
Je zult een artikel5 niet zomaar krijgen opgelegd. Niet alleen door te rijden zonder je handen aan het stuur (op de snelweg). Dan moet er meer aan de hand zijn lijkt me....
 
Off topic aan:

Artikel 5 is kapstok regel waaraan men een visie/inzicht kan hangen (lees: jou ophangen).
2 tot 3 afzonderlijke overtredingen op een rij is voldoende maar 1 zeer foute kan al genoeg zijn.
Ik schat in dat een stille (die zijn dag niet heeft) de bestuurder zonder handen aan het stuur "zomaar" de kapstok erbij pakt, kan hij dus doen.

Off topic uit:

Blijft de vraag: "wat doe je verkeerd" als je de Tesla in auto-steer-functie schakelt en netjes tussen de lijntjes rijdt met jezelf (armen over elkaar) achter het stuur zonder die vast te houden?
Anders: beschrijft de wet dat je het stuur moet vasthouden?
 
Off topic aan:

Artikel 5 is kapstok regel waaraan men een visie/inzicht kan hangen (lees: jou ophangen).
2 tot 3 afzonderlijke overtredingen op een rij is voldoende maar 1 zeer foute kan al genoeg zijn.
Ik schat in dat een stille (die zijn dag niet heeft) de bestuurder zonder handen aan het stuur "zomaar" de kapstok erbij pakt, kan hij dus doen.

Off topic uit:

Blijft de vraag: "wat doe je verkeerd" als je de Tesla in auto-steer-functie schakelt en netjes tussen de lijntjes rijdt met jezelf (armen over elkaar) achter het stuur zonder die vast te houden?
Anders: beschrijft de wet dat je het stuur moet vasthouden?

Wie start een proefproces (als 7.0 er is)?
 
Volgens mij hoeft het niet heel ingewikkeld te zijn. Je moet zelf blijven opletten, je moet zelf ingrijpen als de auto iets niet goed doet, dus je blijft zelf verantwoordelijk. Net als bij alle andere systemen die het rijden comfortabeler maken, zoals cruise control, automatische verlichting en hill hold assist. Uiteindelijk is het geen autonoom rijden natuurlijk, dus de bestuurder rijdt nog steeds zelf, maar de auto assisteert.

Edit: wat ik bedoel is dus dat de politie al die andere hulpmiddelen toch ook niet tegenhoudt, zolang je alles als bestuurder maar goed in de gaten houdt.
 
Last edited:
Volgens mij hoeft het niet heel ingewikkeld te zijn. Je moet zelf blijven opletten, je moet zelf ingrijpen als de auto iets niet goed doet, dus je blijft zelf verantwoordelijk. Net als bij alle andere systemen die het rijden comfortabeler maken, zoals cruise control, automatische verlichting en hill hold assist. Uiteindelijk is het geen autonoom rijden natuurlijk, dus de bestuurder rijdt nog steeds zelf, maar de auto assisteert.

Edit: wat ik bedoel is dus dat de politie al die andere hulpmiddelen toch ook niet tegenhoudt, zolang je alles als bestuurder maar goed in de gaten houdt.


krantje lezen of surfen zit er niet in met de autopilot ingeschakeld ;-(
 
Off topic aan:

Artikel 5 is kapstok regel waaraan men een visie/inzicht kan hangen (lees: jou ophangen).
2 tot 3 afzonderlijke overtredingen op een rij is voldoende maar 1 zeer foute kan al genoeg zijn.
Ik schat in dat een stille (die zijn dag niet heeft) de bestuurder zonder handen aan het stuur "zomaar" de kapstok erbij pakt, kan hij dus doen.

Off topic uit:

Blijft de vraag: "wat doe je verkeerd" als je de Tesla in auto-steer-functie schakelt en netjes tussen de lijntjes rijdt met jezelf (armen over elkaar) achter het stuur zonder die vast te houden?
Anders: beschrijft de wet dat je het stuur moet vasthouden?

In Belgie is de regelgeving: je moet ten allen tijde de controle over je voertuig behouden. M.a.w. gsm'en, krant lezen achter het stuur is not done.
"hands free" rijden kan denk ik wel nog door de beugel. Als je daardoor gaat zwalpen is het een andere zaak natuurlijk...
 
Autopilot is een woord dat verward wordt met autonoom rijden.
Autopilot is een hulpmiddel. je bent ten alle tijde zelf verantwoordelijk.
Als je automatische ruitenwissers hebt, en ze gaan niet aan, kun je ook een bekeuring krijgen voor raken waar je niet doorheen kunt kijken.