Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Om andere draadjes niet verder te vervuilen een nieuw draadje opgestart.

De auto van mijn vrouw, een Fiat 500C, is begin volgend jaar afgeschreven. Is nog prima, gaat ook niet weg. Altijd leuk voor de kids die vanaf volgend jaar waarschijnlijk een rijbewijs hebben. Ben dus aan het rond kijken voor een opvolger. Wil geen ICE meer kopen zoek dus een leuke praktische stadsauto. Als ze nog eens ver weg moet kan ze nog met de Fiat of in het ergste geval mijn Tesla.

Een kleine mooie elektrische auto is er nog niet vind ik. Mijn voorkeur gaat op dit moment naar een i3 uit. De i3 vind ik ook niet mooi maar de afmetingen zijn praktisch, je zit wat hoger, afwerking van binnen vind ik wel mooi. En als ik er langer naar kijk vind ik m langzaamaan steeds minder lelijk.

Zijn er al meer die daar eens over nagedacht hebben? Froq heeft een Kia Soul en is daar enthousiast over begrijp ik. En er was ook al iemand die één van de 1e i3's naast z'n Tesla had maar die was erg ontevreden over de range meen ik me te herinneren.
 
Verhalen over range is natuurlijk ook wat je verwachtingen er bij zijn. Je bent inmiddels zelf bekent met het verloop van range ivm temp etc.

Ik zou voor de I3 gaan en anders de kia soul ev. Mercedes heeft met de b-klasse ook een volledig elektrisch model, mits die leuk aangekleed is kwa velgen en kleur kan het ook een leuke auto zijn.
 
  • Like
Reactions: Michael75D
De leaf zou ik aanraden, tov bmw wel snelladen, en vanaf december / januari te bestellen met 30kw accu.
Deze nissan leaf heb ik nog naast mijn s en is met 24 kw accu en heeft in 2 jaar ook ruim 60.000 probleemloze km. De i mievs uit 2011 hebben ook ruim 60.000 probleemloze km ieder, maar zou ik niet aanraden want accu is slechts 18 kw = 100 km en in de winter bij wind tegen 80 km, hoewel ik die ook liever pak om door het centrum van Zierikzee te zoeven. Binnenkort hoop ik de 250.000 km met de 4 evs samen aan te tikken! Ja ook nog met ruim 75% eigen zonnestroom gereden....!
 
Ik heb wel eens in de Renault Zoe gereden en vond dat wel een goedrijdende elektrische auto; ligt prettig op de weg en stuurt fijn. Qua looks lijkt hij (zij?) wat op de Clio. Zelf vind ik het één van de mooiere elektrische auto's in die prijsklasse, maar dat blijft persoonlijk natuurlijk. Verder is wel handig dat er redelijke navigatie in zit.
 
Ik heb wel eens in de Renault Zoe gereden en vond dat wel een goedrijdende elektrische auto; ligt prettig op de weg en stuurt fijn. Qua looks lijkt hij (zij?) wat op de Clio. Zelf vind ik het één van de mooiere elektrische auto's in die prijsklasse, maar dat blijft persoonlijk natuurlijk. Verder is wel handig dat er redelijke navigatie in zit.
Nadeel van renault is de huur accu, die naar ik hoor toch duur uitpakt, als het zakelijk is accu kopen met 36% MIA!
 
Als het echt gaat om 2e auto die eigenlijk nooit meer dan 100km per dag hoeft te rijden, EN als het gaat om de beste prijs/prestatieverhouding in zowel aanschaf als periodieke kosten, is een GEBRUIKTE Citroën C-Zero in Frankrijk kopen veruit de beste keuze. Is inclusief de accu, en best veel extra's zoals airco. Wij hebben er eentje opgehaald uit 2012 met nog 2 jaar fabrieksgarantie. Kostte slechts 7.500€ en in Nederland alleen 100€ bij de RDW betalen voor een NL-kenteken...:biggrin:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als het echt gaat om 2e auto die eigenlijk nooit meer dan 100km per dag hoeft te rijden, EN als het gaat om de beste prijs/prestatieverhouding in zowel aanschaf als periodieke kosten, is een GEBRUIKTE Citroën C-Zero in Frankrijk kopen veruit de beste keuze. Is inclusief de accu, en best veel extra's zoals airco. Wij hebben er eentje opgehaald uit 2012 met nog 2 jaar fabrieksgarantie. Kostte slechts 7.500€ en in Nederland alleen 100€ bij de RDW betalen voor een NL-kenteken...:biggrin:

Dat is goedkoop.
Ik keek net op de website en zag dat een nieuwe € 29.000 kost
 
Misschien is dit een optie:
http://www.nu.nl/auto/4126024/porsche-presenteert-volledig-elektrische-conceptcar.html

Porsche heeft een vierzitter ontwikkeld die sneller optrekt dan zijn iconische model 911 en die oplaadt in slechts vijftien minuten. De conceptauto, Mission E gedoopt, geldt als een uitdaging aan het adres van Tesla om de ontwikkelingen rond elektrisch aangedreven auto's bij te benen.
De Mission E zit in 3,5 seconden van nul op 100 kilometer per uur, waar de 911 zelfs in zijn jongste versie 4,2 seconden nodig heeft.
De conceptauto heeft met zijn vermogen van 600 pk een actieradius van 500 kilometer. Na een kwartier aan de stekker zit de accu voor 80 procent vol, zei hoofd van de Volkswagendochter Matthias Müller tijdens de Internationale Autoshow in Frankfurt.

Tesla

Tesla's Model S kan na een halfuur aan de oplader ongeveer 270 kilometer rijden. Porsche en zusterbedrijf Audi maken serieus werk van elektrisch rijden onder druk van Tesla, dat binnenkort zijn nieuwe Model X op de markt brengt.
Ook Opel werkt aan een elektrische auto. Samen met de ontwikkeling van een nieuw 'SUV-vlaggenschip' wil de Europese dochter van het Amerikaanse General Motors in de periode 2016 tot en met 2020 29 nieuwe modellen op de markt brengen.
Het bedrijf wil in 2022 de nummer twee zijn achter Volkswagen. Vorig jaar was het eveneens Amerikaanse Ford nog een maatje groter dan Opel.
 
Om andere draadjes niet verder te vervuilen een nieuw draadje opgestart.

De auto van mijn vrouw, een Fiat 500C, is begin volgend jaar afgeschreven. Is nog prima, gaat ook niet weg. Altijd leuk voor de kids die vanaf volgend jaar waarschijnlijk een rijbewijs hebben. Ben dus aan het rond kijken voor een opvolger. Wil geen ICE meer kopen zoek dus een leuke praktische stadsauto. Als ze nog eens ver weg moet kan ze nog met de Fiat of in het ergste geval mijn Tesla.

Een kleine mooie elektrische auto is er nog niet vind ik. Mijn voorkeur gaat op dit moment naar een i3 uit. De i3 vind ik ook niet mooi maar de afmetingen zijn praktisch, je zit wat hoger, afwerking van binnen vind ik wel mooi. En als ik er langer naar kijk vind ik m langzaamaan steeds minder lelijk.

Zijn er al meer die daar eens over nagedacht hebben? Froq heeft een Kia Soul en is daar enthousiast over begrijp ik. En er was ook al iemand die één van de 1e i3's naast z'n Tesla had maar die was erg ontevreden over de range meen ik me te herinneren.

Ik verwijs even naar mijn post #92 in het draadje : welke andere auto's heb je naast de Tesla.
Onze I3 wordt nu verder gebruikt als stadswagen, de Tesla voor de langere afstanden.
Ik heb zeker al veel plezier gehad aan de I3 en ik meen dat de auto technisch zeer goed is, op voorwaarde dat je alle opties erbij neemt. Dan loopt de prijs toch vlug op naar 50k, wat relatief prijzig is voor een "kleine wagen". De Range voorspellingen zijn nogal wispelturig en zeer afhankelijk van de persoonlijke rijstijl, ingestelde modus, gebruik van randverbruikers, etc... een gemiddelde range van 13O km is realistisch.
Hij heeft nu 26OOO km en het verbruik ligt op 15,2 kWh/100 km
En, ik vind hem al lang niet meer lelijk, integendeel.... :tongue:
 
Rubites dank voor je reactie. Mijn vrouw rijdt zo'n 12000km/jr. heeft niks met een panoramadak en drivingassitant. De range extender hoef ik ook niet. Als ik m dan met ruim de helft van de optie neem kom ik op zo'n EUR 36.500,- Ex btw, dat dan weer wel:smile:. Vind ik nog te doen.
 
Zelf heb ik een Zoe en ben daarover erg enthousiast. Het is een fijne auto en heeft de beste on board lader van heel het veld: van 1f laden @16A aan gewone stekker tot 3f @ 63A of 43 kW aan de AC snelladers. In Nederland is de snellaadinfrastructuur goed uitgebouwd, maar voor België met zijn vier snellaadpalen, is enkel de Zoe in staat om langere afstanden af te leggen. Aan de courante Bleucorner laadpalen en nu sinds kort ook de laadpalen aan Ikea, Delhaize, BioPlanet en Lidl kan aan 22 kW worden opgeladen. De overige elektrische voertuigen (met uitzonderling van de Tesla met duocharger) kunnen meestal slechts enkelfasig tot maximaal (optie in geval van i3) 7 kW AC laden. Dat maakt een groot verschil wanneer men op doorreis is. Een uurtje laden gaat nog, maar drie uur is toch wel erg lang.
Verder: prima TomTom GPSsysteem, warmtepomp en regen tot 43 kW. Gemiddeld verbruik 15 kWh/100km.
De batterijhuur voor 12.500 km per jaar komt op 79€/maand. Daar tegenover staat een aankoopprijs van slechts 21.000€. Inbegrepen is depannage en vervangwagen bij panne en vervanging van de batterij indien de capaciteit onder 75% daalt (dat is sneller het geval bij een 22 kWh batterij dan bij een 85 kWh batterij).
 
Last edited: