Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Inzamelactie voor vluchtelingen in Oost-Europa

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Na het opnieuw zien van de stroom vluchtelingen deze avond in het journaal hebben mijn vrouw en ik besloten om proberen een inzamelingsactie te organiseren (hetzelfde is trouwens al aan de gang in Callais).

Het doel is om met een volle wagen spullen de vluchtelingen op te zoeken in de grensgebieden van Servië en Hongarije. Alles wat dus draagbaar is of hun tocht kan verlichten is welkom. Ik denk dan bijvoorbeeld aan zonnecreme en -petjes, kleding, pampers, droge voeding , tentjes, verzorgingsproducten,...

Ik wil met dit topic absoluut geen discussie opstarten omtrent de zin of onzin van dit soort acties. Ik krijg het gewoon niet over mijn hart dat we met z'n allen heel Europa voor ons plezier doorreizen (ja zelfs voor een mogelijks 2e recordpoging) en enkele honderden kilometers verder mensen op de vlucht voor oorlog compleet zouden negeren.

Pm me als je wat hebt, of misschien dat ik wel naar de first tuesday kom en dan al wat gerief verzamel.
 
Dan nog maar een kick. Op een parkeerplaats in Noord België heb ik net een hele lading spullen aan Fredrik overgedragen.

Het valt me eigenlijk wat tegen van de deelnemers van dit forum dat er niet massaal gehoor wordt gegeven aan zijn oproep. Uiteraard hebben jullie allemaal al wat overgemaakt, of op kantoor wat gegeven voor deze noodsituatie.

Maar toch. Nu is er iemand van ons forum die ZELF de moeite neemt om spullen te gaan brengen op een plek waar ze het heel erg kunnen gebruiken. Hoe kun je nou nog meer betrokken kun je zijn?

Als we in staat zijn om een fortuin op te halen voor just diggit, of taarten voor Tesla werknemers te verzorgen. Hoe kan het dan we niet massaal helpen on Fredrik zijn auto vol te krijgen?

Ik ben benieuwd!
 
We hebben ook wat kleding klaar liggen.
Frederik, laat me er zondag aan denken als je hier bent. Als je echt nog veel spullen nodig hebt, kan ik wel informeren bij de familie.
maar laat me dan iets weten. (want ik wel ze nu ook niet gaan inzamelen om er zelf mee te blijven zitten).
 
Deze thread was me tot nu toe ontgaan, door Rene in het algemene draadje hierop geattendeerd. Ik heb mijn vrouw inmiddels een berichtje gestuurd met de vraag of wij nog kleding, speelgoed of wat dan ook over hebben. De vraag is misschien even waar jullie (FVO, andere initiatiefnemers) specifiek naar op zoek zijn en hoe we dit logistiek voor elkaar boksen en hoe ik mijn steentje kan bijdragen.
In algemene zin krijg ik het gevoel dat de maatschappij eindelijk een beetje wakker geschud is, al is daar schijnbaar een afschuwelijke foto van een jongetje voor nodig geweest. Op de Nederlandse tv komen er na het weekend wat acties en dan hoop ik dat er meer geld en hulpgoederen via centrale organisaties op de bestemming komen. Maar desalniettemin een uitstekend initiatief van FVO (Frederik?) en als ik iets kan bijdragen dan zal ik contact opnemen.
 
Ik wil dit weekend ook wel wat spullen bijeenrapen uit ons huis, en een pakket samenstellen. Probleempje is alleen dat het weekend al goed gevuld is met vanalles en ik dan niet goed weet hoe ik de spullen naar ...(?) kan brengen. Frederik, waar woon je?
Ja, zelfde probleem, woon in Noord-Holland en heb een overvol programma dit weekend. Desalniettemin, als ik iets naar Belgie moet brengen dan kan ik kijken hoe ik dat inpas.
 
Even nog een terugkoppeling van mij. Heb contact gehad met mijn vrouw hierover. Probleem is dat we dit weekend eigenlijk compleet vol zitten en ik geen mogelijkheid zie om naar Belgie te gaan. Maar mijn vrouw is vandaag voortvarend aan de gang gegaan. Heeft contact gehad met het rode kruis en met het nieuw op te zetten AZC Heerhugowaard. We zullen kleding, speelgoed en fietsen die we niet meer gebruiken brengen. Rest mij nu om Frederik succes te wensen met dit initiatief en ik hoop dat er nog input zal komen vanuit ons forum.
 
Dag allemaal, ik ben (ook) een heel weekend weg van huis (vandaar mijn weinige berichten), zondagavond komen we dan thuis (Noord Antwerpen) en maandagochtend om 3u vertrekken we dan. Eerst naar Hongarije en dan terugkomend via een omweg voor een nieuwe recordpoging.

Afgaande op wat er nog bij de buren klaar ligt zal de auto sowieso al nokvol (ook met het gerief van xfrank erbij gerekend) zitten. ... MAAR mogelijks komt er een 2e rit want heb ook al eeen gift gekregen waarmee ik een berg hygiënische zaken ga kopen.
 
Dag allemaal, ik ben (ook) een heel weekend weg van huis (vandaar mijn weinige berichten), zondagavond komen we dan thuis (Noord Antwerpen) en maandagochtend om 3u vertrekken we dan. Eerst naar Hongarije en dan terugkomend via een omweg voor een nieuwe recordpoging.

Afgaande op wat er nog bij de buren klaar ligt zal de auto sowieso al nokvol (ook met het gerief van xfrank erbij gerekend) zitten. ... MAAR mogelijks komt er een 2e rit want heb ook al eeen gift gekregen waarmee ik een berg hygiënische zaken ga kopen.

mooi initiatief!
Succes en goeie rit!
 
Heb enkele hectische dagen achter de rug, vandaar mijn late bericht.
Wegens ziekte van mijn bijrijder zijn we maandagavond moeten terugkeren en rij ik volgende week alleen naar Passau (DE) over en weer op 1 dag. Het gerief daarvoor heb ik echt allemaal goed geselecteerd omdat daarginds de (hygiënische) omstandigheden het slechtst zijn verwacht ik.
Onderstaand bericht heeft me ook een beetje angst ingeboezemd:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150905_01852031?_section=62097153&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=avondupdate&M_BT=479078069005&adh_i=d5b331cc4c99e4f765b780dcd8502cba&imai=d613b77f-fb50-4ba5-a3c8-26a60d05d527 Waardoor ik een beetje schrik van de situatie in de oost-europese landen heb gekregen.

Heb ondertussen al een volle auto naar een opvangcentrum in Kapellen gebracht, doe er morgen een naar een pas geopend centrum in Sint-Niklaas en dan volgende week ook nog een naar Elsenborn. Om ervoor te zorgen dat de auto toch terug in de garage kon...

Kortom, voor mij is de actie ondanks de beperkte respons op dit forum toch geslaagd.

Toch bedankt aan Frank, Rene en Dimitri!!
 
Heb enkele hectische dagen achter de rug, vandaar mijn late bericht.
Wegens ziekte van mijn bijrijder zijn we maandagavond moeten terugkeren en rij ik volgende week alleen naar Passau (DE) over en weer op 1 dag. Het gerief daarvoor heb ik echt allemaal goed geselecteerd omdat daarginds de (hygiënische) omstandigheden het slechtst zijn verwacht ik.
Onderstaand bericht heeft me ook een beetje angst ingeboezemd:
http://www.standaard.be/cnt/dmf2015...cba&imai=d613b77f-fb50-4ba5-a3c8-26a60d05d527 Waardoor ik een beetje schrik van de situatie in de oost-europese landen heb gekregen.

Heb ondertussen al een volle auto naar een opvangcentrum in Kapellen gebracht, doe er morgen een naar een pas geopend centrum in Sint-Niklaas en dan volgende week ook nog een naar Elsenborn. Om ervoor te zorgen dat de auto toch terug in de garage kon...

Kortom, voor mij is de actie ondanks de beperkte respons op dit forum toch geslaagd.

Toch bedankt aan Frank, Rene en Dimitri!!

Ik moet zeggen dat ik wel wat van herken uit de tijd na de val van de muur. Onze hulptransporten naar Roemenië waren wat dat betreft ook risicovol want het kan zo maar uit de hand lopen. Ondanks aanwezigheid van de politie, want als het er op aan komt doet die gewoon mee in de kleine dorpjes.
De rit naar Passau is, technisch gesproken, een eitje wat SuC's betreft. Het is wat ver, heen en weer op één dag, maar de pauzes aan de SuC's geven weer energie, is mijn ervaring.

Een goede reis!
 
Zo, terug van enkele dagen Ardennen waarbij ik dan woensdag in een dagje over en weer :cool: de goederen naar Passau gebracht heb.
Een fotootje van de gevulde auto ben ik vergeten maken. Maar moet er geen tekeningetje bij maken hoe nokvol die zat...

DSCN1188.JPG
Edit: die gestapelde dozen rechts waren niet van mij

Het doel was om ergens in de omgeving van de Mariënbrucke (brug op de grens met Oostenrijk) te gaan staan en proberen wat discreet te kijken wat mensen konden gebruiken en hen het gerief meegeven. Maar... aangezien ik blijkbaar niet de enige was met dit idee (ze hebben al 2 weken ervaring met mensen die het goed bedoelen) leidde de lokalpolizei me af naar een omgebouwd huis (ik denk gehuurd door Caritas International) speciaal ingericht om mensen te bedelen.

En ik moet zeggen, vanuit een zuiver logistiek oogpunt was dit misschien ook wel een betere oplossing. Daar werd alles piekfijn gesorteerd alvorens het verdeeld werd. En enkel gegeven wat ze echt zelf kunnen gebruiken.

DSCN1189.JPG
DSCN1190.JPG
DSCN1191.JPG

Tot op de zolderverdieping:
DSCN1192.JPG


De overschot van wat ik niet in de wagen kreeg ben ik naar het opvangcentrum in Kapellen (Noord-Antwerpen) gaan brengen. En met de financiële donatie die ik nog kreeg van een klooster uit Zundert (NL) heb ik gisteren, op aanraden van een vrijwilliger in Passau, 100 fluo-hesjes per online bestelling laten afleveren. Want tot mijn eigen verbazing is daar blijkbaar veel nood aan.

Kortom, ik ben zeer blij dat ik het gedaan heb. Al heb ik op de terugweg mezelf de bedenking gemaakt dat de echte hel eigenlijk de tocht zelf is en we daar niets aan kunnen verhelpen. Daar ligt de enige sleutel tot een oplossing bij de politiek.