Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is 7OD niet de meest sportieve Model S?

This site may earn commission on affiliate links.
De prachtige en bochtige Toscaanse wegen tussen Firenze, Sienna, Pisa, en Lucca zetten me aan tot denken: acceleratie is zeer leuk natuurlijk om snel in te halen, maar het verschil tussen 4.4 seconden op de 0-100km/u (85D) en 5.4 sec (70D) doet er denk ik niet toe (ik ben op weg met een Classic 85, dus 5.6 sec, en de acceleratie van dat oude model lijkt me echt meer dan goed genoeg :))

Maar voor wat betreft het door die bochten gaan: zou dat niet nog leuker zijn met een 70D, die 200kg minder weegt dan een 85D (als ik goed gelezen heb)? Maw, en als we op gewone wegen (en niet op een circuit) aan 't rijden zijn: zou de 70D eigenlijk niet lekkerder rijden dan een 85D?

(ik heb het hier even opzettelijk niet over range, of laadsnelheid bij SuCs, etc, maar gewoon over rijplezier).

Iemand de oefening al eens gedaan?
 
De prachtige en bochtige Toscaanse wegen tussen Firenze, Sienna, Pisa, en Lucca zetten me aan tot denken: acceleratie is zeer leuk natuurlijk om snel in te halen, maar het verschil tussen 4.4 seconden op de 0-100km/u (85D) en 5.4 sec (70D) doet er denk ik niet toe (ik ben op weg met een Classic 85, dus 5.6 sec, en de acceleratie van dat oude model lijkt me echt meer dan goed genoeg :))

Maar voor wat betreft het door die bochten gaan: zou dat niet nog leuker zijn met een 70D, die 200kg minder weegt dan een 85D (als ik goed gelezen heb)? Maw, en als we op gewone wegen (en niet op een circuit) aan 't rijden zijn: zou de 70D eigenlijk niet lekkerder rijden dan een 85D?

(ik heb het hier even opzettelijk niet over range, of laadsnelheid bij SuCs, etc, maar gewoon over rijplezier).

Iemand de oefening al eens gedaan?
Met mooie slingerweggetjes geen ervaring. Ik weet wel dat mijn classic S85 lekkerder rijd dan een 70D. In de S85 zit meer vermogen qua tussensprints en souplesse, zeker boven de 100.
Dat is mijn ervaring op een loaner en ervaring qua snelheid met een maatje van me met 70D als we samen oprijden.
 
Ik heb een P85 en heb proef gereden in een 70D en het stuurgedrag viel mij tegen van de 70D. Je voelt dat er een mechaniek op het stuur zit voor de autopilot en daarnaast het extra gewicht voor ivm de extra motor. Voor mij nog even geen D, moet daar erg aan wennen vind ik

Ik denk inderdaad dat zoiets met de 4WD te maken heeft. Mijn draaicirkel is ook niet echt comfortabel. :frown:
 
Voor mij is dwarser beter dan harder.
70D zal vanaf 0 km/uur sneller zijn (meer koppel), maar zal het vanaf 50 km/uur op inhoud (vermogen) verliezen van een S85.

Overigens denk ik dat niet de 70D maar de S70 de meest sportieve is.
De S70 heeft de motor (en het koppel) van de S85 en weegt minder dan de 70D en de S85 (dus gaat nog makkelijker dwars, zeer belangrijke eigenschap op bochtige Toscaanse wegen).

Waarom staan de gewichten van de diverse modellen niet op de site van Tesla Motors ?
Dan kunnen we dat in onze aankoop beslissing laten meewegen.
Volgens de specificaties van Tesla wegen alle modellen evenveel ( Curb weight 4,647.3 lbs )
 
Last edited:
De 70D loaner die ik had ging harder een 90 graden bocht door bij het optrekken dan mijn classic S85 die dan iets inhoud. Verder is de 85 sneller volgens mij..
Dat is makkelijk op te lossen: Traction control uitzetten! En een tip: haal niet je voet van het Watt-pedaal als hij uitbreekt! Licht tegen sturen eventjes is voldoende en geeft zoveel meer kick dan vol-watt met een D door de bocht. :wink:

PS Eventuele gereden schades kunnen niet verhaald worden bij mij :tongue:
 
Dat is makkelijk op te lossen: Traction control uitzetten! En een tip: haal niet je voet van het Watt-pedaal als hij uitbreekt! Licht tegen sturen eventjes is voldoende en geeft zoveel meer kick dan vol-watt met een D door de bocht. :wink:

Werkt perfect met mijn 100cc kart, +/- 20 PK :): als je uitbreekt, vol gas en tegensturen; als je onderstuur hebt, eerst gas lossen maar dan opzettelijk uitbreken. Nog niet geprobeerd met de Tesla (bomen, huizen, eventuele voetgangers, tegenligger of fietsers, weet je wel…), maar jullie reacties klinken wel logisch. Ik was een beetje verblind door de schijnbare unanimiteit die (elders op het internationale forum) heerste over het voordeel van de "D", maar na jullie reacties: natuurlijk moet een achterwielaandrijving comfortabeler zijn, en dergelijke grapjes toelaten bij gevaarloze situaties, terwijl de besturing per hypothese fijner moet zijn omdat er geen motor zit op die voorste wielen.

Dank hiervoor. Voel me plots veel beter met mijn S85!
 
Last edited:
Betekent dat een 70 bijna 300kg meer vracht kan vervoeren tov de P85D?

Deze informatie staat op kenteken en kan je ook op de site van de RDW opzoeken.
Particulier


Onderstaand de gegevens van mijn S85.
Schermafbeelding 2015-08-28 om 08.12.31.jpg
 
Werkt perfect met mijn 100cc kart, +/- 20 PK :): als je uitbreekt, vol gas en tegensturen; als je onderstuur hebt, eerst gas lossen maar dan opzettelijk uitbreken. Nog niet geprobeerd met de Tesla (bomen, huizen, eventuele voetgangers, tegenligger of fietsers, weet je wel…), maar jullie reacties klinken wel logisch. Ik was een beetje verblind door de schijnbare unanimiteit die (elders op het internationale forum) heerste over het voordeel van de "D", maar na jullie reacties: natuurlijk moet een achterwielaandrijving comfortabeler zijn, en dergelijke grapjes toelaten bij gevaarloze situaties, terwijl de besturing per hypothese fijner moet zijn omdat er geen motor zit op die voorste wielen.

Dank hiervoor. Voel me plots veel beter met mijn S85!

Welcome! :)
 
Heb ze intussen allemaal gereden (P85, P85+, 70D) en vind persoonlijk de P85+ een flinke verbetering tov de P85. Maar de 70D is voor mij wel de meest voorspelbare van het stel.
Zal door de 4wd komen natuurlijk. Minder 'sportief gevoel' maar effectief beter op de limiet te rijden wmb. Tenzij je gaat voor driften, dan wil je liever rwd :)