Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dilemma, 5 houden of MY2013 M.S ?

This site may earn commission on affiliate links.
Allereerst: Ik ben nieuw geregistreerd hier.. en zag een grote hoeveelheid Nederlandse posts.. zodoende maar eens jullie advies gevraagd.. Alvast excuses voor het lange verhaal..!

Wegens veranderingen in mijn situatie ben ik aan het overwegen een Tesla te gaan rijden.

Ik ben er al geruime tijd van gecharmeerd.. hoewel ik in hard en nieren een "petrolhead" ben, ben ik toch overtuigd..

En ik zeg altijd tegen kritische mensen; het gemis van geluid speelt pas een rol als je het afweegt tegen een dikke v8, ofwel een benzine v6..

Een 530d geluid zal ik niet zo hard missen denk ik.. Wat ik mogelijk wel ga missen; ik heb momenteel een zeer volle 5 serie met erg goede stoelen..(comfort), een cruise control met afstand en perfecte "botswaarschuwing" en "afstandhouden i.c.m. een headup ! ( Ik lees overal dat deze nieuwe optie bij Tesla echt nieuw is, maar dit zat dus grotendeels al in een 5 serie van 2010!)
en verder ook lane-assist, active-steering, 360 top-down camera's, "om-het hoekje kijk" camera, nappa, schuifdak, etc..


Maar toch.. hij gaat er een keer uit.. Ik ga nu meer prive dan zakelijk rijden.. en die 0% op een 2013 trekt mij momenteel behoorlijk..

Ben eigen ondernemer, en wil mijn eigen prive spaarpot een beetje beter gaan beschermen.. dat vliegt toch al de deur uit.

Ik ga veel vanuit huis werken, en mijn km's gaan van 35k per jaar naar misschien nog 10k.

Maar jah.. toch een auto nodig hé.. :) 2 kindjes bovendien..van 3 en 1 jaar.

Nu is het verschil misschien tussen nul/7/14% niet zo drastisch, maar voor mijn gevoel toch zeker wel.

Het lijkt mij fijn even 0% te hebben voor een tweetal jaartjes..

Eerst wilde ik nog proberen een XC90 te reserveren.. maar vond het ook wat veel om voor de deur te zetten voor maar 10k per jaar..

Nu is een 2013 Model S ook niet erg in prijs gezakt zie ik, en vroeg mij af of de vraag dan toch nog zo groot is ?

Ik had gehoopt op een wat lagere aanschaf tegen deze tijd voor een 2013.. maar dat zal zeker voor januari niet gaan gebeuren neem ik aan ?

Ofwel ik neem de 5 serie op privé over. (190k km)

Dit in het kort mijn Dilemma..

Nu de concrete vragen:

-De kwaliteitsbeleving van een januari 2015 proefrit vond ik toch wel lager dan de 5-serie. Maar dit accepteer ik.
Is deze bij een MY2013 nog flink minder ?

- Ik realiseer mij dat ik geen Actice cruise-control etc. op een MY2013 heb, geen probleem, maar mis ik veel andere functie's?

- Ik wil ook zeker niet duurder dan de 5 gaan rijden, op brandstof zal ik niet veel besparen gezien de km. Onderhoud bij de 5 is hoog! En Wegenbelasting ook.
Ik zal met name voor 90% thuis laden. Eventueel als zakelijk zijnde. (Geen Supercharger in de buurt.) Zijn er te verwachten besparingen t.o.v. van de 5 serie? Met een 10k per jaar.?

- En de 'main-question'; Zijn er toch nog te verwachten problemen met een My2013?

Ik ben al lang aan de het debatteren met mijzelf, maar nu graag eens een ander zijn mening, alle adviezen welkom ! Alvast hartelijk dank !

Mvg,

Jappie911
 
Ik heb t idee dat je keuze voornamelijk een economische is.
En dan zou ik zeggen, neem die 530D over


1.Wat ik mogelijk wel ga missen; ik heb momenteel een zeer volle 5 serie met erg goede stoelen..(comfort),

a: De stoelen van een Tesla zijn om t kort door de bocht te formuleren, zwaar kl.te.
Geen idee wat zou kosten om ze te vervangen, maar zelf in een Renault van 10 jaar oud zitten luxere stoelen


Allemaal niet aanwezig in de 2013 Tesla :
2.een cruise control met afstand en perfecte "botswaarschuwing" en "afstandhouden i.c.m. een headup !
( Ik lees overal dat deze nieuwe optie bij Tesla echt nieuw is, maar dit zat dus grotendeels al in een 5 serie van 2010!)
en verder ook lane-assist, active-steering, 360 top-down camera's, "om-het hoekje kijk" camera


Voor de rest is de Tesla een waanzinnige auto maar heel iets anders dan een BMW
En met een auto moet je een klick hebben..
Ik heb meer met BMW dan met Audi bijv., auto's blijft toch veel emotie :)
 
Als je geen Tesla wilt kopen moet je zo'n vraag hier niet stellen. Ondanks dat er best problemen zijn en er nog van alles ontbreekt op de Tesla heb ik nog geen dag spijt gehad dat ik mijn full option X5(2011) na 2 jaar al weg heb gedaan voor de model S. En ik was heel gelukkig met die tractor. Als ze de accu en de aandrijving van de Tesla onder een ander premium merk zouden schroeven krijg je helemaal een waanzinnige combi maar blijkbaar is het nog niet zo eenvoudig.
Ik denk dat 99% van de Tesla rijders nooit meer anders dan elektrisch wil rijden. Het gemak en de power waar de wagen mee rijd is zo simpel en voor de hand liggend dat je je afvraagt waarom het allemaal zo ingewikkeld moet bij andere auto's.

  • Wat jij van de kwaliteitsbeleving vindt moet je zelf ervaren, is persoonlijk maar zeker minder.
  • Ik mis de comfort stoelen, HUD, Top-view en overal bouwkwaliteit het meest.
  • Onderhoudskosten is nog niet zoveel over te zeggen. De meeste rijden nog in de garantie en daarbij wordt alles onder geweldige service verholpen. De eerste ervaringen met kosten buiten de garantieperiode klinken niet goedkoop.
  • Problemen My2013, er zijn diverse fixes geweest. De meeste problemen zijn er bij mij wel uit al zijn er altijd maandagmorgenmonsters.
  • Het feit dat de prijs zo hoog blijft kan ook een signaal zijn.

Ik heb het al vaker gezegd: als ik moet kiezen tussen laten we zeggen in dit geval een M5 uit 2013 (inclusief gratis tankpas!) of een model S, doe mij de S dan maar, absoluut.

Het houden van je 5-serie zal echter de goedkopere keuze zijn ook al heb je wat hogere onderhoudskosten en wegenbelasting.
 
Bedankt heren,

Voer tot nadenken...

Oh ja.. ook een overweging om naar een tesla over te stappen maar wellicht niet terecht..:

De keer dat ik in een Tesla zat had ik een enorme beleving van ruimte !

En nu ik twee kinder stoeltjes in een 5 serie heb.. ervaar ik het wat krap.. ofwel knus.. Het is toch geen kleine auto..maar dat komt door het cockpit achtige dashboard denk ik.

Nu zal dit door een middenconsole wat teniet gedaan worden, maar hoe is jullie ruimte beleving ? Toevallig een idee daar over t.o.v. een 5 ? (sedan)

- - - Updated - - -

p.s.: Geen edit knop voor posts op dit forum? Om achteraf wat spelfoutjes weg te halen..?
 
Snap dat het meeste persoonlijk is..

Maar jullie roepen in ieder geval niet om keihard van een MY2013 af te blijven wegens vroeg model met te veel kinderziektes etc..!?

Weet dat er altijd wat kan zijn.. maar dat is niet anders bij een 5 serie..
 
Bedankt heren,

Voer tot nadenken...

Oh ja.. ook een overweging om naar een tesla over te stappen maar wellicht niet terecht..:

De keer dat ik in een Tesla zat had ik een enorme beleving van ruimte !

En nu ik twee kinder stoeltjes in een 5 serie heb.. ervaar ik het wat krap.. ofwel knus.. Het is toch geen kleine auto..maar dat komt door het cockpit achtige dashboard denk ik.

Nu zal dit door een middenconsole wat teniet gedaan worden, maar hoe is jullie ruimte beleving ? Toevallig een idee daar over t.o.v. een 5 ? (sedan)

- - - Updated - - -

p.s.: Geen edit knop voor posts op dit forum? Om achteraf wat spelfoutjes weg te halen..?

De ruimte is ongekend.

Op vakantie geweest met hele gezin, 2 kinderen in kinderstoeltjes, royale bagage waaronder een e-byce en 2 steppen.

Je hebt in een 2013 versie in ieder geval de grote frunk.

Ik heb er eentje van begin 2014 en zonder overdrijven kan ik zeggen dat hij je leven verandert. Ook van mijn gezin die voorheen een hekel hadden aan reizen en het nu, dankzij o.a. de SuC's en het plezier van het rijden en de aandacht die we tot nu toe krijgen, leuk vinden en we hebben nog nooit zoveel reizen gemaakt als vanaf het ophalen van Model S. Ze, twee meisjes van 8 resp. 5, zijn al echte Tesla ambassadeurs.

Maar terug naar je vraag.

Onderstaande foto (excuses dat het wat gênant oogt, spreekt boekdelen) En alles wat je ziet ging er in met behoud van de passagiersruimte.

thumb_IMG_5708_1024.jpg
 
Aan de andere kant.... op een 2015 heb je dan wel 4% maar ook nog 18K extra aftrekpost (MIA) die kan bij een IB ondernemer zomaar leuk doorwegen.

Was exact ook mijn gedachte. Bij een ib ondernemer scheelt dat vaak netto al 9k direct voordeel in jaar 1, terwijl de bijtelling ca 2k netto per jaar scheelt. Dus dat maakt niet heel veel uit.

@jappie, vraag eens na of ze voorraad auto's of demo wagens hebben. Loaded auto's met minder dan 4k km maar toch een flinke korting.
 
Was exact ook mijn gedachte. Bij een ib ondernemer scheelt dat vaak netto al 9k direct voordeel in jaar 1, terwijl de bijtelling ca 2k netto per jaar scheelt. Dus dat maakt niet heel veel uit.

@jappie, vraag eens na of ze voorraad auto's of demo wagens hebben. Loaded auto's met minder dan 4k km maar toch een flinke korting.

iets anders.... ik weet niet wat Model X zal gaan kosten, maar wellicht dan ook een optie.
Tsja als laatste kan ik nog 1 ding zeggen over de Tesla

De afwerking is niet zoals bij een duitse wagen alla BMW/Audi/Mercedes
Nee, de stoelen zitten niet zo lekker
Een hele hoop nee's bij elkaar

En ja toen ik bij ons op de zaak vertelde te gaan voor de Tesla, waren de grappen over bereik , plastic fantastic etc etc niet van de lucht.
Maar verdorie wat rijdt die auto fabuleus
En wat een nachtmerries heb ik over als een Tesla ooit door bijtellingverhogingen buiten budget zou vallen.
Want hell no, dat ik ooit nog in iets anders stap dan fully electric.

anyways, ga er in rijden en vorm je eigen oordeel
Zet de kosten in een excel en neem een wijs besluit

Al denk ik dat na t rijden, je de excel zo zult tweaken dat t altijd positief uitvalt (althans dat heb ik gedaan :)
 
Bedankt heren,

Voer tot nadenken...

Oh ja.. ook een overweging om naar een tesla over te stappen maar wellicht niet terecht..:

De keer dat ik in een Tesla zat had ik een enorme beleving van ruimte !

En nu ik twee kinder stoeltjes in een 5 serie heb.. ervaar ik het wat krap.. ofwel knus.. Het is toch geen kleine auto..maar dat komt door het cockpit achtige dashboard denk ik.

Nu zal dit door een middenconsole wat teniet gedaan worden, maar hoe is jullie ruimte beleving ? Toevallig een idee daar over t.o.v. een 5 ? (sedan)

- - - Updated - - -

p.s.: Geen edit knop voor posts op dit forum? Om achteraf wat spelfoutjes weg te halen..?

De grootste ruimtewinst haal ik door de aanwezigheid van de voorkoffer. Daar gaat de kinderwagen in en heb je voor de rest nog een zee van ruimte over.
Ik begrijp echt niet hoe mensen met een 3-serie break op verlof gaan.
 
De edit button zal ook wel na 5 Posts verschijnen.

En vwb de ruimte, er gaat in iedergeval veel meer in dan in m'n X5, misschien wel meer dan in diens voorganger, een Grand Espace.

De suggestie om naar een mooie demo te vragen is een goede. Heb ik geen ervaring mee maar al wel enthousiaste reacties over gelezen hier op t forum.
 
Bedankt wederom heren,

Support volle community hier, gaaf !

Heb zelfs een pb gehad met een uitnodiging eens met die van hem te gaan rijden.. eens kijken of het in de buurt is.. (Woon zelf in provincie Zeeland)

En ja ik snap ook de voordelen van een 2015, en al helemaal van een X straks.. maar ergens wilde ik het voor mijzelf ook goed laten voelen.. Het blijft een luxe speeltje voor in de buurt rond te rijden.. en een 2013'er kopen voelt dan ook wel anders.. hoewel prijstechnisch dat niet helemaal waar is.

Ik zal ook zeker naar demo's kijken.. maar moet zeggen dat een paar jaar 0% bijtelling ook wel lekker is..

En ben verheugd om te lezen dat die ruimte toch inderdaad zo groot is !

Ik hou jullie op de hoogte..!
 
Ten aanzien van de ruimte,
Net zoals zovele hier dit jaar tijdens de vakantie den kleine 3.000 km afgelegd (overigens zonder iets te hoeven betalen voor de elektra). Daarbij merkten we dat we royaal meer bagage ruimte hadden in de frunc en frunc, dan in de Passat station (toch ook geen kleine bagageruimte). Met een tweeling van 2,3 jaar is een tweeling kinderwagen toch een heel gevaarte km mee te nemen.

Maar ondanks dat mijn vriendin lange tijd sceptisch was geweest over de aanschaf van een Tesla, bleek het een super reis auto, maar nog lekker, rondom st tropez hadden we er fors meer bekijk mee dan de ferrari's of lambo's. Bizar veel thumbs up gehad.

Tot slot valt het mij op dat de 2013 auto's op de markt nog een forse vraagprijs hebben. Natuurlijk wel 0% bijtelling, maar ik denk dat als je de berekening correct maakt, zal blijken dat met afschrijving, fiscale voordelen (nieuw nog 5 jaar 4% tegen. Een 2013, nog 3 jaar 0%, daarna 4%+20 over de cataloguswaarde boven de 50k.) tenzij je hem dan al naar privé over zet.
 
Hm..

Inmiddels het draadje over de garantie beperking van 80.000 km gelezen..

Ik stond eigenlijk niet negatief tegen een auto met wat meer km's... maar dat veranderd de zaak toch wel wat.

Ik weet dat andere merken naar verhouding niet veel meer geven, naar juist daarom ben ik ook geen 100% bmw fan.. heb er al wat euro's gespendeerd zeg maar..

Maar bij een nieuw merk, waarbij nog niet echt veel mensen de ervaring hebben van situatie's boven de 80k.. geeft wel stof tot nadenken..

Ik was een beetje op het verkeerde spoor gebracht door de ruime aandrijving garantie.. maar weet (uit ervaring) dat ook veel andere componenten voor een buitensporige rekening kunnen leiden...
 
als eigenaar van een hele vroege 2013, en ex-mercedes E klasse heel kort mijn belevingswereld.
* afwerking bouw kwaliteit, inderdaad even irritatie, maar dat slijt snel. het is geen rommel en het gadget gehalte, de service en de continue verbeteringen ( updates) laten de balans heel duidelijk doorslaan voor tesla.
* stoelen, tja ik ben er heel blij mee, in mij. optiek bijna dezelfde e-klasse zetels. ik vind juiste de nieuwe stoelen niet lekker zitten.
* rijgemak, als je eraan gewend bent wil je niet terug, dus bedenk voordat je eraan begint!
* onderhoud, tja tot nu 'weinig' betaald (service beurten afgekocht). in die zin heb ik zelden een auto gehad die goedkoper was. ECHTER er is heel wat in de garantie geknutseld. ik hou wel mijn bedenkingen over de kosten buiten de garantie. je kunt enkel bij tesla terecht en de prijzen voor onderdelen is erg hoog. Aan de andere kant er kunnen ook een heleboel dingen niet stuk gaan omdat ze er niet op zitten.
* ruimte? zeeën ook met 5 op vakantie.

als je het kunt betalen ga er een aanschaffen, je zult er echt van genieten. Maar je raakt er wel aan verslaaft, dus er is geen weg terug.