Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaal of CEE stopcontact?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb gewoon 3x400 rood laadsnelheid 11kw 54 km per uur
2015-06-30 21.15.12.jpg
 
Ik heb een laadstation met vaste kabel en een "Doe de tesla laadpoort open"-radio er in. Ideaal; waterdicht, geen gehannes met kabels in- en uitpluggen en nooit meer vergeten je laadpoort open te doen. Ik kan nu met 1 hand in een paar seconden de Tesla inpluggen.
 
Ik heb gisteren iemand van Electric Fuel Belgium laten langskomen voor een offerte.
ik heb gelukkig ook 3x400+ N liggen echter "maar" 32A met een inductie kookplaat eveneens 3phase (en een zekering van 32A ?? )en droogkasten en wasmachines zou dat volgens electricfuel wat te krap worden. Hij stelde voor een verhoging naar minstens 40A te doen en zelfs misschien 50A. Voor 50A moet vermoedelijk de kabel naar de straat eruit worden gehaald dus ik sta daar niet voor te springen.

Hij stelde ook een laadpaal voor aangezien ik een 5jarig in huis heb die heel erg op mij lijkt en graag prutst zoals haar vader denk ik inderdaad naar zo'n setup te gaan van het merk kebab.

Hetgeen hij niet wist was of indien je de RFID of sleutel versie neemt of je die kan laten opspringen 's nachts, in principe doet de auto dat, maar moet je eerst badgen om te activeren ... dus da's nog een openstaande vraag.

PS voor eandis (de netbeheerder in Vlaanderen) moet er een "studie" gebeuren van zodra je meer dan 32A wil in 3 fasen, de totale kostprijs is meer dan 500 euro + BTW (studie, zekeringhoofdkast,werkuren ....) voor naar 40A te gaan geen idee wat 50A kost
 
Ik heb een laadpaal ivm veiligheid, tevens ook 16a cee stopcontact voor het geval dat de laadpaal een keer kapot zou zijn.( zijn schakelbaar verkrijgbaar en met abus slot oid te beveiligen)
 
Er zijn diverse draadjes over dit onderwerp. Voor mij is rode stekker i.c.m. de UMC de beste oplossing. Nooit storingen, minimale investering en geen maandelijkse kosten voor allerlei "handige" communicatie tussen oplader en auto. Niet alles uit het stuk van Widodh is op elke situatie van toepassing.

inderdaad hier heb ik een schat van info mbt mogelijke verzwaring uitgehaald
Verzwaring meter
 
Ik heb gisteren iemand van Electric Fuel Belgium laten langskomen voor een offerte.
ik heb gelukkig ook 3x400+ N liggen echter "maar" 32A met een inductie kookplaat eveneens 3phase (en een zekering van 32A ?? )en droogkasten en wasmachines zou dat volgens electricfuel wat te krap worden. Hij stelde voor een verhoging naar minstens 40A te doen en zelfs misschien 50A. Voor 50A moet vermoedelijk de kabel naar de straat eruit worden gehaald dus ik sta daar niet voor te springen.

Hij stelde ook een laadpaal voor aangezien ik een 5jarig in huis heb die heel erg op mij lijkt en graag prutst zoals haar vader denk ik inderdaad naar zo'n setup te gaan van het merk kebab.

Hetgeen hij niet wist was of indien je de RFID of sleutel versie neemt of je die kan laten opspringen 's nachts, in principe doet de auto dat, maar moet je eerst badgen om te activeren ... dus da's nog een openstaande vraag.

PS voor eandis (de netbeheerder in Vlaanderen) moet er een "studie" gebeuren van zodra je meer dan 32A wil in 3 fasen, de totale kostprijs is meer dan 500 euro + BTW (studie, zekeringhoofdkast,werkuren ....) voor naar 40A te gaan geen idee wat 50A kost

Gelijktijdigheid is geen probleem bij 's nachts laden. Of sta je in de nacht te koken en te wassen? :wink:
 
wasmachine en droogkast gaan vaak 's nachts aangezien wij een dag/nacht meter hebben. dus 's nachts draait er soms wel een machine.

de installateur wist me wel te vertellen dan een laadstation zooien gekeurd moet worden, kan ik dus best combineren met verzwaring één keuring dan...
 
wasmachine en droogkast gaan vaak 's nachts aangezien wij een dag/nacht meter hebben. dus 's nachts draait er soms wel een machine.

de installateur wist me wel te vertellen dan een laadstation zooien gekeurd moet worden, kan ik dus best combineren met verzwaring één keuring dan...

Laat je adviseren door iemand die geen belang heeft bij het aanleggen van extra zaken, meestal onder de noemer "veiligheid". Een goede installatie is beveiligd voor overbelasting. Ik heb het zo gedaan dat ik mijn rode stekker altijd nog kan vervangen door een laadstation als overbelasting optreed en dus "slim" laden nodig is. Vooralsnog ben ik zelf slim genoeg :smile:
 
Laat je adviseren door iemand die geen belang heeft bij het aanleggen van extra zaken, meestal onder de noemer "veiligheid". Een goede installatie is beveiligd voor overbelasting. Ik heb het zo gedaan dat ik mijn rode stekker altijd nog kan vervangen door een laadstation als overbelasting optreed en dus "slim" laden nodig is. Vooralsnog ben ik zelf slim genoeg :smile:

idd thx :smile:
 
Ik zie in ieder geval geen voordelen in het cee verdeelstation waar ik de eerste post naar wordt gelinked. De zekeringen zitten al in jouw eigen meterkast. Voor dat geld zou ik een laadpaal (bijvoorbeeld een keba, werkt bij mij al 60k zonder problemen, geen gedoe met pasjes) nemen.

Of ga laden met de UMC van Tesla, daarvoor heb je niet meer nodig dan een cee contact van een paar tientjes (en dan niet iedere dag de UMC uit- en inpluggen).
 
Ik heb een blauwe stekker buiten. 35 km/u monofase aan 32 A. De overblijvende 8 A is 's avonds voldoende voor TV en wasmachine. Slechts 2 keer op 7 maanden voorgehad dat de hoofdzekering uitsprong bij overdag laden omdat we aan het koken waren met wasmachine op 90°C en vaatwas of oven aan. Die paar keer dat ik overdag laad wil de madam blijkbaar testen wat de limiet is :) Gewoon auto een uurtje later ingesteld en zekering weer opgezet. En zekering van de stekker kun je uitzetten indien je vreest voor misbruik bij afwezigheid.
Mijn UMC lijkt het nu wel dit weekend begeven te hebben. Morgen naar SeC. Groene led maar geen stroom. Misschien is die toch niet geschikt om 2 keer per week buiten te hangen.
Je kan later altijd nog een laadstation hangen indien je wil. Ik overweeg het nu ook omwille van de UMC en omdat het handiger is om in te pluggen. Maar dan heb ik de keuze zelf gemaakt.
PM me gerust, ik ben van Grimbergen. 3 Tesla eigenaren op 500m.
 
Al bijna 2 jaar rode stekker en gewoon 220 volt stekker. SuCs enkel op reis. Geen enkel probleem.
vergeet eventueel geen apart metertje in je zekeringskast te stoppen, kost bijna niks en is voldoende voor de belgische fiscus.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    180.6 KB · Views: 212
Ook hier nooit anders dan met de UMC via de rode stekker geladen. Aanleg was spotgoedkoop, incl schakelaar zodat ik, als er wat langere tijd niet geladen hoeft te worden, de stroom van de UMC haal, en de UMC zit er "vast" aan, dus vaste kabel. Alleen met vakanties haal ik hem los om mee te nemen.

Na ruim 70k km ook nog niet één probleem gehad.

Thuiskomen, binnen zetten en inpluggen en standaard gaat hij dan om 03.00 uur naar 80 % laden. Mijn ritten zijn ofwel redelijk in de buurt (80 tot 150 km op een dag en dan is dit voldoende) ofwel veel langer en dan kom ik meestal wel langs een SuC.

Gewoon elke ochtend staat hij met 306 km typical voor me klaar en mocht het nodig zijn dan schuif ik hem bij het wakker worden op de app even naar 90 of 100%.

Relaxed hoor.