Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuw hier en hulp nodig met keuze P70 of 85?

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi Allen,

Ja ik rij momenteel een Lexus GS. Daar is helemaal niks mis mee. Ik had vorige week een afspraak met mijn accountant en die heeft sinds kort een Tesla P70. Ik vond deze prachtig en heb meteen proefgereden. Ik weet al hoe ik de Tesla wil hebben qua opties, maar waar ik met name mee zit is het volgende: Moet ik nu voor de 70 gaan of de 85? Op het forum heeft volgens mij bijna iedereen de 85 tot zover ik zag.

Ik weet ook niet of het handiger is om de D of gewoon achterwiel aandrijving te houden. Ik ben met name bang voor de range en de restwaarde van de 70. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het maken van de keuze. Daarnaast vraag ik me af hoeveel issues de deurgrepen geven. Want in de winters hier lijkt me dat die dingen wel eens vast kunnen zitten. Software issues...tsja dat hoort er nu eenmaal bij, laten we dat karakter noemen haha.
 
alles hangt af van, hoe rekbaar uw budget is en wat uw dagdagelijkse km zijn.
als je het kan betalen, moet je een 85 nemen.
als je dag dagelijks verkeer geen honderden km zijn en budgettair moet je kiezen tussen een naakte 85 of een 70 met een aantal opties. dan zou ik voor de 70 gaan.

ik kom met mijn 60 ook overal, maar het is soms iets meer plannen.
 
Die accountants met hun adviezen...

Voor 10K minder heb je niet veel minder rijplezier, slechts tienden van secondes... Op langere termijn is ook een beter battery pack te kopen (>90KWh wat nu de max is), zou een nieuwe koper liever meer range willen hebben. Als je met de mindere range goed uit de voeten kunt zou ik het er niet om laten. Met de tegenwoordige dichtheid van de Superchargers is de 70 ook goed bediend (muv richting Groningen). De inruilwaarde is onder voorwaarden ook gegarandeerd op 3 jaar.

Handvaten geven bij recentere modellen geen probleem, ook in de winter. Je moet er alleen niet op gaan zitten :)
Succes met configureren!

Hoi Allen,

Ja ik rij momenteel een Lexus GS. Daar is helemaal niks mis mee. Ik had vorige week een afspraak met mijn accountant en die heeft sinds kort een Tesla P70. Ik vond deze prachtig en heb meteen proefgereden. Ik weet al hoe ik de Tesla wil hebben qua opties, maar waar ik met name mee zit is het volgende: Moet ik nu voor de 70 gaan of de 85? Op het forum heeft volgens mij bijna iedereen de 85 tot zover ik zag.

Ik weet ook niet of het handiger is om de D of gewoon achterwiel aandrijving te houden. Ik ben met name bang voor de range en de restwaarde van de 70. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het maken van de keuze. Daarnaast vraag ik me af hoeveel issues de deurgrepen geven. Want in de winters hier lijkt me dat die dingen wel eens vast kunnen zitten. Software issues...tsja dat hoort er nu eenmaal bij, laten we dat karakter noemen haha.
 
Wat is het dagelijks aantal kilometer dat je doet en hoe lang zou je de wagen willen houden? Voor de restwaarde zou ik voor een 85 kWh batterij gaan maar het is eigenlijk overkill indien je dagelijks bvb maar 50 km rijdt. Als je de wagen heel lang zou willen houden kan het voor de levensduur van de batterij ook interessant zijn 85 kWh te nemen. Je kan die immers gemakkelijker binnen de optimale gebruiks-range tussen 30% - 70% houden en na verloop van tijd zal de range wat minder worden waardoor een 85 kWh batterij wat meer marge geeft.
 
Hangt er vanaf wat je dagelijkse kilometers zijn. Doe je dagelijks 100-200 kilometer dan volstaat een 70 wellicht ruimschoots. Gewoon thuis de stekker in...

Wat restwaarde is het wat koffiedik kijken. Tesla "garandeert" naar leasing maatschappijen wel een zelfde restwaarde als die van equivalente wagens. Wat dat over enkele jaren in cijfers gaat betekeken? Geen idee.
Wlke batterij upgrades gaan er wel/niet beschikbaar worden voor welke modellen... ook niet onbelangrijk in het restwaarde verhaal.

Problemen met de deurgrepen? De Noorse winter getrotseerd bij temperaturen die ver onder de Belgisch/Nederlandse winterkoude liggen. Geen enkel probleem met de deurgrepen. Ook niet 's morgens vroeg na een nachtje in de vrieskou.
En in het onwaarschijnlijke scenario dat alle deurgrepen vastvriezen: via de koffer geraak je ook wel in de wagen. Of een meer elegante en aangename oplossing: zet gewoon via je smartphone een kwartiertje voor je vertrek de verwarming aan.
 
Daarnaast vraag ik me af hoeveel issues de deurgrepen geven. Want in de winters hier lijkt me dat die dingen wel eens vast kunnen zitten.

Je hebt er waarschijnlijk niet op gelet maar in de deur achter de deurgrepen zit een sleuf waar lucht door wordt geblazen. In de winter bij -10°c hoef je dus niet te vrezen voor vastgevroren deurklinken, want die worden net zoals de batterij ook meeverwarmd zodat ze niet vastvriezen.
 
Je hebt er waarschijnlijk niet op gelet maar in de deur achter de deurgrepen zit een sleuf waar lucht door wordt geblazen. In de winter bij -10°c hoef je dus niet te vrezen voor vastgevroren deurklinken, want die worden net zoals de batterij ook meeverwarmd zodat ze niet vastvriezen.
Serieus?? Dat wist ik niet. En als ik me niet vergis hoorde ik in de winter ook het ijs kapotspringen als ik naar mijn auto liep als hij voorverwarmd werd.

Onderstaand filmpje bij 2:10

Tesla Model S - Cold Weather Performance - YouTube
 
Puntje bij deurgrepen is dat het mechanisme het ka n laten afweten.. die van mij links voor is onder garantie vervangen omdat de greep niet meer naar buiten kwam. Weet dat er meer eerste rijders ervaring mee hebben gehad maar beschouw het als kinderziekte..

Edi99; zondag heb ik een tesla gezien in Urmond met als gepersonaliseerde nummerplaat 9-EDI 999. mijn eerste gedachte was dat jij het was, maar dan "viel mijne frank" dat het een Belgische nummerplaat was.
 
Als het budget het toelaat zou ik altijd voor een 85 gaan. Zeker met veel korte ritten is het verbruik relatief hoog bij normaal rijgedrag. Eerste 10km wordt de batterij verwarmd. Mijn verbruik is 235 gemiddeld en rij dagelijks zo'n 50km of minder. Mocht ik spontaan ergens naar toe willen (verder dan 50km) dan haal ik dat makkelijk ondanks dat ik normaal niet meer dan 80% laad.

Op trips door Europa is 85 ook handig zodat je snel (15 min) laadt tot 60% bij superchargers en daarmee al weer naar de volgende supercharger kan. Scheelt aardig wat reistijd qua laden.
 
Als het budget het toe laat zou ik ook altijd voor een 85 gaan. Ter bescherming van de accu, laadt de batterij standaard tot 90% en is de batterij niet geheel leeg te rijden. Er zit een veiligheidsmarge op (ik weet niet exact hoeveel), waardoor bijv. 5 kWh van de batterij niet effectief kan worden gebruikt, maar puur ter bescherming van leeg rijden (bricking) van de batterij wordt gebruikt (dat is procentueel gezien dus minder met een 85 dan met een 70). Daarnaast heb je ook te maken met een verminderde range in de winter, en een degradatie op termijn, waardoor je op termijn misschien spijt krijgt van je keuze.
Tot slot mbt supercharging, ook daar heb je te maken met bescherming van de batterij. Tot een bepaald percentage zal de supercharger maximaal laden. Daarboven neemt dat snel af. Dat betekend dat een batterij die 20% kleiner is, daardoor ook minder kan snelladen. En dat is bijvoorbeeld voor vakanties etc. echt wel minder handig zoals eerder aangegeven. Mijn verwachting is dat het effect van de hogere investering van een 85 op de leaseprijs marginaal is.
 
Bij mijn laatste bezoek aan SeC Amsterdam vertelde een medewerker dat hij zo verrast is door de 70D. Want "snel genoeg" uiteraard. En dat hij zelfs bij doorrijden met moeite boven de 170Wh per km kwam. 170Wh per km met een kleinere motor dan de 85 en minder gewicht vertaalt zich naar een verrassend goede range, schijnbaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een 70D ook zou kunnen overwegen. Op een dag zelden meer dan 250km en vaak met mogelijkheid tot laden tussendoor ergens tijdens parkeren.
 
+1 ik heb de 70D dit weekend naar/van Antwerpen mogen rijden en de mindere range merk je dan ook niets van. Prima keuze, ook zonder air-suspension en standaard audio. Gisteravond met <100km laat thuisgekomen en te lui om te laden, doen we morgen wel weer. Eenmaal gewend aan het "range rekenen" wordt de anxiety steeds minder.

Bij mijn laatste bezoek aan SeC Amsterdam vertelde een medewerker dat hij zo verrast is door de 70D. Want "snel genoeg" uiteraard. En dat hij zelfs bij doorrijden met moeite boven de 170Wh per km kwam. 170Wh per km met een kleinere motor dan de 85 en minder gewicht vertaalt zich naar een verrassend goede range, schijnbaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een 70D ook zou kunnen overwegen. Op een dag zelden meer dan 250km en vaak met mogelijkheid tot laden tussendoor ergens tijdens parkeren.