Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Snelle remactie moeilijk met een MS?

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen weken heb ik nog wat lopen tobben over de aanrijding die ik vorige maand had met de MS. Door een laagstaande zon zag ik een witte bestelbus over het hoofd die op de voorrangsweg reed waar ik ook op wilde rijden. Op het laatste moment zag ik iets in een flits en heb nog geprobeerd te remmen. Maar... als ik niet meteen vol op het rempedaal stamp in mijn MS, remt hij eigenlijk niet direct. Eerst heb je het idee dat je op een enorme spons trapt... en als je het pedaal verder intrapt gaat de auto pas remmen.

Bij de eveneens elektrische Citroën C-Zero van mijn vrouw is het andersom, die remt onmiddellijk als je het rempedaal bedient.

Is jullie ervaring met de MS hetzelfde?
 
Kan niet zeggen dat de Model S perse langzamer reageert dan andere auto's. Hoe ver je het pedaal moet intrappen is vaak een keuze van de fabrikant: sportievere auto's reageren vaak wat agressiever dan op comfort gerichte auto's. De Model S is lekker Amerikaans comfortabel afgesteld. Het is natuurlijk wel een auto van 2500 kg, dus het remt wat langzamer dan een lichtgewicht sportauto. Maar, dat speelde in jouw situatie niet echt een rol, want zo te lezen had je geen hoge snelheid op het moment van je remactie.
 
Kan niet zeggen dat de Model S perse langzamer reageert dan andere auto's. Hoe ver je het pedaal moet intrappen is vaak een keuze van de fabrikant: sportievere auto's reageren vaak wat agressiever dan op comfort gerichte auto's. De Model S is lekker Amerikaans comfortabel afgesteld. Het is natuurlijk wel een auto van 2500 kg, dus het remt wat langzamer dan een lichtgewicht sportauto. Maar, dat speelde in jouw situatie niet echt een rol, want zo te lezen had je geen hoge snelheid op het moment van je remactie.

Ik had inderdaad een lage snelheid, iets van 25km/u. Het was een reflex, maar in de C-Zero - die we nog maar net hebben - zou dat tot een betere remactie hebben geleid. Bij de volgende onderhoudsbeurt zal ik er aandacht voor vragen, en zelf goed opletten hoe de loaner remt...

Wat me sowieso vaak opvalt in de MS: als je het rempedaal bedient gaat dat gepaard met een sissend geluid. Of zou er toch iets met de rembekrachtiger aan de hand zijn? Morgen misschien eens een echte noodstop uitproberen...
 
Wat me sowieso vaak opvalt in de MS: als je het rempedaal bedient gaat dat gepaard met een sissend geluid. Of zou er toch iets met de rembekrachtiger aan de hand zijn? Morgen misschien eens een echte noodstop uitproberen...

Sissend of piepend? Het piepen is omdat de vrij grote remschijven van de Model S dankzij de remkracht regeneratie nooit echt goed gebruikt worden en dus koud blijven: koude remschijven piepen graag.
 
Sissend of piepend? Het piepen is omdat de vrij grote remschijven van de Model S dankzij de remkracht regeneratie nooit echt goed gebruikt worden en dus koud blijven: koude remschijven piepen graag.
Sissend geluid. En komt bij rempedaal vandaan, interieur dus, van de rembekrachtiger. Alleen als de remdruk er ook is, dus als bekrachtiging actief is.
 
Vergeet ook niet dat je normaal gesproken voornamelijk op de regeneratie remt, de remschijven krijgen bij weinig intensief gebruik een laagje oxidatie er op. Het kan een paar omwentelingen duren voordat er af geschraapt is en de blokken op volle kracht kunnen remmen.
Aan het begin van elke rit een keer goed de rem intrappen (bijv flink van 50 naar 0 afremmen) zou dit grotendeels moeten verhelpen.
 
Ik had laatst een vrij nieuwe 70D als loaner. Die remde aanzienlijk directer/agressiever dan mijn 2 jaar oude Sig. Een beetje irritant eigenlijk. Vond mijn MS prettiger te doseren. Zeker in combinatie met Re-gen.
Maar bij een noodstop ben je wellicht blijer met de directere rem.

Het leek mij dat er wel degelijk iets veranderd is aan de remmen. Maar het kan ook gewoon afstelling zijn.
Ik zou een navragen bij een SeC.
 
Nieuwere modellen (vanaf autopilot) hebben servo remmen, geen ouderwetse remmen met rembekrachtiging etc. Dat merk je goed als je bij lagere snelheden de rem aanraakt. Heel irritant vond ik dat zelf ook overigens toen ik laatst in een loaner reed.
Zijn geen betere remmen verder, dezelfde schijven en blokken.
 
Sissend geluid. En komt bij rempedaal vandaan, interieur dus, van de rembekrachtiger. Alleen als de remdruk er ook is, dus als bekrachtiging actief is.
Ik heb een classic, maar geen sissend geluid bij het rempedaal. Wel komt vrij vaak de compressor in tijdens of na het remmen die dan met een korte shhht afslaat (alleen te horen als je er op let). Sissend geluid lijkt me absoluut niet goed, misschien lekt je rembekrachtiger?
Als ik plotseling op de rem trap bij 25 km/h staat de auto echt wel heel erg snel stil, tenzij de weg glad is en de ABS inkomt. Je voelt ook duidelijk dat de hele wielophanging een flinke klap krijgt dan zeg maar.
 
Ik heb een classic, maar geen sissend geluid bij het rempedaal. Wel komt vrij vaak de compressor in tijdens of na het remmen die dan met een korte shhht afslaat (alleen te horen als je er op let). Sissend geluid lijkt me absoluut niet goed, misschien lekt je rembekrachtiger?
Als ik plotseling op de rem trap bij 25 km/h staat de auto echt wel heel erg snel stil, tenzij de weg glad is en de ABS inkomt. Je voelt ook duidelijk dat de hele wielophanging een flinke klap krijgt dan zeg maar.

Dank voor je bericht. Ik hoop niet dat m'n rembekrachtiger kapot is, die is volgens Tesla natuurlijk ook al uit de garantie...:mad:
 
Kan niet zeggen dat de Model S perse langzamer reageert dan andere auto's. Hoe ver je het pedaal moet intrappen is vaak een keuze van de fabrikant: sportievere auto's reageren vaak wat agressiever dan op comfort gerichte auto's. De Model S is lekker Amerikaans comfortabel afgesteld. Het is natuurlijk wel een auto van 2500 kg, dus het remt wat langzamer dan een lichtgewicht sportauto. Maar, dat speelde in jouw situatie niet echt een rol, want zo te lezen had je geen hoge snelheid op het moment van je remactie.

Intiuitief heeft een zwaardere wagen een langere remafstand nodig. Maarrr... behalve het gewicht spelen nog andere factoren mee.
Dus het is maar wat je langzamer noemt. De remafstand van 100 -> 0 km/u en het leeggewicht van een aantal wagens:

- Mercedes S 500 plug-in hybrid: 32,6m (2295kg)
- Porsche 911 Cayman: 33,1m (1380kg) "lichtgewicht sportwagen"
- Tesla Model S: 34,1m (2120kg)
- VW e-Golf VII: 34,4m (1520kg)
- BMW M3: 34,8 (1625kg)
- BMW i3: 35,0m (1240kg)
- Volvo V70: 35,3m (1790kg)
- BMW M5: 36,0m (1945kg)
 
Intiuitief heeft een zwaardere wagen een langere remafstand nodig. Maarrr... behalve het gewicht spelen nog andere factoren mee.
Dus het is maar wat je langzamer noemt. De remafstand van 100 -> 0 km/u en het leeggewicht van een aantal wagens:

- Mercedes S 500 plug-in hybrid: 32,6m (2295kg)
- Porsche 911 Cayman: 33,1m (1380kg) "lichtgewicht sportwagen"
- Tesla Model S: 34,1m (2120kg)
- VW e-Golf VII: 34,4m (1520kg)
- BMW M3: 34,8 (1625kg)
- BMW i3: 35,0m (1240kg)
- Volvo V70: 35,3m (1790kg)
- BMW M5: 36,0m (1945kg)

Ik ben niet ontevreden over de remmen... maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet op de hoogte was van deze prestaties... hij remt dus eigenlijk gewoon heel goed. Ik heb hem laatst uit nieuwsgierigheid vanuit 160 naar 0 km/u geremd om te ervaren hoe zijn remmen waren, mijn intuïtie zei mij toen dat hij moeite had met het gewicht en dat de remweg zeer acceptabel maar niet uitzonderlijk was. Dat had ik dus blijkbaar verkeerd ingeschat :biggrin: Die gekke Tesla ook, hij isoleert je zo goed van de buitenwereld dat hij je wel eens vaker dingen anders laat inschatten (je snelheid bijvoorbeeld) dan ze werkelijk zijn.