Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TIP voor openbaar laden op vakantie in Noorwegen

This site may earn commission on affiliate links.
Er is al veel te vinden over het op vakantie gaan in Europa maar Noorwegen is toch een ander verhaal, vandaar dit nieuwe draadje.
In Noorwegen kan je namelijk de standaard vakantieoplossing door met 14 km/uur bij je vakantiehuisje op te laden helaas niet toepassen vanwegen het 'neutraal' probleem waardoor je UMC niet in Noorwegen werkt. Jammer, want elk hotel/huisje heeft wel een 220 schuko beschikbaar voor gasten. De eigenaren begrijpen niet dat ik daar niets aan heb en ik kan het ook niet goed aan ze uitleggen.

Naast de superchargers heeft Noorwegen veel openbare CHAdeMO en type 2 opladers (zie ChargeMap.com) maar daar kan je alleen terecht als je een chipkaart hebt of een Noors mobiel nummer om de oplader met een SMS te actieveren. Omdat wij onze vakantie nog wat los van de superchargers hebben georganiseerd ben ik af en toe afhankelijk van deze openbare laders en zocht ik naar een manier om ze aan de praat te krijgen. Ik heb het volgende gedaan:

Bij een lokale electronica zaak een sim-kaart gekocht voor 99 NOK (11 Euro) van NetCom. Daarvoor heb je 14 dagen lang onbeperkt bellen en sms-en in Noorwegen met een Noors nummer (+250Mb data). Ik heb die kaart in mijn telefoon gedaan. Maar dan werkt het nog niet omdat je een Noors BSN-nummer moet hebben om de kaart te activeren. De medewerker van de electronica zaak heeft gebeld met NetCom en via een omweg heb ik de kaart toch kunnen activeren (kan eigelijk niet maar NetCom werkt hier kennelijk toch aan mee). Met die telefoon kan je vervolgens bij bijna alle openbare (en dus ook CHAdeMO) oplaadpunten laden door een sms te sturen aan het nummer wat op de oplader staat. Vervolgens wordt de oplader geactiveerd voor de auto die er dan ingeplugd is. Door een foutje in het systeem lukt dit allemaal ook nog eens zonder te betalen, aangezien het een prepaid sim-kaart is en ik er verder geen saldo op heb staan, behalve de initiele 99 NOK.

Bovenstaande kan ik iedereen aanraden om meer vrijheid te hebben bij een reis door Noorwegen, maar wellicht zal hier binnenkort wel iets aan gedaan worden (blokkeren van pre-paid nummers bij oplaadstations bijvoorbeeld). Voor de goede orde: ik wil graag voor mijn stroom betalen maar het onoverzichtelijke en toerist-onvriendelijke systeem in Noorwegen maakt dat ik het graag aan de Noren zelf overlaat om dit lek in het systeem te vinden en te dichten.
 
Wij gaan morgen met de Tes op weg naar noorwegen.
Als ik in Oslo ben, heb ik geregeld dat ik een Noorse UMC te leen krijg. Dit heb ik via het SeC laten doen.

Daarnaast via email naar Gronnkontakt en Fortum (hebben veel snelladers daar)een rfid tagje aangevraagd. Deze heb ik onlangs ook binnengekregen. Zijn gelijk actief en is achteraf betalen via factuur.
Stuur je mails naar:
[email protected] en
[email protected].

Hiermee zou je al een heel eind moeten komen. Nu nog in de praktijk brengen.. Laat het nog wel weten [emoji6].
 
Gronnkontakt werkt prima. Ik had geen zin om heel veel verschillende tags aan te vragen. Heb alleen gronnkontakt. Ik kan iedereen echt aanraden om een oude telefoon mee te nemen en er een noors simkaartje in te doen. Overal staan laadpalen maar moeten per sms geactiveerd worden.
 
Ook ik bevestig dat Grønn Contact prima werkt. Op zondagavond heb ik ze een mailtje gestuurd, maandagmiddag een beleefd antwoord en woensdag lag de rfid tag bij me thuis in de bus.
In combinatie met de gehuurde Chademo van teslaclub.be, een perfecte combinatie om de paar meer afgelegen plaatsen waar we wilden gaan trekken zonder problemen te kunnen doen.
Je kan perfect via superchargers rondreizen, maar je hebt niet veel extra om omwegen te maken, en sommige omwegen in Noorwegen zijn echt de moeite waard!
In Stavanger SeC heb ik om de Noorse umc gevraagd maar de norse Noor (dank je Jeroen voor de mooie Suske en Wiske-titel) wou hem niet uitlenen. Zonder de Chademo had ik wellicht m'n plan moeten aanpassen. Mid Augustus is die van de teslaclub terug ter beschikking.
 
Vroeg ik ook tijdens de workshop rond slim laden onlangs. Antwoord was dat ze dat niet meer doen nu er toch genoeg SuCs staan.

Ik zou toch graag lokaal kunnen laden. Die ca. 10km/u is vaak zat en om nou tientallen kilometers te gaan rijden om drie kwartier aan een SuC te gaan staan is niet echt mijn favoriete bezigheid. Ik heb echt een p...hekel aan wachten. Ik behoor tot de groep die vindt dat je de auto vooral laad als ie toch al stil staat en niet stil gaan staan om te laden.
 
Ik heb via SeX den haag kunnen regelen dat ik een Noorse UMC kon lenen (met noorse pigtail, erg belangrijk!).
Hiermee heb ik goed overnacht kunnen laden op plekken waar zelfs geen snellader is...
Sterker nog; soms was er een supercharger; maar niet nodig gehad. Destination charging is met 4 volwassenen en een baby te prefereren [emoji16].