Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bliksem inslag op ladende auto

This site may earn commission on affiliate links.
Neen, wees gerust, nog niet voorgehad.

Maar zijn er al mensen die tijdens hevig onweer aan het superchargen waren?
Schakel je bv. 's nachts dan best je auto van de lader af als het gaat onweren?

De nacht van vrijdag op zaterdag hier een onweer gehad om 2 uur 's nachts. Eerste bliksemschichten gingen ruimschoots de tijd vooraf aan de donder, maar bij de derde was het beeld én klank tezelfdertijd.
Dan spring je natuurlijk als gek uit bed om je toestellen van het net af te schakelen, maar het kan natuurlijk al te laat zijn… .

Wat doen jullie bij onweer? Niet laden? Of er zich niks van aantrekken?

Een blikseminslag op het laadsysteem van je Tesla zal wellicht grotere schade betekenen dan enkel de lader(s) vrees ik…?
 
Neen, wees gerust, nog niet voorgehad.

Maar zijn er al mensen die tijdens hevig onweer aan het superchargen waren?
Schakel je bv. 's nachts dan best je auto van de lader af als het gaat onweren?

De nacht van vrijdag op zaterdag hier een onweer gehad om 2 uur 's nachts. Eerste bliksemschichten gingen ruimschoots de tijd vooraf aan de donder, maar bij de derde was het beeld én klank tezelfdertijd.
Dan spring je natuurlijk als gek uit bed om je toestellen van het net af te schakelen, maar het kan natuurlijk al te laat zijn… .

Wat doen jullie bij onweer? Niet laden? Of er zich niks van aantrekken?

Een blikseminslag op het laadsysteem van je Tesla zal wellicht grotere schade betekenen dan enkel de lader(s) vrees ik…?

Er circuleert één filmpje. Wat er van gedacht moet worden weet ik niet. Maar alle systemen zijn wat dat betreft kwetsbaar, dus waarom een Tesla niet.
 
ik had mijn S nog maar 2 weken toen er een onweer was. De bliksem is toen een straat verder ingeslagen en de hoofd differentieel schakelaar bij ons afgeslagen. Toch bleek mijn Keba laadstation nadien niet meer te werken en moest vervangen worden. Aan de S was geen schade, maar laden tijdens een onweer ga ik zeker niet meer doen.
 
Het is inderdaad al voorgekomen: http://www.teslamotorsclub.com/show...y-lightning-at-the-Grove-City-OH-supercharger

Volgens mij is het juist veiliger dat die aan de lader hang tijdens onweer. De aarde in de laadkabel kan de auto ontladen anders blijft de lading in de auto zitten en ben jij de aarde wanneer je de auto op doet.

Vrees van niet, een inslag op de wagen die niet aan de lader hangt zal gewoon naar de grond worden afgevoerd, er zal geen spanning meer aanwezig zijn als je de wagen daarna aanraakt.
Als de wagen aan de lader hangt is hij verbonden met het net en kan een overspanning op het net schade toebrengen aan de wagen, een overspanningsbeveiliging zoals S-19910 vermeld is een beveiliging tegen onrechtstreekse blikseminslag. Tegen een rechtstreekse inslag is weinig te beginnen maar gelukkig zijn deze zeldzaam.
 
ik wou dit draadje nog even naar boven brengen.
Eerst even de situatie: bij een blikseminslag enkele straten verder slaat bij mij de hoofd differentieel schakelaar af, de S is op dat moment aan het laden. Na het terug opzetten van de differentieel schakelaar blijkt de Keba laadpal niet meer te werken. Deze werd snel vervangen maar de oude kon volgens de verdeler niet meer hersteld worden, en er werd mij dus een nieuwe aangerekend. Volgens de info zou er op de Keba een bescherming tegen overspanning zitten (Overspanningscategorie: III volgens EN 60664). Werkt deze dan niet tegen het hierboven beschreven scenario? De oude laadpaal werd mij ook niet terug bezorgt (aan de behuizing was niets aan) en ook de laadkabel was voorzien van een knop om de laadklep te openen.
Aangezien ik nog in dispuut lig met de verdeler had ik graag jullie mening hierover.
 
dat kan inderdaad. Maar ik wil graag weten of het toestel tegen de situatie beschermd is of niet.

Bliksem is echt een heel intens natuurverschijnsel. Met spanningen tot ver in mega-Volt (10^6) gedurende minder dan milliseconden. Buiten een kooi van Faraday vormt iedere andere logische of mechanische bescherming eigenlijk alleen maar een theoretische illusie. Als een brandvertragende deur bij een gasexplosie. Dus sorry voor je laadpaal, maar door bliksem kan hij echt kapot. Zelfs als de werkelijke inslag een paar straten verder plaatsvindt.
 
ik wou dit draadje nog even naar boven brengen.
Eerst even de situatie: bij een blikseminslag enkele straten verder slaat bij mij de hoofd differentieel schakelaar af, de S is op dat moment aan het laden. Na het terug opzetten van de differentieel schakelaar blijkt de Keba laadpal niet meer te werken. Deze werd snel vervangen maar de oude kon volgens de verdeler niet meer hersteld worden, en er werd mij dus een nieuwe aangerekend. Volgens de info zou er op de Keba een bescherming tegen overspanning zitten (Overspanningscategorie: III volgens EN 60664). Werkt deze dan niet tegen het hierboven beschreven scenario? De oude laadpaal werd mij ook niet terug bezorgt (aan de behuizing was niets aan) en ook de laadkabel was voorzien van een knop om de laadklep te openen.
Aangezien ik nog in dispuut lig met de verdeler had ik graag jullie mening hierover.
Alleen de elektronica is stuk. De overige componenten, die ook veel geld kosten, waren naar alle waarschijnlijkheid nog intact en perfect functionerend. Heb je de oude mogen behouden of er nog iets voor gekregen?
 
dat is 1 van de punten waarover ik in dispuut lig. De oude laadpaal heb ik niet terug gekregen, ook geen korting op de nieuwe. Ook de ingebouwde (en betaalde) knop om de chargepoort te openen is niet terug.
Ik begrijp dat een blikseminslag niet niks is, maar voor de rest is er in het huis niets stuk. De PC niet, de laptop van mijn zoon niet, de TV niet. De hoofd differentieel schakelaar was ook uitgegaan en de laadpaal staat daar toch achter. Is het dan zo gevoelig? En wat dan met die bescherming tegen overspanning? Waar is die dan goed voor? Vooral over dit laatste zou ik graag meer info hebben.
 
De term "Overspanning" wordt zowel gebruikt voor bliksem/inductie als ook voor een te hoge spanning, bijv 230V vs. 400V.
Ook hier wordt de weg van de minste weerstand gekozen, als dat een laadpaal is, krijgt die het meeste te verduren.
Een diffentiaalschakelaar/aardlekschakelaar geeft weinig (geen) bescherming tegen blikseminslag.

Fivari geeft aan dat alleen de Electronica stuk is.... Dat is een aanname waar ik me niet aan zou wagen.
 
Last edited:
Bliksem is echt een heel intens natuurverschijnsel. Met spanningen tot ver in mega-Volt (10^6) gedurende minder dan milliseconden. Buiten een kooi van Faraday vormt iedere andere logische of mechanische bescherming eigenlijk alleen maar een theoretische illusie.

Kom nou, we weten allemaal dat een blikseminslag 1,21 GigaWatt levert. Dat heeft Doc Brown toch uitgelegd aan Marty? :biggrin:
 
Ik begrijp dat een blikseminslag niet niks is, maar voor de rest is er in het huis niets stuk. De PC niet, de laptop van mijn zoon niet, de TV niet.
Je laadpaal heeft waarschijnlijk de rest van de elektronica in je huis gered, want de energie is via de laadpaal afgevoerd en heeft daardoor de rest van je woning niet bereikt (en heeft daarbij de diff. schakelaar doen afslaan). Het is ook wel aannemelijk dat de laadpaal de weg van de minste weerstand is geweest: alle verbindingen zijn intern zwaar en goed uitgevoerd, evenals de verbinding met de meterkast.
Ik neem aan dat de fabrikant van de laadpaal de defecte graag wil behouden voor onderzoek, maar dat zouden ze dan wel met je moeten bespreken lijkt me, het is tenslotte niet hun eigendom.
 
Als er een bliksemontlading is geweest en je hebt in de woning weinig schade, is de conclusie van fivari hoogstwaarschijnlijk correct. De spanningspuls vernielt alle halfgeleiders zoals diodes, transistoren, Ic's enz. De overige componenten blijven meestal heel.

Een bliksembeveiliging kan schade voorkomen, maar vaak slechts beperken. Er bestaan zeker goede bliksembeveiligingen maar betekent vaak nog wel een kostbaar geheel. Met een eenvoudige overspanningsbeveiliging in de meterkast ben je er echt niet...
 
Last edited: