Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Turkey Tour

This site may earn commission on affiliate links.
Route.jpg


Binnenkort is het dan zover. Donderdag beginnen we aan onze Tesla Turkey Tour. Een tocht van zo’n 3500km. Op de heenweg knippen we het traject in stukken. Dus zal het totaal best meevallen.
Eerste tussenstop is Tuzla voor vriendenbezoek. Daarna nog een stop in Istanbul om de rest van de familie op te pikken en een dag de stad te bekijken. Tenslotte met de fast ferry over de zee van Marmara en het laatste stukje (5 uur) naar de vakantiebestemming. De uitdaging van deze trip is natuurlijk het (bij)laden van de MS.

De eerste etappe naar Tuzla is relatief makkelijk. Al Superchargend Europa door. Er zit wat venijn in de staart van deze etappe.
Laatste SuC is in Wenen of Ljubljana. Na Wenen is er nog een Chademo in Siofok. Dan blijft er nog 385km naar Tuzla over. Via Ljubljana moet er bij de Ikea Zagreb worden bijgeladen. Daarna is er nog 322km over. De laatste optie is veiliger. Maar de Siofok route is wat korter en vooral energiezuiniger omdat de Alpen grotendeels gemeden worden. Weet nog niet wat het wordt.

De etappe van Tuzla naar Istanboel is verreweg de grootste uitdaging. Public charging is in Servie volledig afwezig. In Bulgarije zijn er wel wat CEE 3 fase punten in grote winkelcentra. Ook de Noord West hoek van Turkije is volledig ‘leeg’. Daardoor heb ik vooral op de 560km van Sofia naar Istanboel nog geen idee waar en hoe ik ga bijladen. In die landen dus op de gok op zoek naar bedrijven die een 3 fasen outlet (liefst 32A) beschikbaar hebben.

Istanboel naar Akbuk is dan weer een makkie. Zou op 1 charge moeten kunnen. Maar op die route zijn er meerdere 22kW laadpunten van Esarj beschikbaar. Met dat bedrijf heb ik al contact en dat deel gaat zeker goedkomen. Laden op de vakantiebestemming kan zeker met 230V en wellicht is er nog een snellere optie beschikbaar.

Tijdens de vakantie heb ik weken de tijd om na te denken over de strategie voor de ‘snelle’ route naar huis aan het eind van de vakantie. (ook gebruikmakend van de ervaring op de heenweg)

Ben erg benieuwd welke verassingen en onverwachte ontmoetingen de trip gaat brengen. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen tijdens de trip.
 
Ik ben reuze benieuwd naar je avonturen. Je gaat onderweg opzoek naar 32A punten. Heb je een mobiellaadstation mee wat dat aankan? Zelf heb ik wel eens zitten denken aan 3 schuko's die in 1 rode 3-fase CEE steker uitkomen. Hiermee zou vanuit 3 gewone gescheiden aansluitingen mogelijk met 3x13A kunnen laden.
 
Ik ben reuze benieuwd naar je avonturen. Je gaat onderweg opzoek naar 32A punten. Heb je een mobiellaadstation mee wat dat aankan? Zelf heb ik wel eens zitten denken aan 3 schuko's die in 1 rode 3-fase CEE steker uitkomen. Hiermee zou vanuit 3 gewone gescheiden aansluitingen mogelijk met 3x13A kunnen laden.
Dat denk ik niet...
 
Ik ben reuze benieuwd naar je avonturen. Je gaat onderweg opzoek naar 32A punten. Heb je een mobiellaadstation mee wat dat aankan? Zelf heb ik wel eens zitten denken aan 3 schuko's die in 1 rode 3-fase CEE steker uitkomen. Hiermee zou vanuit 3 gewone gescheiden aansluitingen mogelijk met 3x13A kunnen laden.

Dan zou je vanuit drie gescheiden groepen moeten laden en nog wat extra hardware nodig hebben denk ik zo
 
3x 1 fase werkt niet omdat de onboard charger een om duistere reden een faseverschil wil zien. Ik zou me goed voorbereiden op welke 3 type fase aansluitingen je tegen kunt komen en hoe dat zit met de aarde en de nul.
Lijkt me verstandig een draagbaar laadstation mee te nemen. Ik heb de indruk dat die minder kritisch zijn en bovendien kun je dan tot 32A, mocht je bij een fabriek oid belanden.
Ik zou me ook voorbereiden op het zelf maken van verloopstekkers. Dus een meter 5 x 5mm2 kabel meenemen schroevendraaier en striptang. Een vrouwtje cee-form die op jou stekker past en bij de lokale doe bet zelf zaak de lokale standaard halen en op het andere uiteinde schroeven.
heel veel succes. Gaat zeker lukken. Je kunt altijd nog een camping op rijden en daar je auto s'nachts laden.
 
Zelf heb ik wel eens zitten denken aan 3 schuko's die in 1 rode 3-fase CEE steker uitkomen. Hiermee zou vanuit 3 gewone gescheiden aansluitingen mogelijk met 3x13A kunnen laden.


Dat zal niet lukken... : de drie-faze lader wordt enkel ingeschakeld als er 380V tussen de fazes is.
Proefondervindelijk (én knarsetandend) vastgesteld tijdens de vele testen op het oude 3*220V Belgische net.
 
Grappig om te zien hoe een draadje over de Tesla Turkey Tour toch weer een draadje over laadoplossingen wordt :smile:.

Een update: de laatste dagen komen er allerlei pakjes binnen met 'spullen' en koop ik her en der nog wat in een winkel.
Zoals:
- een MiFi en een Iers pre-pay SIM for goedkoop internet onderweg, ook in Turkije zodat ik daar de MS ook online kan houden (en natuurlijk alle e- en i- speeltjes van de kinderen)
- de car-bags.com tassenset om de famile bagage netjes achterin te krijgen
- een sleepkabel (just in case mijn planning en/of rekensommen toch niet blijken te kloppen)
- een 12V verlengsnoer om het koelkastje aan te kunnen sluiten (moet ik nog even aan een niet geschakelde 12V tweaken; weet niet of de 12V batterij wordt bijgeladen als de auto uit staat; maar zelfs als dat niet het geval is zou hij veilig een nacht aan kunnen blijven met de auto uit).

Morgen komt dat nog het koelkastje en haal ik Dirk's mobiele 32A lader en verlengkabels op. Eerder had ik al de zonneschermen laten komen.
Daarmee moet mijn 'gear' voor de trip wel zo'n beetje compleet zijn.

Wat nog mist zijn replies van een aantal organisaties met antwoorden over de beschikbaarheid van hun laadpalen en hoe ze te starten...

En ik heb natuurlijk nog een goede MS nodig. Daar heeft SeC Duiven de laatste dagen weer goed haar best op gedaan. Nu zijn er echt nog maar een paar onderdelen die niet vervangen zijn ...
(wel nog een klein issuetje, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen; wellicht een keer in het janken draadje).

Morgen nog een dag werken en voorbereiden. Donderdag eindelijk weg...
 
Grappig om te zien hoe een draadje over de Tesla Turkey Tour toch weer een draadje over laadoplossingen wordt :smile:.

Een update: de laatste dagen komen er allerlei pakjes binnen met 'spullen' en koop ik her en der nog wat in een winkel.
Zoals:
- een MiFi en een Iers pre-pay SIM for goedkoop internet onderweg, ook in Turkije zodat ik daar de MS ook online kan houden (en natuurlijk alle e- en i- speeltjes van de kinderen)
- de car-bags.com tassenset om de famile bagage netjes achterin te krijgen
- een sleepkabel (just in case mijn planning en/of rekensommen toch niet blijken te kloppen)
- een 12V verlengsnoer om het koelkastje aan te kunnen sluiten (moet ik nog even aan een niet geschakelde 12V tweaken; weet niet of de 12V batterij wordt bijgeladen als de auto uit staat; maar zelfs als dat niet het geval is zou hij veilig een nacht aan kunnen blijven met de auto uit).

Morgen komt dat nog het koelkastje en haal ik Dirk's mobiele 32A lader en verlengkabels op. Eerder had ik al de zonneschermen laten komen.
Daarmee moet mijn 'gear' voor de trip wel zo'n beetje compleet zijn.

Wat nog mist zijn replies van een aantal organisaties met antwoorden over de beschikbaarheid van hun laadpalen en hoe ze te starten...

En ik heb natuurlijk nog een goede MS nodig. Daar heeft SeC Duiven de laatste dagen weer goed haar best op gedaan. Nu zijn er echt nog maar een paar onderdelen die niet vervangen zijn ...
(wel nog een klein issuetje, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen; wellicht een keer in het janken draadje).

Morgen nog een dag werken en voorbereiden. Donderdag eindelijk weg...

als je wil mag je mijn stroomgenerator mee nemen als backup.
Tesla model S laden met generator - YouTube
 
Dat nou typisch jij met de "meest betrouwbare" S zo'n reis moet ondernemen.:rolleyes: Is wel wat ik noem het avontuur opzoeken:biggrin:.

Met die sleepkabel kun je zeer snel en effectief laden. Zag al eens een filmpje van een rus die dit deed achter een vrachtwagen. Je laad dan met 60kw regeneratie vermogen. Heb je in een uurtje je batterij weer voor 80% vol zonder gestopt te hebben.....
 
Nu weet ik ook waarom Dirk gisteren polste naar mijn JuiceBooster. Veel succes op je trip!

ik probeer discreet te blijven :wink: alles goed gevonden ?

ik zit intussen in Parma; met als huurwagen : een Yaris Hybride. Veel lawaai als je gas geeft, maar daar blijft het bij. geen vermogen... dat gaat volledig op aan geluid. Volgende keer neem ik toch de Tesla.
 
ik probeer discreet te blijven :wink: alles goed gevonden ?

ik zit intussen in Parma; met als huurwagen : een Yaris Hybride. Veel lawaai als je gas geeft, maar daar blijft het bij. geen vermogen... dat gaat volledig op aan geluid. Volgende keer neem ik toch de Tesla.
Ai Dirk, lijkt me een harde leerschool.......eerste en laatste keer zonder de Tesla?