Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ludicrous Mode

This site may earn commission on affiliate links.
Cfr Three Dog Day | Tesla Motors, weet er iemand iets meer over bovenstaande?
Zijn er hier amateurs die deze aanpassing zullen laten doorvoeren?

Op de poll op de US site heb ik geantwoord dat ik nog even afwacht tot er een paar mensen zijn die uit ervaring kunnen spreken. Zo zou ik graag een dragrace willen zien tussen een P85D en een P85DL en een P85DL en een P90DL. Dan weten we tenminste echt wat het verschil is. Uiteraard is het ook afwachten wat het ons hier in Europa gaat kosten. Interesse heb ik wel gezien de acceleratie boven de 100 km/u eigenlijk niet in verhouding is met het zogezegde vermogen van onze P85D.
 
Ik heb getwijfeld tussen 85D en P85D, en heb destijds de P85D gekozen vanwege de 2 seconden verschil (en dus de achteruitgang bij de 85D vanuit de P85).... daarna is er 1 seconde cadeau gedaan aan de 85D (waardoor die achteraf voor mij een betere keus was geweest). Vervolgends ben ik gerustgesteld dat wij er ook nog 0,4 zouden krijgen, want dat is het mooie van tesla: verbeteringen met een software update! .... waarvan we er dus 0,1 via software hebben gehad en de rest er nu bij kunnen kopen.....De ontwikkelingen gaan snel, maar dat werd altijd gesust met de gedachte dat software updates ervoor zouden zorgen dat ik in ieder geval niet niet binnen binnen 4 maanden in een inmiddels achterhaald model zou rijden.... (ja... er zijn dus ook hardware aanpassingen voor nodig, begrijp ik... maar kom op nou... 4 maanden!).
Wat Jan hierboven aangeeft: de achterblijvende prestaties tov het geadverteerde vermogen waren al bekend, en er is me meerdere keren verteld vanuit Tesla dat daaraan gewerkt zou worden aangezien ze het zelf ook wel vervelend vonden dat de 700 pk niet echt zichtbaar waren. Helaas dus in de vorm van een betaalde upgrade...

Ik ben waarschijnlijk wat te naïef geweest, en blijkbaar de enige want verder heb ik geen 1 teleurgestelde reactie gezien op het forum (wat het forum als geheel natuurlijk wel positief doet opvallen aangezien dit "verlies" waardig gedragen wordt).

Ik ben eigenlijk wel een beetje teleurgesteld.
 
Wat Jan hierboven aangeeft: de achterblijvende prestaties tov het geadverteerde vermogen waren al bekend, en er is me meerdere keren verteld vanuit Tesla dat daaraan gewerkt zou worden aangezien ze het zelf ook wel vervelend vonden dat de 700 pk niet echt zichtbaar waren. Helaas dus in de vorm van een betaalde upgrade...

Ik ben waarschijnlijk wat te naïef geweest, en blijkbaar de enige want verder heb ik geen 1 teleurgestelde reactie gezien op het forum (wat het forum als geheel natuurlijk wel positief doet opvallen aangezien dit "verlies" waardig gedragen wordt).

Ik ben eigenlijk wel een beetje teleurgesteld.

De communicatie rond de 700 PK is waar volgens mij de kern van het probleem ligt. De wagen is en blijft fantastisch maar er is een rauw kantje aan de prestaties als je ze tegenover het cijfer van 700 PK zet. Is nochtans gemakkelijk op te lossen door aan de hand van curves duidelijk te maken wat de realiteit is. Die 700 PK moet genuanceerd worden om te vermijden dat mensen het gevoel krijgen dat de Tesla marketing machine niet zuiver op de graad is.

Ik word daarom nu wel heel voorzichtig alvorens opnieuw in een overhyped verhaal te stappen. Gevaarlijk als we Tesla niet meer helemaal beginnen vertrouwen...
 
Last edited:
Op veel verschillende plekken van het US gedeelte van het forum wordt zeker over dit punt gesproken. Ik herken je punt ook wel. Persoonlijk voor mij geen halszaak, maar vind het wel jammer dat Tesla wat moeite heeft zich aan (sommige) beloften te houden. (Soms valt het ook weer mee - heb een verwarmd stuur gekregen zonder om te vragen - er is geen pijl op te trekken.) Ik ben na het D event nogal over de kop naar een P85D geswitcht. Mijn overweging was dat ik dan een auto zou hebben die qua hardware klaar zou zijn voor verdere ontwikkelingen en door snel te handelen de afschrijving op mijn vorige P85 wat zou beperken & wat voordeel zou halen bij een verwachte stijgende prijs (gezien EUR - US$). Dat laatste is uit gekomen, het overige is nogal een optimistische veronderstelling geweest van mij denk ik. (Mijn vrouw vindt het naïef van mij).

Ik blijf een enorm fan van het merk en de auto - maar de snelheid waarmee nieuwe samenstellingen en mogelijkheden in de markt gezet worden is nogal wennen voor de traditionele autokoper (i.e. voor mij). En dat de P85D niet meer de snelste is straks vind ik ook niet heel erg (al had ik anders gedacht toen ik 'm kocht). Echter, door telkens nieuwe configuraties en updates te geven zonder het voorgaande traject goed af te ronden komt het allemaal wat rommelig en als vlucht naar voren over. En je hebt de kans mensen te teleurstellen.

Kijk maar eens naar het debacle met de NG stoelen. (Ik heb zelf nog de NG achterbank - happy) maar het is nogal een rommelig gebeuren. En ik blijf ook de autopilot ontwikkeling moeizaam vinden. Dat was voor mij een echt belangrijk item (en ja ik ben blij met TACC) maar de snelheid waarmee dit onderdeel wordt uitgerold vind ik teleurstellend. Het beeld dat al bijna een jaar geleden werd geschetst op een D event staat nogal scheef op een opmerking van Elon afgelopen week dat de lane keeping wat moeite heeft met wegen met slechte zichtbare lijnen. Joh - en daar kom'tie nu mee denk ik dan. Het zal wel goed komen, maar ik snap niet dat ze eerst als de gesmeerde bliksem de Model X, Autopilot afronden. Lijkt vanaf de buitenkant een logischere prioriteitenstelling. Maar goed - als Elon zich door deze burgermanslogica zou hebben laten leiden was er nu misschien helemaal geen Tesla geweest...

Ik heb getwijfeld tussen 85D en P85D, en heb destijds de P85D gekozen vanwege de 2 seconden verschil (en dus de achteruitgang bij de 85D vanuit de P85).... daarna is er 1 seconde cadeau gedaan aan de 85D (waardoor die achteraf voor mij een betere keus was geweest). Vervolgends ben ik gerustgesteld dat wij er ook nog 0,4 zouden krijgen, want dat is het mooie van tesla: verbeteringen met een software update! .... waarvan we er dus 0,1 via software hebben gehad en de rest er nu bij kunnen kopen.....De ontwikkelingen gaan snel, maar dat werd altijd gesust met de gedachte dat software updates ervoor zouden zorgen dat ik in ieder geval niet niet binnen binnen 4 maanden in een inmiddels achterhaald model zou rijden.... (ja... er zijn dus ook hardware aanpassingen voor nodig, begrijp ik... maar kom op nou... 4 maanden!).
Wat Jan hierboven aangeeft: de achterblijvende prestaties tov het geadverteerde vermogen waren al bekend, en er is me meerdere keren verteld vanuit Tesla dat daaraan gewerkt zou worden aangezien ze het zelf ook wel vervelend vonden dat de 700 pk niet echt zichtbaar waren. Helaas dus in de vorm van een betaalde upgrade...

Ik ben waarschijnlijk wat te naïef geweest, en blijkbaar de enige want verder heb ik geen 1 teleurgestelde reactie gezien op het forum (wat het forum als geheel natuurlijk wel positief doet opvallen aangezien dit "verlies" waardig gedragen wordt).

Ik ben eigenlijk wel een beetje teleurgesteld.
 
Ik heb getwijfeld tussen 85D en P85D, en heb destijds de P85D gekozen vanwege de 2 seconden verschil (en dus de achteruitgang bij de 85D vanuit de P85).... daarna is er 1 seconde cadeau gedaan aan de 85D (waardoor die achteraf voor mij een betere keus was geweest). Vervolgends ben ik gerustgesteld dat wij er ook nog 0,4 zouden krijgen, want dat is het mooie van tesla: verbeteringen met een software update! .... waarvan we er dus 0,1 via software hebben gehad en de rest er nu bij kunnen kopen.....De ontwikkelingen gaan snel, maar dat werd altijd gesust met de gedachte dat software updates ervoor zouden zorgen dat ik in ieder geval niet niet binnen binnen 4 maanden in een inmiddels achterhaald model zou rijden.... (ja... er zijn dus ook hardware aanpassingen voor nodig, begrijp ik... maar kom op nou... 4 maanden!).
Wat Jan hierboven aangeeft: de achterblijvende prestaties tov het geadverteerde vermogen waren al bekend, en er is me meerdere keren verteld vanuit Tesla dat daaraan gewerkt zou worden aangezien ze het zelf ook wel vervelend vonden dat de 700 pk niet echt zichtbaar waren. Helaas dus in de vorm van een betaalde upgrade...

Ik ben waarschijnlijk wat te naïef geweest, en blijkbaar de enige want verder heb ik geen 1 teleurgestelde reactie gezien op het forum (wat het forum als geheel natuurlijk wel positief doet opvallen aangezien dit "verlies" waardig gedragen wordt).

Ik ben eigenlijk wel een beetje teleurgesteld.
Enkele maanden geleden ben ook ik serieus bezig geweest met de swap van mijn 2013 P85 naar een P85D. Na de uitgebreide proefrit met de P85D adviseerde de verkoper mij zelfs voor een 85D te gaan omdat die ene seconde de 20K meerprijs niet waard zou zijn; vond ik erg eerlijk en sluit aan op hetgeen John hierover schrijft. Uiteindelijk heb ik gezien de toch wel grote financiële gevolgen van de swap afgezien en heb ik besloten mijn MS volgend jaar over te dragen aan mijn echtgenote en zelf voor een vers exemplaar te gaan.
Dat Tesla constant zijn auto's verbetert en de kans groot is dat je na 4 maanden al weer in een "verouderd" model rond rijdt is dan maar voor lief te nemen.
Wat me wel van hart moet moet is dat ik vind dat de early adopters, die per slot van rekening mede hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de MS, er relatief 'bekaaid" vanaf komen.
De jonge auto's hebben relatief meer upgrades dan de eerste modellen. Er wordt met geen woord gerept over vermogens toename, verhoging max speed. etc......
Zo dat is eruit!
 
Ik denk dat, als de initiële reacties positief zijn, ik ook ga opteren voor de ludicrous upgrade, niet vanwege de snellere 0-100 tijd maar omdat deze upgrade, voor zover ik
het begrijp, ook de herneming bij hogere snelheden (lees +100-120 km/uur) zal verbeteren. Het probleem van de herneming ligt volgens mij vooral bij welke wagen je voor de P85D had/hebt, als het een "normale gezinswagen" was, dan zal je bij de P85D bij eender welke snelheid van je sokken worden geblazen.
Het ligt iets anders als je van een performance wagen komt. Mijn andere wagen (450pk) wordt aan het rood licht weg geblazen door de Tesla, maar op de autostrade
aan 120 km per uur, en de Tesla geeft plankgas (of plankelentrik) dan kan de andere wagen probleemloos volgen.
Als ik binnenkort lees dat de ludicrous upgrade dit verbeterd, dan zal ik zeker niet aarzelen om hiervoor te gaan.
Ik ben enkel een beetje benieuwd of we met deze upgrade ook van de acht jaar garantie op de drive train en batterij mogen blijven genieten.
Bij de nieuwe configuratie kan je enkel de ludicrous upgrade doen als je ook naar de 90kw battery gaat, deze 90kw batterij heeft (denk ik) ook een andere chemische
samenstelling dus misschien beter bestand tegen de hogere inspanningen. Wij zullen het met onze 85kw batterij moeten doen en volgens mij halen we nu al
bijna het onderste uit de kan bij deze batterij. Hopelijk ben ik compleet mis!
 
Enkele maanden geleden ben ook ik serieus bezig geweest met de swap van mijn 2013 P85 naar een P85D. Na de uitgebreide proefrit met de P85D adviseerde de verkoper mij zelfs voor een 85D te gaan omdat die ene seconde de 20K meerprijs niet waard zou zijn; vond ik erg eerlijk en sluit aan op hetgeen John hierover schrijft. Uiteindelijk heb ik gezien de toch wel grote financiële gevolgen van de swap afgezien en heb ik besloten mijn MS volgend jaar over te dragen aan mijn echtgenote en zelf voor een vers exemplaar te gaan.
Dat Tesla constant zijn auto's verbetert en de kans groot is dat je na 4 maanden al weer in een "verouderd" model rond rijdt is dan maar voor lief te nemen.
Wat me wel van hart moet moet is dat ik vind dat de early adopters, die per slot van rekening mede hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de MS, er relatief 'bekaaid" vanaf komen.
De jonge auto's hebben relatief meer upgrades dan de eerste modellen. Er wordt met geen woord gerept over vermogens toename, verhoging max speed. etc......
Zo dat is eruit!

Was ook een goed advies! Toen ik de beslissing nam in November (om mijn 2013 P85 te verkopen en te gaan voor een Dual drive) was het verschil 2 seconden (dus 1 sneller of 1 langzamer dan de p85) en 300 PK... De 85D heeft daarna een boost gehad waardoor het verschil 1 sec werd (en net zo snel als voorheen de P85 en in de praktijk sneller omdat je zonder angst voor wielspin het pedaal in kon drukken). Bij metingen in de VS bleek het vermogensverschil inmiddels rond de 100 pk te liggen en vanaf dat moment was het onzin om 20K extra te betalen voor de p85d. Ik denk dat als het echte verschil gecommuniceerd was geweest er veel minder p85d's waren verkocht.

De gedachte dat de p85d ook een boost zou krijgen (er was nl. al gezegd dat er ,4 te winnen was waarvan we er al ,1 hadden gekregen maakte veel goed, maar nu dat een betaalde optie wordt komt dat bij mij dubbel aan.). Ik vind niet dat ik recht heb op elke verbetering in de toekomst, maar aangezien de 691 pk nog niet een beetje gehaald zijn en de 85D zo dicht tegen de p85d is gekomen had ik deze boost toch wel een beetje verwacht....

Zoals al eerder gezegd: ik was een beetje naïef en het sprookje dat software updates in de toekomst er voor kunnen zorgen dat je zonder schroom kan bestellen is voor mij uit. Enige troost is dat ik de auto gekocht heb voor de prijsverhogingen dus bij verkoop op korte termijn zal ik wellicht niet zo veel afschrijven. Vanmiddag maar eens een rondje bellen. Naar Noorwegen mag ik met Pim meerijden dus dat houdt me niet tegen :wink:.
En dan in de toekomst een basismodel X(D) (die dan door software-updates bijna net zo snel wordt als).......

Overigens... er is destijds (rond jaarwisseling) ook aangegeven dat de gewone 85 en ook de p85 iets zouden krijgen, en dat is wellicht ook gebeurd maar dat is daarna in ieder geval niet zo uitgebreid gemeld dat het me is opgevallen....
 
Last edited:
Leuk om te zien waar hij dan in het "veld der snelsten" staat.

Let ook eens op het stukje oranje "Purchase price" en bedenk dat je een zeer ruime gezinswagen bij je hebt die ook overal mag komen (zero emission) en geen herrie maakt. Oh, onderhoud? Brandstof?

In de real world is een P90DL (met volle accu) sneller van 0-60MPH dan een Porsche918 en een McLaren P1.
McLaren P1 vs. Porsche 918 Spyder vs. Ducati 1199 Superleggera - drag race - YouTube

Afbeelding 1247.jpg
 
Het is vet om een snellere auto te krijgen via updates of upgrades, maar ik ben tevreden met mijn P85 uit november 2013.

Ik heb op dat moment gekregen waarvoor ik betaalde, en dat ik achteraf niet meer heb gekregen in de vorm van performance maakt me niet uit. Andere automerken geven immers ook geen upgrades achteraf.