Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S bij 40 graden in de volle zon ?

This site may earn commission on affiliate links.
De komende dagen wordt het erg warm in Europa.
Kan het kwaad om de Model S in de volle zon te zetten ?
De accu zal dan flink warm worden en dat is niet goed.
Nu heeft de Model S een accu verwarming/koeling maar werkt die wel als de auto niet aan een laadpaal staat ?
 
De komende dagen wordt het erg warm in Europa.
Kan het kwaad om de Model S in de volle zon te zetten ?
De accu zal dan flink warm worden en dat is niet goed.
Nu heeft de Model S een accu verwarming/koeling maar werkt die wel als de auto niet aan een laadpaal staat ?

Nu is het gelukkig wel zo dat de accu onder de auto hangt en zelf nooit in de zon komt. Onder de geparkeerde auto blijft het relatief koel. Zeker nu er bij het parkeren geen motorwarmte meer wordt afgegeven :) Wel opletten of er geen katten onder de auto in de schaduw gaan liggen. Verder waakschijnlijk geen enkel probleem te verwachten. Wat bij ons een zeldzaamheid is, is op andere plaatsen soms gebruikelijk en dat gaat ook goed). Ik denk ook niet dat er bijzondere laadregels nodig zijn. Ik zou meer oppassen met het rijden en daarbij de batterij te ontzien (dus niet vaak en lang erg veel vermogen trekken).
 
Nu is het gelukkig wel zo dat de accu onder de auto hangt en zelf nooit in de zon komt. Onder de geparkeerde auto blijft het relatief koel. Zeker nu er bij het parkeren geen motorwarmte meer wordt afgegeven :) Wel opletten of er geen katten onder de auto in de schaduw gaan liggen. Verder waakschijnlijk geen enkel probleem te verwachten. Wat bij ons een zeldzaamheid is, is op andere plaatsen soms gebruikelijk en dat gaat ook goed). Ik denk ook niet dat er bijzondere laadregels nodig zijn. Ik zou meer oppassen met het rijden en daarbij de batterij te ontzien (dus niet vaak en lang erg veel vermogen trekken).

Zou de MS dan niet je vermogen beperken - net zoals-ie op een koude winterdag in het begin doet ?
 
Nu heb ik voor de zekerheid maar even in de manual gekeken. Daar staat:

Temperatuurbeperkingen
Stel de Model S niet gedurende meer dan 24
uur bloot aan omgevingstemperaturen boven
60° C of onder -30° C voor betere prestaties
op de lange termijn.


Het duurt natuur enorm lang voordat een accupack van 600kg de temperatuur van de buitenlucht aanneemt.
Daarom zal een tijdelijke hoge buitentemperatuur niet onmiddellijk een even warme accu ten gevolge hebben.
's Nachts koelt het weer af, waardoor je over 24 uur gerekend met een gemiddelde temperatuur te maken hebt die waarschijnlijk nooit boven de 30 graden Celsius zal uitkomen.
 
Nu heb ik voor de zekerheid maar even in de manual gekeken. Daar staat:

Temperatuurbeperkingen
Stel de Model S niet gedurende meer dan 24
uur bloot aan omgevingstemperaturen boven
60° C of onder -30° C voor betere prestaties
op de lange termijn.


Het duurt natuur enorm lang voordat een accupack van 600kg de temperatuur van de buitenlucht aanneemt.
Daarom zal een tijdelijke hoge buitentemperatuur niet onmiddellijk een even warme accu ten gevolge hebben.
's Nachts koelt het weer af, waardoor je over 24 uur gerekend met een gemiddelde temperatuur te maken hebt die waarschijnlijk nooit boven de 30 graden Celsius zal uitkomen.

Ja, en wat staat er eigenlijk? Niet meer dan 24 uur in 60 C. Dat is dus Death Valley op een warme dag. En als je gaat rijden zorgt de rijwind weer voor verkoeling onder de auto. Zo hielden wij (heel) vroeger op vakantie bij heet weer een reep chocola (Milka) in vaste vorm, buiten het raampje houden. Airco was toen nog iets van ver over de grote plas :)
 
Last edited:
Hoge temperaturen zijn inderdaad minder gunstig voor de levensduur van de accu, wat dat betreft hebben wij nog niet zo'n slecht klimaat hier. Ik laad nu met deze temperaturen ook (op aanraden van Jan) nog maar tot 70% vol als ik niet ver moet rijden.

Inderdaad, bij mij staat hij zo veel mogelijk binnen in een koele garage bij deze temperaturen. En pas als ik weg moet gaat hij naar 70% zodat de SoC doorgaans een stuk lager zit. Dramatisch is het allemaal niet natuurlijk. Veel Tesla eigenaren in Florida of de West coast hebben bijna dagelijks dit soort van temperaturen. Maar je kan er zeker van zijn dat onze battery packs langer zullen mee gaan dan die van hen. Ons klimaat is een stuk beter geschikt voor Li-Ion batterijen. Helemaal ideaal is het als je aan de noordpool woont. Daar heb je zo goed als geen degradatie door de erg lage temperaturen (maar dan weer wel een gevoelig hoger verbruik).
 
Temperatuur frunk momenteel 72,8 graden Celsius, onderzijde auto 31,6 graden.

temp.jpg
 
Ik zal kijken of ik die ook kan meten. Ik kon wel zonder dat hij heet aanvoelt de frunk openen. De kleur maakt zonder meer veel uit. Voorheen hadden we een witte en een groene. Als die naast elkaar in de zon stonden kon je je hand op de witte leggen en een ei bakken op de groene

hmm, heb een zwarte... Iemand zin in een reuzenomelet? :biggrin:
 
72,8 graden is de temperatuur van de aluminium frunk deksel. Ik heb niet gemeten hoe warm het is in de frunk.

Zou leuk zijn om eens te meten. Bij mij was binnentemperatuur in de frunk 28,8 C tegen 35,1 C buitentemperatuur.
Frunkdeksel voelt wel warm aan maar je kunt je hand er op laten liggen zonder dat het vervelend wordt :)

- - - Updated - - -

hmm, heb een zwarte... Iemand zin in een reuzenomelet? :biggrin:

Mag het ook een pizza als deze zijn?

Schermafbeelding 2015-07-01 om 15.42.38.png