Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Inbouwen dashcam

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Hier en daar op het forum lees ik wel wat interesse over dashcams. Maar ook veel vragen en onzekerheid.

Nu heb ik recent een Blackvue 650 gekocht (nog niet ingebouwd). Deze schijnt goed te zijn. Met een camera voor en eentje achter. Prijs via Coolblue is met 349 Euro redelijk (BlackVue DR650GW-2CH Wifi GPS 16GB - Videocamerashop.nl)

Verder wil je natuurlijk dat je dashcam altijd stroom heeft. Ik hou niet zo van "aftappen van dashboard lampje" en "op de accu aangesloten met een extra zekering" en dat soort dingen. Daarvoor heb ik te weinig ervaring met knutselen. Daarom heb ik een OBD stekker gekocht waarmee een permanente 12V ter beschikking komt zonder teveel gedoe. (zie plaatje) Ik heb er maar gelijk 5 besteld omdat ik denk dat er wel wat interesse zal zijn van derden.

Nu mijn idee. Het inbouwen lijkt mij een erg leuk hobby projectje om in een dagje te doen. Ik ben verder niet echt ervaren maar denk wel wat ik eruit moet komen met wat geduld.
Misschien is het leuk om met een paar Tesla rijders gezamenlijk het avontuur van het inbouwen aan te gaan? Dat we elkaar helpen als we problemen hebben? En gezelligheid natuurlijk.

Is er interesse om een keer lekker te knutselen met elkaar?


odb.jpg
 
Pim hier ergens http://www.teslamotorsclub.com/show...rom-dash/page8?p=547695&viewfull=1#post547695 vind je mijn poging anderhalf jaar geleden.
Wellicht heb je er wat aan.

Als ergens een zekeringetje inbouwen te veel avontuur is zou ik er niet zelf aan beginnen...
Zoals je ziet heb ik ook in mijn MS staan boren :eek:.

De belangrijkste reden om af te tappen van het dashboardkastlampje is dat deze aan de continue plus zit (dus ook als de auto uit is) EN in zijn eentje op een aparte zekering zit.
Mocht de dashcam de zekering eruit blazen dan doet dus alleen je dashboardkastlampje het niet meer. (dat is een risico die te overzien is)
Ik heb geen idee wat er mogelijk uitvalt als je de zekering van de voedingslijn in de OBD aansluiting opblaast.

Anyway, als het uitkomt kom ik graag kijken/aanmoedigen/helpen.
 
Ik heb enige tijd geleden bij een klant van me een Blackvue Dashcam 550 2CH ingebouwd in de Tesla. Er komt best wel wat handigheid bij kijken om met name de kabel van voor naar achteren te leggen. Het loshalen van de kunststof delen van de achterklep ging niet zo eenvoudig omdat de plastic klipjes nogal vast zitten.
 
Het lijkt erop dat er wel wat interesse is om hiermee door te gaan!
Cool en heb er nu al zin in! Wordt nog heel even op mijn handen zitten....

Kan iedereen die wil meedoen met het gezamenlijk inbouwen mij een privebericht sturen met wat details?
- Je naam
- Of je een OBD kabel wilt
- Waar je woont
- Emailadres (dan stuur ik een datumprikker rond)
 
Het lijkt erop dat er wel wat interesse is om hiermee door te gaan!
Cool en heb er nu al zin in! Wordt nog heel even op mijn handen zitten....

Kan iedereen die wil meedoen met het gezamenlijk inbouwen mij een privebericht sturen met wat details?
- Je naam
- Of je een OBD kabel wilt
- Waar je woont
- Emailadres (dan stuur ik een datumprikker rond)

Je hebt een PM.
 
Ik vraag mij af of je de coax kabel met connector bij de klep door die rubber overgang getrokken krijgt. Ik had de 'mazzel' dat mijn coaxkabel door mijn eigen schuld stuk is gegaan door in de vorige auto in het donker de twee stekkers met elkaar te verwisselen en daarmee het pennetje van de coaxstekker onbruikbaar te maken. Eraf knippen en aansluiten op een stukje kabel met connector was toen de oplossing. Bij het inbouwen in de Tesla hoefde er alleen maar kabel door het rubber. Het boren van een service gat in de klep is nodig. Wellicht is de oplossing van Teslarati een juiste, je ziet dan wel de kabel bij de klep.
 
Lijkt mij leuk om juist die opties eens af te wegen met elkaar en op zoek te gaan naar de beste.
Op basis van mijn informatie is de rechter rubberen huls leger dan de linker, dus dat zou dan moeten kunnen.
Meerdere verhalen gelezen dat het geen probleem moet zijn. Maar we zullen zien.

Voor de mensen die nog niet bij mij geregistreerd staan: de geplande datum is zaterdag 1 augustus.
Locatie volgt nog - ook afhankelijk van de weersvoorspelling.
 
Het boren van een service gat in de klep is nodig. Wellicht is de oplossing van Teslarati een juiste, je ziet dan wel de kabel bij de klep.

Onlangs de DR650 ingebouwd. Gelukkig geen gaten moeten boren.
De enige plaats waar je de kabel ziet is een kleine lus aan de zijkant van de achterklep. Die lus laat toe om de trunk te openen zonder dat je de coax moet loskoppelen.