Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadsnelheid en dual chargers

This site may earn commission on affiliate links.
Heb vorige week een dual charger laten retro-fitten, met het vooruitzicht van een road trip naar Toscane deze zomer (waar de SuCs nog niet dicht bezaaid zijn, al is er nu net een nieuwe in Arezzo).

Vandaag wilde ik eens even testen bij de Ikea in Aartselaar. Euh??: 16A max, 50 km/u laadsnelheid, net als toen ik nog een mono lader had:eek:! Op de terugweg dan maar nog eens even geprobeerd bij Ikea Zaventem: 20A max (tegenover 16A bij mijn mono lader), iets betere laadsnelheid (zo'n 60 km/u) maar verre van een dubbele laadsnelheid. In beide gevallen stond ik er moederziel alleen te laden. Autonomie bij begin van laden was in beide gevallen rond de 150 km.

Mis ik iets of is het gewoon zo dat dual chargers je zelden dubbele laadsnelheid geven?

En komt dat dan door beperkingen in de laadpaal of zo? En kan een dual charger dan nog interessant zijn, of heeft mijn goesting in een Italiaanse road-trip me nutteloos 2000 EUR gekost omdat het in Italië ook niet beter zal werken?:crying:. Heeft trouwens een dual charger zin bij Chademo-laadpalen, of omzeilen die de interne chargers, zoals SuCs dat doen? (mijn eigen kennis van elektriciteit is zowat beperkt tot weten hoe ik de laadklep van de wagen moet openen en de kabel aansluiten...)
 
Geen van alles... ik denk dat je slechts op 2 fase staat te laden (heb ik eerder gehad, met zelfde effect) of dat een van de twee chargers het niet doet. ik zou even bij SeC langs gaan.
Als het is opgelost kun je gewoon pm 100 km per uur laden op 22 kW. Heb daar prima ervaring mee - zelfs/ook in Italië. -;)

CHAdeMO passeert de laders - het is DC. Maar ik het ook nog wel tegengekomen dat het vermogen van de lader lager was dan ik verwachtte en ik dus niet op de gehoopte 250 km/u stond te laden.
 
Last edited:
Het zou ook best een beperking van de laadpaal kunnen zijn. Mijn ervaring is dat de meeste laadpalen slechts 16A zijn, dus ca. 50 km/h. Je profiteert alleen van de dual charger, wanneer de laadpaal ook daadwerkelijk meer dan 16A levert. Thuis laad ik met een dual charger tegen 20A en dat is rond de 60km/h, dus dat klopt wel met jouw verhaal. Ik verwacht dus dat je dual chargers gewoon goed werken, maar dat de laadpaal de beperking is geweest. Check het gewoon even aan een paal die zeker meer dan 16A levert zou ik zeggen.
 
Heb vorige week een dual charger laten retro-fitten, met het vooruitzicht van een road trip naar Toscane deze zomer (waar de SuCs nog niet dicht bezaaid zijn, al is er nu net een nieuwe in Arezzo).

Vandaag wilde ik eens even testen bij de Ikea in Aartselaar. Euh??: 16A max, 50 km/u laadsnelheid, net als toen ik nog een mono lader had:eek:! Op de terugweg dan maar nog eens even geprobeerd bij Ikea Zaventem: 20A max (tegenover 16A bij mijn mono lader), iets betere laadsnelheid (zo'n 60 km/u) maar verre van een dubbele laadsnelheid. In beide gevallen stond ik er moederziel alleen te laden. Autonomie bij begin van laden was in beide gevallen rond de 150 km.

Mis ik iets of is het gewoon zo dat dual chargers je zelden dubbele laadsnelheid geven?

En komt dat dan door beperkingen in de laadpaal of zo? En kan een dual charger dan nog interessant zijn, of heeft mijn goesting in een Italiaanse road-trip me nutteloos 2000 EUR gekost omdat het in Italië ook niet beter zal werken?:crying:. Heeft trouwens een dual charger zin bij Chademo-laadpalen, of omzeilen die de interne chargers, zoals SuCs dat doen? (mijn eigen kennis van elektriciteit is zowat beperkt tot weten hoe ik de laadklep van de wagen moet openen en de kabel aansluiten...)
De Ikea's in België hebben geen 22 kW-laadpalen, maar slechts 11 kW. Probeer eens een van de Bleucorner laadpalen of als je geen betaalpas hebt: die bij Delhaize zijn ook gratis en wel 22 kW.
 
Ik haal op kantoor 100KM per uur met een Dual charger, laadpaal is 32Amp wel moet ik erbij vermelden dat hij wel traag omhoog gaat met laden. Het begint bij 6AMP en loopt dan langzaam op echter als die op 32Amp staat geeft die niet gelijk aan dat je 100KM per uur doet dit is pas na 30 min ofzo dat hij dat aangeeft.
 
hmm.. ik ging er vanuit dat dat wel gecontroleerd ws..
IKEA Wilrijk is inderdaad maar 16A.. chargemap.com... je moet uiteraard wel aan een paal van 22kW/32A staan.
IKEA Zaventem idem - 11kW

Hier in Brussel staat zo te zien een 22kW laadpaal.

Overigens zijn de meeste Hera laadpalen in Italië 22kW - maar ik zou het inderdaad wel even testen.
 
Ok dus nu begrijp ik dat je 22 kW nodig hebt (wist ik veel, ik zei toch dat wetenschap over elektriciteit niet aan mij besteed was:)). Op chargemap.com zie meestal alleen of iets "++" is (d.w.z. "ergens" tussen 8kW en 22 kW) of "+++" (meer dan 23 kW - jouw voorbeeld is idd een uitzondering, daar staat telkens "50kW" bij vermeld). Bij Ikea heb je Wilrijk/Aartselaar die inderdaad is aangeduid @ 11 kW/16A, en bij Ikea Zaventem staat op chargemap.com ook 11kW, maar geen aantal ampère, en die laadpaal levert blijkbaar méér ampère dan de 16A van Wilrijk. Ik begrijp er nog steeds weinig van :)

Ik probeer morgenavond even in mijn dorp (waar drie gratis, en werkloze, "++" laadpalen staan, geen idee van kW of A want dat staat er niet bij op chargemap.com), en ik check dan of die dan 22 kW zijn en of ik er 32A uit krijg en de dual chargers dan echt dubbel zo snel laden (met een monolader kreeg ik ongeveer 35 km/u uit die laders)...
 
Het kan even duren voordat je daadwerkelijk ziet of hij met 100km/u laad. Dit is namelijk een gemiddelde. Het laden start meestal laag en wordt dan later opgebouwd. Het gemiddelde loopt daardoor nog langzamer op. Je kunt het sneller zien als je m in het "settings menu" op "energy" of zoiets zet. Je krijgt dan te zien met hoeveel kW er geladen wordt. Dit is geen gemiddelde.
 
Voor mensen met weinig kennis van elektriciteit: Tesla Opladen | Tesla Motors België Ik denk dat het figuurtje met de kraan veelzeggend is.
Screenshot - 24-06-2015 - 11:50:41.png


De essentie: het elektriciteitsnet zoals we dat thuis kennen levert AC (wisselstroom, Alternating Current). De batterij van de Tesla wil DC (gelijkstroom, Direct Current).
De (single of dual) omvormer(s) in de wagen vormen AC om naar DC. Het vermogen van elke omvormer is 11kW. Met duolader kan je dus aan maximaal 22kW laden.

De Tesla Superchargers en ChaDeMo laadpunten leveren rechtstreeks DC. Als je daar laadt maakt het dus niet uit of je single of dual omvormers hebt. Een Tesla SuC levert trouwens meer dan 100kW. Een ChaDeMo laadpaal maximaal 60kW.

Bij mijn weten zijn alle andere laadpunten AC en gebruik je dus wel de omvormer(s) van de wagen. Je laadsnelheid wordt beperkt door het vermogen van de omvormers in de wagen (11kW of 22kW) en uiteraard ook het vermogen van de laadpaal.

Ter referentie, een gewoon thuisstopcontact levert maximaal 230V*16A = 3,7kW. Bij gebruik van een normaal stopcontact gaat de wagen maximaal aan 13A laden om het circuit van het stopcontact niet te overbelasten. Je laadt aan een vermogen van 230V*13A = 3,0 kW. Da's ongeveer 13 km/u.
 
Last edited:
Even gecheckt aan een paal die een volle 32A kon geven, en waar ik met vroeger de mono-charger @16A 45-50 km/u uithaalde; vandaag laadde die inderdaad aan 90-95 km/u, al na een paar minuten.

Joepi, ik kan zonder kopzorgen met de Tesla naar Italië straks (enfin, als ik eerst de Hera-paperasserie overleef)!
 
Even gecheckt aan een paal die een volle 32A kon geven, en waar ik met vroeger de mono-charger @16A 45-50 km/u uithaalde; vandaag laadde die inderdaad aan 90-95 km/u, al na een paar minuten.

Joepi, ik kan zonder kopzorgen met de Tesla naar Italië straks (enfin, als ik eerst de Hera-paperasserie overleef)!

Ik ga ook naar Italie in Juli maar zal enkel van de SUCs gebruik maken die meest verre zit 28KM verderop dan hoef ik ook niet moeilijk te doen met laadpassen.
 
Ik heb recent een Tesla S85D, weliswaar een single charger. Tot nu toe heb ik vooral thuis, op het werk of aan SuC's geladen. Op het werk laad ik met een TWC vlotjes 55 à 58 km/h. Thuis gebruik ik de mobiele adapter op een 3ph/400V aansluiting en haal ik bijna evenveel (52 à 56 km/h). Ik heb ondertussen ook al enkele laadpalen geprobeerd doch daar valt het me erg tegen. Een laadpaal van Allego die 11kW zwaar zou moeten zijn levert me 16 km/h, een laadpaal van Blue Corner die 22 kW vermogen heeft levert me een schamele 18 km/h.
Ik zou nochtans denken dat deze laatste in ca. 4 h mijn wagen zou moeten kunnen volladen, dus aan een kleine 100 km/h.
Heeft het feit dat ik maar een single charger heb hier een invloed of is dit gewoon de realiteit?