Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autobrief 2.0

This site may earn commission on affiliate links.
Euh.. die grote dure dieselslurpende 6 cilinder die ik vaarwel heb gezegd gaat dus minder kosten agv afbouw BPM en corresponderend bijtellingstarief gaat van 25% naar 22%. En een nieuwe Tesla gaat voor een groot gedeelte 22% worden ipv 4%. Kijk - dat noem ik visie.
 
Ja, klop. Niet meer dan geruchten / plannen tot nu toe. Maar goed, daar begint het allemaal mee en ik geloof (helaas) wel dat er langs deze lijnen wordt gedacht.

Ik denk dat Tesla ook wel een flinke lobby er tegen aan gaat gooien. Ze zijn immers flink aan het vestigen in Nederland, daar willen ze ook iets voor terug zien.
 
Als Tesla slim is laten ze zich wel horen van , als jullie dit door zetten pakken wij de boel op en gaan we ergens anders zitten. Ze maken genoeg werkplekken met de fabrieken in Tilburg dat ze heus wel van zich kunnen laten horen. Net als Amazon destijds die was het gezeik zo zat en ging net over de grens in Polen zitten.
 
"Over het geopperde EV-fonds om elektrische auto’s te blijven stimuleren wordt met geen woord gesproken. Sterker, de overheid heeft de doelstelling om in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben geschrapt"

Dit is toch niet helemaal de bedoeling lijkt mij, is dit van rechts (vvd) of van links (pvda) ? Jaja weet het van beiden maar toch
 
"Over het geopperde EV-fonds om elektrische auto’s te blijven stimuleren wordt met geen woord gesproken. Sterker, de overheid heeft de doelstelling om in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben geschrapt"

Dit is toch niet helemaal de bedoeling lijkt mij, is dit van rechts (vvd) of van links (pvda) ? Jaja weet het van beiden maar toch

De eerste jaloezietax bewegingen kwamen m.i. van iemand binnen het CDA (Omtzicht) die op basis van halve waarheden (EVs kosten de schatkist.... en dan vervolgens ALLE belastingkortingen van 14%, 7% etc., vermindering wegenbelasting KIA en MIA in 2013 op alles t/m 14% bijtellingsgrens) op 1 hoop te gooien) de rest (PVDA en VVD) zo ver heeft gekregen dat ze hem geloven en hem over links (want plugin is slecht voor het milieu) en rechts (want het is toch niet eerlijk dat je met voordeel een mooie auto als een models S kan kopen terwijl een Audi V8 geen voordeel krijgt?) inhalen om maar zoveel mogelijk "subsidies" (i.e. minder BPM / Wegenbelasting / Bijtelling / MIA) om zeep te helpen.

Laat ze bij de grenzen svp ook rekening houden met 30K kosten voor een accupakket. Dan zouden ze de grens voor een Tesla bij 80K moeten leggen (waarbij de auto idd vergelijkbaar is met een reguliere leaseauto van 50 K is wat klaarblijkelijk net niet tot jaloezie lijdt....) werk aan de winkel dus voor diegenen die wat invloed uit kunnen oefenen....
 
Eindelijk van die plug-in hybrids af (belasting ontwijkers) met dit plan.
Dat plug-in rijders niet zouden pluggen is ook een fabel. Bij 9 van de 10 laadpalen die ik zie, staat een belasting ontwijker te pluggen.

Je zou dit gedrag kunnen ondervangen door de bestuurder het pluggedrag aan te laten tonen.

- - - Updated - - -

"Over het geopperde EV-fonds om elektrische auto’s te blijven stimuleren wordt met geen woord gesproken. Sterker, de overheid heeft de doelstelling om in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben geschrapt"

Dit is toch niet helemaal de bedoeling lijkt mij, is dit van rechts (vvd) of van links (pvda) ? Jaja weet het van beiden maar toch
Dit is idd jammer. Nu halen we qua CO2 uitstoot de normen door energie zuinige auto's te stimuleren. Maar met deze plannen is die prikkel echt weg.

Je zou beter 3 categorieën kunnen hebben (BEV, REX&PHEV, ICE) met bv 4/14/24%. Dan hebben mensen die hun uitstoot willen beperken ook de mogelijkheid om die duurdere BEV of PHEV tegen lagere bijtelling dan een ICE te rijden.
 
Over een model s van 100000 euro is de bijtelling 13%. Alle andere auto's in die klasse zitten op 22%. Prima toch?

Het kan nog veel leuker worden.

1) Op "onze" auto's van 100.000 zit een bedrag van, ik meen, 25.000 dat we bijdragen aan R&D voor de ontwikkeling van de toekomstige massamodellen. Naarmate de productie van Model S wordt opgeschaald (in de megafactory uitzending die vanavond nog eens werd herhaald werd gesproken van een lijn naar 20.000 auto's per jaar en ik meen dat men nu rond, of iets boven, de 1.000 per week zit dus meer dan 50.000 per jaar) zal dat steeds minder nodig worden en kan de auto goedkoper worden.

2) Van de huidige prijs is een fors bedrag, iets van 30.000 meen ik, bestemd voor de batterij. Met de gigafactory hoopt men de prijs met 2/3 omlaag te krijgen in een aantal jaren. Dan wordt de batterij globaal gesproken, ook iets van 20.000 goedkoper.

3) Als de euro zich weer herstelt geeft dat uiteindelijk ook weer een prijsverlaging.

In dat licht gezien zijn wij natuurlijk nog steeds pioniers, betalen we behoorlijk bij voor de ontwikkeling, maar hebben dan ook het dagelijks geluk om in een auto uit de toekomst te rijden :)


Maar even dat voorstel. Omdat de Tesla op dit moment, om heel eerlijk te zijn, eigenlijk de enige serieuze elektrische auto is die bestaat zou het dom zijn deze te benadelen. De andere EV's verkopen maar nauwelijks en geven het elektrisch rijden, door het steeds terugkerend argument van de range, een slechte uitstraling. Het zou, maar dat is mijn persoonlijke mening, beter zijn om de verkoop van die EV's (over phev's heb ik het niet eens meer) niet te stimuleren. Het is hooguit een jaar of twee wachten en dan komen de "echte" EV's, dus eigenlijk moeten ze het omdraaien, pas bij auto's boven de 50.000 een lagere bijtelling. (Dit is uiteraard wel heel kort door de bocht maar het zou ook veel beter zijn om te werken aan een infrastructuur die aansluit bij die EV's dan het hap snap neerzetten van straatpaaltjes).

Een zoals altijd bij dit soort voorstellen speelt het onderbuikgevoel (zij wel en ikke niet) een duidelijke rol.

Reageer maar....

- - - Updated - - -

Dat plug-in rijders niet zouden pluggen is ook een fabel. Bij 9 van de 10 laadpalen die ik zie, staat een belasting ontwijker te pluggen.

De PHEV dateert uit de tijd dat men dacht dat elektrisch rijden beperkt is tot 30 tot 50 km (phev) of 120 - 150 km (ev).
Dat is inmiddels al achterhaald of zal dat binnenkort wel worden.

Het is natuurlijk van de zotte om een auto een dubbele aandrijflijn mee te geven met alle nadelen, bewegende delen, onderhoud van een benzine/diesel en daarnaast een batterij en een elektromotor. Kijk maar eens naar de bagageruimte die dan resteert. Wat zal een phev trouwens opleveren in 2018 als ook de Model III op de markt is? Ik zeg het wel wat cru maar het is volgens mij wel zo.
 
Ik vind het plan, zoals nu voorgesteld, van buitengewoon weinig visie getuigen. De bpm stimulering op relatief zuinige auto's verdwijnt en de bijtellingsstimulering op relatief zuinige auto's verdwijnt eveneens. Daarmee blijven alleen lagere brandstofkosten over als stimulans. Dat lijkt mij onvoldoende.

Misbruik van plug-in ev's kan relatief simpel worden voorkomen door een andere maatregel: maak kosten voor fossiele brandstof en de btw daarop bij die auto's niet aftrekbaar indien wordt gekozen voor een laag bijtellingspercentage. Dat lijkt mij meer dan voldoende stimulans om te zorgen dat ze worden geladen.

Elke stimulans laten verdwijnen is de doodsteek van plug-ins. En dat is zonde, want het vormt voor vele rijders de kennismaking met elektrisch rijden.

Over de beperking tot 50k wil ik het niet eens hebben, wat een afgunstmaatregel.
 
De PHEV dateert uit de tijd dat men dacht dat elektrisch rijden beperkt is tot 30 tot 50 km (phev) of 120 - 150 km (ev).
Dat is inmiddels al achterhaald of zal dat binnenkort wel worden.

Het is natuurlijk van de zotte om een auto een dubbele aandrijflijn mee te geven met alle nadelen, bewegende delen, onderhoud van een benzine/diesel en daarnaast een batterij en een elektromotor. Kijk maar eens naar de bagageruimte die dan resteert. Wat zal een phev trouwens opleveren in 2018 als ook de Model III op de markt is? Ik zeg het wel wat cru maar het is volgens mij wel zo.

Hans, er is voorlopig nog steeds geen bev in de prijsklasse tot 50k waarmee volwaardig kan worden gereden. Dat dat binnenkort achterhaald wordt moeten wij eerst nog zien. Ik geloof echt niet dat Tesla in 2018 model 3 in grote aantallen op de Nederlandse markt zal kunnen afzetten.

Deze maatregel lijkt mij dan ook véél te vroeg genomen.
 
Hans, er is voorlopig nog steeds geen bev in de prijsklasse tot 50k waarmee volwaardig kan worden gereden. Dat dat binnenkort achterhaald wordt moeten wij eerst nog zien. Ik geloof echt niet dat Tesla in 2018 model 3 in grote aantallen op de Nederlandse markt zal kunnen afzetten.

Deze maatregel lijkt mij dan ook véél te vroeg genomen.
Dat is ook mijn bezwaar. We hebben serieus gekeken naar een BMW i3REX als auto voor mijn vrouw. Maar een goedkope ICE leasen op haar eenmanszaak lijkt binnenkort de betere optie. En dat is qua milieu jammer.