Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla eigenaren,

Ik ben Jeroen Reintjens en samen met mijn projectgroep zijn wij voor de Hoge Hotelschool in Maastricht, bezig met het onderzoeken naar de functionaliteit van de Tesla Supercharger netwerk binnen Nederland.

Zoals jullie weten zijn er op dit moment 6 oplaadpunten voor deze Superchargers.

Wij zouden graag willen weten of er behoefte is aan een soort Supercharger netwerk met een bepaalde groep horecagelegenheden, denk aan Hotelketens etc.
Zodat er dus ook meer Superchargers in Nederland komen en dat deze gecombineerd kunnen worden met verblijven of gebruik maken van het restaurant in deze horecazaken, en/of bepaalde aanbiedingen die daaruit voorkomen.

Mocht hier behoefte aan zijn en de vraag is er naar dan is dit een grote stap voor Tesla Nederland. Jullie steun is uiterst belangrijk.

Graag hoor ik van jullie!

Jeroen
 
Die plannen zijn er al: Dat zijn destination chargers. US Tesla Destination Charging | Tesla Motors

Mocht hier behoefte aan zijn en de vraag is er naar dan is dit een grote stap voor Tesla Nederland. Jullie steun is uiterst belangrijk.

Wat bedoel je daarmee? Tesla heeft nu al superchargers (Oosterhout, Zwolle, Urmond, Amsterdam en Tilburg & Zevenaar) en rolt in hoog tempo over heel Europa uit. Waarom zijn destination chargers dan een grote stap voor Tesla NL? Ervaring zat & de propositie naar horeca eigenaren is interessant vanwege de doelgroep. Doorzoek dit forum maar eens op 'Destination Chargers' voor heel veel (US) ervaringen.

Gemak dient de mens: Dit is de lijst met Destination Chargers in de US: US Tesla Destination Charging | Tesla Motors
 
Beste Tesla eigenaren,

Ik ben Jeroen Reintjens en samen met mijn projectgroep zijn wij voor de Hoge Hotelschool in Maastricht, bezig met het onderzoeken naar de functionaliteit van de Tesla Supercharger netwerk binnen Nederland.

Zoals jullie weten zijn er op dit moment 6 oplaadpunten voor deze Superchargers.

Wij zouden graag willen weten of er behoefte is aan een soort Supercharger netwerk met een bepaalde groep horecagelegenheden, denk aan Hotelketens etc.
Zodat er dus ook meer Superchargers in Nederland komen en dat deze gecombineerd kunnen worden met verblijven of gebruik maken van het restaurant in deze horecazaken, en/of bepaalde aanbiedingen die daaruit voorkomen.

Mocht hier behoefte aan zijn en de vraag is er naar dan is dit een grote stap voor Tesla Nederland. Jullie steun is uiterst belangrijk.

Graag hoor ik van jullie!

Jeroen

Ik heb inmiddels meerdere keren bij Hotels geslapen bij een Supercharger. Zowel in Nederland als Duitsland. Ideaal om 's morgens weer vol door te kunnen zonder eerst te moeten laden.
Wat mij betreft hoeft het niet 1 hotel keten te zijn (in Nederland dus Van der Valk die bij Zwolle en Urmond zitten)
Wat betreft eten bij een SuC zou het handig zijn als restaurants inspringen op het 20-30 minuten laden. Dus speciale Tesla tafel waar je even snel wat kunt eten zonder lang wachten op je eten en waar je direct mede Tesla eigenaren kunt treffen.
 
  • Like
Reactions: WimW
Nu klopt het dat dit in de US al een heel uitgebreid netwerk is. Wij zijn hiermee bezig omdat er volgens de Tesla site, als we kijken naar de kaart van West-Europa en de bijkomende Superchargers. Dat in Nederland geen extra Superchargers worden geplaatst. Vandaar dat wij hiermee een onderzoek gestart zijn om te kijken voor meer superchargers bij in dit geval dan horecagelegenheden. Zodat de Tesla eigenaren uit nederland en de tesla eigenaren die in nederland moeten zijn, niet aangewezen zijn op maar 6 plekken in Nederland om hier gebruik van te kunnen maken.

- - - Updated - - -

Ik heb inmiddels meerdere keren bij Hotels geslapen bij een Supercharger. Zowel in Nederland als Duitsland. Ideaal om 's morgens weer vol door te kunnen zonder eerst te moeten laden.
Wat mij betreft hoeft het niet 1 hotel keten te zijn (in Nederland dus Van der Valk die bij Zwolle en Urmond zitten)
Wat betreft eten bij een SuC zou het handig zijn als restaurants inspringen op het 20-30 minuten laden. Dus speciale Tesla tafel waar je even snel wat kunt eten zonder lang wachten op je eten en waar je direct mede Tesla eigenaren kunt treffen.

Wij zijn ook zeker niet opzoek naar 1 hotelketen. Maar juist meerdere die daar interesse in hebben. De speciale Tesla tafel is zeker geen slecht idee! dit gaan we meenemen, dankjewel!
 
Die plannen zijn er al: Dat zijn destination chargers. US Tesla Destination Charging | Tesla Motors

Opvallend dat Europa nog helemaal blanco is, terwijl zelfs Tibet een aantal destination chargers heeft. Het initiatief moet toch komen van individuele hotel/restaurant/etc eigenaren? Kan me niet voorstellen dat er geen animo is in Europa. Hoe gaat Tesla laten weten dat men zich kan aanmelden voor een gratis wall charger?
 
...bezig met het onderzoeken naar de functionaliteit van de Tesla Supercharger netwerk binnen Nederland...
Beste Jeroen, wat wil je nu precies?

De rest van je verhaal klinkt als het onderzoeken van de behoefte aan (wat o.a. Tesla Motors noemt) Destination Charging.
(Dat kan met Tesla specifieke laders, maar ook met standaard laders.)

Dat hoef je niet te onderzoeken. Die behoefte is er.

Je hoeft ook niet te onderzoeken hoe Tesla Motors die behoefte denkt in te vullen. Dat doen ze al wereldwijd, alleen nog niet in Europa.

Je zou hooguit een keer aan Tesla Motors Europe of Benelux kunnen vragen hoe (en wanneer) ze dit concept hier vorm gaan geven of stimuleren.

Zoals anderen al suggereerden; lees je nog eens wat in of dit TMC forum of op dat van Tesla Motors zelf (http://my.teslamotors.com/forums).
Dan zie inderdaad dat de immer gratis Tesla Superchargers en hun netwerk iets anders zijn dan al dan niet gratis (snel)laadpunten op veelbezochte publieke plaatsen.
 
Op mijn dagelijkse ritten kom ik vrijwel nooit bij een restaurant of een hotel. Wel kom ik vaak bij de benzinepompstations langs de snelweg voor een broodje en beker koffie. In plaats van 1000 destination chargers heb ik veel liever 5 extra SuC stations op strategische en makkelijk bereikbare plekken met wat voorzieningen.
Destination charging is in VS natuurlijk wat logischer; mensen leggen daar grotere afstanden af en overnachten vaker onderweg. Hier in Nederland zijn we meestal 's avonds weer op tijd thuis voor de warme hap.

Het lijkt me trouwens ook niet gewenst dat er bij hotels laders zijn waar je alleen met een Tesla kunt laden. De parkeerplekken zijn vaak schaars. En om nou Tesla chargers neer te zetten waar iedereen bij kan laden is ook weer een beetje merkwaardig geval. Dan kom je met je Tesla aanrijden en staat er een plug-in te laden. EN volgens mij zijn er al veel partijen in Nederland die laadpalen trachten neer te zetten bij hotels, restaurants etc, dus ik snap niet zo goed wat Tesla hier nog aan kan toevoegen.
 
Last edited:
Op mijn dagelijkse ritten kom ik vrijwel nooit bij een restaurant of een hotel. Wel kom ik vaak bij de benzinepompstations langs de snelweg voor een broodje en beker koffie. In plaats van 1000 destination chargers heb ik veel liever 5 extra SuC stations op strategische en makkelijk bereikbare plekken met wat voorzieningen.
Destination charging is in VS natuurlijk wat logischer; mensen leggen daar grotere afstanden af en overnachten vaker onderweg. Hier in Nederland zijn we meestal 's avonds weer op tijd thuis voor de warme hap.
Precies de strekking van mijn post gisteren. Liever nog meer SuC's dan destination chargers.
 
Ik begrijp ook de strekking van het onderzoek niet helemaal, maar als de vraag is of een laadmogelijkheden voor extra klandizie zorgt dan denk ik dat zeker wel.

ik blijf bij een supercharger nooit in de auto zitten maar ga minstens een bakkie koffie halen en meesstal draait dat uit op een lunch. Zo plan ik mijn route ook bewust dat ik tussen 12 en 14 ergens moet laden, of ook na 18:00 in dat geval dan geen lunch meer uiteraard ;-)

ik denk dat dit bij de meeste van ons geld omdat je maar weinig mensen in hun Tesla ziet wachten.
Laptop onder de arm en even 20 minuten werken met een kop koffie en een broodje en dan uitgerust naar de volgende afspraak.

of voor horeca eigenaren de kosten tegen de baten af te wegen zijn weet ik niet.

maar ik heb nog wel grote behoefte aan een laadpunt tussen eindhoven en denbosch ( nu rijd ik vaak om via oosterhout)
ander gemis is friesland ( in de hoek heerenveen leeuwarden)
vanaf groningen terug naar alkmaar is de afsluitdijk de kortste route maar meestal moet ik via Zwolle
 
Ik begrijp jullie motivatie, Hans en Maurice.

Meer SuC's is natuurlijk altijd goed.

Maar meer laadmogelijkheden op plekken waar je toch al moet zijn (parkeren, winkelen, maar ook werken, wonen), is minstens zo goed.
Gratis energie en 22 kW of meer zijn dan mooi meegenomen, maar dat hoeft helemaal niet. Regelmatig rondhangen bij een SuC verveelt snel genoeg (zoals je hier
leest over de Amsterdamse ervaringen) en kost ook tijd.

Voorbeeld: 1x per twee weken ben ik een dag in Centrum Groningen aan het werk. Parkeer daar op eigen terrein voor de deur, maar geen
comfortabele laadmogelijkheid in de buurt. (Martinihal is bijvoorbeeld prima, maar wat ver weg.)
Is 200 km enkele reis, dus op de terugweg hapje eten bij vdValk Zwolle en laden aan de Suc. Kost een klein uurtje en is niet onprettig.
Maar als er een 11 kW lader in Groningen stond, gebruikte ik die en reed gewoon rechtstreeks naar huis. Of die lader dan gratis was of niet, maakt mij niet uit.
Zelfs een 7,2 kW lader zou al genoeg zijn.
 
Ik heb een grote behoefte aan een overzicht van hotels met laadmogelijkheden binnen Europa. Zou ook een erg prettige toevoeging zijn op Booking.com. Ik zou hier zeker op filteren. Voor restaurants ook wel maar minder.

Daar zit de kern. Op plaatsen waar je veelal langer dan een uur verblijft zou het fijn zijn als er een paar destination chargers worden gehangen. Dat is iets wezenlijk anders dan gewoon "laadmogelijkheden".
Ik denk dat Tesla het veld veel breder overziet dan wij vanuit onze specifieke Nederlandse situatie. Elektrisch rijden heeft in Nederland een verkeerde start gehad waardoor we nu met een enorm aantal phev's en mini ev's zitten die weer de behoefte doen ontstaan (en dus verdienmodellen) aan een gecompliceerd netwerk van laadpaaltjes die dan vervolgens voor vele uren bezet zijn door phev's en mini EV's.

Uitgaande van de situatie over een jaar of vijf verwacht ik (ik dus, nergens te bewijzen) dat de ev van dan een range heeft van minimaal 350 km, er thuis of dichtbij mogelijkheden zijn om dagelijks te laden, (wie weet laadpleintjes met 22kW) en dat er op honderden plaatsen de destination chargers hangen (gewoon plug and play zoals de SuC's), zodat je onderweg tijdens een stop kunt laden wat dan uiteindelijk weer een ontlasting voor de SuC's gaat geven. De vele phev's (enorme waardedaling als bijtellingsvrijstelling vervalt) en mini EV's (voor de gemiddelde automobilist een veel te kleine range voor normaal gebruik) zullen verdwijnen

In Amerika groet dat netwerk van destination chargers enorm, net als in Azië. Wekelijks komen er veel bij. Zelfs in Australië is de uitrol begonnen. Jammer genoeg in Europa nog niet.

Trouwens, met de SuC's gaat het ook weer crescendo. In een heel korte tijd in Duitsland 5 nieuwe, ofwel net opgeleverd (tot verrassing van iedereen) of in aanbouw of afgegeven vergunningen. waarschijnlijk ook nog eentje in Ruhrgebied (A4/A61??) in aanbouw.

Eigenlijk is de naam van dit draadje twijfelachtig. Superchargers zijn een heel andere categorie dan Destination chargers.

Om het nog even terug te halen hierbij een artikel, wel al een paar maanden oud, maar wel helder.
 
Last edited:
Probleem is volgens mij dat bij destination charging (voor iedereen vrij toegankelijke laders) het gevaar bestaat dat de lader reeds is bezet.
Dan ben je goed de pineut want een kwartiertje wachten helpt niet. Dergelijke problemen voorkom je met een (aanvullend) goed netwerk van snellaad stations. Dan heb je tenminste nog een uitwijkmogelijkheid.
 
Het uitrollen van een DC netwerk is veel eenvoudiger dan extra SuC's plaatsen. Ik denk dat er al gauw 100 DC's geplaatst kunnen worden voor de kosten van 1 SuC. Stel dat ik zou mogen kiezen dan ga ik voor de 100 DC's. Geen vergunningen nodig, nauwelijks of geen aanpassingen aan de infrastructuur nodig.

Vaak is 1 of 2 uur laden met 22kW juist in NL ruim voldoende. Ook voor reizen door Europa zou dit heerlijk zijn. Zijn we meteen van alle pasjes, apps, sleutelhangers en sms activeringen af. Nu staan er heel veel palen waar we niks mee kunnen.
 
(voor iedereen vrij toegankelijke laders)

Dit klopt dus niet bij het Destination Network waar ik het over heb. Daar heb je die problemen niet want daar laden (voorlopig) alleen Tesla's en t.z.t. nieuwere EV's die ook geschikt zijn voor het SuC netwerk. (Vereist nog wel wat omdenken bij de gevestigde autoindustrie maar daar is men wel mee bezig). Verkoop maar eens een elektrische BMW (met zeg maar zelfde mogelijkheden als een Tesla) als je daarbij moet vertellen dat hij niet kan (mag) laden aan de dan misschien wel honderd SuC's in Duitsland langs de Autobahn (dan misschien laden met 170 kW). Ik weet dat dit niet is wat de industrie uitdraagt maar het is wel het geluid dat ik hoor bij de SuC's wanneer een BMW/Audi/Mb en zelfs Porsche rijder belangstellend komt kijken. Hen interesseert CSS totaal niet en Tesla begint nu al (ook) naam te maken als stroomverzorger dus wat zal er mis mee zijn? Uiteindelijk zal de klant het verschil maken. En denk eens in als er echt gezamenlijk de schouders onder wordt gezet, wat dat kan betekenen voor het SuC netwerk in (van) de toekomst?

- - - Updated - - -

Zijn we meteen van alle pasjes, apps, sleutelhangers en sms activeringen af. Nu staan er heel veel palen waar we niks mee kunnen.

En elk van deze heeft weer een eigen verdienmodel, dat vaak zelf al zo kostbaar is dat de inkomsten uit de stroom daaraan bijna helemaal verdampen.
 
Op Duitse forum dit zojuist gelezen.

Kan betekenen weer een SuC die al in gebruik is voordat hij ontdekt werd. De zesde in het rijtje (zie post eerder vandaag) Edit, ook nummer 7, Van der Valk Moers

Schermafbeelding 2015-06-18 om 18.16.18.png


Schermafbeelding 2015-06-18 om 18.20.06.png