Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Instelling laagste stand luchtvering

This site may earn commission on affiliate links.
Medeforummers,

Ik zit met een vraag over de laagste stand van de luchtvering. Bij ontvangst had ik deze ingesteld op 90km/h zodat je zoveel mogelijk profiteert van de luchtweerstand op hoge snelheid, echter werd mij later door een (andere) Tesla medewerker verteld dat je zo min mogelijk in de laagste stand moet rijden ivm het schuin afslijten van de banden. De auto is uitgelijnd op de "standard" setting. Heb nu de snelheid aangepast naar 160km/h.

Mijn vraag is of dit correct is en welke snelheid hebben jullie ingesteld?

Grt,

Ezra
 
Medeforummers,

Ik zit met een vraag over de laagste stand van de luchtvering. Bij ontvangst had ik deze ingesteld op 90km/h zodat je zoveel mogelijk profiteert van de luchtweerstand op hoge snelheid, echter werd mij later door een (andere) Tesla medewerker verteld dat je zo min mogelijk in de laagste stand moet rijden ivm het schuin afslijten van de banden. De auto is uitgelijnd op de "standard" setting. Heb nu de snelheid aangepast naar 160km/h.

Mijn vraag is of dit correct is en welke snelheid hebben jullie ingesteld?

Grt,

Ezra
Ik rijd al ruim 50.000 km in de laagste stand (op gebieden met drempels na). Afwisselend op zomer- en winterbanden. Geen probleem met schuin afslijten hoor.
 
Mijn instelling is automatisch verlagen bij 80 km/h of meer.

Ook geen scheve slijtage (36K km), maar ik heb een P+ met correcte uitlijning en 20" zomervelgen (net zoals Maurice) resp. 19" wintervelgen.

Bij dubieuze uitlijning en 21" velgen is wat je doet (pas op hogere snelheid automatisch verlagen) misschien geen slecht idee.
160 km/h is dan wel weer erg hoog. Misschien is 120 km/h een mooi compromis.
 
Ik heb het zelfde advies van Tesla gekregen.

Bij mijn voorgaande P85 heb ik na iets van 35000 km (oid) alle banden vervangen (21"). Wmb prima. Echter, bij deze bandenwissel is de uitlijning door Tesla niet goed gedaan. Dat merkte ik niet alleen aan de stand van het stuur bij rechtuit rijden, maar ook aan het uitbreken van de auto bij stevig accelereren. Toen ik hiervoor weer bij het SeC kwam waren achterbanden al zodanig scheef afgesleten dat ze al weer vervangen moesten worden; die 2 achterbanden zijn toen zonder kosten vervangen en de boel werd weer opnieuw uitgelijnd. De problemen waren daarna verdwenen. Prima oplossing al met al. Ik kreeg echter toen ook te horen dat de bizar snelle slijtage van de achterbanden veroorzaak zou zijn het veel in de laagste stand rijden (was v/a 80km/h). Hoewel ik denk dat de niet goede uitlijning een veel groter aandeel had in de problemen, heb ik het advies omdat minder te doen ter harte genomen. Ook in mijn P85D staat de instelling voor de laagste stand op minimaal 120 (kan ook 160 zijn); hetgeen effectief betekent dat ik niet veel in de laagste stand rond rijd dus.
 
Default is de instelling vanuit Tesla 160 km/u maar gezien ik niet de gewoonte heb dat dagelijks te rijden lijkt me dat weinig zinvol. Ik heb het aangepast naar 110 km/u omdat de luchtweerstand vanaf dan een grote rol begint te spelen en alle beetjes helpen om het verbruik wat lager te krijgen. Het komt er dus op neer dat ik bij 120 km/u cruisen in de laagste stand rij.
 
Default is de instelling vanuit Tesla 160 km/u maar gezien ik niet de gewoonte heb dat dagelijks te rijden lijkt me dat weinig zinvol. Ik heb het aangepast naar 110 km/u omdat de luchtweerstand vanaf dan een grote rol begint te spelen en alle beetjes helpen om het verbruik wat lager te krijgen. Het komt er dus op neer dat ik bij 120 km/u cruisen in de laagste stand rij.

Inderdaad. Om precies dezelfde reden ook op 110 km/u ingesteld. Prima voor mij.
 
Hoeveel km haal jij uit je banden, Alain? Ik ben benieuwd wanneer ik ze de eerste keer ga "mogen" vervangen.

Nog geen 15k voor de achterbanden, maar totaal niet te vergelijken aangezien jij awd hebt wat minder slijtage heeft bij hard accelereren. Bovendien vind ik het leuk af en toe te driften wat met awd niet kan (reden waarom ik 1 van de weinig ben die de P85D ligt vond tegen vallen) en dus ook extra belastend voor de achterbanden. ;)
 
Hoeveel km haal jij uit je banden, Alain? Ik ben benieuwd wanneer ik ze de eerste keer ga "mogen" vervangen.

Nu bijna 65k gereden waarvan ongeveer 20k op winterbanden. Dus rond 45k op de 21 inch. Ik verwacht deze bij de komende wissel naar winterbanden wel te moeten vervangen maar zijn nu nog wel redelijk goed.

Hij staat bij mij op 100 km/uur dus ik rijd best wel veel in de laagste stand.