Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Trackday

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Omdat uit wat ik opving de behendigheidsproef op de ERally in de smaak viel willen we (Byron S. en ikzelf) eens bekijken of we niet (eventueel onder begeleiding van een instructeur) eens een dagje verder de limieten van onze Tesla kunnen opzoeken.
Ikzelf ben in mijn vorig leven als motorrijder hier enkel maar wijzer van geworden. Het opzoeken van de limieten op circuit gaf in het dagelijkse leven op bepaalde momenten vertrouwen waar ik dat anders niet zou gehad hebben. En het besef dat overdreven snelheid niet op de openbare weg thuishoort. Ja, ik ben daardoor kalmer gaan rijden. :redface:

Daarom de vraag; "Wie heeft interesse om mee te doen aan een dagje vrij-circuitrijden?"

-Schatting is dat het tussen 250 à 450 Euro voor een dag zal kosten
-We hebben toch minstens 30 personen nodig om het idee haalbaar te krijgen.
-Veiligheidshalve ga ik er even van uit dat we met zo'n 350km typical aankomen en dus +/-300km typical beschikbaar hebben. Wat neerkomt op 150km circuitkm's en dus +/-40 ronden. En dit in sessies van 30min bijvoorbeeld.
-Het tussentijds laden zal nog worden bekeken als er een idee is van het aantal geïnteresseerden.
-Zolder en Mettet liggen elk op +/-45 à 50km van een SuC, dus we geraken ook wel thuis.
 
Heel goed initiatief! Ik heb absoluut interesse. Heb het een paar weken terug ook al eens aan Byron gevraagd. Zou fijn zijn van een instructeur met veel ervaring wat les te kunnen krijgen in tot wat onze machines in staat zijn. We kunnen dan ook best eens kijken wat onze verzekeraar daarover te zeggen heeft. Patrick?
 
  • Helpful
Reactions: Bernie298
Een mail naar Patrick stond ook nog op het to-do-lijstje maar merk nu dat circuituitbaters ook meestal een verzekering voor lichamelijk schade aanbieden dus moet nog bekeken worden.
 
Interesse.
Echter niet als het 450 euro gaat kosten. Ik heb met diverse (ICE) auto's eerder circuitdagen en -trainingen gedaan en de kosten daarvan lagen ver daar onder. Zou dus voor minder moeten kunnen lijkt me...
Maar zeker een leuk initiatief!
 
Interesse.
Echter niet als het 450 euro gaat kosten. Ik heb met diverse (ICE) auto's eerder circuitdagen en -trainingen gedaan en de kosten daarvan lagen ver daar onder. Zou dus voor minder moeten kunnen lijkt me...
Maar zeker een leuk initiatief!
Vergeet niet de kosten van een setje banden inbegrepen te rekenen op zo'n dag. Ik rookte ooit een set (overjarige) winterbanden compleet weg tijdens een drifttraining. En dat was met slechts 250 pk op vier wielen i.c.m. 1500 kg...
Met dezelfde auto 10 rondjes op Zandvoort was ook al 4mm eraf (half op, zeg maar). Na een hele dag rossen met een relatief kleine groep kun je dus gewoon nieuwe banden monteren.
 
Vergeet niet de kosten van een setje banden inbegrepen te rekenen op zo'n dag. Ik rookte ooit een set (overjarige) winterbanden compleet weg tijdens een drifttraining. En dat was met slechts 250 pk op vier wielen i.c.m. 1500 kg...
Met dezelfde auto 10 rondjes op Zandvoort was ook al 4mm eraf (half op, zeg maar). Na een hele dag rossen met een relatief kleine groep kun je dus gewoon nieuwe banden monteren.

Net daarom dat ik het nu na de zomer wel zie zitten. Nu is driften wel synoniem voor rubber roken he.

- - - Updated - - -

Ik kan mijn Juice Booster meebrengen zodat we aan 3x32A kunnen laden.

Dat is inderdaad de bedoeling dat iedereen minstens zijn umc kan inpluggen. Maar dergelijke voorbereidingen komen pas aan de orde als we voldoende deelnemers hebben.

- - - Updated - - -

Ik heb goede ervaring met skylimitevents, zij geven goede opleiding voor een schappelijke prijs en organiseren ook vrij rijden.

Betwijfel of dat voordeliger gaat zijn. Het zorgt altijd voor een extra tussenpartij he.

- - - Updated - - -

Iedere pitbox heeft doorgaans een 3 fasen 400V aansluiting.
Op Zandvoort hebben ze 3x32A 400V.
Met het juiste verloop kan je dan 11kW met de UMC laden.

Op zolder is zelfs een chademo... :)
 
Je hoeft echt geen dag te reserveren; met een 2-tal rondjes op tempo heb je de drivetrain zo warm dat het echte tempo er meer dan uit is :)
Voor beginners is dat misschien niet het geval, maar dan is een dag ook teveel qua concentratievermogen.
Ik zou de voorkeur geven aan Assen (Zwolle SC) of Zandvoort (Amsterdam SC).
Zolder is geen baan voor straatauto's van 2200kg, dat is garantie voor remproblemen.

Assen is overigens ook de baan met de meeste run-off; op Zandvoort en Zolder kun je je auto heel snel afschrijven.
 
We kunnen dan ook best eens kijken wat onze verzekeraar daarover te zeggen heeft. Patrick?
Er zijn verschillende aspecten te bekijken. Ongevallenverzekering voor deelnemers is er 1 van. Burgerlijke aansprakelijkheid (WA voor Noorderburen) en omniumverzekering waarborgen schade tijdens normaal gebruik van je voertuig ( goede huisvaderprincipe m/v/x). Bij alles wat daarbuiten valt is er veel kans dat "aanvaarding van risico" in hoofde van klant ingeroepen wordt. Dit impliceert dat verzekeraar (en eventueel rechtbank bij betwisting) een gedeelte van de schade afwijst en daar klant voor laat opdraaien. Valt wel op te lossen door bijpremie of evenementenverzekering. Tijdig aanvragen én goede omschrijving van wat er zal gebeuren is de boodschap.
 
Show wil ik absoluut niet. Iedereen moet 's avonds met een onbeschadigde auto naar huis.

Absoluut, dat is ook mijn insteek. Wat ik er graag uit zou halen is op een veilige manier een aantal dingen te doen met de wagen die je niet veilig kan uitproberen op de openbare weg. Ik zou dus graag iets bijleren. Heb vorig jaar samen met onze mensen een slipcursus gevolgd op een circuit van Peugeot. Was interessant maar enkel voorwielaandrijving en met een wagen die je niet gewoon bent. Met de eigen wagen zijn grenzen wat gaan opzoeken kan de veiligheid ten goede komen als je ooit in een moeilijke situatie terecht komt.