Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Road-Trip Noorwegen 15-22 September

This site may earn commission on affiliate links.
De Road-Trip in Mei smaakte naar meer, vandaar dat we met een aantal enthousiaste "asprirant Road-Trippers" net voor de E-Rally hebben samengezeten om te kijken of er een moment gekozen kon worden om dit jaar nog eens zo iets te doen, maar dan bijv. naar Noorwegen.

Voorlopig komen we, vanwegen de beperking van max 1 week, uit op een route in zuidelijk Noorwegen, met als hoogtepunten de Atlantikweg en de Trollstigen.
Voor de datum van 15-22 September hebben we voorlopig 6 deelnemende Tesla's (met dvroegop erbij zou dat 7 zijn). Er zijn er nog een paar welkom :smile:
Ik denk dat een max bij 10-12 auto's bereikt is, aangezien we dan nog net in 2 groepen met een uur tussenruimte zouden kunnen reizen langs de superchargers.

Het voorwerk wordt op dit moment gedaan (ferries, tol, route, hotels), maar bij deze natuurlijk nog wel even de oproep aan eenieder die iets toe te voegen heeft (must do's / dont's, hoteltips, etc).

De globale route (niet elk stukje staat er goed op want de route verspringt steeds in supercharge.info):

Dag 1, een flink stuk rijden tot in DK
Dag 2, de tunnel / brug naar Zweden, en ergens rond de grens N / S uitkomen
Dag 3, een flink stuk Noorwegen in.
Dag 4, Afbuigen naar de kust, Atlantikweg / Trollstigen
Dag 5, rustig richting Bergen
Dag 6, inschepen richting Hirtshals
Dag 7, uitgerust terug naar NL

23.jpg
 
De Road-Trip in Mei smaakte naar meer, vandaar dat we met een aantal enthousiaste "asprirant Road-Trippers" net voor de E-Rally hebben samengezeten om te kijken of er een moment gekozen kon worden om dit jaar nog eens zo iets te doen, maar dan bijv. naar Noorwegen.

Voorlopig komen we, vanwegen de beperking van max 1 week, uit op een route in zuidelijk Noorwegen, met als hoogtepunten de Atlantikweg en de Trollstigen.
Voor de datum van 15-22 September hebben we voorlopig 6 deelnemende Tesla's (met dvroegop erbij zou dat 7 zijn). Er zijn er nog een paar welkom :smile:
Ik denk dat een max bij 10-12 auto's bereikt is, aangezien we dan nog net in 2 groepen met een uur tussenruimte zouden kunnen reizen langs de superchargers.

Het voorwerk wordt op dit moment gedaan (ferries, tol, route, hotels), maar bij deze natuurlijk nog wel even de oproep aan eenieder die iets toe te voegen heeft (must do's / dont's, hoteltips, etc).

De globale route (niet elk stukje staat er goed op want de route verspringt steeds in supercharge.info):

Dag 1, een flink stuk rijden tot in DK
Dag 2, de tunnel / brug naar Zweden, en ergens rond de grens N / S uitkomen
Dag 3, een flink stuk Noorwegen in.
Dag 4, Afbuigen naar de kust, Atlantikweg / Trollstigen
Dag 5, rustig richting Bergen
Dag 6, inschepen richting Hirtshals
Dag 7, uitgerust terug naar NL


tip : ik zou iets minder naar het noorden rijden, maar wel van Bergen naar Sognefjord en de Hardangervidda, en dan via de "13" en de "9" naar Kristiansand. Daar inschepen naar Hirtshals.
 
Dirk,

Kunnen we vanavond of morgen even bellen om samen even naar de route te kijken? Ben benieuwd of er nog ruimte overblijft voor de atlantikweg / trollstigen en evt. die nieuwe ferry met elektromotoren (weet even zo snel niet waar... zoeken we even op)

Belangstellenden graag even een PM met 06 (zodat ik een groeps whatsapp aan kan maken) en mailadres dan kunnen we wat makkelijker info uitwisselen.

Ik heb nog even een mail gestuurd naar eerdere twijfelaars om te voorkomen dat ze iets moois mislopen ;-)
 
Last edited:
Dirk,

Kunnen we vanavond of morgen even bellen om samen even naar de route te kijken? Ben benieuwd of er nog ruimte overblijft voor de atlantikweg / trollstigen en evt. die nieuwe ferry met elektromotoren (weet even zo snel niet waar... zoeken we even op)

Belangstellenden graag even een PM met 06 (zodat ik een groeps whatsapp aan kan maken) en mailadres dan kunnen we wat makkelijker info uitwisselen.

Ik heb nog even een mail gestuurd naar eerdere twijfelaars om te voorkomen dat ze iets moois mislopen ;-)


beter morgen, ik zoek vanavond eens de routes op die ik -lang geleden, met ICE- gereden heb.
 
Lijkt me heel leuk John. Mijn zwager woont in Oslo en heb altijd de gedachte gehad eens naar hem toe te rijden. Kan ik met deze roadtrip ervaring gaan opdoen. Vrouw en kinders blijven thuis, er is dus ruimte genoeg in de auto ;-)

Met Ton aan boord hebben we nu 8 deelnemers en 3 twijfelaars... het maximum is voor nu dus even bereikt.
 
Last edited:
Norwegian here. Didn't understand all you wrote, but from looking at the picture it looks like you are planning to take a ferry from Bergen to Stavanger, then from Stavanger to Hirthals. I can really recommend driving from Bergen to Stavanger in stead, as this is a really beautiful route, with really fun windy roads. There will aslo be short ferry hops on the route, like the wolds first all-electric ferry M/S Ampere from Lavik to Oppedal Google Maps. Otherwise that looks like a great trip! Trollstigen is a treat :)
 
Norwegian here. Didn't understand all you wrote, but from looking at the picture it looks like you are planning to take a ferry from Bergen to Stavanger, then from Stavanger to Hirthals. I can really recommend driving from Bergen to Stavanger in stead, as this is a really beautiful route, with really fun windy roads. There will aslo be short ferry hops on the route, like the wolds first all-electric ferry M/S Ampere from Lavik to Oppedal Google Maps. Otherwise that looks like a great trip! Trollstigen is a treat :)

Route is not final yet, so thank you for your input. The idea was to have some rest, as we will do the whole trip in 7 days (so from NL and back) which leaves only 5 for the route you see in the picture. I also hope that we will enjoy the views from the ship (while not driving) but.... the electrical ferry is on the whishlist, and if you say we should drive that part, we will definitely take a look at it. In the next few day we will be checking for accomodations in Norway. Hytter / Airbnb with good beds and if no alternatives than hotel. We will be travelling 10 cars / probably 16-17 people. Do you have any suggestions? Of course suggestions for adjustments on the route (we also want to go to Trondheim but planner was weird an kept changing route) because of scenery / driving experience / food experience.... are welcome. And of course, we would love to meet Tesla drivers while in Norway.
You can also send me a PM....

Thanks in advance!
 
Your plan to sleep in "Hytter" (Cabins) is probably the best for a group your size. Many campgrounds have cabins, and here you should also have access to power.

The route you have picked looks overall very good. I would agree that you take the ferry from stavanger, but perhaps drive from bergen to stavanger, allthough that section has much in common with the section north of bergen, both theese sections are part of the most beautiful part of Norway. Also on the east side, I would probably exchange going RV3 from Elverum and north for E6 through Lillehammer and Dombås. Going from Oslo to Trondheim along RV3 is a little quicker, but the stretch from Elverum to about Alvdal is just forest with little to see. At E6 you drive valleys and have a little more view.
Between Kristiansund I would take Atlanterhavsvegen (Atlanterhavsveien- verdens fineste bilreise - Norge m oppleves - visitnorway.com) and if you Really want to go island hopping, you can take the outer route to Ålesund (ferrys are free for electric cars in Norway, at least for now) but this will take up a lot of time.
Here is one suggested route, taking Ålesund over Trollstigen: https://goo.gl/maps/5HnFF
Or this one taking Trollstigen in stead: https://goo.gl/maps/TacV5 (both are about same amount of time, but you will want to stop and get out and about in Ålesund.

There are endless options for routes and it's hard to go wrong here.

If you want to meet up, give me a PM and I can meet you near Oslo, maybe with some more members from the Norwegian Tesla Club ;)
 
Last edited:
Your plan to sleep in "Hytter" (Cabins) is probably the best for a group your size. Many campgrounds have cabins, and here you should also have access to power.

The route you have picked looks overall very good. I would agree that you take the ferry from stavanger, but perhaps drive from bergen to stavanger, allthough that section has much in common with the section north of bergen, both theese sections are part of the most beautiful part of Norway. Also on the east side, I would probably exchange going RV3 from Elverum and north for E6 through Lillehammer and Dombås. Going from Oslo to Trondheim along RV3 is a little quicker, but the stretch from Elverum to about Alvdal is just forest with little to see. At E6 you drive valleys and have a little more view.
Between Kristiansund I would take Atlanterhavsvegen (Atlanterhavsveien- verdens fineste bilreise - Norge m oppleves - visitnorway.com) and if you Really want to go island hopping, you can take the outer route to Ålesund (ferrys are free for electric cars in Norway, at least for now) but this will take up a lot of time.
Here is one suggested route, taking Ålesund over Trollstigen: https://goo.gl/maps/5HnFF
Or this one taking Trollstigen in stead: https://goo.gl/maps/TacV5 (both are about same amount of time, but you will want to stop and get out and about in Ålesund.

There are endless options for routes and it's hard to go wrong here.

If you want to meet up, give me a PM and I can meet you near Oslo, maybe with some more members from the Norwegian Tesla Club ;)

Thank you for your input! This is exactly what we need to make it a special road trip. During the trip in May, we had similar input from Tesla Club Switzerland and that was very helpful too!

I will send you a pm with my contact details, as there are a lot of things to discuss...
 
Klein beetje extra informatie over de veerboten om niet voor verrassingen te komen staan. Veerboten zijn gratis voor electrische auto's, passagiers moeten wel gewoon afgerekend worden .

Veel plezier met de trip, hoop dat jullie het zomerse weer meenemen uit Nederland.
 
Idd alleen veerponten in noorwegen zijn gratis voor electrische auto's. Nog een kleine corrective mbt mijn opmerking over passagiers.. moet eigenlijk zijn personen.. bestuurders moeten ook gewoon betalen.

Voor meer informatie over prijzen en routes van de veerponten, meeste worden bediend door fjord1.
 
Zou ook heel graag naar Noorwegen gaan. Dus als er nog plek is, ga ik kijken of ik het kan regelen thuis.

Het maximum lijkt bereikt aangezien we willen voorkomen dat we lange wachttijden krijgen bij de SuCS, maar wellicht zijn er nog wel wat mogelijkheden zodra we de route wat verder uitgewerkt hebben....

Stuur me een pm met mail en telefoongegevens dan hebben we even contact.
 
  • Helpful
Reactions: bugboy
Wellicht een klein beetje offtopic, maar wat is jullie plan bij Trollstigen? Ik ga zelf over 3 week ook ongeveer dezelfde route doen (alleen pak ik Stockholm => Trondheim) en ben een beetje bang dat Aspøya => Sandane lastig te doen is met Trollstigen er tussen. Of vergis ik me hier in?

Ik heb overigens wel te horen gekregen dat the new motion pas bij heel veel laders in Noorwegen (My The New Motion) te gebruiken is, incl Chademo. Iemand hier ervaring mee of dit al een keer geprobeerd heeft? Want even een kwartier aan de Chademo tussen Aspøya en Sandane lost het hele probleem natuurlijk op.
 
Zou me niet zo'n zorgen maken over de trollstigen.. ja je stijgt veel, maar je daalt ook gelijk weer naar zeeniveau en verder is je gemiddelde snelheid in noorwegen zo rond de 60km/uur als je geluk hebt.

Om een beetje een idee te krijgen over rijden in noorwegen, kijks eens op youtube en zoek op bjørn nyland .. speciaal zijn video #10 waar hij de trollstigen aandoet.