Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie door Noorwegen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi allen,

in Juli willen we vanuit Nederland via Hamburg / Hirtshals naar Kristiansand en dan in Noorwegen wat Nationale Touristen Routes rijden, terug met de boot via Oslo-Kiel.

Prachtige website http://www.nasjonaleturistveger.no/en ter voorbereiding gevonden (we willen de eerste meest zuidelijke 11 routes doen en hebben al wat hotels/B&B/campings geboekt. Maar wat het laden van de Tesla betreft blijft het spannend: niet overal kunnen we de SC's gebruiken, waar mogelijk natuurlijk wel. We hebben al 2 apps voor op de Iphone gevonden die laadplekken weergeven, en we verwachten eigenlijk ook geen problemen met het laden, er zijn denk ik volop laad plekken, alleen weet ik niet of ik ze altijd kan 'ontgrendelen'. Mijn TheNewMotion pasje zal daar niet veel helpen. En ik hoorde dat er ook problemen met de UMC zijn, dat de Nederlandse daar niet goed werkt. Wel hebben we ook een Type 2 kabel mee.

De Transponder voor de ferries met Freepass heb ik al geregeld :wink:

Wie heeft noch tips voor ons wat het laden betreft?

Groetjes

Sabine
 
Ben vorig jaar ook door Zuid Noorwegen gereden, echt fantastisch met de Model-S door de Fjorden. Automatisch gratis over de tolwegen door de transponder en heel goedkoop met de ferries in Noorwegen zelf (alleen betalen voor de inzittenden, niet voor de auto).

Wat het laden betreft... Probeer of je een 'Noorse' UMC kunt lenen, of een andere eenvoudige portable lader.
Ik heb vorig jaar voor ik naar Noorwegen ging zelf een eenvoudige lader in elkaar gezet die overal probleemloos werkte op alle camping stekers en standard 230V. Onze standaard Tesla UMC werkte echter vrijwel nergens.
 
Hoi,
Vorig jaar een rondrit gemaakt door Noorwegen.
probleemloos en zelfs op trajecten waarvoor ik vooraf zware twijfels had (route van 350 km) bleek ik bij aan komst nog 150 km over te hebben.
Je rijd daar gewoon overal erg rustig en daarmee is het verbruik vaak beter dan projected range.
Bij meerdere hotels zijn opaalglas en op de meeste grotere parkeerterreinen en zeker in de parkeergarages zijn 230 volt aansluitingen.
hiermee is 13 amp enkelfase op te laden (gratis) en overnacht vaak genoeg om weer vol te zijn.
Ik heb wel een route gepland waarbij ik onderweg langs de snelladers kwam of een Hotel in de buurt.
Ook bij twee hotels vooraf contact gehad en ook daar was een normale stroomaansluiting beschikbaar.

Idd is onze UMC daar niet te gebruiken en ik heb er een geleend bij SC in Oslo
Dit heb ik meerdere keren gebruikt op parkeerterreinen en parkeer garages
je hebt voor deze elektra kastjes op de parkeertereinen wel een sleuteltje nodig (voor heel Noorwegen dezelfde)
Ik had er een geleend maar bijna op alle plekken stonden deze kastjes gewoon open
Ladestasjoner.no heb ik gebruikt om terplaatse de parkeergarages uit te zoeken met oplaadmogelijkheden
succes


Hoi allen,

in Juli willen we vanuit Nederland via Hamburg / Hirtshals naar Kristiansand en dan in Noorwegen wat Nationale Touristen Routes rijden, terug met de boot via Oslo-Kiel.
ps voor ons wat het laden betreft?

Groetjes

Sabine
 
Volgens een lokale Noor zijn sommige laadpalen enkel toegankelijk met een sleuteltje. In Noorwegen enkel superchargers gebruikt, dus nooit het sleuteltje nodig gehad. Geen idee of het verhaal klopt, of het uit de "begintijd" van de laadpalen stamt en al lang niet meer gebruikelijk is. Misschien was het niet meer dan een "practical joke". :smile:
 
@EPSZP: Deze zomer wil ik met een stuk of 10 Tesla's ook een stuk noorwegen rijden (Als vervolg op de road-trip naar de alpen: Road-Trip 8-10 Mei 2015). Ik had zelf al de Trollstigen en de Atlantikweg op mijn verlanglijstje voor de route gezet, maar de site die jullie gebruiken geeft nog wel wat extra mogelijkheden.... Ik ben ook erg benieuwd naar jullie boekingen voor hotels, B&B, ferry etc.. (zelf zat ik inmiddels te denken aan Hirtshals - Bergen zodat we tijdens een overnachting ook kilometers maken....)
Volgende week dinsdag heb ik met een aantal belangstellenden afgesproken in Oosterhout.... Zou mooi zijn als jullie daar ook bij kunnen zijn om ideeen uit te wisselen?
 
Last edited:
Wij gaan ook naar Noorwegen deze zomer. Ik lees hier iets over een 'transponder'. Moet je die hebben voor de tolwegen en ferrie's? Waar haal je die?

Je moet die hebben als je aan elektrische auto-tarief (gratis) de tolwegen en/of ferries wil gebruiken.
Ik heb er net eentje besteld bij fjellinen.no Privat AutoPASS-avtale | Fjellinjen
Nadien heb ik voor de zekerheid een mailtje gestuurd naar de mensen van fjellinen om te zeggen dat mijn auto elektrisch is ("ELBIL"). Straks even het inschrijvingsbewijs inscannen en zou in orde moeten raken.

Ik heb de indruk dat er nogal wat lagelanders hun Tesla gaan uitlaten in Noorwegen deze zomer; wij gaan er eind augustus heen.
 
Je moet die hebben als je aan elektrische auto-tarief (gratis) de tolwegen en/of ferries wil gebruiken.
Ik heb er net eentje besteld bij fjellinen.no Privat AutoPASS-avtale | Fjellinjen
Nadien heb ik voor de zekerheid een mailtje gestuurd naar de mensen van fjellinen om te zeggen dat mijn auto elektrisch is ("ELBIL"). Straks even het inschrijvingsbewijs inscannen en zou in orde moeten raken.

Ter volledigheid: het mailtje met de melding dat je een elektrisch voertuig hebt stuur je naar fritak -AT- fjellinen -PUNT- no (fritak betekent "vrijstelling"). Zij vragen dan om een scan van je inschrijvingsdocumenten door te mailen als bewijs.

Mijn tag zou intussen met de post onderweg moeten zijn.
 
  • Like
Reactions: woeliew01
@EPSZP: Deze zomer wil ik met een stuk of 10 Tesla's ook een stuk noorwegen rijden (Als vervolg op de road-trip naar de alpen: Road-Trip 8-10 Mei 2015). Ik had zelf al de Trollstigen en de Atlantikweg op mijn verlanglijstje voor de route gezet, maar de site die jullie gebruiken geeft nog wel wat extra mogelijkheden.... Ik ben ook erg benieuwd naar jullie boekingen voor hotels, B&B, ferry etc.. (zelf zat ik inmiddels te denken aan Hirtshals - Bergen zodat we tijdens een overnachting ook kilometers maken....)
Volgende week dinsdag heb ik met een aantal belangstellenden afgesproken in Oosterhout.... Zou mooi zijn als jullie daar ook bij kunnen zijn om ideeen uit te wisselen?

Mijn vrouw en ik plannen ook om een rondtoer te maken in Noorwegen maar dan in 2016. Zouden jullie het erg vinden dat wij komen luisteren naar jullie volgende dinsdag? Wij kunnen nog veel leren van jullie.

Alvast bedankt!

Patrick L.
 
@EPSZP: Deze zomer wil ik met een stuk of 10 Tesla's ook een stuk noorwegen rijden (Als vervolg op de road-trip naar de alpen: Road-Trip 8-10 Mei 2015). Ik had zelf al de Trollstigen en de Atlantikweg op mijn verlanglijstje voor de route gezet, maar de site die jullie gebruiken geeft nog wel wat extra mogelijkheden.... Ik ben ook erg benieuwd naar jullie boekingen voor hotels, B&B, ferry etc.. (zelf zat ik inmiddels te denken aan Hirtshals - Bergen zodat we tijdens een overnachting ook kilometers maken....)
Volgende week dinsdag heb ik met een aantal belangstellenden afgesproken in Oosterhout.... Zou mooi zijn als jullie daar ook bij kunnen zijn om ideeen uit te wisselen?

Ga van de zomer ook naar Noorwegen en wil er graag bij zijn in Oosterhout. Hoe laat spreken we dinsdag af?
 
Iedereen die mee wil denken en of mee wil rijden is welkom....
Ik heb om 1900 afgesproken in Oosterhout, waarbij ik denk dat we in het domino deel gaan zitten (lange tafels / anderen zullen minder snel last van ons hebben / zicht op SuCs :biggrin:)
Dit geeft de meesten de keuze om thuis te eten of in Oosterhout van te voren wat te nuttigen....

Verwacht nog geen uitgewerkt plan of route of .....

Het is mijn bedoeling om een info ronde te hebben om duidelijk te krijgen of we juist lang of kort en wanneer met hoevelen weg willen.... en waarheen...
Op dit moment ligt de focus op Nordic aangezien daar de meeste animo voor is. Maar natuurlijk ben ik ook benieuwd naar animo voor de volgende alpen-roadtrip of de family-(road)trip...
Daarna wordt het gewoon een invuloefening met wat we nodig hebben (Tol / overtochten / hutten / hotels / mooie routes etc.) en wie dan welk stukje gaat regelen.
Ik zie mezelf meer als coordinator / facilitator dan als manager. Die zijn er al genoeg :wink:.
Dit werkte bij de vorige road-trip perfect dus....
 
Iedereen die mee wil denken en of mee wil rijden is welkom....
Ik heb om 1900 afgesproken in Oosterhout, waarbij ik denk dat we in het domino deel gaan zitten (lange tafels / anderen zullen minder snel last van ons hebben / zicht op SuCs :biggrin:)
Dit geeft de meesten de keuze om thuis te eten of in Oosterhout van te voren wat te nuttigen....

Verwacht nog geen uitgewerkt plan of route of .....

Het is mijn bedoeling om een info ronde te hebben om duidelijk te krijgen of we juist lang of kort en wanneer met hoevelen weg willen.... en waarheen...
Op dit moment ligt de focus op Nordic aangezien daar de meeste animo voor is. Maar natuurlijk ben ik ook benieuwd naar animo voor de volgende alpen-roadtrip of de family-(road)trip...
Daarna wordt het gewoon een invuloefening met wat we nodig hebben (Tol / overtochten / hutten / hotels / mooie routes etc.) en wie dan welk stukje gaat regelen.
Ik zie mezelf meer als coordinator / facilitator dan als manager. Die zijn er al genoeg :wink:.
Dit werkte bij de vorige road-trip perfect dus....

1900? Welke dag juist?
 
@EPSZP: Deze zomer wil ik met een stuk of 10 Tesla's ook een stuk noorwegen rijden (Als vervolg op de road-trip naar de alpen: Road-Trip 8-10 Mei 2015). Ik had zelf al de Trollstigen en de Atlantikweg op mijn verlanglijstje voor de route gezet, maar de site die jullie gebruiken geeft nog wel wat extra mogelijkheden.... Ik ben ook erg benieuwd naar jullie boekingen voor hotels, B&B, ferry etc.. (zelf zat ik inmiddels te denken aan Hirtshals - Bergen zodat we tijdens een overnachting ook kilometers maken....)
Volgende week dinsdag heb ik met een aantal belangstellenden afgesproken in Oosterhout.... Zou mooi zijn als jullie daar ook bij kunnen zijn om ideeen uit te wisselen?


- - - Updated - - -

1900? Welke dag juist?

Ga er maar van uit dat komende dinsdag de kans het grootst is dat je me in Oosterhout aantreft.... :wink:
 
Hoi allemaal,

allereerst bedankt voor de vele reacties op mijn eerste thread. Zie nu pas de reacties (we een paar dagen met de Tesla in Tours / 8 Loire kastelen bekeken, leuke ervaring), en ook dat jullie morgen avond bij de Domino in Oosterhout rond 19:00 verzamelen. Helaas heb ik een onverzetbare afspraak om 21:00, maar misschien dat ik in het begin even bij kan zijn....

Groeten, Sabine
 
Hoi allemaal,

allereerst bedankt voor de vele reacties op mijn eerste thread. Zie nu pas de reacties (we een paar dagen met de Tesla in Tours / 8 Loire kastelen bekeken, leuke ervaring), en ook dat jullie morgen avond bij de Domino in Oosterhout rond 19:00 verzamelen. Helaas heb ik een onverzetbare afspraak om 21:00, maar misschien dat ik in het begin even bij kan zijn....

Groeten, Sabine

Ik ben er al wel eerder, maar wilde iedereen nog de gelegenheid geven om vooraf elders of in Oosterhout een hapje te eten.

Ik lees net in het off-topic draadje een mooie suggestie voor een onderdeel van de road-trip. Ben ook erg benieuwd naar jullie voorbereidingen.
 
Ik ben er al wel eerder, maar wilde iedereen nog de gelegenheid geven om vooraf elders of in Oosterhout een hapje te eten.

Ik lees net in het off-topic draadje een mooie suggestie voor een onderdeel van de road-trip. Ben ook erg benieuwd naar jullie voorbereidingen.

Zucht.

Gezien de project deadline van 1 juli, en meteen aansluitend de vakantie van 3 weken, ben ik niet eerder in staat om aan een roadtrip mee te doen dan augustus.

Ik moet vanavond dan ook verstek laten gaan :( (het heeft weinig zin om enthousiast te worden en mee te denken als ik niet mee kan)

Veel plezier in ieder geval en na de zomer wil ik graag een keer van de partij zijn!