Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Slechte ervaringen met navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
De ervaringen de afgelopen dagen met de navigatie waren zo teleurstellend dat ik overweeg een feedback-bericht te sturen aan Tesla. Iemand enig idee aan wie/naar welk mailadres dat het beste kan? Zijn er meer mensen die problemen hebben met de navigatie?

Ritje Rijswijk-Zeeland (Domburg):
- Heenweg: hardnekkig het pontje Maassluis-Rozenburg in de route opnemen. Dat is leuk als je de tijd hebt en graag een stukje landelijk wilt rijden, maar het kost je al snel een kwartier extra tov gewoon via de A13-Beneluxtunnel rijden en die vertraging kan oplopen als je net de boot mist.
- Reistijd liep halverwege ineens op met 20 minuten zonder dat er ergens een filemelding of oponthoud was. Even later reden we die 20 minuten er weer af.

Terugweg: we besloten om via Middelburg/A58 (snelweg ipv B-wegen) terug te rijden; in KM om maar in tijd maakt dat niet veel uit.
- Het nieuwe stuk A4 boven Bergen op Zoom (opgeleverd november vorig jaar) staat wel in de navigatie maar wordt niet herkend; de navigatie probeert je steeds van de weg af te sturen naar een B-weg.
- Ondanks ruim voldoende bereik (geplande aankomst met 25% charge) gaf de navigatie ergens bij het Hellegatsplein in de buurt aan dat we naar Oosterhout moesten rijden voor een charge vanwege verwachte aankomst op -1% energie. Totaal uit de route en vanaf dat punt ook verder dan de bestemming, en ook totaal onnodig.

Ik heb gezocht maar kom nergens in de handleiding iets tegen waarmee je een optie 'vermijd veerboten' oid kunt invullen.
Alles bij elkaar kan ik beter zonder navigatie rijden; scheelt ergernis. Dit was een bekende route en dus maakt het niet zoveel uit, maar als je een keer in een onbekend stuk van Europa rijdt, dan is het wel erg hinderlijk als de navigatie je om stuurt en ook grove fouten maakt bij de 'energy prediction'.
 
De ervaringen de afgelopen dagen met de navigatie waren zo teleurstellend dat ik overweeg een feedback-bericht te sturen aan Tesla. Iemand enig idee aan wie/naar welk mailadres dat het beste kan? Zijn er meer mensen die problemen hebben met de navigatie?

Ritje Rijswijk-Zeeland (Domburg):
- Heenweg: hardnekkig het pontje Maassluis-Rozenburg in de route opnemen. Dat is leuk als je de tijd hebt en graag een stukje landelijk wilt rijden, maar het kost je al snel een kwartier extra tov gewoon via de A13-Beneluxtunnel rijden en die vertraging kan oplopen als je net de boot mist.
- Reistijd liep halverwege ineens op met 20 minuten zonder dat er ergens een filemelding of oponthoud was. Even later reden we die 20 minuten er weer af.

Terugweg: we besloten om via Middelburg/A58 (snelweg ipv B-wegen) terug te rijden; in KM om maar in tijd maakt dat niet veel uit.
- Het nieuwe stuk A4 boven Bergen op Zoom (opgeleverd november vorig jaar) staat wel in de navigatie maar wordt niet herkend; de navigatie probeert je steeds van de weg af te sturen naar een B-weg.
- Ondanks ruim voldoende bereik (geplande aankomst met 25% charge) gaf de navigatie ergens bij het Hellegatsplein in de buurt aan dat we naar Oosterhout moesten rijden voor een charge vanwege verwachte aankomst op -1% energie. Totaal uit de route en vanaf dat punt ook verder dan de bestemming, en ook totaal onnodig.

Ik heb gezocht maar kom nergens in de handleiding iets tegen waarmee je een optie 'vermijd veerboten' oid kunt invullen.
Alles bij elkaar kan ik beter zonder navigatie rijden; scheelt ergernis. Dit was een bekende route en dus maakt het niet zoveel uit, maar als je een keer in een onbekend stuk van Europa rijdt, dan is het wel erg hinderlijk als de navigatie je om stuurt en ook grove fouten maakt bij de 'energy prediction'.

De navigatie is matig en op talloze plekken word je een route voorgeschoteld die nergens op slaat. Ik heb wel de indruk dat het in de loop van de tijd wat beter is geworden.
Als ik thuis ben en een langere rit ga maken kijk ik even op routes.tomtom.com of de Tesla er even later in de auto wat van bakt. Zo niet dat gaat TomTom in de iPhone6 aan het werk. Weet ik in elk geval dat het klopt.
Tesla zal zonder meer op de hoogte zijn van de matige Navigon navigatie software. Dat wisten ze van de stoelen ook. Het duurde bij de stoelen bijna twee jaar voor er betere kwamen.
Met de navigatie begin ik sterk te twijfelen of het ooit vergelijkbaar wordt met TomTom of Waze.
 
Tijdens de laatste bijeenkomst voor de opening van het SeC in Amsterdam heb ik met Jerome Guilen staan praten om hem te vertellen wat ik van de navigatie vond. Hij liet me toen foto's zien van een taxi waar hij mee was gekomen, en die ook een TomTom had gemonteerd. Hij gaf toen aan dat 6.2 e.e.a. zou verbeteren, maar persoonlijk kan ik daar niets van merken. Ik heb hem daarna nog een mail gestuurd, maar daar heb ik nooit meet iets over gehoord. De reden dat ik dat heb gedaan was omdat hij aangaf dat de hoeveelheid meldingen die ze binnenkrijgen meetelt bij het stellen van prioriteiten. Net een softwsre bedrijf :) Bij alle beurten en andere feedback mogelijkheden laat ik ze dan ook weten wat ik er van vind.

Inmiddels gebruik ik het bijna niet meer en laat ik me probleemloos leiden door Waze op mijn iPhone.

Samenvattend, het is bij Tesla bekend - en de kwaliteit is in Europa slechter dan in de US (cf. Jerome). Voor 7.0 (wat deze eeuw nog wordt verwacht!) reken ik nergens op.
 
De navigatie is bedroevend slecht. Ik heb mijn Tomtom nog uit mijn vorige auto en overweeg om die in de Tesla te hangen. Het enige wat me tegenhoudt is dat het er zo rommelig uitziet....

Op plekken waar ik redelijk bekend ben weet ik wel wat ik doen moet als ik weer een vreemde suggestie krijg, maar ik vraag me af hoeveel tijd ik al verloren heb op andere locaties.
 
Helaas ben ik het eens met René.

Want ja, er zijn ca. 80.000 andere Model S eigenaren die problemen hebben met de navigatie.
(naar schatting zijn er ca. 500 mensen zonder problemen, die testrijden in Californië en werken bij Tesla Motors.)

Ja, er is maar één instelling => kortste route
Nee, geen vermijd veerboten of tolwegen
Nee, geen via-punten
Nee, geen Points-of-Interests (buiten favorieten en laadpunten)
Nee, geen routing o.b.v. actuele kaarten

Klachten per e-mail naar Jerome Guillen (adres laat zich raden). Verwacht er ook niet teveel van.
Zijn advies: meld alles structureel in de tevredenheidsenquetes die je na bezoek aan het Service Center krijgt toegezonden.
Hier wordt in ieder geval 100% naar gekeken. Er iets mee doen is natuurlijk iets anders. :frown:

Verder zijn er al in elk taalgebied verschillende draadjes specifiek over dit onderwerp en wordt er ook in de meer algemene klachtenrubrieken vrolijk over gejankt.
In het Nederlands, o.a.:
- Navigatie missertjes
- Navigatieprobleem Model S
- Software 6.2 en eerste rit
- Janken over tekortkomingen bij aflevering (brom, rode stekker, lak, 3G, DAB+, ...)
 
Toch is dit een zeer ernstige zaak in mijn ogen. Je hebt een 17" scherm voor Navi en vervolgens zit je dan met een 4,3" TomTom weer een voorbeeld van Size doesn't matter ;). Ik heb dat in generiek nooit begrepen ook niet bij de andere automerken waarom ze niet samen werken met een TomTom of Garmin voor hun navi iedereen moet een beetje hun eigen navi bouwen omdat ze "speciaal" willen zijn.
 
Tja, naar de reden voor deze halsstarrigheid bij Tesla Motors is het slechts gissen.

Ik gok op het ego van EM. In Amsterdam jan 2014 beloofde hij dat de komende navigatie (toen 6.0) beter zou zijn dan TomTom. Daar gelooft hij waarschijnlijk nog steeds in.
De rest is te verklaren uit de cognitieve dissonantie tussen zijn oren, gecombineerd met niet willen buigen voor TomTom, Waze, Google, enzovoorts.
 
Mijn ervaring is anders. De navigatie heeft mij zelden een foute route voorgesteld de afgelopen 42k km. Afgelopen donderdag was er een verkeersinfarct rond Utrecht. Ik was onderweg naar Zwolle werd keurig bij de Meern eraf gestuurd, dat was precies waar de file begon en vervolgens dwars door Utrecht geleid. Is wellicht ook niet ideaal maar geen last van verkeer gehad en belangrijk hij heeft mij nog niet eerder door Utrecht willen laten rijden op doorreis. Ik heb dan wellicht pech met het uitdelen van de zuinige motoren gehad maar geluk met een redelijk goed navigatie systeem.
 
Ik gok op een licentie issue. Waarschijnlijk zijn ze met Navigon (onderdeel van Garmin) in zee gegaan voor een vaste periode. Ze zien (denk ik) die navigatie wel als iets strategisch, omdat je ook niet zonder kunt bij een EV met SuC etc. Verder is het als bij iedere startup - waar leggen we de prio. Zullen we iets maken om de auto met twee motoren te laten rijden, of fixen we de navigatie? Hoeft niet lang over gepraat te worden schat ik in.
 
Afgelopen donderdag was er een verkeersinfarct rond Utrecht. Ik was onderweg naar Zwolle werd keurig bij de Meern eraf gestuurd, dat was precies waar de file begon en vervolgens dwars door Utrecht geleid.

Ook ik werd verrast met het pontje bij Rozenburg aangezien ik daar onbekend was. Op de terugweg heb ik die suggestie uiteraard genegeerd, en leidde hij me vervolgens wel netjes om een file bij Rotterdam heen. Het blijft een combinatie van zelf opletten en gebruik maken van de aangeboden alternatieven.

De navigatie die ik 15 jaar geleden kocht bij de Aldi kon netjes onderscheid maken tussen snelste en kortste route, dus het is beschamend dat Tesla kiest voor een prutpakket van Navigon.
 
Ik rij zelf regelmatig met navigon, op de iPad en telefoon en ik vind het persoonlijk prettiger en beter werken dan TomTom.
je kunt van alles instellen over de route (handig op de motor), aangezien dat kennelijk bij de Tesla niet kan lijkt het dat ze niet het volledige pakket in licentie hebben? Blijft vreemd natuurlijk.
affijn, ik ga het vanaf eind volgende week zelf meemaken :)
 
Hier ook altijd met Navigon op de iPhone rond gereden tot volle tevredenheid. Tegenwoordig overgeschakeld op Google Maps omdat deze naar mijn mening gelijk/beter is dan tomtom/navigon en ik de offline mappen zelden nodig heb.
Dus implementeer twee zeer goede navigatie systemen (Navigon en Google) in een auto en je krijgt perfectie...ehhh ruk navigatie. ;)