Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Parkeerschade door automatisch verlagen auto

This site may earn commission on affiliate links.
Auto geparkeerd --> Aantal uur later terug komen --> Wegrijden --> Achterste stukje "plastic" kapot gereden (bovendien is het aan het oxideren...)

Auto gaat dus automatisch omlaag als je parkeert... Mijn schuld? :(

Heeft iemand hier ervaring mee met Tesla?
 
Tsja, dat is eentje die hier al een paar keer eerder langs is gekomen. Ook onmogelijk natuurlijk om alles te lezen.
Alleen te voorkomen door de auto (met luchtvering dus) in de stand hoog te zetten. Dan blijft hij daarin staan en onthoudt dat ook voor de volgende keer dat je er parkeert.
Probleem kan ook ontstaan als je ergens parkeert, deur bij uitstappen gaat netjes open, je komt later terug en wilt in de auto gaan zitten, opent de deur en de onderzijde van de deur schuurt door de verlaging van de auto over de stoep.:crying: Heb ik zelf een keer meegemaakt.
Andere listige parkeerschade kan ontstaan in een lage parkeergarage als je de klep open doet en hij tegen het plafond aan komt.
Ik weet niet of het in de handleiding staat, maar je kunt natuurlijk het eens bij Tesla aankaarten en zien wat de reactie is?
 
De reden is eenvoudig als volgt uit te leggen:
Je komt aan op de parkeerplek en de de hoogte van de auto is dan bv 10cm
Je stapt uit en, om wille van jouw gewicht en dat van de passagiers, word dit 11cm
na een tijdje pas te auto zich aan en word dit terug 10cm
Bij vertrek stapt iedereen terug in en word de hoogte 9cm
en als je dan meteen wegrijd kan je schade oplopen
Als je wacht tot de vering zich heeft bijgesteld (en de hoogte terug 10cm is) heb je die niet.
 
Begrijp ik het goed dat als de auto in normaal stand staat, de auto na parkeren na een aantal uur automatisch in de laag stand gaat?

Overigens heb ik zelf ook schade gehad door mijn slimme tesla in een wasstraat (zo'n trein waar de auto op een band staat).
Mijn tesla sprong automatisch van neutraal naar P waardoor mijn voorwiel niet meer bleef meerollen, waarna ik langzaam tegen de auto achter mij aantikte. (Best een klap nog trouwens).
Deze schade ontstond ook doordat mijn tesla zelf actie uitvoerde. Waarschijnlijk omdat ik iets van de achterbank pakte en iets los kwam van de berijderstoel, waarna mijn Tesla dacht dat de auto in N rolt zonder bestuurder (gok ik).
Die schade heb ik wel gemeld bij tesla maar gewoon zelf betaald.
 
Begrijp ik het goed dat als de auto in normaal stand staat, de auto na parkeren na een aantal uur automatisch in de laag stand gaat?

Overigens heb ik zelf ook schade gehad door mijn slimme tesla in een wasstraat (zo'n trein waar de auto op een band staat).
Mijn tesla sprong automatisch van neutraal naar P waardoor mijn voorwiel niet meer bleef meerollen, waarna ik langzaam tegen de auto achter mij aantikte. (Best een klap nog trouwens).
Deze schade ontstond ook doordat mijn tesla zelf actie uitvoerde. Waarschijnlijk omdat ik iets van de achterbank pakte en iets los kwam van de berijderstoel, waarna mijn Tesla dacht dat de auto in N rolt zonder bestuurder (gok ik).
Die schade heb ik wel gemeld bij tesla maar gewoon zelf betaald.

Auto zakt na een paar minuten na parkeren al...je hoort dan een brom van de luchtvering
 
Overigens heb ik zelf ook schade gehad door mijn slimme tesla in een wasstraat (zo'n trein waar de auto op een band staat).
Mijn tesla sprong automatisch van neutraal naar P waardoor mijn voorwiel niet meer bleef meerollen, waarna ik langzaam tegen de auto achter mij aantikte. (Best een klap nog trouwens).
Deze schade ontstond ook doordat mijn tesla zelf actie uitvoerde. Waarschijnlijk omdat ik iets van de achterbank pakte en iets los kwam van de berijderstoel, waarna mijn Tesla dacht dat de auto in N rolt zonder bestuurder (gok ik).
Ik heb het even getest. Als je in N staat en je kont van de stoel lift, dan gaat 'ie inderdaad automatisch op P.
 
Overigens heb ik zelf ook schade gehad door mijn slimme tesla in een wasstraat (zo'n trein waar de auto op een band staat).
Mijn tesla sprong automatisch van neutraal naar P waardoor mijn voorwiel niet meer bleef meerollen, waarna ik langzaam tegen de auto achter mij aantikte. (Best een klap nog trouwens).
Deze schade ontstond ook doordat mijn tesla zelf actie uitvoerde. Waarschijnlijk omdat ik iets van de achterbank pakte en iets los kwam van de berijderstoel, waarna mijn Tesla dacht dat de auto in N rolt zonder bestuurder (gok ik).
Die schade heb ik wel gemeld bij tesla maar gewoon zelf betaald.

exact hetzelfde, inclusief aanrijding met achterligger, had collega van mij ook toe hij in de wasstraat zijn achterste liftte om wat van de vloer te pakken voor de bijrijdersstoel.
 
Nu nog rijdend proberen. Dat mag iemand anders doen.
Kan mij voorstellen dat het op lage snelheden ook zelf op P gaat.

Tijdens het parkeren (lage snelheden) is dat inderdaad zo. Ik heb het bijna dagelijks wanneer ik uit mijn raam hang om niets te raken in een krappe garagebox. Gezien de sensoren stoppen bij 30 cm en ik op 3 a 5 cm moet rijden vanaf het voorwiel moet ik uit het raam hangen om dit te kunnen zien.
 
Ik heb ook ooit eens een topic geopend over dit onderwerp. Het blijft dus een issue. Toevallig dat ik er vandaag op de snelweg over nadacht, wat zou er op de snelweg gebeuren als ik mijn achterwerk om een of andere reden van de zitting licht? Zou dat systeem boven een bepaalde sneheid uitgeschakeld zijn of gooit het apparaat de parkeerrem erop.. Met alle gevolgen van dien..
 
Ik heb dit regelmatig als ik achteruit rij. Ik hef mijn achterste soms op om goed naar achteren te kunnen kijken en die gaat automatisch in P. Als je vooruit rijdt in D, is dit ook het geval, maar enkel aan lage snelheid. Vanaf dat je iets sneller rijdt (ik denk vanaf 20km/u) is dit gelukkig niet meer het geval! (Heb ik al getest).

Met dat automatisch verlagen bij het parkeren heb ik ook af een toe een probleempje. Gisteren zelfs nog. Best steeds rekening mee houden, al is dit niet evident.