Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorstel : Workshop rond (slim) laden.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik krijg nogal wat reacties naar aanleiding van mijn voorstel om eens een informatiedag rond EV laden en met name slim laden op te zetten. Door een aantal forum leden is in 2013 eens zo'n dag gegeven: Workshop: Charging and EVSEs (Europe)

Ik vond dit een zeer informatieve en zeer geslaagde dag die destijds door deze forumleden belangeloos en gratis doch met groot enthousiasme georganiseerd is. Ondanks mijn achtergrond in elektronica heb ik er zelf veel aan gehad, en er letterlijk elke dag plezier van als ik mijn lader aansluit. Op mijn beurt zal ik er net als hen graag tijd in steken om ook anderen de kans te geven wat te leren en ideeën op te doen rond dit onderwerp.

Onderwerpen waar ik aan denk en wat over kan vertellen

Algemene introductie :
- AC, DC, spanning (V), stroom (A), vermogen (kW), energie (kWh), 3-fase krachtstroom

Laadaansluitingen en standaarden :
- CEE (de 'rode stekker')
- Type-2 laadstandaard en onze on-board lader(s)
- Fast-DC en de Tesla SuperChargers

Slim laden :
- Wat is het probleem, waarom slim laden, en wat is dat eigenlijk ?
- Wat is er nodig voor slim laden ?
- Een voorbeeld van een slimme lader op basis van de Open Source SmartEVSE module van forum lid FuzzyLogic

Uitvoering :
- Hoe kan ik zelf een slimme lader (laten) bouwen en configureren
- Installatie & veiligheid

Optioneel demonstratie :
Ik kan ook proberen of ik een live demonstratie kan geven met een portable uitvoering op basis van de SmartEVSE module.
Graag jullie feedback over deze onderwerpen en wie er eventueel geïnteresseerd zouden zijn om deze bij te wonen, zodat ik een inschatting kan maken of dat er 10, 20, 50, ??? zijn.

Ik zou graag willen vernemen of er anderen mee willen helpen aan de organisatie of wellicht een deel willen invullen.
Ik ben met name nog op zoek naar een goede locatie ergens centraal in NL. Maar mocht Tesla Tilburg of Amsterdam (of Belgie ??) zich melden dan lijken mij dat uitstekende opties :)


Nota Bene: deze door mij voorgestelde workshop heeft wat mij betreft nadrukkelijk GEEN commerciele achtergrond en is niet bedoeld voor commerciele presentaties.
 
Last edited:
Ik ben er graag bij, maar mijn agenda zit vaak bombol. Dit forum kan ik prima bezoeken, maar fysiek ergens zijn is een tweede :)

Kennis deel ik verder graag, dus wat dat betreft ben ik er graag bij!
 
Slim laden kan vanuit vele perspectieven zoals:
-1 Kosten minimalisatie (gedifferentieerde tarieven zoals Eneco deze aanbiedt)
-2 Beperking van de capaciteit van de thuisaansluiting (hoe voorkom ik dat de hoofdzekering er uit klapt wanneer ik gelijktijdig elektrisch kook, de oven, wasmachine en droger aan heb staan en dan ook nog mijn auto wil laden)
-3 Netwerkcongestie bij de netbeheerder (vooralsnog niet relevant, maar te verwachten valt dat bij grote hoeveelheid zonne-energie, de netwerkbeheerder een incentive gaat geven als je op dat moment stroom kan afnemen, om problemen met het net te voorkomen).
-4 Optimalisatie vanwege eigen zonnepanelen (in Nederland met name opportuun zodra saldering wordt afgeschaft).

En er zijn nog wel wat andere toekomstige redenen te bedenken.
Vanuit mijn recent innovatief werk heb ik me hier uitvoerig mee bezig gehouden. mijn conclusies zijn echter dat ik betwijfel of een EV hiervoor een oplossing biedt.
ad1. Voorlopig zijn (voor zover bij mij bekend) gedifferentieerde tarieven erg klein en worden energietarieven voornamelijk bepaald door de energiebelasting (14 ct). Enkel indien de overheid energiebelasting als percentage van de stroomprijs gaat hanteren, wordt dat opportuun.
ad2. Je kan een standaard vaste laadtijd bepalen voor de tesla. Mijn auto start altijd om 24.00 uur met laden. Daarom met een 3x16A aansluiting is er geen enkel probleem.
ad3. Netwerkcongestie speelt momenteel nog niet, maar bovenal ontstaan de congestie problemen (door zonnepanelen) met name in woonwijken. Echter EV's staan veelal op bedrijven- en industrie terreinen.
ad4. Zie situatie bij punt 3

Ik laat me echter graag overtuigen waarom volgens jullie slim laden op korte termijn wel relevant zal worden.
 
Slim laden kan vanuit vele perspectieven zoals:
-1 Kosten minimalisatie (gedifferentieerde tarieven zoals Eneco deze aanbiedt)
-2 Beperking van de capaciteit van de thuisaansluiting (hoe voorkom ik dat de hoofdzekering er uit klapt wanneer ik gelijktijdig elektrisch kook, de oven, wasmachine en droger aan heb staan en dan ook nog mijn auto wil laden)
-3 Netwerkcongestie bij de netbeheerder (vooralsnog niet relevant, maar te verwachten valt dat bij grote hoeveelheid zonne-energie, de netwerkbeheerder een incentive gaat geven als je op dat moment stroom kan afnemen, om problemen met het net te voorkomen).
-4 Optimalisatie vanwege eigen zonnepanelen (in Nederland met name opportuun zodra saldering wordt afgeschaft)


Wellicht had ik inderdaad wat duidelijker moeten zijn met mijn definities.

Ik refereer met slim laden vooral naar hetgeen je noemt onder punt 2, dus het maximaal gebruik maken van een aansluiting thuis van 3x (of 1x) 25A en toch zo snel mogelijk laden zonder dat je risico loopt dat de zekering er uit gaat. Naar wat ik hoor is dat voor velen de situatie, daarvoor is de SmartEVSE module naar mijn mening heel geschikt en een relatief eenvoudige oplossing.

Ik besef dat er nog veel andere situaties zijn waarbij dan zaken nog meer geoptimaliseerd zouden kunnen worden, bijvoorbeeld als men ook zonnepanelen heeft. Het zou zeker interessant zijn als iemand anders daar nader op in kan gaan of wellicht zelfs daar een oplossing voor uitgewerkt heeft. Mijn doel is wel het allemaal heel praktisch en pragmatisch te houden, de huidige en komende eigenaren van EV's zoeken m.i. vooral naar een oplossing om te kunnen laden en rijden zonder daar al te veel omkijken naar te hebben.
 
Echt heel leuk! ik hoop dat het gaat lukken. Stel bij deze ons kantoor bij de afrit Hoofddorp naast Schiphol en de SuC Amsterdam ter beschikking mits het minder dan 50 mensen zijn en de presentatie 's avonds of in het weekend is! Er is hier ruimte en faciliteiten om eea te presenteren. Met slechts 1x11kW laadstation, dat dan weer wel :redface:
 
Ook ik kon er de eerste keer niet bij zijn, dit keer probeer ik het in de agenda in te passen. Bij ons zeer relevant thuis, omdat we van het aardgas af zijn en de woning verwarmd wordt door een (3fasen)warmtepomp. Door onze hoofdbeveiliging 3x25A (automaten) is het automatisch regelen van de laadsterkte bijna noodzaak. Ik had ook al eens een EVSE-module besteld en gesoldeerd, daar was het bij gebleven.