Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Trip Planner is (nog) te primitief.

This site may earn commission on affiliate links.
Stel: je moet HEEN en TERUG naar een verre bestemming, bijvoorbeeld van thuis naar Parijs en terug. De Tesla-Tripplanner geeft je dan enkel de route- en laadinformatie naar je bestemming in Parijs maar niet die terug.
Hoe moet je dan een round trip estimate vragen? [/COLOR]
Als ik het systeem volg, dan arriveer ik in Parijs met een bijna lege batterij en daar sta ik dan te fluiten! Hoe geraak ik terug thuis?
Je kan ook geen gekozen tussenstops opgeven. Als ik even iets in Chantilly wil bezoeken en dan doorrijden naar Parijs, kan ik dat niet ingeven.
Je kan ook niet vooraf plannen. Het systeem laat niet toe om in te geven dat je bijvoorbeeld volgende week zaterdag om acht uur gaat vertrekken met een 90% volgeladen batterij naar Parijs met een tussenstop in Chantilly en dat je dezelfde dag wil terugkeren via Arras.
Ik droom van de dag dat ik dat vanuit mijn luie zetel kan plannen, via mijn boordcomputer, of met de Tesla- app of op de Tesla-website...
Maar jij hebt voor mij een oplossing, niet?
 
Ik mijmer soms over vroeger. Heel lang geleden toen we nog niet van 6.2 hadden gehoord.Toen je nog met ouderwets hand- en denkwerk de perfecte route langs superchargers naar Italie uitzette, en dan heel tevreden was als je het had gehaald. Je campinggenoten zagen je als een held dat je onder die barre omstandigheden toch de eindstreep had gehaald. :wink:
 
Voor dagelijks gebruik heb ik hem niet nodig, want die afstanden zijn best te doen (en laadpunt bij kantoor dus daar kan ik laden als het nodig is). Voor de grotere afstanden is het geen probleem om het van te voren uit te zoeken: zo vaak zal dat niet gebeuren en dan is het wel lollig om te kijken wat de leukste / meest handige routes zijn.

Ik denk wel dat de tripplanner belangrijker wordt bij de volgende Tesla's, als er veel meer rondrijden en ook veel meer als enige auto in het gezin in gebruik zijn. Gelukkig mogen wij dit dus beta-testen zodat het tegen die tijd perfect is.
 
Afgelopen dagen naar Parijs en terug geweest.
Tripplanner is handig, maar zeker niet perfect.

Ik moest op de weg terug eerst langs Senlis om daar exact 0 minuten te laden......zo snel drink ik echt m'n espresso niet op...:redface:

IMG_0553small.jpg
 
Dit onderdeel van de MS is echt &?!@€#£% ! Een TomTom van €129 heeft oneindig meer functionaliteit. Maar ja, het zal ooit wel goed komen. We moeten dit nu voor lief nemen en genieten van de overige kwaliteiten van een MS. Maar het blijft onbegrijpelijk en is niet goed te praten.
 
Gek dat de ervaringen zo verschillen. Ik heb er zelden problemen mee en heb veel gemak van de bediening en de koppeling met mijn agenda. Er zitten nog verbeterpunten en die zullen wel aangepakt worden. Misschien had ik ooit een maandageditie van TomTom want ik zou die niet meer willen hebben.
 
Agenda is prima maar navigatie zonder multi point is met name voor een 'planningsgevoelig' apparaat zoals de MS vaak onvoldoende. Met een beetje huiswerk en ervaring komen we er wel (net als vroeger toen je de vakantie langs loodvrije pompen moest plannen) maar aangezien de technologie bij elke kruidenier te koop is vind ik het moeilijk te begrijpen dat het nog niet geintegreerd is. Zoals gezegd: geduld is een schone zaak en we genieten van de overige eigenschappen.
 
Agenda is prima maar navigatie zonder multi point is met name voor een 'planningsgevoelig' apparaat zoals de MS vaak onvoldoende. Met een beetje huiswerk en ervaring komen we er wel (net als vroeger toen je de vakantie langs loodvrije pompen moest plannen) maar aangezien de technologie bij elke kruidenier te koop is vind ik het moeilijk te begrijpen dat het nog niet geintegreerd is. Zoals gezegd: geduld is een schone zaak en we genieten van de overige eigenschappen.

De navigatie maakte vandaag een rare fout. In mijn agenda stond een goed adres in Amsterdam. De navigatie gaf aan dat adres niet te kennen.
Blijkt ie te denken dat ik nog in Duitsland zit. Toen ik 'DE' uit het landenvakje verwijderde kon ik 'm niet meer wijsmaken dat we echt in NL zijn.
Handmatig het adres intypen loste het probleem op.
 
Gek dat de ervaringen zo verschillen. Ik heb er zelden problemen mee en heb veel gemak van de bediening en de koppeling met mijn agenda. Er zitten nog verbeterpunten en die zullen wel aangepakt worden.

Ik kan ook leven met de huidige versie en wacht geduldig de volgende releases af.

Gisterenavond was het file wat de klok sloeg in België en ik heb mij laten vangen door de on-line "intelligentie" van de navigatie. Ik moest van Leuven naar Mechelen en de Mechelsesteenweg was de beste optie. Hij had dit goed opgepikt maar tijdens de rit komt hij tot het idee de Mechelsesteenweg te verlaten om de file verderop te vermijden. Na meer dan 5 km kleine baantjes kom ik aan een afgezette weg waarvan hij natuurlijk niets wist en dan is het van kwaad naar erger gegaan... De borden met de omleiding klopten niet en ik heb uiteindelijk de hulp van een wandelaar met hond moeten inroepen. Die moest natuurlijk ook alles van de wagen weten. Conclusie: 20 minuten verloren maar met een Tes onderweg beleef je nog wat. :tongue:
 
Dat doet me denken aan het file vermijden van de TomTom toen ik in Frankrijk reed. Kwam ik uiteindelijk op een zandpad uit welke steeds smaller en smaller werd. Uiteindelijk stopte ook het zandpad en kon je hooguit met een 4x4 misschien door het bos heen, maar met een normale auto was dat geen doen. Moet wel zeggen dat ik er ook deels zelf schuldig aan was, want ik vond het een interessant experiment om zo'n 700 km door Frankrijk te rijden zonder Péage (want dan kom je nog eens wat interessants tegen).

Was ook nog wel spannend soms trouwens. Precies als de benzinetank richting leeg ging, was er nergens meer een tankstation te bekennen in Frankrijk. Over range anxiety gesproken...
 
Dit onderdeel van de MS is echt &?!@€#£% ! Een TomTom van €129 heeft oneindig meer functionaliteit. Maar ja, het zal ooit wel goed komen. We moeten dit nu voor lief nemen en genieten van de overige kwaliteiten van een MS. Maar het blijft onbegrijpelijk en is niet goed te praten.

Vergeet niet dat TomTom al 14 jaar navigatiesystemen maakt.
Over 10 jaar mag je de Tesla navigatie dus pas vergelijken met de huidige TomTom's :tongue:
 
Vergeet niet dat TomTom al 14 jaar navigatiesystemen maakt.
Over 10 jaar mag je de Tesla navigatie dus pas vergelijken met de huidige TomTom's :tongue:

Ook Tesla weet dat TomTom al 14 jaar navigatiesystemen maakt. Tesla moet toch weten dat TomTom simpelweg het best functionerende systeem heeft.
Het ergert me elke dag weer dat het Tesla (Navigon) systeem zo veel steken laat vallen.
Ik betrap me er steeds weer op dat als ik naar een onbekende bestemming moet, ik eerst even op TomTom kijk welke route deze volgt.
Daarna stap ik in de Model S en kijk of de Tesla dezelfde route neemt. Bedenkt de Tesla een andere route, dan gaat de TomTom op het dashboard.
Onderweg verbaas ik me nogal eens over de zotte keuzes van het Tesla systeem.

Ik wil helemaal geen 10 jaar wachten. Het wordt tijd dat Tesla Navigon overboord gooit en ons eindelijk de navigatiesoftware geeft die een Tesla verdient.
En die software ligt gewoon al op de plank, bij TomTom.
 
....
Onderweg verbaas ik me nogal eens over de zotte keuzes van het Tesla systeem.

Ik wil helemaal geen 10 jaar wachten. Het wordt tijd dat Tesla Navigon overboord gooit en ons eindelijk de navigatiesoftware geeft die een Tesla verdient.
En die software ligt gewoon al op de plank, bij TomTom.


Ik ben zelf van mening dat het al veel beter is geworden het laatste jaar en in dit tempo zou het me niks verbazen dat er eind van het jaar een systeem is wat ons helemaal tevreden maakt.
Een paar maanden geleden werden we vanuit het zuiden op de A27 binnendoor naar de A2 gestuurd. Dit is inmiddels "verholpen" plus dat we nu de superchargers erbij hebben.
De rest komt ook wel op korte termijn.
 
Had vandaag onderweg in de UK geen internet. Kon toen geen bestemming invoeren. Ineens verscheen er een scherm waarin ik gewoon een compleet adres in kon voeren. Drukte echter verkeerd, Nu weet ik niet meer hoe ik dat scherm weer tevoorschijn kan krijgen. Iemand hier die dat weet?
 
Ik ben zelf van mening dat het al veel beter is geworden het laatste jaar en in dit tempo zou het me niks verbazen dat er eind van het jaar een systeem is wat ons helemaal tevreden maakt.
Een paar maanden geleden werden we vanuit het zuiden op de A27 binnendoor naar de A2 gestuurd. Dit is inmiddels "verholpen" plus dat we nu de superchargers erbij hebben.
De rest komt ook wel op korte termijn.

Ik ben minder optimistisch. Het "not invented here" syndroom gaat wel op voor wel meer autofabrikanten: af fabriek navigatie, daar hoor je weinig enthousiaste geluiden over. Staat garant voor een langzamere innovatie. Positief onderscheidt Tesla zich in elk geval met over the air updates in plaats van € 200 updates.. Renault o.a. heeft wijs genoeg de samenwerking opgezocht met TomTom.

Ook Tesla zal langzamer ontwikkelen dan navigatie die merk/platform onafhankelijk wordt gemaakt. Ze kopen alleen maar een stuk technologie in van Navigon dat moet samenwerken met hun eigen technologie. Die zal op andere punten wél onderscheidend zijn tov een onafhankelijk device: naast de tripplanner zal de weg lezen/voorspellen met de Autopilot typisch zo'n toepassing worden die ik wel zie komen.
 
Ik ben minder optimistisch. Het "not invented here" syndroom gaat wel op voor wel meer autofabrikanten: af fabriek navigatie, daar hoor je weinig enthousiaste geluiden over. Staat garant voor een langzamere innovatie. Positief onderscheidt Tesla zich in elk geval met over the air updates in plaats van € 200 updates.. Renault o.a. heeft wijs genoeg de samenwerking opgezocht met TomTom.

Ook Tesla zal langzamer ontwikkelen dan navigatie die merk/platform onafhankelijk wordt gemaakt. Ze kopen alleen maar een stuk technologie in van Navigon dat moet samenwerken met hun eigen technologie. Die zal op andere punten wél onderscheidend zijn tov een onafhankelijk device: naast de tripplanner zal de weg lezen/voorspellen met de Autopilot typisch zo'n toepassing worden die ik wel zie komen.
Welke autofabrikant ontwikkelt zijn eigen satnav? Ze kopen het allemaal in, zelfs Tesla. Probleem is idd dat de meeste OEM units vervolgens na aanschaf niet worden ge-update, en een losse TomTom unit wel. Tesla heeft hier duidelijk ook een voordeel met OTA updates. Als ik kijk hoeveel verschil er is tussen de satnav 1 jaar terug en nu, dan krijg ik toch wel het gevoel dat er hard gewerkt wordt aan verbetering.
Ze hadden vanaf het begin misschien met TomTom moeten samenwerken (hoe goed is TomTom in de US eigenlijk ivm Navigon?)
maar nu even omschakelen van satnav provider zal wel niet zo eenvoudig zijn...
 
Had vandaag onderweg in de UK geen internet. Kon toen geen bestemming invoeren. Ineens verscheen er een scherm waarin ik gewoon een compleet adres in kon voeren. Drukte echter verkeerd, Nu weet ik niet meer hoe ik dat scherm weer tevoorschijn kan krijgen. Iemand hier die dat weet?

Volgens mij krijg je dat schermpje alleen maar als je geen internet hebt. Ik denk niet dat er een mogelijkheid bestaat om dit te tonen als je over Google search beschikt. Ik heb het schermpje ook slechts 1 keer gezien in Duitsland toen er ook geen internet beschikbaar was.