Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla batterijopslag

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Aangezien er hierover nog geen draad was....

En vraag me af hoe dat moet als je 's avonds of 's nachts je auto wil opladen met slechts een 10kWh-batterij...
Voor mensen die geen pv kunnen installeren zou het wel ideaal zijn om over te schakelen naar een enkel-nacht-teller en hun elektriciteitsfactuur ineens te halveren.
 
Halveren? Het verschil tussen dag en nachtstroom is ongeveer 1 cent op 21 cent

men heeft het hier misschien over EXCLUSIEF nacht, dan kan je de batterij daarmee opladen en door de dag die stroom terug verbruiken .. is dus inderdaad een STUK goedkoper (toch in België); de enige voorwaarden in België is dat de kring niet onderbroken mag worden, en af/aan gekoppeld kan worden. Wordt voornamelijk gebruikt voor accumulatoren.
 
Als we in de toekomst significante verschillen gaan krijgen in de kWh prijs wordt zoiets als dit natuurlijk veel leuker.

De nieuwe slimme meters kunnen 6 tariefstellingen aan en dan sta ik niet te kijken van:
- 70 cent
- 50 cent
- 30 cent
- 20 cent
- 10 cent
- 7 cent

Dan zou je heel mooi kunnen laden op 7 cent en daar je huishouden op draaien. Want het net moet een stabiele basis hebben en die pieken die we nu continue hebben moeten we eigenlijk vanaf.
 
Ik ben ook stilaan aan het kijken naar een batterij. Wij hebben nu zonnepanelen die ongeveer 10.000 kWh per jaar opbrengen en omdat wij de overschot nu steeds op het net zwieren (en nadien terug afhalen, vnl. in de winter), gaat Eandis in België ons vanaf 2016 ongeveer 700 euro per jaar (ex BTW) extra aanrekenen... M.a.w. zonnepanelen zijn in de toekomst een stuk minder interessant als investering.
 
Ik wacht met spanning af. Ook al levert het mij economisch nog niet iets op zou ik graag meedoen met een acceptabele huisbatterij. Heb daar best wat voor over, ook omdat het gewoon leuk is. Net als de zonnepanelen nu. Gelukkig gaat het salderen hier nog een paar jaartjes door en ik hoop in die tijd wel iets te hebben staan.

Ben de meisjes al aan het "inwerken" wat zonnestroom betreft. Ze hebben een groene appel en een groene peer van Ikea die ze overdag op de vensterbank zetten in de zon en dan geeft hij de hele nacht licht.
Je moet ergens beginnen toch?
 
Ik ben ook stilaan aan het kijken naar een batterij. Wij hebben nu zonnepanelen die ongeveer 10.000 kWh per jaar opbrengen en omdat wij de overschot nu steeds op het net zwieren (en nadien terug afhalen, vnl. in de winter), gaat Eandis in België ons vanaf 2016 ongeveer 700 euro per jaar (ex BTW) extra aanrekenen... M.a.w. zonnepanelen zijn in de toekomst een stuk minder interessant als investering.

Heb ook zin om mijn zonnepanelen off-grid te halen (koppelen aan batterij-opslag), o.m. door die nieuwe belasting (in mijn geval ook 700 EUR). Maar is weinig zinvol, want dan kan ik een kruis maken over de groenestroomcertificaten (=2.500 EUR) :mad:
 
Ik ben ook stilaan aan het kijken naar een batterij. Wij hebben nu zonnepanelen die ongeveer 10.000 kWh per jaar opbrengen en omdat wij de overschot nu steeds op het net zwieren (en nadien terug afhalen, vnl. in de winter), gaat Eandis in België ons vanaf 2016 ongeveer 700 euro per jaar (ex BTW) extra aanrekenen... M.a.w. zonnepanelen zijn in de toekomst een stuk minder interessant als investering.

De Forfaitaire Netvergoeding voor 'prosumenten' start al op 01/07 dit jaar !

Heb ook zin om mijn zonnepanelen off-grid te halen (koppelen aan batterij-opslag), o.m. door die nieuwe belasting (in mijn geval ook 700 EUR). Maar is weinig zinvol, want dan kan ik een kruis maken over de groenestroomcertificaten (=2.500 EUR) :mad:

Panelen off-grid halen resulteert inderdaad in het verlies van uw groenestroomcertificaten, beter is :

* een backup systeem plaatsen en uw ovetollige elektriciteit tijdelijk opslagen in batterijen zodoende je het Net niet nodig hebt
en/of (afhankelijk van uw noden)
* een digitale meter (dit is GEEN slimme meter) laten plaatsen door Eandis waardoor je ENKEL een injectietarief betaald voor de elektriciteit die je EFFECTIEF op het net stuurt, waardoor je dus de forfaitaire netvergoeding niet langer dient te betalen.

Trouwens, de forfaitaire netvergoeding dient enkele betaald te worden door prosumenten met een TERUGdraaiende teller.
 
Dat komt meer in de richting van de MSRP (cat.prijs) voor een 10 kWh Tesla home pack, zoals die elders op het forum wordt berekend. Daar zit dan ook nog voor iets van $ 1.000 aan krachtstroom regelelektronica in begrepen. Nu is krachtstroom in de US doorgaans geen 400V, maar 230V, dus is de unit ook goed inzetbaar in de eerste wereld.
 
Heb ook zin om mijn zonnepanelen off-grid te halen (koppelen aan batterij-opslag), o.m. door die nieuwe belasting (in mijn geval ook 700 EUR). Maar is weinig zinvol, want dan kan ik een kruis maken over de groenestroomcertificaten (=2.500 EUR) :mad:

Ik heb geen certificaten (installatie de 2014). Kan er echt niet mee lachen ... ze maken hier van hun tak omdat de kerncentrales langer dan voorzien open moeten blijven maar de brave consument die zijn steentje bijdraagt gaan ze lekker belasten ... In wat voor een apenland leven wij? :cursing:
 
Ik heb geen certificaten (installatie de 2014). Kan er echt niet mee lachen ... ze maken hier van hun tak omdat de kerncentrales langer dan voorzien open moeten blijven maar de brave consument die zijn steentje bijdraagt gaan ze lekker belasten ... In wat voor een apenland leven wij? :cursing:

Maar het elektriciteitsnet als gratis batterij gebruiken moet dan wel kunnen? Energieopslagsystemen zijn gewoon noodzakelijk als er veel groene stroom op het elektriciteitsnet komt. En dat heeft uiteraard zijn kostprijs.