Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

garantieperiode 4 jaar of 80.000km (Whatever Comes First) - Europe proof ?

This site may earn commission on affiliate links.
Tijdens de aankoop merkte ik de waarborgclausule op in het contract. De fabriekgarantie zou namelijk 4 jaar zijn op de MS, of 80.000km, whateven comes first. Ik vind de kilometerbeperking een vreemde manier van garantie, des te meer dat ik dacht dat ieder produkt in Europa verplicht een minimum garantie periode van 2 jaar zou moeten hebben.

Aangezien ikzelf 60.000km / jaar rij zou het dus betekenen dat ik na 16 maanden al uit de garantieperiode val. De MS is een prachtige wagen, maar we moeten nu niet naief gaan doen en zeggen dat we na 16 maanden geen enkel ander issue - of hopelijk niet meer dezelfde issues dan die we nu al hebben - (ander dan Batterij/drivetrain) meer gaan tegenkomen. Is de vooropgestelde garantieperiode van 24 maanden - volgens de wet - afdwingbaar op één of andere manier? Of zal dit volledige goodwill van het SeC zijn ?

Moeten de servicebeurten (in het prepaidpakket) als een apart product gezien worden, of loopt dit allemaal samen met de algemene waarborg ? Ik ben al weken aan het wachten op een officieel document dat de voorwaarden voor de prepaidbundel vermeld, maar die heb ik nog steeds niet toegestuurd gekregen. Heeft iemand van jullie die toevallig ooit opgevraagd/gekregen ?
 
In Nederland geldt dat een leverancier in zijn garantievoorwaarden eea. ten aanzien van termijnen etc kan stellen, maar dat nooit voorbij kan worden gegaan aan het beginsel dat een product deugdelijk moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet. Eigenlijk komt dat er op neer dat in Nederland de garantievoorwaarden van de fabrikant nutteloos zijn. Immers de consument is vanuit de wetgeving beter beschermd en daar kan de leverancier niet aan voorbij.
 
klopt .. das batterij & aandrijflijn, maar al de rest ? hoe zit het daarmee 80.000km lijkt me toch erg weinig .. (in mijn geval ;) )
Ik denk dat 80.000km fair is voor slijtagedelen zoals wielophanging, vering, remmen, stuurinrichting (of ziet Tesla dat ook als onderdeel van de aandrijflijn?) maar ook zetels, stuur en stuurhendels etc. Het gaat erom dat je bijv. de richtingaanwijzer minimaal X keer aan/uit moet kunnen worden gezet zonder falen. Dat punt bereik je natuurlijk veel sneller als je veel kilometers maakt, tijd is daar niet zo op van invloed.
In feite zou je ook kunnen zeggen dat het unfair is dat iemand die zijn auto nauwelijks gebruikt (zeg 3000km per jaar) niet over de volle 80.000km garantie mag beschikken...

Verder werden auto's een jaar of 25 geleden nog gebouwd voor een levensduur van 100.000km, nu is alleen de garantie al 80.000km en hebben we daar discussie over... Mooi die vooruitgang! :)

PS: de enige echte oplossing is natuurlijk je huidige auto na een jaar inruilen voor een nieuwe met nieuwe garantie...
 
Maar het gaat om de rest.
Wim S kan hier vast meer over vertellen.

In NL is er altijd sprake van een wettelijke garantie van één jaar. De eerste 6 maanden kan de verkoper daar alleen onderuit komen als ie kan aantonen dat de schade door de gebruiker is veroorzaakt. Na 6 maanden moet je als gebruiker bewijzen dat het product al tijdens de fabricage die fout moet hebben gehad.
Alle verhalen dat er in Nederland 2 jaar 'Europese garantie' zou zijn, zijn klinkklare nonsens.

In Nederland gaat de bescherming van de consument veel verder. Een apparaat of een onderdeel van een apparaat moet deugdelijk zijn en voor het doel geschikt. In de jurisprudentie is voor veel producten een te verwachten levensduur te vinden. Een laptop bijv. moet volgens de rechter 5 jaar meegaan. Gaat daar na twee en een half jaar spontaan bijv. het scherm of het moederbord kapot, dan zal de rechter vrijwel altijd de leverancier verplichten kosteloos te repareren of te vervangen door een vergelijkbaar product. Op rond 60% van de levensduur gaat de rechter een deel van de reparatie aan de verkoper toerekenen en een deel aan de eigenaar.

Conformiteitsbeginsel (ook voor zakelijk gebruik)
Stel dat van een Tesla het grote beeldscherm na 3 jaar kapot gaat. Dit scherm zou 10 jaar mee moeten gaan. Tesla zal dan mogelijk met een rekening komen. Als je dit aanvecht via de rechter zal Tesla voor de kosten van de hele reparatie worden veroordeeld. Ook als het scherm veel later kapot gaat, zeg na 5 jaar, dan nog zal Tesla van de rechter rond de helft van de kosten moeten bijdragen.
In de praktijk is leveranciers wel uit te leggen dat dit zo in de praktijk in Nederland werkt. En begrijpt de leverancier dit niet, dan naar de rechter. Als je bij de rechter kunt bewijzen dat je de leverancier schriftelijk hebt gewezen op zijn verplichtingen na de garantietermijn, dan is de kans heel groot dat de rechter ook jouw gerechtelijke en griffiekosten door de leverancier laat betalen.

Gewone slijtage aan bijv. ruitenwissers, remvoeringen, banden en andere slijtage-gevoelige zaken vallen uiteraard nooit onder garantie.
 
Gewone slijtage aan bijv. ruitenwissers, remvoeringen, banden en andere slijtage-gevoelige zaken vallen uiteraard nooit onder garantie.
Voor die onderdelen geldt toch ook gewoon garantie op fabricagefouten en het conformiteitsbeginsel? Alleen de levensduur zal korter zijn.
Je bedoelt natuurlijk dat die onderdelen niet onder de 4 jaar/80.000km Tesla garantie vallen.
 
Voor die onderdelen geldt toch ook gewoon garantie op fabricagefouten en het conformiteitsbeginsel? Alleen de levensduur zal korter zijn.
Je bedoelt natuurlijk dat die onderdelen niet onder de 4 jaar/80.000km Tesla garantie vallen.

Natuurlijk moeten ook die producten aan redelijke eisen voldoen. Maar claims over een defect ruitenwisserblad in of na de wettelijke garantietermijn zijn m.i. niet zo zinvol.
 
Heren/Dames

Ik ben een Tesla lover en elke dag geniet ik van mijn tesla. Echter.. ik ontdekte afgelopen vrijdag OOK dat mijn garantie deze week verloopt nu ik 78.000km heb gereden. Nu ben ik dus financieel verantwoordelijk voor de vele malen dat ik naar het BRILLIANTE service center moest gaan omdat mijn handvaten, mijn grote scherm, mijn stoel, de auto bekleding of andere zaken niet goed waren. Dat liep enorm in de papieren.


Daarom vraag ik @elonmusk of hij mij extended warrenty wil verkopen. Mercedes doet dit voor €1000/jr. Benieuwd of ik er een reactie op krijg. Wat denken jullie hiervan?


My open video letter to @elonmusk PLEASE sell me extended warrenty Open Video letter to @elonmusk : please sell me extended warrenty - YouTube


Vincent Everts
Trendwatcher EV
Home - Tesla Transformation
 
Heren/Dames

Ik ben een Tesla lover en elke dag geniet ik van mijn tesla. Echter.. ik ontdekte afgelopen vrijdag OOK dat mijn garantie deze week verloopt nu ik 78.000km heb gereden. Nu ben ik dus financieel verantwoordelijk voor de vele malen dat ik naar het BRILLIANTE service center moest gaan omdat mijn handvaten, mijn grote scherm, mijn stoel, de auto bekleding of andere zaken niet goed waren. Dat liep enorm in de papieren.


Daarom vraag ik @elonmusk of hij mij extended warrenty wil verkopen. Mercedes doet dit voor €1000/jr. Benieuwd of ik er een reactie op krijg. Wat denken jullie hiervan?


My open video letter to @elonmusk PLEASE sell me extended warrenty Open Video letter to @elonmusk : please sell me extended warrenty - YouTube


Vincent Everts
Trendwatcher EV
Home - Tesla Transformation

Ik wil helemaal niet betalen voor 'garantie'. Als spullen in de Tesla kapot gaan die redelijkerwijs gesproken een veel langere levensduur hebben, ga ik, bij het zien van de rekening, helemaal niet naar Elon Musk, maar naar de rechter.
 
Daarom vraag ik @elonmusk of hij mij extended warrenty wil verkopen. Mercedes doet dit voor €1000/jr. Benieuwd of ik er een reactie op krijg. Wat denken jullie hiervan?

Vincent, in de US bestaat dit reeds: Service plans | Tesla Motors
Zou dus geen probleem mogen zijn dit ook in Europa beschikbaar te maken.
Ik zou de vraag eens bij het management in het European HQ neerleggen.
 
Ik wil helemaal niet betalen voor 'garantie'. Als spullen in de Tesla kapot gaan die redelijkerwijs gesproken een veel langere levensduur hebben, ga ik, bij het zien van de rekening, helemaal niet naar Elon Musk, maar naar de rechter.

Vincent ben je helemaal gek geworden ? Ik lanceer net dit draadje om de mensen er "bewust" van te laten worden dat een km-plafond van 80.000km peanuts is voor een "servicevrije" wagen. Ik wil - net zoals Wim - geen cent extra betalen voor "garantie" op onderdelen waarvan we weten dat ze nu vervangen maar dat ze weer hetzelfde probleem gaan vertonen in de toekomst. 4 Jaar garantie daarentegen is een mooie zaak, maar nogmaals, als de kwaliteit van bepaalde spullen al in de eerste fase de wensen overlaat, dan zou men toch op R&D afdeling deze dingen nader moeten bekijken. Je koopt namelijk geen Dacia. Dat de service & bereidheid tot hulp bij Tesla groot is weten we allemaal, maar er moet natuurlijk wel een sluitende/finale oplossing aan het eind van de rit zijn.
 
Vincent ben je helemaal gek geworden ?

Sorry, maar deze kwam plots in mijn gedachten...
plons.jpg
 
Extra garantie kopen geen probleem maar, ik wil geen extra garantie voor onderdelen die al tig keer vervangen zijn door productie fouten. Ik heb dat zelfde euvel een keer bij VW gehad. Auto bleef water lekken naar binnen tig keer voor reparatie geweest maar nooit echt opgelost toen die net na zijn garantie periode kwam voor het zelfde euvel zeiden ze deze keer repareren we het onder coulance. Waarop ik antwoorden fijn maar de auto heeft verlengde garantie maar ik weet nu wel gelijk waar we staan. Problemen die jullie vanaf het begin niet goed opgelost hebben kan ik straks voor gaan betalen en dat zou niet het geval mogen zijn. De wagen die ik de naam "Das Boot" had gegeven toepasselijk voor een duitser heb ik toen ook snel weg gedaan. Het geeft echter wel aan dat Tesla een echte auto fabrikant begint te worden als ze de zelfde instelling gaan nemen.

Ik zie nog te vaak Tesla's rijden hier in de buurt (Rhoon) met kapote derde remlicht, condens in de koplamp etc. Dit zijn issues die niet voor horen te komen. Tesla moet denk ik dan ook geen kilometer beperking doen van 80K maar hoger bij VW is het met verlengde garantie 150K wat realistischer is.
 
Ben ik dan de enige die dit bericht van bpsmits en vervolgens mosterdmaker heeft gelezen?

Originally Posted by bpsmits
Nadat ik onderstaand bericht in Amsterdam had gestuurd zijn ze hier ook mee akkoord gegaan.

Hi Sonny,
Thank you for contacting Tesla Motors. We have loosened the mileage interval limitations. We have set the expectation that a 4 service plan is free of any type of mileage limitation but each annual service must be used in its given year. That is to say, to maximize the benefit of your plan, you would be best served by bringing your vehicle in annually to utilize all 4 visits. While we still recommend servicing the car every 12.5k miles, annual service is not a stipulation for maintaining your warranty, or extended warranty. If you have any other questions, comments, or concerns, feel free to reach out to me directly at (650)681-6788.
Best,
Derek Shu | Ownership Experience Advocate
3500 Deer Creek Road | Palo Alto, CA 94304
[email protected] | (877)79-TESLA