Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Losgaan over medeweggebruikers

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,117
13,317
Hilversum
Dit draadje miste ik nog. Dus, laat de ingeslikte ergernissen maar komen...
En om maar meteen lekker te starten: tsjonge, wat erger ik mij aan die mensen die als er drie stroken beschikbaar zijn continu in de middelste strook blijven rijden.
Vooral als het druk is kun je de file gewoon zien ontstaan! :mad:
Meer mensen die wel eens verzuchten, hadden we Amerikaanse regels van rechts inhalen maar? Of enkele seconden even het Amerikaanse gevoel niet kunnen weerstaan :rolleyes:?
 
Dit draadje miste ik nog. Dus, laat de ingeslikte ergernissen maar komen...
En om maar meteen lekker te starten: tsjonge, wat erger ik mij aan die mensen die als er drie stroken beschikbaar zijn continu in de middelste strook blijven rijden.
Vooral als het druk is kun je de file gewoon zien ontstaan! :mad:
Meer mensen die wel eens verzuchten, hadden we Amerikaanse regels van rechts inhalen maar? Of enkele seconden even het Amerikaanse gevoel niet kunnen weerstaan :rolleyes:?

Mag dat dan niet, rechts inhalen? :rolleyes:
Zo gebeurd met een Tesla toch… :cool:
 
Ik vind dat rechts inhalen niet kan.

Maar rechts passeren wel.

Rechts inhalen zie ik als met veel gas / bombarie in een slingerende beweging om een ander voertuig (via rechts) heenrijden...

Rechts passeren: naar rechts gaan, of al rechts rijden, voorspelbaar en rustig voorbijrijden, en tzt weer een keer naar links indien dat opportuun is... Daarbij zou in zo'n situatie de linksrijder toch eens moeten nadenken over wat hij ook al weer op die strook aan het doen was...

Maar een agent zal dat wellicht niets uitmaken, hoewel er m.i. een groot verschil in veiligheid is.....

Er zijn wel 2 zaken die me de afgelopen weken opvallen waar ik me specifiek aan erger:

Het zo langzaam rijden dat er voor je een gat valt, waarna je alsnog snel gas geeft om het oranje te halen waardoor ik voor rood moet stoppen. Dit geeft natuurlijk wel weer een insane mode momentje daarna:wink:
De andere is dat er mensen zijn die zo lang mogelijk op de linker / halverwege de stroken rijden waar het weer 1 strook wordt, en dan vervolgens 45 km / u waar 50 is toegestaan blijven rijden....
Dan komt af en toe de verleiding om er nog even voorbij te gaan op het moment dat zij denken dat dat niet meer mogelijk is :tongue:

Maar de allerbelangrijkste klacht is toch wel dat de normaal gesproken snelle jongens niet mee willen spelen.:wink:
Staan bij het stoplicht ineens te kijken of ze nog nooit binnen 20 seconden naar 50 zijn gegaan.:biggrin:
 
Last edited:
Rechts inhalen is gevaarlijk. Daarom moet je eerst links aankomen, claxonneren, en dan gauw rechts erlangs. Zoiets als je vroeger deed met iemand op de schouder tikken aan de kant waar je niet staat :tongue:

Rechts inhalen, ik doe het niet graag, maar er zijn er teveel die erom vragen.

Waar ik me aan erger zijn mensen die met 104 op de derde baan **inhalen** waar je 100 mag. En als je dan met 120 achterop komt en door te naderen toont dat je er dezelfde dag nog langs wilt, gaan ze voortdurend in de spiegels kijken en laten zich terugzakken naar 95, ik vermoed dat dit meestal niet expres gebeurt.
En mijn andere grote ergernis zijn mensen die ineens harder gaan rijden als je ze inhaalt. Ik rij bijna voortdurend op CC, dat kan met goed anticiperen en tijdig aanpassen prima, maar je moet ze de kost niet willen geven die blijkbaar denken "hee, ik word ingehaald, ff gas erbij want ik zakte zeker af ofzo" ... en het zijn dan vooral ... suffige middenbaanhangers ... verder zal ik niet generaliseren.
 
Ergenissen? Het is vaak onervarenheid of asociaal gedrag.
-Geen richtingaanwijzer naar links bij het veranderen van baan.
- Alvast links gaan rijden omdat iemand wil gaan invoegen.
- Mistachterlichten!!
- Niet kunnen ritsen. Ofwel,vol gas door tot het einde en dan er tussen
- Een andere variant is bij het ritsbordje gaan stilstaan, wachten tot je er wordt tussengelaten.

Ik wind me er niet meer over op, verbaas me slechts. Over het algemeen valt het in Nederland wel mee, in andere landen is het vaak nog erger. Soms ook door de wetgeving, zoals de mistachterlichten in België die volgens mij al aangaan moeten als er later die week mist wordt voorspeld.
 
Waar ik me aan erger zijn mensen die met 104 op de derde baan **inhalen** waar je 100 mag. En mijn andere grote ergernis zijn mensen die ineens harder gaan rijden als je ze inhaalt.

Rechts passeren doe ik regelmatig (met een normaal snelheidsverschil!), dat lijkt me veiliger dan een soort chicane gaan rijden om de linksrijder heen. Vind het zelf ook geen probleem als dat mij eens gebeurt. Het cc verhaal is ook herkenbaar, volgens mij heeft praktisch elke auto dat tegenwoordig, maar ik lijk wel de enige die het altijd gebruikt. Het valt echt op als een medeweggebruiker hem ook aan heeft staan.
Maar ik ben wel van mening dat als je sneller rijdt dan de maximum snelheid, dat al je rechten vervallen, niet zeuren over anderen die zich wel aan de regels houden.
 
Op autosnelweg:
Mistlichten aanzetten bij regenweer, zinloos en doet al het achterop rijdende verkeer denken dat iemand aan het remmen is..
Na inhaalmanoeuvre op het linker vak, terug rechts invoegen maar eerst het gas lossen waardoor het snellere verkeer zich "verslikt".
Inhalen, liefst tergend traag, dan terug rechts invoegen, en daarna doodleuk 5km/u trager gaan rijden dan het voertuig dat je net hebt ingehaald.
 
- Niet kunnen ritsen. Ofwel,vol gas door tot het einde en dan er tussen
- Een andere variant is bij het ritsbordje gaan stilstaan, wachten tot je er wordt tussengelaten.
Dit laatste is officieel de bedoeling. Er is hier een info-spot over geweest:
Bij de borden Risten over xxx meter, mag je niet meer inhalen (dus blijf je gelijk rijden met het 'gat' tussen twee auto's.
Vanaf het bord Ritsen vanaf hier, voeg je rustig in. Dus als het stilstaat rechts dan moet je 'officieel' stil gaan staan, anders haal je in.
Maar ja we hebben hier met mensen te maken, dus dit probleem ga je alleen oplossen met Autopilot ;)
 
Dit laatste is officieel de bedoeling. Er is hier een info-spot over geweest:
Bij de borden Risten over xxx meter, mag je niet meer inhalen (dus blijf je gelijk rijden met het 'gat' tussen twee auto's.
Vanaf het bord Ritsen vanaf hier, voeg je rustig in. Dus als het stilstaat rechts dan moet je 'officieel' stil gaan staan, anders haal je in.
Maar ja we hebben hier met mensen te maken, dus dit probleem ga je alleen oplossen met Autopilot ;)
Ik moedig iedereen aan om vooral de van ons belastinggeld aangelegde dubbele stroken zoveel mogelijk te gebruiken, dan is de file uiteindelijk korter :)
 
Denk zelfs dat dit verplicht is in België bij hevige regen (slechte zichtbaarheid). Enfin... van wat ik me nog herinner van mijn theoretisch examen :tongue:

Goed geheugen Wolfke!
Code:
Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten,  moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de  zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen.

En... niet geheel onbelangrijk::)
Code:
 Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

- - - Updated - - -

Ik vind dat rechts inhalen niet kan.

Maar rechts passeren wel.

Rechts inhalen zie ik als met veel gas / bombarie in een slingerende beweging om een ander voertuig (via rechts) heenrijden...

Rechts passeren: naar rechts gaan, of al rechts rijden, voorspelbaar en rustig voorbijrijden, en tzt weer een keer naar links indien dat opportuun is... Daarbij zou in zo'n situatie de linksrijder toch eens moeten nadenken over wat hij ook al weer op die strook aan het doen was...

Maar een agent zal dat wellicht niets uitmaken, hoewel er m.i. een groot verschil in veiligheid is.....

Er wordt toch wel een onderscheid gemaakt tussen inhalen en "passeren".
Laten we duidelijk zijn, de algemene regel is:
Code:
Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven
maar... "passeren" kan
Code:
Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden

PS: ik denk dat de boete voor "rechts inhalen" hoger is dan die voor "niet de rechterrand van de rijbaan volgen" (a.k.a. links/midden plakken)...
 
Toch apart dat de NL en BE regelgeving over mistlampen zo verschillend is.
NL:

Mistachterlicht mag alleen gebruikt worden als door dichte mist of zware sneeuwval het zicht minder is dan 50 meter. Bij regen mag mistachterlicht niet gebruikt worden, ook niet bij hevige regenbuien, aangezien reflectie het felle rode licht dan dusdanig versterkt dat de achterligger verblind wordt. Ook als men bij mist of zware sneeuwval in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file terechtkomt moet het mistachterlicht uitgeschakeld worden wegens verblinding van achteropkomend verkeer.
 
Effe janken hoor...
Afgelopen week in Haarlem (het gebeurt mij overigens regelmatig) 's avonds.
Verkeerslicht op groen, wegrijden en dan boven op de rem moeten omdat een fietser zonder verlichting door het rood rijdt en je hem maar nèt mist. En vervolgens naar je kijkt met een blik van: kan je niet uitkijken? :mad::mad:

Heb het één keer eerder gehad dat ik een fietser heb geraakt die tussen auto's door plotseling voor de auto opdook. Gelukkig geen gewonden. Agent: "Ja meneer, ik kan zien dat u er echt niets aan kan doen, maar ik zou hem maar gauw een nieuwe fiets betalen, want u trekt toch aan het kortste eind. En die schade aan uw auto: tsja, niets aan te doen....".

Ik zou willen dat ze stevig controleren en direct boetes uitdelen bij slechte verlichting, laat staan bij door rood rijden.
In plaats van autootje pesten op de A27, zoals Hans laatst overkwam.

Zo dat moest er even uit. Maar weer verder met de orde van de dag.
 
  • Like
Reactions: Sjon