Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range calculator

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien interesseert dit wel meerdere van jullie.
Ik heb voor mezelf even een samenvatting gemaakt van een Amerikaanse post (kan hem niet direct meer terugvinden) waar iemand zijn werkelijke verbruiken heeft genoteerd en opgesomd in een lijst met % tov de typical range die op onze dashboard wordt aangegeven.
Deze leg ik mee in mijn handschoenkastje om af en toe eens op terug te vallen.
Hij raadt alleszins aan om steeds meer met de batterij % te werken en van daaruit simpelweg x3 tot x5 te rekenen i.f.v. de omstandigheden.
Deze algemene simpele regel heb ik bovenaan de bijlage geschreven.
De rest van de bijlage betreft het echte rekenwerk, doch vereenvoudigd. In het groen aangeduid de ideale omstandigheden en dus 5 km/% batterij niveau.

Als iemand zich geroepen voelt om dit nog te verfijnen, ga gerust je gang... of een appje van maken :cool:
 

Attachments

  • TESLA range.pdf
    91.8 KB · Views: 338
to Maarten : Zodra ik even de tijd vind, probeer ik alsnog de oorspronkelijke link terug te vinden en je door te sturen samen met het worddoc.
to CO2CLEAN : alvast bedankt voor de extra link.

Wat ik wel mis is de verliezen bij een snelheid van 135km/h. Een cruise snelheid die je gerust mag aanhouden (= net onder flitssnelheid van de radar 130km/u :) op de snelwegen in Frankrijk alsook enkele NL snelwegen en dus toch ook niet een onbelangrijk cijfer voor lange afstanden door F en NL.
Kan er iemand hier een berekening op maken ? Of reeds ervaring mee uit de praktijk ?
 
Hallo,

Heb net een S85 besteld, en ben nog aan het twijfelen tussen deze en de nieuwe 70D.
Lees ik goed dat voor een S85, je mag realistisch maar op 285 KM rekenen? Ik dacht, door hier en daar te lezen, dat het tussen 330 tot 360 KM was.

Alvast bedankt!
 
Hallo,

Heb net een S85 besteld, en ben nog aan het twijfelen tussen deze en de nieuwe 70D.
Lees ik goed dat voor een S85, je mag realistisch maar op 285 KM rekenen? Ik dacht, door hier en daar te lezen, dat het tussen 330 tot 360 KM was.

Alvast bedankt!

Natuurlijk. Het is uiteindelijk wel je rijstijl die bepalend is maar 350 tot 400 km bij redelijk weer en binnen de snelheidslimieten is gewoon haalbaar.
 
Bedankt voor de snelle antwoord :smile:
Er zijn nog geen cijfers uit ervaringen beschikbaar, maar uit de indicaties van Tesla, zal de 70D dus +/- 10% minder range bieden, dus 250KM, en 315 à 360 haalbaar.
Is dit een redelijk schatting ?
 
Bij de 85 kWh versie heb je 75.9 kWh tot je beschikking en 5.1 kWh reserve (nadat de auto 0km actieradius aangeeft) voordat je echt stilstaat.
Hieronder een overzichtje ter beeldvorming. Het enige dat ik niet zeker weet is het energiegebruik per km bij verschillende snelheden.
180 Wh/km geeft 421km (75.9kWh)
225 Wh/km geeft 337km (75.9kWh) Dit is volgens mij een gemiddelde dat de meeste rijders halen over een langere periode
250 Wh/km geeft 303km (75.9kWh)
266 Wh/km geeft 285km (75.9kWh)

Snelheid is de meest invloedrijke factor, temperatuur maakt ook veel uit.
Nu is het aan de eigenaren om aan te geven hoe hoog het gebruik is bij bepaalde snelheden.

EDIT: Vergeet niet dat je langzaam aan capaciteit zult verliezen van de accu.
 
Last edited:
Bij de 85 kWh versie heb je 75.9 kWh tot je beschikking en 5.1 kWh reserve (nadat de auto 0km actieradius aangeeft) voordat je echt stilstaat.
Hieronder een overzichtje ter beeldvorming. Het enige dat ik niet zeker weet is het energiegebruik per km bij verschillende snelheden.
180 Wh/km geeft 421km (75.9kWh)
225 Wh/km geeft 337km (75.9kWh) Dit is volgens mij een gemiddelde dat de meeste rijders halen over een langere periode
250 Wh/km geeft 303km (75.9kWh)
266 Wh/km geeft 285km (75.9kWh)

Snelheid is de meest invloedrijke factor, temperatuur maakt ook veel uit.
Nu is het aan de eigenaren om aan te geven hoe hoog het gebruik is bij bepaalde snelheden.

Weer een snelle antwoord :smile: Tesla eigenaars zijn even snel als de auto's blijkbaar :smile:
Wetend dat ik moeilijk onder 120 rijd op snelwegen, moet ik dus meer rekenen op 285KM.
Gezien de drukke zaterdag rond rijden met de kinderen voor hun hockey (soms 2 verplaatsingen), zal de 70 waarschijnlijk regelmatig tekort schieten.
 
Weer een snelle antwoord :smile: Tesla eigenaars zijn even snel als de auto's blijkbaar :smile:
Wetend dat ik moeilijk onder 120 rijd op snelwegen, moet ik dus meer rekenen op 285KM.
Gezien de drukke zaterdag rond rijden met de kinderen voor hun hockey (soms 2 verplaatsingen), zal de 70 waarschijnlijk regelmatig tekort schieten.
Tegenwoordig kun je m soms op een hockeyclub ook al aan de paal hangen. Na een goed uur heb je t verschil al weer opgevuld. En het is wat Hans zegt, je rijstijl bepaald veel meer. Er zijn er hier met een 60kwh batterij die verder komen dan ik met m'n 85kwh maar ik hou me dan ook zelden in.
 
Ik bekeek gisteren de afstanden tussen de SuC naar het zuid van Frankrijk en merkte dus dat er kan tussen 250km en 300km zijn zeker tussen Reims en Lyon.
Hier is mijn vraag als u deze ervaringen hebben: met een zwaar geladen Tesla, op weg naar vakantie in de zomer, rijdend 120 of 130 in Frankrijk, zal ik deze 300km halen met een 85 of is het sowieso niet mogelijk en moet ik of trager rijden of tussen twee SuC ergens anders laden?
dit zou mogelijk mijn keuze tussen 85 en 70 helpen bepalen.
Alvast bedankt.
 
Ik heb van de winter een traject tussen Wilnsdorf naar Gramschatzer Wald van 264 kilometer gereden (via 66 en de 7 ivm file) onderweg naar wintersport met 2 volwassenen en 2 kinderen plus skies en snowboard etc(vol dus). Vertrokken met 90% toen ik aankwam had ik nog ongeveer 20 km over. Snelheid rond de 120 kilometer per uur en buiten temperatuur 5 graden.
Denk dat die 300 dus ook wel goed te doen is zolang je maar rustig rijd. Rustig beginnen en snel eindigen is het advies.. :)